Gå til innhold

La nå Kristina få være i fred!


Gjest Men så åpne øynene da!

Anbefalte innlegg

Gjest Men så åpne øynene da!

Hva er pointet med en underskiftskampanje som enkelte har satt i gang? En kampanje for å holde henne i livet? Hallo: Jenta plages av behandlingen hun får, dette VET legene. At faren vil holde henne i livet fordi han ikke klarer å gi slipp på barnet er vont, men vi skal pokker ikke ha underskriftsaksjoner når resultatet er at barnet lider ennå mere.

Hvor NAIVE går det an å bli!

Skal faren få bestemme at hun skal holdes i livet når det er bekreftet at hun lider? For det er bekreftet, har du ikke fått det med deg bør du lese på nytt hva alle ekspertene sier. Og ikke kom med sammenligninger om de to andre komatilfellene man har hørt om de siste dagene, hvor folk har våknet. Situasjonen er annerledes for Kristina: Elendige prognoser i tillegg til at hun plages av behandlingen hun utsettes for ved at de fortsatt holder henne i live.

Nå får noen komme seg ut av denne tåka og se realitetene! La barnet få fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Betty Boop

Synes det er ganske naturlig at faren sloss for barnet sitt. Det er ikke snakk om å avlive ei katte som har blitt overkjørt her.

Faren har sett tegn til at hun oppfatter omverdenen. Jeg tror ikke blindt på at ekspertene til en hver tid vet best. Eksperter har driti seg ut før. Og det mer enn en gang. Hvordan kan faren gi opp så lenge han tror det er håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Synes det er ganske naturlig at faren sloss for barnet sitt. Det er ikke snakk om å avlive ei katte som har blitt overkjørt her.

Faren har sett tegn til at hun oppfatter omverdenen. Jeg tror ikke blindt på at ekspertene til en hver tid vet best. Eksperter har driti seg ut før. Og det mer enn en gang. Hvordan kan faren gi opp så lenge han tror det er håp?

BB. Se for deg selv i tilsvarende situasjon, med ditt barn i senga. Hvor mange ganger tror du du ville sagt inni deg om at hun må gi deg et tegn. En gang? Ti ganger? Hundre ganger? Tusen ganger?

Jeg hadde nok vært nærmere tusen enn en, og med et barn som har smertefulle kramper, er det ikke umulig at disse krampene kunne sammenfalle med en av de tusen gangen jeg ba henne om å vise meg et tegn. Og det er ikke umulig jeg da ville tolket det som et tegn. Selv om det bare var en krampe. En smertefull krampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de "helligste" overlegene på Radiumen måtte legge seg fullstendig flat og unskylde seg ovenfor min mor og beklage at de tok feil, og han var glad de ikke drepte henne!!!! (ikke ordrett da) og han ga henne (hva heter det da, epik...) journalen hennes og lovte at hennes pasientskadesak skulle gå raskt igjennom.

Alle kan ta feil. Måtte bare si det. Og denne behandlingen av min mor var godt planlagt og ingen ting var vistnok overlatt til tilfeldighetene.. Eller bortsett fra en 2-3 ting da... Ting som holdt på å ta livet av henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet og alle de skjulte feil som skjer.
Hva har det med denne tråden å gjøre?

Hva som har skjedd i saken med denne lille jenta er ikke kjent for andre enn de involverte. Derfor vet verken du eller de fleste andre om det er begått feil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske merkelig, at ikke leger med den aller beste erfaring og kompetanse, skulle se det samme som far gjør i denne saken... Spriket er ikke lite, men så stort, at jeg er 100% sikker på at det er dokumentert skader på barnet som ikke er forenelig med liv i fremtiden, selv om man gir henne et år til på pustemaskin. Dette får man jo ikke informasjon om da det går under taushetsplikt.

Jeg tenker at saken står om HVA slags liv barnet evnt skal ha. Far vil ha henne i live koste hva det koste vil, legene ser at hun kommer til å slite med smerter, at hun ikke vil ha noe som helst utbytte av livet selv. Hverken nå eller senere. Akkurat som den damen i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun så tydelig viser tegn, hvorfor ser ikke legene det samme som faren?

Tror folk virkelig at medisinsk personell ikke får følelser for de de jobber meg, og ønsker at hun ikke skal våkne og dø? Tror dere ikke at det for legene ville vært en seier om hun våknet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å diskutere en sånn sak på internett når man ikke er leger. Jeg er helt sikker på at legene har meget gode grunner til å mene at den lille jenta ikke kan våkne opp igjen, samtidig som man ikke skal undervurdere en foreldres unike kunnskap om sitt eget barn.

Det er hvertfal fint at de ikke skrudde av respiratoren som planlagt, men venter til saken er behandlet i retten. En sånn beslutning tas nok ikke med lett hjerte av legene heller, men jeg synes det er viktig at de pårørende blir hørt i en sånn sak. Leger kan gjøre feil de som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
La jenta få en sjanse. Det er alt faren ber om. Jeg vet ikke hva det koster å ha jenta i respirator noen månder til, men mener det uansett er verd prisen. Styret på haukeland sykehus kan velge litt lavere smørbrød isteden. En Pizza til 150,- kan gjøre samme nytten og en reise på økonomi klasse kan gjøre samme nytten som bussiness class. Pengene bør ikke være det som fratar jenta en sjanse. Heller ikke feilaktige vurderinger fra en legestand med altfor mye makt.

Det er ikke penger det står på, men det faktum at barnet muligens har det fryktelig smertefullt nå. Men jeg regner vel med at du ikke ville hatt problemer med å torturere dine barn, hvis det økte sannsynligheten for at de overlevde marginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet og alle de skjulte feil som skjer. Antall mennesker som dør pga feilbehandling er ganske høyt. Men dette er basert på offisielle tall og tar ikke hensyn til all den underrapportering som skjer rundt om av redsel for å miste jobben.

Sykehuset i Fredrikstad har vel vært fremstilt som en av værstingene, men det er godt det nå kommer frem at tilsvarende skjer på de aller fleste sykehus i Norge. Bare så synd Legeforeningen og andre forsvarer sine medlemmer på tross av alle de "drap" som skjer.

Hvis vi kunne få en ekspertuttalelse fra utlandet hvor begge parter får stille 2 representanter ville jeg vært mer overbevist. Men basert på "kameraderi" uttaleser fra norske leger er jeg ikke overbevist.

Jeg synes du kan starte en egen tråd med fokus på helsevesenet, jeg. Det er to tråder om denne jenta på dette forumet, og begge to holder på å bli kjørt utenfor med alt for mye generelt snakk og synsing om helsevesenets generelle praksis og dyktighet.

La nå disse trådene handle utelukkende om saken om den lille jenta, så tar vi tidligere feilbehandlinger og om enkelte her inne prøver å overdiminsjonere eller underdiminsjonere sakene i en annen, egen tråd.

What say 'ya? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her på forumet som kan diskutere denne saken annet enn på generelt grunnlag. Dersom det skulle være noen så vil de ha taushetsplikt så det er ikke relevant. Det er sider ved denne saken som er viktig å belyse på et generelt grunnlag og det gjør den relevant å diskutere, men ingen av oss er eksperter eller har nært kjennskap til saken og kan derfor ikke ta standpunkt i denne enkeltsaken utover synsing. Feilvurderinger gjort tildligere av leger er absolutt relevant i forhold til å diskutere hvem som skal ha det avgjørende ordet og hvilke muligheter pasienter og pårørende skal ha til å kreve vurdering av en ny uavhengig lege.

Du har et poeng her.

Ta Tabloid i går som et eksempel:

Far forteller om sin opplevelse av situasjonen, med støtte av sin advokat.

Ved samme bord sitter representanter for helsevesenet/sykehuset og kan ikke snakke annet enn i generelle vendinger. De kan ikke svare på spørsmål som er naturlige å stille med utgangspunkt i farens beskrivelse av saken fordi familien ikke vil løse dem fra taushetsplikten.

Ergo står farens beskrivelse av situasjonen uimotsagt både i media og i retten.

Kan det hende noen av oss ville hatt en annen oppfatning dersom vi fikk andre beskrivelser av den lille jentas situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har et poeng her.

Ta Tabloid i går som et eksempel:

Far forteller om sin opplevelse av situasjonen, med støtte av sin advokat.

Ved samme bord sitter representanter for helsevesenet/sykehuset og kan ikke snakke annet enn i generelle vendinger. De kan ikke svare på spørsmål som er naturlige å stille med utgangspunkt i farens beskrivelse av saken fordi familien ikke vil løse dem fra taushetsplikten.

Ergo står farens beskrivelse av situasjonen uimotsagt både i media og i retten.

Kan det hende noen av oss ville hatt en annen oppfatning dersom vi fikk andre beskrivelser av den lille jentas situasjon?

Da er vi enig om å snakke i generelle vendinger da, eller ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tråden er kommet unnødvendig langt utenfor hovedinnlegget. I *begge* trådene. Vil man diskutere feil i helsenorge er det bedre å opprette en egen diskusjon for dette.

Jeg har ikke vært innom den andre tråden. Mitt poeng er i denne tråden er imidlertid følgende:

Denne konkrete saken er godt belyst fra en av to sider. Vi vet mye om en fars opplevelse av saken, men ingen ting om objektive funn, skader osv sett fra et medisinsk synspunkt.

La oss si at du skriver under og bidrar til at respiratoren ikke blir stengt av. Du er fornøyd, fordi du har bidratt til å redde et liv. Dersom jenta en gang våkner til et verdig liv har du god grunn til å juble.

La oss også si at det senere viser seg at det familien opplever som bevisste reaksjoner i virkeligheten i beste fall er kramper på grunn av smerter, evt ukontrollerte spasmer, at jenta ikke kan høre, føle osv.

Hva da? Hvordan føles det da å ha bidratt til å forlenge en uverdig og smertefull tilværelse, en tilværelse som blir forlenget lagt utover det punktet der kroppen har gitt opp?

Jeg har selv vært i en lignende situasjon. Mormors håndtrykk gjorde at vi kom oss gjennom dager og netter i usikkerhet. Forskjellen var at Mormor var gammel og pusta sjøl. Først etterpå ble det klart at de "bevisste" bevegelsene i realiteten var ukontrollerte spasmer.

Det er ikke enkelt å ta stilling så lenge ei side av saken er belyst.

Jeg kan ikke se at dette er en avsporing, snarere en nyansering av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere hjernen dere som mener at legene liksom begår drap om du skrur av respiratoren? Saken er vel den at denne jenta helt siden 14 sept har stått med en for innenfor perleporten, men pga av moderne medisin er i stand til å holdes kunstig i live.

Men til hvilken nytte? Det må da være åpenbart for de fleste at om jenta skulle våkne opp fra koma vil hun ikke være den samme blide hjerteknusern vi har sett bilder av okkesom. Hun vil være multihandikappet og antakelig svært pleietrengende den tiden hun måtte leve.

Kan på en måte skjønne faren som ikke vil gi opp håpet men av og til må man vel innse at nok er nok. Leger kan desverre ikke utrette mirakler selv om det er mange her inne som tydligvis tror det er pga legenes manglende vilje hun ikke har våknet opp frisk og fin fra komaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det HAR blitt gjort forsøk på å få eksperter fra Danmark til å se på jenta. Står på nettavisen nå. Men de kan heller ikke utføre mirakler, hun ligger i respirator. Så lenge hun ikke kan puste selv, så er det ikke noe man kan gjøre. Og hun kommer aldri til å kunne puste selv mer.

Da er hun død alt. Jeg er 110% sikker på at maskinene kobles fra etter rettsmøtet mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...