AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #101 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 19.53): Jeg forstår henne godt. Jeg har ett kjempe godt forhold til stemora mi, hun har vært i livet mitt i over 20år, siden jeg var barn. Det ville aldri i verden falt meg, eller henne, inn at jeg skulle være med på familiebilde med hennes familie. Selv om jeg er en stor del av hennes liv, er jeg ikke i slekt med hennes familie. Og som noen påpeker; stebarn forsvinner ut av familien igjen ved samlivsbrudd. Jeg fikk stefar også som barn, men det ble slutt med han og mamma etter 10år. Og etter det har jeg aldri møtt noen i familien hans igjen. Det ville vært kjemperart for dem å hatt meg på slektsbilder. Jeg har også ei venninne som var stemor inntil nylig, hun var 100% tilstede i livet til barna. Faktisk hadde hun mer omsorg og ansvar for barna enn forelderen til barna (som var kronisk syk og derfor lå mye på rommet sitt). Dem var gift, og det var fult alvor av foreldrerollen til min venninne. Så var x’en utro, derav ex. Det ble skillsmisse i vinter. Og min venninne har ikke sett barna siden. Hun ønsket å fortsette foreldrerollen, hun var innstilt på å være «mor» for resten av livet, men ex’en fant ny partner, det ble en stygg skillsmisse og hun får nå ikke ha kontakt med barna lengre. Barna er små, og har sannsynligvis mer eller mindre glemt henne innen få år. Med mindre man snakker om å adoptere den andres barn, grunnet f.eks fravær av den andre forelderen e.l, så mener jeg at man ikke regnes som forelder - men steforelder. Og en steforelder er helt super å ha i livet, men alt for mange tror at det å være stemor/stefa kan likestilles med foreldrene. Det kan det skjeldent. Jeg er imot normaliseringen av «mine dine våre». Jeg har hatt en fin oppvekst med steforeldre, men jeg er fryktelig glad for at det aldri ble latet som om steforeldrene mine var foreldrene mine. Jeg har ett knallbra forhold til min stemor, som også er som en bestemor for mine barn. Men hun er min stemor, det er en egen type kjærlighet. Akkurat som at jeg har en egen type kjærlighet for mannen min. En egen type kjærlighet for broren min. En egen type kjærlighet for barna mine. En egen type kjærlighet for onkler/tanter. And the list goes on… Hvis noen skulle begynt å presse meg til å elske broren min på samme måte som jeg elsker mannen min, eller barna mine på samme måte som jeg elsker onkelen min - det ville jo blitt helt feil? Så hvorfor i alle dager prøver så mange å late som at steforeldre og foreldre er det samme? At barn og stebarn er det samme? At man vedkjenner at det ikke er det samme, betyr ikke at det er mindre kjærlighet mellom stebarn/steforeldre, men en annen kjærlighet. Og for familien rundt, blir det hvertfall ikke det samme. Dem får ikke den samme tilknytningen til stefamilien. Dette må folk akseptere. Bare fordi du har falt for en ny mann/dame, betyr ikke at hele slekta di skal klare å etablere samme kjærlighet til denne personens barn. Det er faktisk å forvente for mye. Anonymkode: d2248...a1d Dette 👆 gratulerer, du vant hermed denne diskusjonen🥳 Anonymkode: c2403...704 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #102 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette 👆 gratulerer, du vant hermed denne diskusjonen🥳 Anonymkode: c2403...704 NEI, fordi det er her snakk om søsken til barnebarn. Anonymkode: 12458...052 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #103 Skrevet 29. august 2023 On 8/20/2023 at 1:40 PM, AnonymBruker said: I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? Anonymkode: 683a4...319 Ja, er det det hun ønsker, så må hun vel få det slik. Hadde jeg vært deg så hadde jeg da trukket hele familien fra bildet. Det er jo en ufyselig holdning hun viser, så da er det bare å være steil tilbake også. Anonymkode: ea65c...36a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #104 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): NEI, fordi