Gå til innhold

Er det mer synd i folk som er overvektige enn slanke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp med en søster som hele min oppvekst har slanket seg, og mast om kalorier til hvert måltid.

Med årene har hun blitt slankere og nå er hun ganske normal med et par kilo for mye, kanskje bittelitt lubben.

Saken er at våre foreldre har hele livet sagt at det er synd i henne, fordi hun har vektproblemer mens jeg er slank.

Dette mantraet bruker hun selv også om seg selv, og uansett hva som feiler meg er det alltid mer synd i henne pga 4-6 kg for mye på kroppen.

Hun har klart seg veldig bra, har tatt master, er gift og barn og sosialt aktiv.

Selv da jeg fikk brudd i kraniet og kjeven og gikk ned mange kilo, så kommenterte hun og mine foreldre at jeg var blitt så tynn sammenlignet med min søster.

Hun er nok litt spiseforstyrrelset og ser ikke hvor normal slank hun har blitt, fordi hun snakker om kalorier og vekt daglig.

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er klart det er vanskelig å være overvektig på veldig mange måter. 
og mange er jo som du sier spiseforstyrret- noe som faktisk er en sykdom. 
likevel er det du beskriver noe helt annet. 
Det er ikke mer synd på din søster enn deg. 
Hun er dessuten ikke overvektig. 
og å legge dette på både henne og deg blir veldig galt

Anonymkode: f966f...320

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har noen kilo for mye er jo fornøyd med seg selv?

Det er jeg forskjell på å være 20 overvektig og 5 kg da.

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har vokst opp med en søster som hele min oppvekst har slanket seg, og mast om kalorier til hvert måltid.

Med årene har hun blitt slankere og nå er hun ganske normal med et par kilo for mye, kanskje bittelitt lubben.

Saken er at våre foreldre har hele livet sagt at det er synd i henne, fordi hun har vektproblemer mens jeg er slank.

Dette mantraet bruker hun selv også om seg selv, og uansett hva som feiler meg er det alltid mer synd i henne pga 4-6 kg for mye på kroppen.

Hun har klart seg veldig bra, har tatt master, er gift og barn og sosialt aktiv.

Selv da jeg fikk brudd i kraniet og kjeven og gikk ned mange kilo, så kommenterte hun og mine foreldre at jeg var blitt så tynn sammenlignet med min søster.

Hun er nok litt spiseforstyrrelset og ser ikke hvor normal slank hun har blitt, fordi hun snakker om kalorier og vekt daglig.

Anonymkode: 2c4e0...23f

4-6 kilo er ingenting. Latterlig at det skal utgjøre hvem det er mest synd .

Anonymkode: 86fab...76b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo mer å være synd i.

Anonymkode: 9c38a...cad

Fordi?

Anonymkode: 1f07a...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

4-6 kilo er ingenting. Latterlig at det skal utgjøre hvem det er mest synd .

Anonymkode: 86fab...76b

Det viktigste er jo å ha god helse og være frisk, og det er mange overvektige som er friske og spreke, og det er man ikke garantert å være fordi om man er slank

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det. Jeg er alvorlig kronisk syk, og er normalvektig. Har overvektige venner som er friske og i full fart uten helseproblemer. Ja, jeg misunner dem, akkurat som alle andre som er friske.

Alle har noe. Men syns ikke i utgangspunktet synd på noen pga vekt i seg selv. Problemer som kommer pga det, ja, som diabetes osv, helt klart. Men ikke å være overvektig og frisk.

Anonymkode: e5259...4cc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke det. Jeg er alvorlig kronisk syk, og er normalvektig. Har overvektige venner som er friske og i full fart uten helseproblemer. Ja, jeg misunner dem, akkurat som alle andre som er friske.

Alle har noe. Men syns ikke i utgangspunktet synd på noen pga vekt i seg selv. Problemer som kommer pga det, ja, som diabetes osv, helt klart. Men ikke å være overvektig og frisk.

Anonymkode: e5259...4cc

Helt enig med deg.

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er mange overvektige som er friske

Anonymkode: 2c4e0...23f

Snakker vi her om overvekt eller faktisk fedme?
Fordi om det er det sistnevnte, så er man faktisk aldri frisk, nei.
Man lever kanskje uten alvorlige merkbare symtomer, men man kan si at en da er stabilt døende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (49 minutter siden):

Snakker vi her om overvekt eller faktisk fedme?
Fordi om det er det sistnevnte, så er man faktisk aldri frisk, nei.
Man lever kanskje uten alvorlige merkbare symtomer, men man kan si at en da er stabilt døende

Ikke sykelig fedme nei, men grensen for overvekt er i dag lavere enn for noen år siden, så de som før ble sett på som litt lubne er i dag overvektige.

Hvor går egentlig grensen mellom overvektig og fedme?

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo vanskeligere å være overvektig enn slank i samfunnet for eksempel. 

Anonymkode: cc662...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som helst synd på slanke folk? Eller snakker du bare om de som strever seg til å bli slanke? Det er vel uansett ikke synd på de når de tar det valget sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de sliter vel med mer vektrelaterte sykdommer, samt blir uglesettmer på i samfunnet. De som slitermed vekten er det faktisk mer synd på, det er slitsomt å ikke spise seg mett og folk ser på deg om du spiser på maccern og tenker at du ikke trenger det der, mens ingen bryr seg om en tynn person gjør det samme. Fordi da fortjener du sikkert litt junk food siden du er så tynn osv..

Anonymkode: a39ce...63e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sykelig fedme nei, men grensen for overvekt er i dag lavere enn for noen år siden, så de som før ble sett på som litt lubne er i dag overvektige.

Hvor går egentlig grensen mellom overvektig og fedme?

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Er vel heller omvendt? At det som ble sett på som "tjukk" på 80-tallet nå er ansett som normalt...

Anonymkode: d0f61...98b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet ikke synd i noen av de, for alle har sitt. Hvorfor konkurrere i hvem det er mest synd i? Et sånt problemfokus er utrolig destruktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, de sliter vel med mer vektrelaterte sykdommer, samt blir uglesettmer på i samfunnet. De som slitermed vekten er det faktisk mer synd på, det er slitsomt å ikke spise seg mett og folk ser på deg om du spiser på maccern og tenker at du ikke trenger det der, mens ingen bryr seg om en tynn person gjør det samme. Fordi da fortjener du sikkert litt junk food siden du er så tynn osv..

Anonymkode: a39ce...63e

Tynne blir ofte hakket på fordi folk må sitte å kommentere at de ikke legger på seg til tross for at de spiser ditt og datt og en viss mengde. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er vel heller omvendt? At det som ble sett på som "tjukk" på 80-tallet nå er ansett som normalt...

Anonymkode: d0f61...98b

Det var det jeg mente ja🤭

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (12 minutter siden):

Er i utgangspunktet ikke synd i noen av de, for alle har sitt. Hvorfor konkurrere i hvem det er mest synd i? Et sånt problemfokus er utrolig destruktivt.

Jeg bare siterer det jeg har hørt hele mitt liv fra mine foreldre og min søster.

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer synd på noen på grunn av vekt alene men det er jo klart at overvekt og fedme ofte medfører problemer ut over vekta i seg selv.

Litt avhengig av rotårsaker og grad av overvekt er det noen ting de med overvekt sliter med som normalvektige rett og slett slipper.

Jeg feks har slitt med vekta hele livet, jeg var overvektig som barn, gjennom hele oppveksten og tenåra, er fortsatt overvektig i dag som 40-åring og går på Wegovy for vekta. Jeg ble diagnosert med overspisingslidelse for mange år siden, var på Grete Roede kurs allerede som 12-13-åring og har prøvd alle diettene i verden minst en gang. Med alt dette kommer det også en livserfaring som sier at jeg ikke kan lykkes, jeg har ikke kontroll på kroppen, det er feil på meg. Dette er ikke bare indre skam men også påført fordi det ikke er spesielt positivt å ha fedme. På en måte kan man si det er synd på meg sammenligna med mi normalvektige søster som aldri har fått de samme erfaringene. Hun har aldri opplevd den typen kritikk av kropp og moral som jeg har opplevd hele livet. Hun har aldri erfart å bli mistrodd av helsepersonell for eksempel på bakgrunn av vekta. Hun har aldri opplevd å ikke passe inn i klær, at det har blitt snakka negativt om kroppen hennes, at kropper som ligner på hennes har blitt brukt som negativt eller komisk innslag i samtaler og media. Alt i alt har hun veldig få erfaringer relatert til kropp som er noe annet enn nøytrale eller positive.

Der mitt liv har handla mye om negatice følelser til mat og kropp har hun hatt «fri» til å bruke den mentale og fysiske energien på andre ting.

Der mine ettermiddager og helger gikk til slankekurs, poeng, veiing og straffetrening kunne hun fokusere på andre ting.

Måla hennes ble satt av henne, mine handla om vekta igjen og igjen og jeg har aldri greid å komme i mål.

Hun har ikke hatt det perfekte livet hun heller og jeg sier ikke at det er synd på

meg, jeg prøver bare å forklare litt hvordan fedme faktisk påvirker en ut over fysisk helse i seg selv.

Anonymkode: c5055...8b3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...