Gå til innhold

La nå Kristina få være i fred!


Gjest Men så åpne øynene da!

Anbefalte innlegg

Far til 2, det er ikke rart folk reagerer på utalelsene dine når du skriver sånn som dette. Det vitner om en enorm mangel på respekt for den jobben legene gjør for Kristina. Tror du det er med lett hjerte de ber faren om å få skru av respiratoren?

Den utalelsen din om at "kameraderi" får andre leger til å være helt enig med dem på Haukeland er direkte idiotisk.  Så også at du skrev et annet sted at legene muligens hadde ringt og spurt noen gamle studiekamerater om de var enige med vurderingen deres. Hvis det bare er forsøk på å provosere så synes jeg det er å gå langt over streken. Greit at dette bare er et diskusjonsforum, men det høres fjollete ut alikevel.

Ja beskrivelsene er nok ganske skarpe og gir grunn for å reagere. Men når det kommer til stykket er det ikke legene i seg seg jeg ønsker å angripe. Derimot et system som bøyer seg i støvet for en profesjon som med loven i hånd kan frata deg der mest dyrbare du har.

Jeg tror at leger og andre høyt utdannede fagfolk er like bra mennesker som enhver annen i dette landet. Men jeg tror ikke de er vesentlig bedre. Og de gjør like ofte feil som alle andre yrkesgrupper gjør. Derfor ber jeg om at også andre (i dette tilfellet faren til jenta) må bli hørt og bli vurdert på lik linje med de som ikke har samme tilknytning til saken, men likevel blir hørt.

Det er mulig jeg er dummere enn en del av de andre debatantene, men jeg ville ALDRI !!! ha akseptert at en respirator for noen av mine barn ble slått av om jeg mente det fortsatt var håp.

Jeg har en liten digresjon rundt dette. En av mine barn ble skadet for en tid tilbake. Ex'en tok først barnet med til legen uten at noe ble gjort. 1 uke senere tok jeg barnet med til legen uten at noe ble gjort. Ytterligere 1 uke senere tok jeg igjen med barnet til legen og fikk aller nådigst en svært enkel undersøkelse uten at noe ble funnet. Ytterligere 2 uker senere tok jeg barnet med til legevakten som skrev ut en rekvisisjon til spesialist (som jeg hele tiden har vært så skeptisk til ;) ). Desverre var det lang ventetid 6 mnd og jeg kontaktet derfor mitt lokale sykehus. De skulle vurdere saken og gi svar innen 1 uke. Ett døgn senere ble barnet dårligere og jeg reiste på nytt opp til sykehuset om morgenen. Jeg nektet å gå før jeg fikk svar om når barnet kunne undersøkes. De hadde da 2 valg: Enten å ta barnet inn til undersøkelse eller ringe politiet for å få fjernet den krakilske faren. De valgte det første. Og 3 dager senere var problemet funnet og behandling påbegynt. I dag synes det som om alt fungerer bra for barnet.

Det jeg forsøker å si med denne historien er at:

a) Legen som vurderte barnet først tok feil flere ganger.

b) Helsevesenet har køer som ikke gir folk den behandlingen de burde hatt krav på.

c) Som forelder uten spesialkompetanse på dette spesifikke området så jeg at noe var galt og ga meg ikke på tross av dette med fagområde. Og jeg hadde rett.

Foreldre og pårørende bør med andre ord bli hørt i større grad enn de blir i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig jeg er dummere enn en del av de andre debatantene, men jeg ville ALDRI !!! ha akseptert at en respirator for noen av mine barn ble slått av om jeg mente det fortsatt var håp.

Det er det vel ingen som ønsker. Ingen ville vel med vitende og vilje skrudd av en respirator dersom de mente det var håp, ikke leger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er blitt delt etter beste evne, dere finner resten her

Remyline Moderator

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er blitt delt etter beste evne, dere finner resten her

Remyline Moderator

Med en sånn melding ville du nok blitt tilgitt uansett deling. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve avgjørelsen vil jeg ikke debatere. Det er en avgjørelse som er gjort med morens aksept.

Derimot synes jeg det er litt rart at legene ved Haukeland Sykehus anbefalte å slå av respiratoren bare en dag eller to etter at hun hadde kontakt med barnet. Er ikke det litt tidlig ? Det kan virke som om legene er av den formening at skadede barn som havner i respirator ikke har muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall at dersom jeg skulle havne i Kristinas situasjon, så ville jeg ha ønsket at min familie skulle skru av respiratoren og la meg få slippe smerter og slippe livet som "grønnsak" dersom jeg skulle våkne. Det har jeg også fortalt til min familie.