det er her snakk om søsken til barnebarn. Anonymkode: 12458...052 Og så? Er fortsatt ikke barnebarn til bestemor som betaler for bildet Anonymkode: c2403...704 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #105 Skrevet 29. august 2023 tvertimot skrev (På 22.8.2023 den 19.58): Handler om moral dette, det blir det mindre og mindre av i samfunnet. Den eldre generasjon er de som har høyest moral, hos yngre generasjoner er moralen mer utvasket. Så at hun har moral og ikke uten videre aksepterer umoralen du og dine partnere har satt dere i, bruke hennes eksempel som en veiviser, det er tross alt du som har valgt å få barn med både den ene og den andre. 🤦🏻♀️ Anonymkode: b7f08...814
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #106 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, er det det hun ønsker, så må hun vel få det slik. Hadde jeg vært deg så hadde jeg da trukket hele familien fra bildet. Det er jo en ufyselig holdning hun viser, så da er det bare å være steil tilbake også. Anonymkode: ea65c...36a TS har vært i familien i tre år, det hadde vært noe annet om hun hadde vært gift med mannen sin i 20 år og vist at hun er stabil. Jeg forstår bestemor godt. Anonymkode: 6c1eb...33a 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #107 Skrevet 30. august 2023 Samboer i under tre år, er ikke nok til å være med på slektsbilde.. Men på den annen side: hvis hun er bestemt på å kul ha sin familie, regner jeg med at samboere, ektefeller samt adoptivbarn ikke skal re med. De er like lite i familie med henne, som et stebarn. Anonymkode: 78f6c...002 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #108 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Samboer i under tre år, er ikke nok til å være med på slektsbilde.. Men på den annen side: hvis hun er bestemt på å kul ha sin familie, regner jeg med at samboere, ektefeller samt adoptivbarn ikke skal re med. De er like lite i familie med henne, som et stebarn. Anonymkode: 78f6c...002 Hva er denne greia med at folk snakker om adoptivbarn hele tiden. Det er IKKE det samme som stebarn. Adoptivbarn er ikke barn som forsvinner ut av slekten om foreldrene går fra hverandre. Er ikke sånn at bare en av foreldrene har foreldreansvar. Adoptivbarn er egne barn på lik linje med biologiske barn. Og det tror jeg INGEN hadde reagert på. Så bare slutt. Anonymkode: 7456c...77e 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #109 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er denne greia med at folk snakker om adoptivbarn hele tiden. Det er IKKE det samme som stebarn. Adoptivbarn er ikke barn som forsvinner ut av slekten om foreldrene går fra hverandre. Er ikke sånn at bare en av foreldrene har foreldreansvar. Adoptivbarn er egne barn på lik linje med biologiske barn. Og det tror jeg INGEN hadde reagert på. Så bare slutt. Anonymkode: 7456c...77e Adoptivbarn har vel til og med arverett etter foreldrene og vil Arve bestemor indirekte. Anonymkode: 7456c...77e 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #110 Skrevet 30. august 2023 Jeg har også stebarn. Hadde aldri tatt med de på familiefotografering med min familie. Det hadde blitt litt rart. Anonymkode: e814d...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #111 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 13.51): Jeg hadde da svart at dessverre ikke vi være med på bildet, da vi ikke skiller mellom din/min og våre i vår familie. Da må det være et bilde med kun etterkommere fra bestemor, det betyr uten ektefeller i alle ledd. Anonymkode: fb041...a9f Seriøst? Jeg hadde tenkt at det var veldig rart om mine barn skulle vært med på familiefotografering med min manns foreldre eller hans familie. Anonymkode: e814d...f3d 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #112 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer i under tre år, er ikke nok til å være med på slektsbilde.. Men på den annen side: hvis hun er bestemt på å