Gå til innhold

Er det mer synd i folk som er overvektige enn slanke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor går egentlig grensen mellom overvektig og fedme?

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

BMI på 30 eller mer er fedme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer synd på overvektige fordi folk behandler dem dårligere enn slanke. Slanke får lettere jobb, fortere forfremmelse osv fordi mange tenker slank=pen, tjukk=stygg. Meeen 4-5kg har veeeeldig lite å si.

Anonymkode: be57a...ad1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke mer synd på noen på grunn av vekt alene men det er jo klart at overvekt og fedme ofte medfører problemer ut over vekta i seg selv.

Litt avhengig av rotårsaker og grad av overvekt er det noen ting de med overvekt sliter med som normalvektige rett og slett slipper.

Jeg feks har slitt med vekta hele livet, jeg var overvektig som barn, gjennom hele oppveksten og tenåra, er fortsatt overvektig i dag som 40-åring og går på Wegovy for vekta. Jeg ble diagnosert med overspisingslidelse for mange år siden, var på Grete Roede kurs allerede som 12-13-åring og har prøvd alle diettene i verden minst en gang. Med alt dette kommer det også en livserfaring som sier at jeg ikke kan lykkes, jeg har ikke kontroll på kroppen, det er feil på meg. Dette er ikke bare indre skam men også påført fordi det ikke er spesielt positivt å ha fedme. På en måte kan man si det er synd på meg sammenligna med mi normalvektige søster som aldri har fått de samme erfaringene. Hun har aldri opplevd den typen kritikk av kropp og moral som jeg har opplevd hele livet. Hun har aldri erfart å bli mistrodd av helsepersonell for eksempel på bakgrunn av vekta. Hun har aldri opplevd å ikke passe inn i klær, at det har blitt snakka negativt om kroppen hennes, at kropper som ligner på hennes har blitt brukt som negativt eller komisk innslag i samtaler og media. Alt i alt har hun veldig få erfaringer relatert til kropp som er noe annet enn nøytrale eller positive.

Der mitt liv har handla mye om negatice følelser til mat og kropp har hun hatt «fri» til å bruke den mentale og fysiske energien på andre ting.

Der mine ettermiddager og helger gikk til slankekurs, poeng, veiing og straffetrening kunne hun fokusere på andre ting.

Måla hennes ble satt av henne, mine handla om vekta igjen og igjen og jeg har aldri greid å komme i mål.

Hun har ikke hatt det perfekte livet hun heller og jeg sier ikke at det er synd på

meg, jeg prøver bare å forklare litt hvordan fedme faktisk påvirker en ut over fysisk helse i seg selv.

Anonymkode: c5055...8b3

Men du har vært og fremdeles er ganske overvektig siden du går på medisiner.

Min søster har 5-6 kg for mye på kroppen.

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du har vært og fremdeles er ganske overvektig siden du går på medisiner.

Min søster har 5-6 kg for mye på kroppen.

Ts

Anonymkode: 2c4e0...23f

Selv om søsteren din ikke er voldsomt overvektig nå forsvinner ikke erfaringene hennes, det har jo forma henne.

Kanskje er det dette som sitter igjen hos både henne og foreldrene dine?

Jeg mener på ingen måte at overvekt forsvarer en offermentalitet, bare at det heller ikke forsvinner selv om vekta er mer normal.

Anonymkode: c5055...8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Synes synd på?  Jeg synes ofte synd på folk som jeg vet har problemer med noe. Jeg er ikke synsk, og det er heller ingen selvfølge at noen har det vanskelig pga vekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (16 timer siden):

Snakker vi her om overvekt eller faktisk fedme?
Fordi om det er det sistnevnte, så er man faktisk aldri frisk, nei.
Man lever kanskje uten alvorlige merkbare symtomer, men man kan si at en da er stabilt døende

Vi er alle "stabilt" døende, fedme tar gjennomsnittlig 3år av livet ditt.
Har en fedme, men er fysisk aktiv så er en friskere en personer som er normalvektige men inaktive.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBurka

Det er ikke synd på feite damer

For hvem er det gutta prøver seg på når byen stenger? Jo det er de feite. 

Det er bare bra å være feit som kvinne. Man får seg i det minste oppmerksomhet fra mannfolk

Feite menn er det ikke synd på heller. De mangler selvdisiplin og har selv skyld i at de er feite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBurka skrev (3 minutter siden):

Det er ikke synd på feite damer

For hvem er det gutta prøver seg på når byen stenger? Jo det er de feite. 

Det er bare bra å være feit som kvinne. Man får seg i det minste oppmerksomhet fra mannfolk

Feite menn er det ikke synd på heller. De mangler selvdisiplin og har selv skyld i at de er feite

Jeg er slank å får ikke oppmerksomhet som kvinne. Er heller ikke på byen eller app, har et dypt håp om at det heller er derfor enn at jeg er et vandrende udyr. Ser mange nydelige overvektige kvinner jeg kunne tenkt meg å se ut som. Mye som avgjør attraktivitet, og det er også subjektivt til en grad. 

Anonymkode: 65985...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBurka
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er slank å får ikke oppmerksomhet som kvinne. Er heller ikke på byen eller app, har et dypt håp om at det heller er derfor enn at jeg er et vandrende udyr. Ser mange nydelige overvektige kvinner jeg kunne tenkt meg å se ut som. Mye som avgjør attraktivitet, og det er også subjektivt til en grad. 

Anonymkode: 65985...d55

Det er jo kun byen og app gutta tør prøve seg så det er ikke rart du ikke får oppmerksomhet.

Norske damer har jo gjort det klinkende klart at de ikke vil ha oppmerksomhet fra menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBurka skrev (3 minutter siden):

Det er jo kun byen og app gutta tør prøve seg så det er ikke rart du ikke får oppmerksomhet.

Norske damer har jo gjort det klinkende klart at de ikke vil ha oppmerksomhet fra menn

Takk, men hører andre får oppmerksomhet andre steder også. 

Det er trakkasering vi ikke vil ha. 

Anonymkode: 65985...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBurka
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk, men hører andre får oppmerksomhet andre steder også. 

Det er trakkasering vi ikke vil ha. 

Anonymkode: 65985...d55

Hva kvinner opplever som trakassering avhenger av hvordan hun tolker situasjonen. Er nettopp derfor menn ikke tør prøve seg på kvinner lenger utenom på app eller byen. Hvis du veit damer får oppmerksomhet andre steder så begynn å oppsøke disse stedene og sats på det beste 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBurka skrev (1 minutt siden):

Hva kvinner opplever som trakassering avhenger av hvordan hun tolker situasjonen. Er nettopp derfor menn ikke tør prøve seg på kvinner lenger utenom på app eller byen. Hvis du veit damer får oppmerksomhet andre steder så begynn å oppsøke disse stedene og sats på det beste 👍

Kanskje på tide å snakke om hva som er trakkasering og ikke, om deler av den Norske befolkning er i fare for å ikke kunne finne hverandre lengre? 

Andre steder, er bare uansett hvor de er, fordi de er fine 😅 Men må nok begynne å eksponere meg mer ja. 

Anonymkode: 65985...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fordi?

Anonymkode: 1f07a...e6e

Mer å være synd i......

100 kg er mer enn 60.

Anonymkode: 49662...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (22 timer siden):

Snakker vi her om overvekt eller faktisk fedme?
Fordi om det er det sistnevnte, så er man faktisk aldri frisk, nei.
Man lever kanskje uten alvorlige merkbare symtomer, men man kan si at en da er stabilt døende

Vi er da alle stabilt døende, ingen av oss som overlever livet, selv ikke med BMI 20, tenk det.

Anonymkode: 8f638...2fe

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det uansett er veldig få som er super fornøyd med seg selv, alle vil ha noe mer eller noe annet. 

Jeg selv er 10 kg større enn ønskelig (BMI på nesten 26), kunne ønske øynene var lysere, huden mørkere, brynene større og håret lysere. Men vi er skapt som vi er skapt 😅 

En ting det går Ann å gjøre noe med er jo vekten, selv om det ikke er enkelt. Men så er det spørs hvor livsnyter man er og hvor glad man er i mat og snop 😁 Jeg er nok mer glad i snacks enn jeg er opptatt av å være tynn 🙃🤣

Anonymkode: 2437a...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inverto
Gregarious skrev (10 timer siden):

Vi er alle "stabilt" døende, fedme tar gjennomsnittlig 3år av livet ditt.
Har en fedme, men er fysisk aktiv så er en friskere en personer som er normalvektige men inaktive.

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er da alle stabilt døende, ingen av oss som overlever livet, selv ikke med BMI 20, tenk det.

Anonymkode: 8f638...2fe

Dere vet eksakt hva jeg mener. Fedme er mye verre for helsa og fremskynder død.
Og nei, en feit aktiv person er ikke friskere en en slank person som er lite aktiv.
Det er bare tilbakestående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke synd i meg selv om jeg har fedme 🤷‍♀️ 

Har riktignok diabetes 2, men den er regulert. 

Jobber 100 % og kundene er helt ok mot meg, jeg har venner og familie og klarer fint å være aktiv med hunden min samt trene 😊 

Eneste som irriterer meg at det er litt tungt å gå fjellturer 😅

Anonymkode: 87e4c...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (29 minutter siden):

 

Dere vet eksakt hva jeg mener. Fedme er mye verre for helsa og fremskynder død.
Og nei, en feit aktiv person er ikke friskere en en slank person som er lite aktiv.
Det er bare tilbakestående

Det som er tilbakestående er å benekte veldokumentert forskning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4340064/

https://www.bbc.com/news/health-30812439

https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2015/01/15/is-lack-of-exercise-worse-for-your-health-than-obesity/

https://www.nursingtimes.net/news/behind-the-headlines-archive/no-exercise-is-worse-than-obesity-05-06-2010/

https://healthcare.utah.edu/healthfeed/2015/01/being-inactive-may-be-worse-being-overweight

 

Det finnes forøvrig en mengder forskningartikler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...