Skjønner godt at pappaen kjemper for barnet sitt. Det må være forferdelig for han å oppleve at noen vil drepe barnet hans, det er jo sånn han må oppfatte det. Men hvis han mener at 4 mnd er for kort tid, hvor lang tid er lenge nok, da? 6 mnd? 12 mnd? 3 år?

hilsen åtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve avgjørelsen vil jeg ikke debatere. Det er en avgjørelse som er gjort med morens aksept.

Derimot synes jeg det er litt rart at legene ved Haukeland Sykehus anbefalte å slå av respiratoren bare en dag eller to etter at hun hadde kontakt med barnet. Er ikke det litt tidlig ? Det kan virke som om legene er av den formening at skadede barn som havner i respirator ikke har muligheter.

Så DEN avgjørelsen vil du ikke debattere, men å debattere at LEGENE GJORDE FEIL her OG, det har du ingen problemer med???

Merkelig det der... :sjenert:

"Etter å ha undersøkt både i Norge og utlandet, kom foreldrene etter hvert frem til at gutten deres ikke kom til å bli bedre. At han, som hadde vært en aktiv kar, skulle bli kunstig holdt i live og risikere å bli liggende på en institusjon i årevis, ønsket de ikke, og bestemte seg for å følge legenes råd."

Er det ikke nettopp dette du ønsker de skal gjøre i Kristinas tilfelle da? Konferere med uavhengige leger og komme frem til en løsning???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så DEN avgjørelsen vil du ikke debattere, men å debattere at LEGENE GJORDE FEIL her OG, det har du ingen problemer med???

Merkelig det der...  :sjenert:

"Etter å ha undersøkt både i Norge og utlandet, kom foreldrene etter hvert frem til at gutten deres ikke kom til å bli bedre. At han, som hadde vært en aktiv kar, skulle bli kunstig holdt i live og risikere å bli liggende på en institusjon i årevis, ønsket de ikke, og bestemte seg for å følge legenes råd."

Er det ikke nettopp dette du ønsker de skal gjøre i Kristinas tilfelle da? Konferere med uavhengige leger og komme frem til en løsning???

Nå må du jammen gi deg.

Forventer du virkelig at jeg skal kommentere en så vanskelig avgjørelse som det foreldren hadde i den saken ???

Jeg har sagt at både sykehuset og far bør få ha 2 rådgivere hver (ref rettsaken som var planlagt). Jeg har også sagt at faren må få være delaktig i enhvar avgjørelse som kan gi det utfallet mange forventer.

Ingen av disse to punktene bryter med den siste saken som har kommet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du jammen gi deg.

Forventer du virkelig at jeg skal kommentere en så vanskelig avgjørelse som det foreldren hadde i den saken ???

Jeg har sagt at både sykehuset og far bør få ha 2 rådgivere hver (ref rettsaken som var planlagt). Jeg har også sagt at faren må få være delaktig i enhvar avgjørelse som kan gi det utfallet mange forventer.

Ingen av disse to punktene bryter med den siste saken som har kommet opp.

Hvis alle pårørende skulle fått lov til det her i verden ville vi jammen hatt endel grønnsaker i respirator på sykehusene/sykehjemmene etterhvert. Evt. får de bekoste det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Jeg synes det er helt usmaklig å diskutere en 4 årings skjebne på denne måten. En 4 åring !!!!!

Jeg er fullstendig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke faren som trakk dette frem i media, nettopp fordi han ønsket debatt?

Jeg tror faktisk ikke faren ønsket noen debatt om denne spesifike saken. derimot tror jeg han ønsket å sette fokus på hvor hjelpeløse pårørende er når legene ikke lar pårørende få være med på å påvirke de avgjørelser som blir tatt. Jeg antar at han også ønsket støtte for den vanvittige marginaliseringen som skjer når leger overkjører f.eks. foreldre i saker som dette.

Nå hører vi i mediene at loven tilsier at fotballspillere skal få delta i prosessen om det skal legges kunstgress eller naturgress på fotballbanene. Men som forelder får du ikke påvirke prosessen mht hva som kan gjøres for at din datter/sønn skal få fortsette å leve.

I flere år har det vært snakk om "brukermedvirkning" (eller noe liknende). I saken rundt Kristina har legene vist at dette ikke gjelder innefor helsevesenet.

Jeg har stor forståelse for at denne faren tar i bruk de midlene han kan for at datteren skal få leve. At noen av mine motdebatanter er uenig med meg er det minste offer i en sak som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir all min støtte til Kristinas far. Man kan aldri sette seg inn i en situasjon som man ikke selv har befunnet seg i. Synes uansett det er bra at de har fått en mellommann som kan fungere som megler i denne vanskelige saken. Er også glad for at dette ble tatt opp i media for man har jo aldri hatt en slik sak her i Norge før. Husker ennå saken om Terry Schiavo i fjor sommer og der hadde de kjempet i årevis. 4 mnd i koma er jammen ikke mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...