AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Nei Anonymkode: d92c5...126 25 10
FrøkenUsikker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 Ja, de kan godt ta i mot noe veiledning angående mat. Er viktig for ett barn i utvikling med riktig næring og variert kost. Vet ikke hvordvidt barneverns tar seg av sånt, men de kan sikkert komme med noen gode råd evt sende dem videre til noen som kan hjelpe. Jeg er overvektig selv av snop og godt på kvelden. Men barnet mitt skal selvfølgelig få riktig kost. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Dette blir nok fulgt opp via helsestasjon / skolehelsetjenesten. Anonymkode: 8ad4e...074 16 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja Anonymkode: 5bd34...5eb Nei Anonymkode: d92c5...126 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei Anonymkode: d92c5...126 Jo Anonymkode: 5bd34...5eb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Himmel og hav, skjerp deg. Selvsagt sender du ikke noen bekymringsmelding. De foreldrene vet helt sikkert om både sunt kosthold og overvekt, men de lever sitt liv og du får leve ditt på et annet vis. Du får la ungen din leke med noen andre som passer for deg og din livsstil, så er problemet ditt løst. Å stikke nesa si inn i andre mennesker liv og fordømme, er ikke ok. Anonymkode: 51ae2...27a 20 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Seriøst?! Barnevernet pga overvekt og/eller usunn mat? Det kan jeg garantere at bv ikke prioriterer. Anonymkode: 3a3c6...c32 16 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Du har bestemt deg for at barnet ikke har det bra? Ser det ut til å ha det bra, så har det kanskje det? Ikke driv på sånn, ts. Det er ikke din oppgave her i livet. Anonymkode: 51ae2...27a 10 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Jeg er overvektig, men jeg gir mitt barn et sunt og variert kosthold. Har ikke valg å introdusere godis på lørdager engang enda. Hvorfor skal folk ringe til bv fordi jeg er overvektig? Anonymkode: 0fc6e...2fa 13
c_buk Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Det er ikke lov å si at fedme er problematisk. Stakkars barn som blir påført fedme av sine foreldre. Jeg var et slikt barn selv. Veldig lite kult å vite at min overvektige barndom skyldes at mine foreldre ikke klarte å tilby mat tilpasset min kropp. De skal jo være tillitspersoner. 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 Tykke under blir fulgt opp på skolen, skolen tar kontakt med foreldre for å gi det kurs. Så man trenger ikke melde i fra. Hvert slik på de foreldrene jeg kjenner med overvektige barn. Anonymkode: bea6e...bc4 10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette blir nok fulgt opp via helsestasjon / skolehelsetjenesten. Anonymkode: 8ad4e...074 Det er meg som svarte dette. Det er ikke fordi jeg ikke bryr meg, men fordi jeg vet at dette er et fokusområde på både helsestasjon og skolehelsetjenesten. Så mest sannsynlig får de oppfølging og veiledning derfra. BV har ikke noe annet de kan gjøre, enn å tilby akkuratt samme veiledning - så jeg tror ikke en bekymringsmelding kan føre med seg noe nyttig, kun oppta ressurser som kunne vært brukt på saker der BV trengs…. Dersom barnet ditt var med de i ferie er det ikke sikkert det var hverdagsregler ang mat og snop. Anonymkode: 8ad4e...074 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Hvis du med egne øyne er vitne til at barna ikke får i seg den næringen de trenger så er det vel ikke noe å tenke på.. Er det næringsrike måltid å servere barna first price eller coop xtra halvfabrikata? Anonymkode: cddba...faf
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 Nei. Det er alt for mange som har et ræva kosthold. Barnevernet er ikke ernæringsfysiologer og har heller ikke tid til å renne ned husene til alle som serverer søppelmat. Anonymkode: 48a13...e6e 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 Så hyggelig at de bruker å ta med barnet ditt på ferie! Anonymkode: fcaf5...8ad 10 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Snart er en tredel av barna overvektige. Alle disse foreldrene kan ikke meldes. Anonymkode: 48a13...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 Hvis du er så bekymra for kostholdet til barna til ditt eget familiemedlem at du vurderer barnevernet, håper jeg du har snakka med familiemedlemmet først. Anonymkode: 008dd...432 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå