lajlaj Skrevet 8. september 2023 #41 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er overvektig, men ungene er langt fra det. Mine vektproblemer kommer ikke av det som ungene blir servert. De trener også mye så noen ganger må sunnheten vike for mengde mat for å ha energi til trening. Ungene får dermed litt sjokolade eller annen godis innimellom. Anonymkode: 412b7...3ad Dette er det merkeligste jeg har lest.... 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #42 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er omsorgssvikt å la barn bli overvektige grunnet kosthold totalt blottet for næring, det vil ikke bare påvirke barndommen men hele livet, de er blant annet mer disponert for diabetes, hjertelidelser, kreft og overvekt ut i voksenlivet. Men tror ikke barnevernet gjør noe her, man kan jo heller håpe skolen har en instans som følger det opp. Husker det var en overvektig jente i klassen til sønnen min i første klasse som jeg så hadde jevnlige cardio gymtimer mens de andre elevene drev med andre ting. Anonymkode: 905f9...63e Det ER omsorgssvikt, alvorlig omsorgssvikt, fordi barn som vokser opp med dårlig ernærig ikke utvikler seg fysisk eller kognitivt så godt som de skulle gjort med nok næring. Det gir fysiske og psykiske problemer, det kan gi skoleproblemer, sosiale problemer, varige problemer. De er mer utstatt for betennelsestilstander, som igjen fører til de sykdommene du nevner som de får helt unødvendig økt risiko for å få i løpet av livet. At foreldre ikke bryr seg mer om egne barn enn å påføre dem dette, det ER omsorgssvikt. Å selv være svært overvektig og ha fedme som forelder, det gjør at man bør søke hjelp for de bakenforliggende problemene - ikke påføre egne barn samme helserisikoer. Foreldre som skader barna sine på andre måter straffes for det. Foreldre som med vilje påfører egne barn dårlig helse, potensielt livslange og alvorlige diagnoser... de skal visst slippe unna, iflg. mange... Anonymkode: 9ab84...4c2 4
lajlaj Skrevet 8. september 2023 #43 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det ER omsorgssvikt, alvorlig omsorgssvikt, fordi barn som vokser opp med dårlig ernærig ikke utvikler seg fysisk eller kognitivt så godt som de skulle gjort med nok næring. Det gir fysiske og psykiske problemer, det kan gi skoleproblemer, sosiale problemer, varige problemer. De er mer utstatt for betennelsestilstander, som igjen fører til de sykdommene du nevner som de får helt unødvendig økt risiko for å få i løpet av livet. At foreldre ikke bryr seg mer om egne barn enn å påføre dem dette, det ER omsorgssvikt. Å selv være svært overvektig og ha fedme som forelder, det gjør at man bør søke hjelp for de bakenforliggende problemene - ikke påføre egne barn samme helserisikoer. Foreldre som skader barna sine på andre måter straffes for det. Foreldre som med vilje påfører egne barn dårlig helse, potensielt livslange og alvorlige diagnoser... de skal visst slippe unna, iflg. mange... Anonymkode: 9ab84...4c2 Ofte er foreldrenes overvekt et resultat av en overspisingslidelse. Det vil si de ruser seg på mat, men dette sammenlignes ikke med vanlig rus, selv om foreldrene ødelegger både seg selv og på sikt barnet i jakten på denne rusen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #44 Skrevet 8. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det ER omsorgssvikt, alvorlig omsorgssvikt, fordi barn som vokser opp med dårlig ernærig ikke utvikler seg fysisk eller kognitivt så godt som de skulle gjort med nok næring. Det gir fysiske og psykiske problemer, det kan gi skoleproblemer, sosiale problemer, varige problemer. De er mer utstatt for betennelsestilstander, som igjen fører til de sykdommene du nevner som de får helt unødvendig økt risiko for å få i løpet av livet. At foreldre ikke bryr seg mer om egne barn enn å påføre dem dette, det ER omsorgssvikt. Å selv være svært overvektig og ha fedme som forelder, det gjør at man bør søke hjelp for de bakenforliggende problemene - ikke påføre egne barn samme helserisikoer. Foreldre som skader barna sine på andre måter straffes for det. Foreldre som med vilje påfører egne barn dårlig helse, potensielt livslange og alvorlige diagnoser... de skal visst slippe unna, iflg. mange... Anonymkode: 9ab84...4c2 Huff ja, er enig med deg 😕 er trist og veldig stor andel overvektige barn nå Anonymkode: 905f9...63e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #45 Skrevet 8. september 2023 Hvorfor tror alle at alle overvektige foreldre og barn bare ligger på sofaen og spiser potetgull og cola? Jeg har en sønn som er ganske overvektig, og jeg kan love at det likevel ikke går mye i junk og kliss her. Ikke er han spesielt inaktiv heller. Og ja, følges opp av lege, men legen har sagt nei til slanking i påvente av vekst i puberteten. Gutten har det bra, er helt frisk, spiser sunn mat og kommer ifølge legen mest sannsynlig til å vokse seg ut av det meste av overvekten. Anonymkode: 23a2d...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #46 Skrevet 8. september 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor tror alle at alle overvektige foreldre og barn bare ligger på sofaen og spiser potetgull og cola? Jeg har en sønn som er ganske overvektig, og jeg kan love at det likevel ikke går mye i junk og kliss her. Ikke er han spesielt inaktiv heller. Og ja, følges opp av lege, men legen har sagt nei til slanking i påvente av vekst i puberteten. Gutten har det bra, er helt frisk, spiser sunn mat og kommer ifølge legen mest sannsynlig til å vokse seg ut av det meste av overvekten. Anonymkode: 23a2d...2ea For min del er det basert på observasjoner, dog er jeg ikke helt svart hvitt her og vet det kan handle om gener også, så jeg dømmer ikke umiddelbart. Men har blant annet vært på hyttetur med et foreldrepar som har en overvektig sønn på tur med min sønn, der var det loff og nugatti til frokost og cola til lunsj, jeg fikk bakoversveis når ungen helte nedpå dette og lagde separat mat til eget barn Anonymkode: 905f9...63e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #47 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det ER omsorgssvikt, alvorlig omsorgssvikt, fordi barn som vokser opp med dårlig ernærig ikke utvikler seg fysisk eller kognitivt så godt som de skulle gjort med nok næring. Det gir fysiske og psykiske problemer, det kan gi skoleproblemer, sosiale problemer, varige problemer. De er mer utstatt for betennelsestilstander, som igjen fører til de sykdommene du nevner som de får helt unødvendig økt risiko for å få i løpet av livet. At foreldre ikke bryr seg mer om egne barn enn å påføre dem dette, det ER omsorgssvikt. Å selv være svært overvektig og ha fedme som forelder, det gjør at man bør søke hjelp for de bakenforliggende problemene - ikke påføre egne barn samme helserisikoer. Foreldre som skader barna sine på andre måter straffes for det. Foreldre som med vilje påfører egne barn dårlig helse, potensielt livslange og alvorlige diagnoser... de skal visst slippe unna, iflg. mange... Anonymkode: 9ab84...4c2 Det er litt interessant, å se at mange her inne tror at overvektige barn bare inntar usunt kosthold. Jeg har ett overvektig barn, og det er ikke bare bare. Men vet du? Det er ikke jeg som serverer barnet mitt mest drittkosthold. Det er alle andre vennene, som er slanke, som står for mesteparten av det usunne, og vi snakker midt i uken. Drar Per til Olga, så får de ett glass pepsi der. Er de hos Hans så får de lov til å poppe popcorn. Er de hos Elsa så får de is.... Det er ikke uvanlig at barnet mitt klarer å få i seg brus/godteri/kjeks/is etc kanskje 3 ganger på en uke.... Og dette er andre foreldre som tillater. Da tenker jeg; Hva foregår i hodene til disse SLANKE foreldrene, som lar eget barn få alt dette, og så attpåtil servere dette når de ser at det er overvektige barn på besøk? Tenker de ikke på at de kanskje bidrar til å forverre problemet? Når andre serverer usunne produkter i hytt og pine, så må vi som foreldre kompensere, og kjøre enda strammere linje hjemme. Det medfører at vi sjelden kan la barnet få noe, fordi vi må slanke barnet ned igjen. Da blir vi de utrolig kjipe foreldrene, hele tiden. Og så ser barnet hva andre barn og foreldre mesker seg i. Stemningen blir ikke alltid så god, det er sikkert og visst. Anonymkode: f1345...c53 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #48 Skrevet 8. september 2023 lajlaj skrev (4 timer siden): Dette er det merkeligste jeg har lest.... Når ungene trener 8-12 økter i uka kan ikke alt være musli og grovbrød, noen ganger er det greit med nugatti, sjokolade og energibarer og masse pasta++ Anonymkode: 412b7...3ad 1
