AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #161 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.09): Unødvendig kommentar, men jeg er allikevel enig med henne, jeg anser rekkehus som leilighet. Anonymkode: 0f234...47e En leilighet er en bolig der alt vanligvis er på ett plan/en etasje, så her bommer du fullstendig. Til TS: Vedder på at din "venninne" er misunnelig eller prøver å trykke deg ned. Dette er en idiotkommentar og jeg hadde revurdert hele dette "vennskapet" faktisk. Anonymkode: 4ea6f...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #162 Skrevet 8. september 2023 Det er tydelig i tråden her at for noen er hus det samme som enebolig eller villa, men det virker som om de fleste tenker på hus som «bolig», og at «i huset jeg bor i er det fire leiligheter» er helt riktig å si. Kanskje det er en dialekt-ting, eller om du er vokst opp i by vs. på landet? Uansett virker kommentaren du fikk veldig rar og lite hyggelig. Man er da like etablert /har alt på stell uansett om man bor i enebolig eller tomannsbolig? Her jeg bor er de fleste leilighetene og de nye rekkehusene _mye_ dyrere enn eneboligene (som min), som er på eldre byggefelt. Anonymkode: 14b13...eca 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #163 Skrevet 8. september 2023 Hva mente hun med det? Her er det to tolkninger: Definisjonen på ordet hus er egentlig en bygning som har et formål. Vi har jo fks sykehus. Det er et hus, men ingen bor der. Et rekkehus har et annet formål enn et sykehus, nemlig en bygning der flere kan bo. Så sånn sett er det riktig at du ikke eier HELE huset. Du eier en del av det. Det samme som at jeg ikke eier hele huset jeg bor i, da vi bor i tomannsbolig. Vi bor i et hus, men vi eier halvparten av det. Vi eier sådan en bolig. En bolig er et sted man bor, uavhengig av hvor mange andre som bor i samme bygning. Så kan man tolke det mer sosialt/ kulturelt. "Mann hus og barn" (og videre ofte folkevogn og hund) er et bilde, eller et uttrykk på en moderne familie. Man ser for seg et gift par med barn i enebolig. Så kan man videre tolke dette uttrykket bokstavelig, eller ikke. Tolker man det bokstavelig, tolker man det som i eksempelet over. Tolker man det bare som et uttrykk for at nå har man blitt en typisk voksen med det som hører til (kjøpt seg bolig, fått barn, har fast jobb, bil og evt. dyr osv), så er det riktig bruk av uttrykket, og det passer både til meg og deg selv om ingen av oss eier hele huset som vi bor i. Anonymkode: 72321...f84
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #164 Skrevet 8. september 2023 Tenker vel i utgangspunktet at rekkehus er leilighet, men det kommer litt an på. Noe heter jo «enebolig i kjede» også. Tenker også at venninnen din rett og slett er litt dum, for oppegående mennesker har vel ikke for vane å si sånt til andre… Anonymkode: f1617...4cd
tussi84 Skrevet 8. september 2023 #165 Skrevet 8. september 2023 Rekkehus er ikke et hus men en leilighet. Så lenge man deler vegg med en nabo eller flere så er det ikke hus. Et hus er et bosted der ingen vegger deles med naboene. Det ligger for seg selv. Jeg tenker ikke at man må ha hus for a ting på stell, går fint ann med leiligheter også..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #166 Skrevet 8. september 2023 8 minutter siden, tussi84 said: Rekkehus er ikke et hus men en leilighet. Så lenge man deler vegg med en nabo eller flere så er det ikke hus. Et hus er et bosted der ingen vegger deles med naboene. Det ligger for seg selv. Jeg tenker ikke at man må ha hus for a ting på stell, går fint ann med leiligheter også.. Men hva med sykehus, drivhus, forsamlingshus? Og hvorfor heter det rekkehus om det ikke er et hus? Siden du sier at et hus er et bosted der ingen vegger deles med naboene? Anonymkode: 72321...f84 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #167 Skrevet 8. september 2023 Et rekkehus er jo bare hus som står på rekke. Altså er et rekkehus fortsatt et hus. Anonymkode: f6607...967
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #168 Skrevet 8. september 2023 En upassende, usann og knipen kommentar fra venninne. Anonymkode: 9b1c6...645
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #169 Skrevet 8. september 2023 Altså det er et rekkehus. Venninnen din har enebolig. Mer er det ikke å diskutere. Du har ikke klart deg noe mindre fordi boligen din er ett rekkehus 🙈 Anonymkode: 2f8f7...ce1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #170 Skrevet 8. september 2023 On 9/7/2023 at 1:18 PM, AnonymBruker said: Her kommer fasiten dere har ventet på: Rekkehus teller som et 75% hus hvis det har naboer på begge sider eller som et 87.5% hus hvis det ligger på enden og du bare har en nabo vegg-i-vegg. Fordi en eller to av husets fire vegger deles 50% med naboen. Hilsen nerd. Anonymkode: c48f3...7ac Men her gjør vi ikke det heller, husene er skråstilt så vi deler maks 2/3 av en vegg Anonymkode: 0b0f4...de2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #171 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men her gjør vi ikke det heller, husene er skråstilt så vi deler maks 2/3 av en vegg Anonymkode: 0b0f4...de2 Det er enebolig i rekke. Anonymkode: b6803...4b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå