Gå til innhold

Er det mer synd i folk som er overvektige enn slanke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Hva er din definisjon av ordene "frisk" og "sunn"?
En feit person (fedme/30+ bmi) kan spise sunt og trene ja.
Men det hjelper ikke før en har nådd normal BMI/vekt.
Frem til da, er kroppen i en konstant indre kamp for overlevelse.
Høyt blodtrykk, pustevansker, leddsmerter etc. Her snakker jeg om de med signifikant synlig fett.
En feit person kan være sunn i den kulinariske veien, men de vil aldri være frisk helsemessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (1 time siden):

Hva er din definisjon av ordene "frisk" og "sunn"?
En feit person (fedme/30+ bmi) kan spise sunt og trene ja.
Men det hjelper ikke før en har nådd normal BMI/vekt.
Frem til da, er kroppen i en konstant indre kamp for overlevelse.
Høyt blodtrykk, pustevansker, leddsmerter etc. Her snakker jeg om de med signifikant synlig fett.
En feit person kan være sunn i den kulinariske veien, men de vil aldri være frisk helsemessig

Tøv, selvsagt hjelper det å trene selv om en er feit. Det beste er selvsagt trening og normal-kroppsvekt, men du kan korrigere en god del av risiko en med aktivitet.

Definisjonen av "frisk" er irrelevant da vi diskuterte overvekt/aktivitet relativ risiko.
Overvekt er ikke ensbetydende med alle de lidelsene du nevner, men en har forhøyet risiko.

En kan også ha lenger en gjennomsnittlig forventet levealder selv om en har fedme, nettopp fordi det er bare en av en en lang rekke biologiske tilstander og atferd som bestemmer din totale helse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Gregarious skrev (10 minutter siden):

Tøv, selvsagt hjelper det å trene selv om en er feit. Det beste er selvsagt trening og normal-kroppsvekt, men du kan korrigere en god del av risiko en med aktivitet.

Definisjonen av "frisk" er irrelevant da vi diskuterte overvekt/aktivitet relativ risiko.
Overvekt er ikke ensbetydende med alle de lidelsene du nevner, men en har forhøyet risiko.

En kan også ha lenger en gjennomsnittlig forventet levealder selv om en har fedme, nettopp fordi det er bare en av en en lang rekke biologiske tilstander og atferd som bestemmer din totale helse.

 

Ja man må starte ett sted når en er feit, med mindre en er så diger at en ikke kan bevege seg eller
det er rett og slett nyttesløst med aktivitet. Men så lenge en er feit, er man faktisk ikke frisk.
Det er et faktum du kan enten akseptere eller benekte

Og vi kan sitte her å zig-zagge gjennom temaet hele året, men det gidder jeg ikke.
Jeg har mitt urokkelige perspektiv på dette, og det er helt alright.
Vi kan ikke være enige om alt. C'est la vie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 time siden):

Ja man må starte ett sted når en er feit, med mindre en er så diger at en ikke kan bevege seg eller
det er rett og slett nyttesløst med aktivitet. Men så lenge en er feit, er man faktisk ikke frisk.
Det er et faktum du kan enten akseptere eller benekte

Og vi kan sitte her å zig-zagge gjennom temaet hele året, men det gidder jeg ikke.
Jeg har mitt urokkelige perspektiv på dette, og det er helt alright.
Vi kan ikke være enige om alt. C'est la vie 

Helt meningsløs påstand, du konstruerer en utopi av ordet "frisk", ingen har totalt fravær av risikofaktorer.

Jeg forholder meg til hva forskning sier, at du velger å lage ditt eget pseudovitenskaplige makkverk for å fronte din forutinntatte mening så er jo det selvsagt ditt prerogativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 14.58):

Jeg syns ikke det. Jeg er alvorlig kronisk syk, og er normalvektig. Har overvektige venner som er friske og i full fart uten helseproblemer. Ja, jeg misunner dem, akkurat som alle andre som er friske.

Alle har noe. Men syns ikke i utgangspunktet synd på noen pga vekt i seg selv. Problemer som kommer pga det, ja, som diabetes osv, helt klart. Men ikke å være overvektig og frisk.

Anonymkode: e5259...4cc

nå er jo fedme også definert som en kronisk sykdom, da.

Anonymkode: f699e...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 16.37):

Ikke sykelig fedme nei, men grensen for overvekt er i dag lavere enn for noen år siden, så de som før ble sett på som litt lubne er i dag overvektige.

Hvor går egentlig grensen mellom overvektig og fedme?

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

 

den går ved BMI 30

Anonymkode: f699e...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 14.33):

Jeg har vokst opp med en søster som hele min oppvekst har slanket seg, og mast om kalorier til hvert måltid.

Med årene har hun blitt slankere og nå er hun ganske normal med et par kilo for mye, kanskje bittelitt lubben.

Saken er at våre foreldre har hele livet sagt at det er synd i henne, fordi hun har vektproblemer mens jeg er slank.

Dette mantraet bruker hun selv også om seg selv, og uansett hva som feiler meg er det alltid mer synd i henne pga 4-6 kg for mye på kroppen.

Hun har klart seg veldig bra, har tatt master, er gift og barn og sosialt aktiv.

Selv da jeg fikk brudd i kraniet og kjeven og gikk ned mange kilo, så kommenterte hun og mine foreldre at jeg var blitt så tynn sammenlignet med min søster.

Hun er nok litt spiseforstyrrelset og ser ikke hvor normal slank hun har blitt, fordi hun snakker om kalorier og vekt daglig.

Anonymkode: 2c4e0...23f

Det er ikke synd på de som har 4-6 kg ekstra. Det er veldig bra. Jeg ønsker egentlig å bli så tynn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...