Rotemor Skrevet 8. september 2023 #49 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Nei, dette er ikke en sak for barnevernet, nei. Ærlig talt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #50 Skrevet 8. september 2023 Helsestasjoner skal veilede, det er også måling av vekt og høyde både i 1. og 4. Klasse, og foreldre blir innkalt til veiledning om det er grunn for det. Anonymkode: 6ad2a...5b2
Sofakona Skrevet 8. september 2023 #51 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De mater de kunn med fastfood som MacDonald, de spiser godteri hele tiden. Anonymkode: 244ab...683 Om dette er ts.... Hvordan vet du dette? Sitter du å spiser med de hverdag? Sitter du og stirrer i vinduet hver dag? Siden du tydeligvis får med deg hva de spiser...24 timer i døgnet.... Er det livet ditt..å få med deg hva de spiser? Skriver du ned ned hvor mange hekto goderi de spiser . .hvor mange kalorier de spiser til middag...hvor mange hamburger barna fikk 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #52 Skrevet 8. september 2023 Selvfølgelig er dette ille, og barna vil lide både psykisk og fysisk av foreldrenes rævva kosthold, men med mindre de forsømmer barna eller det er rus inni bildet så er ikke dette en barnevernssak. Anonymkode: 5f9b3...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #53 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er litt interessant, å se at mange her inne tror at overvektige barn bare inntar usunt kosthold. Jeg har ett overvektig barn, og det er ikke bare bare. Men vet du? Det er ikke jeg som serverer barnet mitt mest drittkosthold. Det er alle andre vennene, som er slanke, som står for mesteparten av det usunne, og vi snakker midt i uken. Drar Per til Olga, så får de ett glass pepsi der. Er de hos Hans så får de lov til å poppe popcorn. Er de hos Elsa så får de is.... Det er ikke uvanlig at barnet mitt klarer å få i seg brus/godteri/kjeks/is etc kanskje 3 ganger på en uke.... Og dette er andre foreldre som tillater. Da tenker jeg; Hva foregår i hodene til disse SLANKE foreldrene, som lar eget barn få alt dette, og så attpåtil servere dette når de ser at det er overvektige barn på besøk? Tenker de ikke på at de kanskje bidrar til å forverre problemet? Når andre serverer usunne produkter i hytt og pine, så må vi som foreldre kompensere, og kjøre enda strammere linje hjemme. Det medfører at vi sjelden kan la barnet få noe, fordi vi må slanke barnet ned igjen. Da blir vi de utrolig kjipe foreldrene, hele tiden. Og så ser barnet hva andre barn og foreldre mesker seg i. Stemningen blir ikke alltid så god, det er sikkert og visst. Anonymkode: f1345...c53 Du burde ikke rettet ditt svar til meg, for jeg har ikke konkludert med at alle overvektige barn får bare usunt kosthold. Min kommentar gikk direkte på de foreldrene som velger å ikke gi barna god nok ernæring, og det ER omsorgssvikt, ganske alvorlig, også! Hadde jeg selv hatt et overvektig barn som fikk så mye godteri hos andre, da hadde jeg snakket direkte med disse foreldrene, og jeg hadde tatt det opp i foreldremøter og andre arenaer hvor det er naturlig, for å øke bevisstheten på kosthold. Hvis dere ikke sier fra, og det ender med at dere må slanke barnet hjemme, da får jo barnet et veldig usunt forhold til kosthold, mat og vekt. Barn skal ikke slankes, de skal holdes vektstabile og vokse inn i den vekten de har inntil den passer høyden. Ellers er barn ofte veldig lærevillige om man lærer dem om sunt kosthold på en god og positiv måte - og ikke minst, at man også lager sunn mat som barna føler de koser seg med. Ta det opp med foreldregrupper og direkte med foreldrene til de ungene barnet ditt leker mest med, for det er helt urimelig av dem å sabottere ditt barns vektproblemer. Problemet er ofte at de ikke innser hvor mye "men det er jo bare en liten is" blir for barn, når det skjer flere ganger i uken. Bare så det er sagt - det jeg har skrevet her er IKKE en kritikk av deg! Jeg tror bare at hvis dere fortsetter å stramme inn og stramme inn hjemme, da tror jeg det vil gå galt fordi barnet får et negativt forhold etterhver til kosthold og mat. Alle har et felles ansvar i et lokalmiljø med å ikke bidra til å gi unger dårligere helse, og skole, idrettsforeninger o.l. kan være gode arenaer til å minne foreldre om dette, kanskje skape litt felles regler. For det vil jo alltids være et barn med diabetes, et annet som får forverret en annen sykdom med så mye usunn mat, eller barn i flertall som vil slite med overvekt - så det er til alles interesse å sørge for at alle holder seg friske og glade. Dere som foreldre skal ikke måtte stå i en kamp med barnet fordi andre foreldre sabotterer det gode arbeidet dere gjør hjemme ❤️ Så ta det opp i de arenaene dere kan. Anonymkode: 9ab84...4c2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #54 Skrevet 9. september 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 Hva mener du med fastfood? Altså MC donalds? Eller en taco med kjøtt, salat/grønnsaker og lefse? Er veldig stor forskjell på dette. Det ene er direkte farlig for helsen, og det andre er sunner enn du mest trolig spiser. Anonymkode: 2cd75...e9a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #55 Skrevet 9. september 2023 Jeg jobbet i barnevetjenesten noen år tilbake. Hadde jeg fått inn en bekymringsmelding med dette innholdet hadde jeg hevet øyebrynene. Ærlig talt, det er ikke riktig sted. Det vil ikke bli brukt ressurser og tid på den slags. Anonymkode: a7e82...a93 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #56 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Og hva har DU gjort for å veilede foreldrene? Anonymkode: a272e...b09
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #57 Skrevet 9. september 2023 Hvem er det du skal sende bekymringsmelding til da, ts? Helsesøster på skolen? Anonymkode: 2667e...887
Snabeltann Skrevet 9. september 2023 #58 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tykke under blir fulgt opp på skolen, skolen tar kontakt med foreldre for å gi det kurs. Så man trenger ikke melde i fra. Hvert slik på de foreldrene jeg kjenner med overvektige barn. Anonymkode: bea6e...bc4 Nei, det gjør vi ikke!🤣 Dette kommer inn under helse, ligger ikke i vår utdanning eller under vårt ansvarsområde. Du tenker kanskje på skolehelsesykepleier? Men selv ikke de driver kursing av familier, selv om de veier barna og veileder hjemmene. Hadde blitt elendige resultater om jeg skulle drevet med kurs i ernæring, har ikke peiling! 🙈 Hilsen lærer 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #59 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi får melde alle de hundre afrikanerne som sitter på mcern i Oslo sentrum hver dag også da, og trøkker i seg ungene søplemat hver bidige dag. Kjempetrist og provoserende å se på men tror uansett ikke det er noe barnevernssak. Anonymkode: 4856a...25c Vi burde jo egentlig det. Barn som får bare "boss" til næring kommer til å få psykiske plager og lærevansker. Fysiske lidelser som, diabetes, hjerte og karsykdommer, kreft o.l. Det blir født for lite barn i Norge. Og de som blir født skal slite med plager grunnet feilernæring. Det er et stort problem med barnefedme. At kreft blant unge har steget 80% siden 90 tallet er grunnet akkurat dette. Dårlig kosthold, inaktivitet, fedme, røyk og alkohol. Det burde blitt bedre oppfølging av foreldrene og barna. Anonymkode: 2d1cc...3a6 1 1
Helene1982 Skrevet 9. september 2023 #60 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi burde jo egentlig det. Barn som får bare "boss" til næring kommer til å få psykiske plager og lærevansker. Fysiske lidelser som, diabetes, hjerte og karsykdommer, kreft o.l. Det blir født for lite barn i Norge. Og de som blir født skal slite med plager grunnet feilernæring. Det er et stort problem med barnefedme. At kreft blant unge har steget 80% siden 90 tallet er grunnet akkurat dette. Dårlig kosthold, inaktivitet, fedme, røyk og alkohol. Det burde blitt bedre oppfølging av foreldrene og barna. Anonymkode: 2d1cc...3a6 Vi har en annen epedemi også, som handler om feilinformasjon. Det hjelper ingen å drive skremselspropaganda. Barn får ikke kreft av tobakk og alkohol. Om barn røyker og drikker er det en grunn til bekymringsmelding derimot. Kreft har selvsagt ikke steget med 80% siden 90-tallet. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå