Gå til innhold

La nå Kristina få være i fred!


Gjest Men så åpne øynene da!

Anbefalte innlegg

Alltid skal det være noen som må advare og fortelle hvor moralsk forkastelig alt er.

Litt enig.

Det er jo faren sin opptreden i media den siste uken som har gjort omverdenen oppmerksom på saken.Han kan da ikke bare regne med å få alle de positive ting som følger med ( masse sympatierklæringer, og sist og ikke minst hindrer legene i å skru av respiratoren)

Og at jenta er 4 eller 20 eller 60 for den saks skyld burde egentlig være urelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Betty Boop
Litt enig.

Det er jo faren sin opptreden i media den siste uken som har gjort omverdenen oppmerksom på saken.Han kan da ikke bare regne med å få alle de positive ting som følger med ( masse sympatierklæringer, og sist og ikke minst  hindrer legene i å skru av respiratoren)

Det at han har gått til media er vel en handling i desperasjon. Jeg ville også satt himmel og helvete i bevegelse om jeg trodde det ville hjelpe et menneske som var viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han har gått til media er vel en handling i desperasjon. Jeg ville også satt himmel og helvete i bevegelse om jeg trodde det ville hjelpe et menneske som var viktig for meg.

Ja men da trenger man ikke å få alle de pekefingerkommentarene heller når dette blir gjenstand for debatt.

Det var kun det som var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille Kristina.

Jeg håper virkelig jenta får slippe og komme til mamma´n sin i himmelen.

Jeg tror faren kanskje sliter med skyldfølelse fordi mamma´n døde og nå gjør han alt han kan for å beholde sin datter.

Det er vanskelig å være realistisk i en slik situasjon, men når jenta ligger med smerter og aldri vil bli seg selv igjen må man kun tenke på henne og ikke seg selv.

Hva ville hun ha ønsket? Det er kanskje umulig å gi en 4-åring et slik valg, men hvis hun i beste fall våkner og blir sterkt pleietrengende får verken hun eller pappa´n noe godt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille Kristina.

Jeg håper virkelig jenta får slippe og komme til mamma´n sin i himmelen.

Jeg tror faren kanskje sliter med skyldfølelse fordi mamma´n døde og nå gjør han alt han kan for å beholde sin datter.

Det er vanskelig å være realistisk i en slik situasjon, men når jenta ligger med smerter og aldri vil bli seg selv igjen må man kun tenke på henne og ikke seg selv.

Hva ville hun ha ønsket? Det er kanskje umulig å gi en 4-åring et slik valg, men hvis hun i beste fall våkner og blir sterkt pleietrengende får verken hun eller pappa´n noe godt liv...

Men er det legene som skal bestemme det? Er det legene som bestemmer om en kvinne skal ta abort hvis hun er gravid med et barn som kommer til å bli sterkt pleietrengende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det legene som skal bestemme det? Er det legene som bestemmer om en kvinne skal ta abort hvis hun er gravid med et barn som kommer til å bli sterkt pleietrengende?

Legene kan kun bestemme å avslutte en behandling eller å ikke gi den. Det er stor forskjell på det å si at en behandling ikke har noen hensikt og å tvinge noen til å ta abort. Dette er ikke samenlignbart. En behandling skal være mer positiv enn negativ ellers skal den ikke gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amarq (ikke innlogget)

Jeg forstår at faren til jenta kjemper. Det ville jeg også gjort hvis det var en av mine barn som lå der. Han klamrer seg sikkert til et håp om å få beholde henne.

På den annen side tror jeg leger og helsepersonell gjør jobben sin, de har taushetsplikt og kan ikke forsvare seg.

Jeg håper faren til Kristina klarer å leve med avgjørelsen som blir tatt i denne saken. Jeg vet ikke hva som er rett, eller hva resultatet vil bli, men jeg føler med han i den forferdelige situasjonen han står oppe i.

Jeg er ikke overbevist om at det er rett å holde Kristina i live, spørsmålet er; til hvilket liv?

På den annen side; mirakler kan skje.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trist med denne saken her er at faren som foreldre til jenta har ikke noe å si! Alt er opp til legene å bestemme etter dagens lov. Det er det som er synd. Og hun har ikke ligget i koma så fryktelig lenge ( bare 4 måneder), så jeg skjønner at faren ikke gir opp håpet. I alle fall ikke når han har fått kontakt med dattera, med at hun svarer på spørsmål ved å bevege fingrene tilbake. Så de vet at hun reagerer og ikke er helt borte. Pluss han mistet konen sin også. Da burde faren få litt mer sympati og respekt enn at legene vil skru av respiratoren fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall ikke når han har fått kontakt med dattera, med at hun svarer på spørsmål ved å bevege fingrene tilbake. Så de vet at hun reagerer og ikke er helt borte.

Pluss han mistet konen sin også. Da burde faren få litt mer sympati og respekt enn at legene vil skru av respiratoren fortest mulig.

Synes du ike det er pussig at norske eksperter på feltet og de som jobber med henne i det daglige ikke ser de tegnene faren sier er så synlige?

