Ambi Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Noen som så "Puls" på NRK sist mandag? http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5396735.html Jeg skjønner ikke Barneombudets motstand, etter min mening er han helt på jordet! "Dette er kennel - ikke et pedagogisk tilbud" sier han. Barn skal vel ikke ha et pedagogisk tilbud om natta - da skal de ha et tryggt sted å sove! Etter mange år i helsevesenet ser jeg at et slikt tilbud er alfa og omega for mange - særlig aleneforeldre. Barneombudet fremstiller det jo som om mor/far jobber nattevakt 7 dager i uka. Faktum er at i feks 3-delt turnus har man kanskje 3-5 netter og/eller noen fler kvedlsvakter pr. mnd. Men til gjengjeld har man flere fridager - og antaglig MER fritid sammen med barna enn vi som jobber 9-16 Dette er ansatte i samfunnsviktige sektorer som eldreomsorg og helsevesen. Og industri som er avhengig av døgnkontinuerlig produksjon. Og taxi-næring osv osv. Skal disse ekskluderes fra arbeidsliver dersom de er alene med barn og ikke kan/vil belemre venner og familie med barnevakter noen ganger i måneden?? Forøvrig litt rart at ikke nettopp disse bransjene (feks sykehus) praktiserer fleksible åpningstider i sine egne personalbarnehager.. Hva mener dere? Ambi
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 med døgnåpne barnehager har mødre større sjanse til å klare presset og karrieren og at de kan kombinere det. Barnehage om natten er vel ikke galt,det er jo trygt og godt der,alle kjenner voksne og barn og da kan man kanskje på denne måten trene og sosialisere barna mer også. faren med dette er vel at foreldre som er litt for glade o flaska sier de skal jobbe,betaler for plassen og har den fyllefesten i stedet. På denne måten holder jo foreldrene et skalkeskjul som vil være vanskelig og oppdage.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Noen som så "Puls" på NRK sist mandag? http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5396735.html Jeg skjønner ikke Barneombudets motstand, etter min mening er han helt på jordet! "Dette er kennel - ikke et pedagogisk tilbud" sier han. Barn skal vel ikke ha et pedagogisk tilbud om natta - da skal de ha et tryggt sted å sove! Etter mange år i helsevesenet ser jeg at et slikt tilbud er alfa og omega for mange - særlig aleneforeldre. Barneombudet fremstiller det jo som om mor/far jobber nattevakt 7 dager i uka. Faktum er at i feks 3-delt turnus har man kanskje 3-5 netter og/eller noen fler kvedlsvakter pr. mnd. Men til gjengjeld har man flere fridager - og antaglig MER fritid sammen med barna enn vi som jobber 9-16 Dette er ansatte i samfunnsviktige sektorer som eldreomsorg og helsevesen. Og industri som er avhengig av døgnkontinuerlig produksjon. Og taxi-næring osv osv. Skal disse ekskluderes fra arbeidsliver dersom de er alene med barn og ikke kan/vil belemre venner og familie med barnevakter noen ganger i måneden?? Forøvrig litt rart at ikke nettopp disse bransjene (feks sykehus) praktiserer fleksible åpningstider i sine egne personalbarnehager.. Hva mener dere? Ambi ← Jeg syns du er helt på jordet. Hvorfor få barn hvis man ikke skal være såmmen med dem på natta en gang??
Jens Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Barn hører hjemme i sin egen seng om natten.........
punkyB Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Det er vel det samme når et barn er i barnehagen - det som er poenget er vel at det ikke bør være mer enn max. 8-9 timer i døgnet. Men akkurat natten så vet jeg ikke hvordan det er for et barn å sove i en annen seng enn sin egen og i et annet miljø. Det er vel også litt problem for en aleneforelder når vedkommende selv skal sove hvis barnet sover i barnehage om natten mens en selv jobber. Men en mer utvidet åpningstid om etterm./kvelder hele uken i barnehagene hadde jo gjort det lettere for aleneforeldre å være i alle slags jobber.
BMD Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 faren med dette er vel at foreldre som er litt for glade o flaska sier de skal jobbe,betaler for plassen og har den fyllefesten i stedet. Det er vel bedre det enn at de gjør som idag og etterlater dem alene eller er på fylla med barna til stede?
Gjest Ester Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 Kan ikke helt forstå hvorfor det er verre å sove i barnehagen om natta enn å være der (og sove) på dagen. Ungene kjenner jo barnehagen, de andre barna og de ansatte. Er det verre å overnatte i barnehagen enn å overnatte hos familie og venner?
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #8 Skrevet 19. januar 2006 Barnehager var aldri ment å være et oppbevaringssted for barn, det skal være et pedagogisk tilbud til barn under førskolealder.
Gjest Ester Skrevet 19. januar 2006 #9 Skrevet 19. januar 2006 Jeg syns du er helt på jordet. Hvorfor få barn hvis man ikke skal være såmmen med dem på natta en gang?? ← Hvis argumentet mot nattåpne barnehager er at foreldrene ikke er sammen med barna, synes jeg det blir vanskelig å forsvare det å ha barna i barnehage i det hele tatt. Hvorfor få barn hvis man ikke skal være sammen med dem om dagen en gang?? Da er de jo faktisk våkne! Hvis barna sover i banehagen, er de jo ikke der den påfølgende dagen, da er de vel hjemme. Er det noe prisipelt galt i å la barn overnatte borte, eller er det det at overnattingen skjer i barnehagen som er så ille?
Gjest Emera Skrevet 19. januar 2006 #10 Skrevet 19. januar 2006 Det er vel bedre det enn at de gjør som idag og etterlater dem alene eller er på fylla med barna til stede? ← Så vidt jeg forstår må man dokumentere at man skal på jobb de nettene barnet skal være i barnehagen (vaktliste etc.). Man kan ikke bare lempe ungen inn i barnehagen for så å ta seg en tur på byen. For aleneforeldre med turnusarbeid forstår jeg at dette kan være en god løsning. Men det gjelder jo bare så lenge barnet går i barnehage. Etter skolestart må man tenke på nytt. Eller skal man også kreve døgnåpen SFO..? Som sagt, jeg skjønner at det kan være komplisert å få ting til å gå rundt når man er alene med barn. Men likevel synes jeg at dette skal debatteres grundig. Ingen er vel tjent med et samfunn hvor barna er mer "i veien" enn til glede, og vi faller fort i den fellen. En annen ting er det argumentet som kom fram i dag, at døgnåpne barnehager kan åpne for et enda større press i arbeidslivet. Og det behøver ikke hverken barn eller voksne.
Ambi Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2006 Jeg syns du er helt på jordet. Hvorfor få barn hvis man ikke skal være såmmen med dem på natta en gang?? ← OK. Betyr det at sykepleiere, taxisjåfører, brannfolk mm skal ha yrkesforbud hvis de får barn? Eller kan det tenkes at huset brenner og din gamle mor trenger hjelp om natta - sorry - vi har lagt oss med barna våre!! Verden er ikke slik - den surrer og går døgnet rundt. Og disse yrkesgruppene - og mange fler - må derfor OGSÅ jobbe kveld og natt og helg. Men det er altså ikke slik at NOEN må jobbe 7 netter i uka. Ambi
Gjest Sommeråpent Skrevet 19. januar 2006 #12 Skrevet 19. januar 2006 Jeg kunne tenkt meg en bhg som ikke stengte 2 uker om sommeren (og sfo som ikke stengte 3 uker). Ikke særlig gøy å måtte be om de samme ukene med ferie hver sommer, når vi egentlig har puljeferie. Har nemlig ingen mulighet til annen barnepass....
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #13 Skrevet 19. januar 2006 Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om nattåpen barnehage, men jeg synes at barnehagene som en begynnelse i det minste kunne hatt kveldsåpent. Vi er et par der begge jobber turnus. Nå venter vi barn, og jeg lurer veldig på hvordan vi skal få kabalen til å gå opp når svangerskapspermisjonen er ferdig. At jeg ønsker kveldsåpen barnehage betyr ikke at jeg ikke har lyst til å være sammen med barnet, men at det ikke nødvendigvis er mellom kl. 8 og kl. 16 jeg trenger barnepass. Enkelte dager kan det hende at det er fra 15 til 20 jeg trenger barnepass. Og folk som jobber turnus har som regel mer fri enn folk som jobber 8-16, så totalt regner jeg med at jeg vil få mer tid med barna enn det andre kanskje har. Hva med å starte med å ha kveldsåpent i barnehagene?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #16 Skrevet 19. januar 2006 Og hva med de som jobber i barnehagen? ← Ja, hva med dem? Det burde vel ikke være umulig å få noen til å jobbe kveld i en barnehage når det er folk som jobber kveld i butikker, på sykehus, på reisebyråer, på sykehjem, i politiet, i mediene, på restauranter, i drosjer, i bomringene, i kiosker, på kino, på teater, i vaktselskaper og mange, mange, mange, mange andre steder.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #17 Skrevet 19. januar 2006 Hvis barna sover i banehagen, er de jo ikke der den påfølgende dagen, da er de vel hjemme. Sammen med hvem? Foreldre som har vært på jobb hele natten?
Gjest Ester Skrevet 20. januar 2006 #18 Skrevet 20. januar 2006 Sammen med hvem? Foreldre som har vært på jobb hele natten? ← Kanskje du kan svare meg på de jeg spør deg om lenger opp i tråden : Hvis argumentet mot nattåpne barnehager er at foreldrene ikke er sammen med barna, synes jeg det blir vanskelig å forsvare det å ha barna i barnehage i det hele tatt. Hvorfor få barn hvis man ikke skal være sammen med dem om dagen en gang?? Da er de jo faktisk våkne! Hvis barna sover i banehagen, er de jo ikke der den påfølgende dagen, da er de vel hjemme. Er det noe prisipelt galt i å la barn overnatte borte, eller er det det at overnattingen skjer i barnehagen som er så ille? Hvem barna er sammen med når de ikke er i barnehagen har da strengt tatt ikke noe med saken å gjøre, uansett når på døgnet de er der.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2006 #19 Skrevet 20. januar 2006 POenget med barnehage er ikke at det skal være et sted barna kan være når foreldrene ikke har tid til å være sammen med dem selv. En barnehage er et pedagogisk tilbud til barn under førskolealder. Det er derfor de som ikke har barnehageplass får kontantstøtte, som en kompensasjon for tapt pedagogisk tilbud. Hva slags pedagogikk kan du tilby sovende barn?
Gjest Bodillen Skrevet 21. januar 2006 #20 Skrevet 21. januar 2006 POenget med barnehage er ikke at det skal være et sted barna kan være når foreldrene ikke har tid til å være sammen med dem selv. En barnehage er et pedagogisk tilbud til barn under førskolealder. Det er derfor de som ikke har barnehageplass får kontantstøtte, som en kompensasjon for tapt pedagogisk tilbud. Hva slags pedagogikk kan du tilby sovende barn? ← For det første; Barnehage er et godt alternativ når småbarnsforeldre er nødt til å jobbe. Jeg velger barnehage fremfor dagmamma fordi jeg synes det er fint at barnet mitt få et pedagogisk tilbud når det først er sånn at jeg må på jobb. Grunnen til at jeg har barnet mitt i barnehage er ikke fordi "jeg ikke har tid til å være sammen med det" - jeg må faktisk tjene til livets opphold (som de aller fleste andre). Hadde jeg ikke vært nødt til å jobbe ville jeg hatt barnet mitt hjemme. Jeg har altså ikke valgt barnehage primært for at barnet skal få et pedagogisk tilbud. En nattåpen barnehage er et helt nytt konsept for oss nordmenn. Det er da ingen som har sagt at nattåpne barnehager skal gi et pedagogisk tilbud! Må barn ha et pedagogisk tilbud mens mor/far er på jobb? Om natten, mens det sover?? Du kan ikke sammenligne en nattåpen barnehage med en vanlig barnehage, innholdet blir nødvendigvis et litt annet... Faktisk kunne veldig mange hatt nytte av et sånt tilbud. Jeg kjenner flere som jobber turnus og er alene om omsorgen for småbarn, og det er ikke lett. Det er ikke så greit å måtte ty til familie/venner for barnepass hver gang. Det er jo heller ikke sånn at turnusarbeidere jobber nattskift hele tiden, de fleste går også dag/kveld. Turnusarbeidere har dessuten ikke så mange arbeidstimer som oss som jobber vanlig dagtid. De har faktisk mye mer tid til å være sammen med barna sine enn dem som jobber 100% stilling på dagtid. Det er altså ikke snakk om å plassere barn i en seng i barnehagen hele uka igjennom, hver eneste uke! Jeg synes det er en merkelig måte å formulere det på når du sier at kontantstøtte er en kompensasjon for tapt pedagogisk tilbud! "Formålet med kontantstøtten Kontantstøtten skal bidra til at * Familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn * Familiene får reell valgmulighet når det gjelder omsorgsformen for barna * Det blir mer likhet i overføringene de enkelte familiene mottar til barneomsorg fra staten" (trygdeetaten.no)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå