Gå til innhold

Folk som får slankeoperasjon på skattebetalernes regning, men som spiser seg overvektige igjen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blåttvann skrev (2 timer siden):

Det kan man si om så mye.

Folk som hopper i fallskjerm og lander i fjellveggen koster samfunnet mer enn en slankeoperasjon.

Folk som kræsjer med bilen fordi de holder på med mobilen like så.

Folk som har hjerte og karsykdommer koster enorme mengder.

Folk som røyker og drikker for mye koster ville summer.

Ca 80% av all behandling på sykehus er selvforskyldt i form av dårlig livsstil.

Så hvorfor skulle vi bare ikke behandle overvektige?

Skal vi ikke behandle denne gruppen så skulle vi hvertfall sluttet å behandle f.eks. MC-førere som skader seg. 

Legg til folk som drar på tur når været tilsier at det er uforsvarlig så begynner listen å bli fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

000VF000 skrev (22 timer siden):

Kan man ta en slik operasjon flere ganger? Trodde det var permanent jeg. 

Hvis man har tatt gastric sleeve, som er den minst invasive operasjonen så kan man "utvide" denne til gastric bypass. Men vil tro dette sitter veldig langt inne hos kirurger.

Anonymkode: c25c4...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Akkurat det du skriver sier mine to opererte veninner også.

De sier de har ett liv og de elsker mat, kaker og god drikke. Elsker å ligge på sofaen og se gode serier, og gidder ikke gjøre så mye annet enn å kose seg.

De liker ikke kulde, snø eller idrett og det å bli svett.

De kommer fra en familie der alle er mer eller mindre overvektige.

Ts

Anonymkode: 06d67...b86

Ja. En del folk er slik også, de burde kanskje ikke få dekt operasjon av staten nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk er det ikke? Fiks symptomet og ikke den underliggende grunnen til at folk spiser seg ihjel.. Det funker jo kjempefint..

Jeg kjenner også ei som har snart blitt like feit som før operasjnen. Det triste er at barna hennes har arvet de samme usunne holdningene til mat og er overvektige allerede i barneskolealder..

Fint og flott at folk går ned i vekt men de endrer jo ikke kostholdene sine i det hele tatt, de bare fysisk ikke klarer å spise like mye som før ettersom magesekken er innsnevret, og derfor går de selvfølgelig mye ned i vekt. De spiser jo samme usunne dritten som før!! Og så trimmer de magesekken stor igjen og da er det bare å søke om ny quick fix operasjon..

Anonymkode: 81194...406

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klassisk er det ikke? Fiks symptomet og ikke den underliggende grunnen til at folk spiser seg ihjel.. Det funker jo kjempefint..

Jeg kjenner også ei som har snart blitt like feit som før operasjnen. Det triste er at barna hennes har arvet de samme usunne holdningene til mat og er overvektige allerede i barneskolealder..

Fint og flott at folk går ned i vekt men de endrer jo ikke kostholdene sine i det hele tatt, de bare fysisk ikke klarer å spise like mye som før ettersom magesekken er innsnevret, og derfor går de selvfølgelig mye ned i vekt. De spiser jo samme usunne dritten som før!! Og så trimmer de magesekken stor igjen og da er det bare å søke om ny quick fix operasjon..

Anonymkode: 81194...406

Helt enig, dette hjelper sjeldent. De må først få hjelp til å spise riktig og få hjelp med sine problemer i stedet for operasjoner og medisiner. 

Anonymkode: 3725c...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så fascinerende at folk fremdeles ser på overvekt som selvforskyldt, svakhet, dumhet, osv. 

Når det i medisinens verden er anerkjent som en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi. 

Det er akkurat som å si at de som lider av anoreksi ikke skal få hjelp på det offentliges regning - de er jo fritt frem til å bare spise! De velger selv å la være! 

Anonymkode: 74472...7fe

Amen ❤️

Anonymkode: 53583...92b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (19 timer siden):

Dumt eller bare annerledes enn du synes er mest rettferdig? 

Jeg anerkjenner at jeg tilhører mindretallet, og har ikke noe problem med å akseptere at ting er som de er.

Men jeg synes likevel at det er urettferdig at vi skal bruke masse penger på en storrøyket med kols, fremfor å betale for dyre behandlinger for folk med sykdommer som kom ut av det blå. Eller fremfor å sikre en verdig eldreomsorg. I prioriteringskabalen ville jeg heller sett at vi prioriterte andre grupper før vi prioriter grupper med selvpåførte lidelser. 

Du tåler dårlig at folk har andre meninger enn deg?

Du svarer ikke på det jeg spør om da. Unnvikende oppførsel er ikke et argument. 

Anonymkode: 70997...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fascinerende at folk fremdeles ser på overvekt som selvforskyldt, svakhet, dumhet, osv. 

Når det i medisinens verden er anerkjent som en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi. 

Det er akkurat som å si at de som lider av anoreksi ikke skal få hjelp på det offentliges regning - de er jo fritt frem til å bare spise! De velger selv å la være! 

Anonymkode: 74472...7fe

Men det er jo det i mange tilfeller. Alt er faktisk ikke spiseforstyrrelser. Har to meget overvektige venninner. Pluss en bror som er veldig veldig tykk. Det de alle har til felles er at de liker seg best i sofaen. Og de spiser mye usunn mat og spiser godteri hele uka igjennom. Min bror drikker nok to liter sukkerholdig brus daglig i tillegg.

De har også enda en ting til felles. De vet hvorfor de er overvektige. De vet at de spiser altfor mye og feil type mat. Alt skal ikke diagnostiseres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså.. Vi kan jo bare legge ned hele vellferdsnorge og gå over til 100% privat helsevesen og helseforsikringer så slipper folk å irritere seg over de gruppene mennekser som får dekket ulike typer behandling i Norge så kan vi se om ting blir bedre da? 

Nei til hjelp til Alkoholikere, nei til hjelp til Narkomane, Nei til frikort på medisiner og lege, Nei til behandling av kreftpasienter som er uheldig å få det flere ganger, Nei til behandling av anoreksi/bulimi.. 

Ta deg en pære, finn deg en hobby og så skal du se livet blir bedre når du slutter å irritere deg over ting du ikke vet nok om, kan nok om, ikke kan gjøre noe med og som ikke angår deg da det sitter profesjonelle å tar disse vurderingene som de er betalt og utdannet til å gjøre. 

Anonymkode: 4fbb8...c09

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspising i former som skaper fedme er en sykdom. Det respekterer jeg. Men at slankeoperasjon er løsningen for alle, er jeg derimot ikke enig i. 

Siden jeg selv har gått på en medisin som gir meg ulvehunger så vet jeg det kan være umulig og ikke overspise. Og nei, det er ikke så lett som å la være. Jeg har ikke lyst å være overvektig, så jeg sluttet på medisin og raste ned i vekt.Ble syk igjen så klart, så må krype til korset og bli overvektig igjen.

Anonymkode: e2c40...17f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer ikke på det jeg spør om da. Unnvikende oppførsel er ikke et argument. 

Anonymkode: 70997...57b

Still spørsmålet igjen så skal jeg svaret. Er så mange sider siden at det blir mye leting. Spør gjerne presist, så skal jeg svare presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man har tatt gastric sleeve, som er den minst invasive operasjonen så kan man "utvide" denne til gastric bypass. Men vil tro dette sitter veldig langt inne hos kirurger.

Anonymkode: c25c4...4aa

Takk for oppklaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 timer siden):

Men det er jo det i mange tilfeller. Alt er faktisk ikke spiseforstyrrelser. Har to meget overvektige venninner. Pluss en bror som er veldig veldig tykk. Det de alle har til felles er at de liker seg best i sofaen. Og de spiser mye usunn mat og spiser godteri hele uka igjennom. Min bror drikker nok to liter sukkerholdig brus daglig i tillegg.

De har også enda en ting til felles. De vet hvorfor de er overvektige. De vet at de spiser altfor mye og feil type mat. Alt skal ikke diagnostiseres. 

Og det er en spiseforstyrrelse. Isteden for å sulte seg ihjel, så spiser man seg ihjel. Det er ikke fordi man ikke vet at grønnsaker, mosjon og alt det det er bra. Men det ligger i hjernen. Det ligger i alt kroppen gjør, mangel på hormoner som sier at nå er man mett, mangel på en kropp som fungerer som den skal. Dette fører til at man har lyst på alt som er digg, alt som er fett, alt som er godt. Og et slikt kosthold fører med seg vektøkning.

Problemet er de som ikke klarer å ta innover seg at det er like fult en spiseforstyrrelse å spise seg ihjel, som det er å sulte seg ihjel. Hjelp er det som er nødvendig. Nå har vi jo faktisk begynt å få disse slankemedisinene, men blir det dekket av staten? Nei. Det er medisiner som faktisk ser ut til å funke med å hjelpe til med denne sult-følelsen. Den hungeren etter noe hele tiden.