Mener du virkelig det du sier her? At saken skal vurderes annerledes ut fra hvor mange/få man har mister fra før, fremfor å vurdere saken medisinsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_DreamyMe_*

Jeg mener at legene ikke skal kunne få og ta bestemmelsen alene. Det synes ikke jeg er rett. Uansett er det bare legene og faren som vet hvilken tilstand den lille jenta er i. Det vet egentlig ingen av oss som leser og hører om dette gjennom nyheter og avis. Men diskusjoner blir det jo for hva som er rett eller galt og best osv. Men hvis den lille jenta skulle lide forferdelig mye ville vel heller ikke jeg at hun skulle bli holdt i live unødvendig. Men det er ikke alltid legene har rett uansett, og du kan ikke utelukke den andre parten, som er faren fra å få være med i bestemmelsen om dattera skal få leve eller dø. Noe som er en ganske alvorlig bestemmelse. Legene står ikke over alt annet og er allvitende guder selv om de har en hvit frakk og utdannelsen for yrket sitt. Derfor må de også vise respekt og ikke bare ta avgjørelser som de vil over farens hodet uten engang å inkludere og diskutere saken med faren. Men nå har biskopen fått i stand meglerråd mellom sykehuset og faren, istedenfor at saken skal gå opp i retten og bli bestemt der. Får håpe de finner ut av det, og får håpe det er til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du kan ikke utelukke den andre parten, som er faren fra å få være med i bestemmelsen om dattera skal få leve eller dø.

Så om faren ønsker at datteren skla ligge slik til hun blir pensjonist, så synes du det er helt ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om faren ønsker at datteren skla ligge slik til hun blir pensjonist, så synes du det er helt ok?

For det første. Jeg er ikke synsk eller tankeleser så jeg kan ikke vite om det er det faren vil. Og for det andre er det spørsmåle usakelig for langt fram i tid for å diskutere. Og ikke det som blir diskutert i denne tråden her uansett. Du kan kaste ut med sarkasmer og barnsligheter men jeg kommer ikke til å gidde å svare mer :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om faren ønsker at datteren skla ligge slik til hun blir pensjonist, så synes du det er helt ok?

Tror du virkelig at faren vil at datteren skal ligge slik til hun blir pensjonist?

Slik jeg tolker faren så mener han bare at 4 mnd er altfor kort tid og at legene bør gi Kristina mer tid.

Jeg tror ikke det er noen som mener at hun skal ligge slik i flere år, men at 4 mnd er for kort tid til å kunne utelukke alt håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte "eksperter"? Prøver du å undergrave tilliten deres nå igjen?  :riste:

Om noen undergraver tilliten til ekspertene, så må det være ekspertene selv.

Vi har iløpet av kort tid hatt en forskerskandale den siste uka, vi hadde 2 psykologer som kan synes å ha kommet med anbefallinger som ikke var basert på faglig grunnlag, vi har hatt en norsk forsker som det har vært satt spørsmålstegn ved i Sverige i forbindelse med det som blir beskrevet som forskning, og vi har altså nå saken hvor legene ser ut til å strides om mulig utfall.

Vi har hørt en mengde vitnespyrd i forbindelse med Kristina saken hvor fagfolkene tidligere har kommet med feil anbefallinger.

Alt sammen iløpet av noen få månder.

Det er med andre ord ikke jeg som undergraver tilliten deres. Det gjør de tydligvis best selv.

Men målet er ikke å sette spørsmålstegn ved deres påstander. Det synes viktigere for meg at vi setter spørsmålstegn ved egen påvirkning. Jeg ønsker med andre ord at folk flest skal tenke gjennom problemstillinger og ikke blindt følge fagfolk som beviselig kan ta feil. Hvis vi selv slutter å tenke (ha en mening som berører oss i det daglige) er samfunnet virkelig ute og sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg syns det skal være opp til ekspertene på sykehuset og avgjøre hva som skal skje jeg, slik at faren slipper å ta den avgjørelsen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er helt umulig å mene noe om særlig om hva som bør skje og ikke skje i en sak som denne.

jeg ser både legenes side og farens side.

men man ser gang på gang på gang at leger/eksperter sier at pasienten aldri kommer til å klare det ene eller det andre, men så skjer det "mirakler" likevel.

at man ikke fysisk er i stand til ting, og bare å se på det fysiske avskilt, er ikke alltid nok.

jeg har sett og lest om mennesker som har blitt lam fra halsen og ned, legene/ekspertene kan garantere at de aldri kommer til å kunne gå igjen, for det ser de på undersøkelsene sine.

men med lang og smertefull rehabilitering, basert mye på sterk vilje, så går personene igjen.

det samme skjer innen andre skadegrupper.

folk som er dømt til å dø, blir overlever.

folk som er dømt til å aldri kunne gjøre forskjellige ting, gjør det.

så jeg skjønner farens ønske om å gi datteren lenger tid, gi det en sjanse til å se om slike ting også kan skje i hans tilfelle.

og man vet aldri hva som vil skje, det gjelder jo både for faren og for ekspertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at faren vil at datteren skal ligge slik til hun blir pensjonist?

Slik jeg tolker faren så mener han bare at 4 mnd er altfor kort tid og at legene bør gi Kristina mer tid.

Nei jeg tror ikke det.

Men når folk her inne begrunner en sak med "Foreldre SKAL bestemme, uansett hva legene sier for de kjenner sitt barn best", så er dette et mulig utfall. I denne saken, eller en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd Legeforeningen og andre forsvarer sine medlemmer på tross av alle de "drap" som skjer.

Hvis vi kunne få en ekspertuttalelse fra utlandet hvor begge parter får stille 2 representanter ville jeg vært mer overbevist. Men basert på "kameraderi" uttaleser fra norske leger er jeg ikke overbevist.

Far til 2, det er ikke rart folk reagerer på utalelsene dine når du skriver sånn som dette. Det vitner om en enorm mangel på respekt for den jobben legene gjør for Kristina. Tror du det er med lett hjerte de ber faren om å få skru av respiratoren?

Den utalelsen din om at "kameraderi" får andre leger til å være helt enig med dem på Haukeland er direkte idiotisk. Så også at du skrev et annet sted at legene muligens hadde ringt og spurt noen gamle studiekamerater om de var enige med vurderingen deres. Hvis det bare er forsøk på å provosere så synes jeg det er å gå langt over streken. Greit at dette bare er et diskusjonsforum, men det høres fjollete ut alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...