Men operasjon er jo løsningen det 😕😐

Anonymkode: 3e441...616

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (2 timer siden):

De sier det samme som alkoholikere. "Jeg må da få lov til å kose meg litt."

Så kos deg uten mat da. Det er kun viljen det står på og det gjelder både overvektige og alkoholikere.

Anonymkode: b9630...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiseforstyrrelse er anorexi/bulimi. Å spise en masse usunne matvarer i store mengder, er det ikke skattebetalerne som skal betale for. Hvis det er slik, burde bulimikere og anorksikere få mat på blå resept også.

Overspisingslidelse er den vanligste spiseforstyrrelsen. Så jo det er absolutt en spiseforstyrrelse... 

Anonymkode: ad195...e55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Overspisingslidelse er den vanligste spiseforstyrrelsen. Så jo det er absolutt en spiseforstyrrelse... 

Anonymkode: ad195...e55

Nei, beklager. Det er viljestyrt. Du klarer fint å spise mindre hvis du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
c_buk skrev (5 timer siden):

Legg til folk som drar på tur når været tilsier at det er uforsvarlig så begynner listen å bli fin.

Litt enig.

Problemet oppstår når man ikke kan påvise at noe er selvforskyldt eller ikke. Kreft f.eks. Skulle vi ikke behandlet folk som utviklet arvelig kreft? Fordi det da burde være foreldrene som skulle betalt sykehusregningen?

Hvis vi først begynner slik så kan vi egentlig legge ned hele helsesektoren fordi årsaken til at mennesker blir syke alltid er utenforliggende årsaker.

Men jeg synes det er synd at vi ikke gjør det som faktisk funker. Vi driver bare veldig dyr brannslukking slik ting er nå. Hadde vi forhindret at folk ble overvektige så hadde vi kommet langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 16.53):

Det handler ikke om å ikke hjelpe dem, men å gi riktig hjelp. Operasjon er en feig og lat utvei som kun fører til negative utfall. Enten går du opp vekten igjen etter et par år, eller så får du alvorlige komplikasjoner som gjør deg ufør livet ut. Har aldri i mitt liv hørt om eller møtt noen som har operert seg, gått ned i vekt og holdt seg der, uten alvorlige komplikasjoner.  

Det er to grupper overvektige. 
De som trenger en livsstilsendring. - Mangel på selvkontroll og viljestyrke 
De som trenger terapi og en livsstilsendring. - Psykisk syk grunnet spiseforstyrrelse, traumer etc. 

En operasjon vil ikke hjelpe disse menneske. Operasjon burde være forbeholdt de som veier 200+ og er døden nær, men de trenger terapi og livsstilsendring i tillegg også så klart. Men operasjon er et hjelpemiddel, ikke en løsning. 

Det burde heller være mer helhetlig hjelp å få for overvektige. Psykisk, fysisk, hverdagsliv (livsstil og vaner), mosjon og ernæring, fra et og samme sted samtidig. Og hjelpen bør være tilgjengelig over lengre tid. 

Er uenig om medisinerer, for det er ikke svaret heller. Det endrer ikke på vaner eller den underliggende årsaken til problemet. Så fort de slutter på dem så er de tilbake til start. 

Anonymkode: 610e1...7c0

Jeg tok gastric bypass for åtte-ni år siden, gikk ned seksti kilo, (halve kroppsvekten)og har ikke lagt på meg en eneste kilo på disse årene. (Går jeg opp en kilo eller to regulerer jeg ned igjen med en gang.) Har ingen planer om å legge på meg heller, synes ikke det er vanskelig å holde vekten. Jeg har ikke trengt å ta noen operasjoner i etterkant av vektnedgangen heller. Magen er litt slapp, men ellers er kroppen ganske grei. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner så langt, som jeg vet om. Spiser egentlig det aller meste, etterhvert ganske normale små porsjoner. Magen er jo blitt noe utvidet. Ikke røkt mat. Juleribba er litt tøff. Drikker kaffe og brus i moderate mengder. Tar vitaminene mine omhyggelig. For meg har det vært en bra opplevelse, men jeg betalte for det selv. 

Anonymkode: 927c3...890

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt enig, dette hjelper sjeldent. De må først få hjelp til å spise riktig og få hjelp med sine problemer i stedet for operasjoner og medisiner. 

Anonymkode: 3725c...964

Men det er jo mange man ikke kan hjelpe. Mange som ikke vil ha ordentlig hjelp. Mange som bare vil ha en quick fix, de vil ha noe som fikser overvekten uten at de selv løfter en finger. Og hvor mye ressurser skal man bruke på sånt?

Anonymkode: 1fd7c...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...