kul ha sin familie, regner jeg med at samboere, ektefeller samt adoptivbarn ikke skal re med. De er like lite i familie med henne, som et stebarn. Anonymkode: 78f6c...002 Du skjønner vel at adoptivbarn ikke kan sammenlignes? Dem er adoptert altså familie, vil alltid være det uansett. Forsvinner denne dama her forsvinner også stebarna. Hun flyttet rett fra den ene til den andre mannen. Hvem gjør det. Synes bestemor her har sin fulle rett til og si nei. Hun kan jo selv velge og ta familiebilder med sin mann og sine barn og barnebarn. Hva om det blir slutt mellom disse to om 1 år? Må man ta nye bilder da Anonymkode: b74b3...501 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #113 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Seriøst? Jeg hadde tenkt at det var veldig rart om mine barn skulle vært med på familiefotografering med min manns foreldre eller hans familie. Anonymkode: e814d...f3d Jeg også, om svigermor kom og ba om et familiebilde, hade jeg ikke blitt lei meg om hun sa kun barn og barnebarn. Jeg har har barn fra før jeg traff min mann Anonymkode: b74b3...501 3
Illuminatum Skrevet 30. august 2023 #114 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 11.10): Familiebilde = bilde av familie. Bonusbarn er bonus men ikke familie. Anonymkode: 45899...303 Bonusbarn er familie, men ikke slekt. I alle fall i min bok. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #115 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og så? Er fortsatt ikke barnebarn til bestemor som betaler for bildet Anonymkode: c2403...704 1. Har du vært hos fotograf i ditt liv? Spør fordi de normalt sender ut flere bilder, så kan mottakerne velge mellom flere forskjellige. Så null problem å ta bilder med forskjellige familiekonstellasjoner. Både med og uten ''inngifte''. Bestemor kan stadig velge de bildene hun vil selv. 2. Ser du ikke forskjellen på mine og dine barn versus mine, dine og våre barn? Hvis du ikke forstår det selv, så er det altså i det første tilfellet ste-søsken, og i det andre søsken. Da blir det ganske dumt å skrive ''og så'' når du ikke ser forskjellen... AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skjønner vel at adoptivbarn ikke kan sammenlignes? Dem er adoptert altså familie, vil alltid være det uansett. Forsvinner denne dama her forsvinner også stebarna. Hun flyttet rett fra den ene til den andre mannen. Hvem gjør det. Synes bestemor her har sin fulle rett til og si nei. Hun kan jo selv velge og ta familiebilder med sin mann og sine barn og barnebarn. Hva om det blir slutt mellom disse to om 1 år? Må man ta nye bilder da Anonymkode: b74b3...501 Nok en som ikke følger med i timen. Om ts og mannen skilles, så stopper ikke deres felles barn å være søsken med de barn de har fra tidligere forhold. Anonymkode: 12458...052 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #116 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 1. Har du vært hos fotograf i ditt liv? Spør fordi de normalt sender ut flere bilder, så kan mottakerne velge mellom flere forskjellige. Så null problem å ta bilder med forskjellige familiekonstellasjoner. Både med og uten ''inngifte''. Bestemor kan stadig velge de bildene hun vil selv. 2. Ser du ikke forskjellen på mine og dine barn versus mine, dine og våre barn? Hvis du ikke forstår det selv, så er det altså i det første tilfellet ste-søsken, og i det andre søsken. Da blir det ganske dumt å skrive ''og så'' når du ikke ser forskjellen... Nok en som ikke følger med i timen. Om ts og mannen skilles, så stopper ikke deres felles barn å være søsken med de barn de har fra tidligere forhold. Anonymkode: 12458...052 Hvem sier de har felles barn? Da har de vært produktive på 3 år. Men de er fremdeles ikke i familie med bestemoren.Men adoptivbarn ER familie med bestemoren. Dersom foreldrene dør så arver adoptivbarna bestemødre. alt jeg sier er at adoptivbarn ikke skal blandes inn i diskusjonen for adoptivbarn er reelle barnebarn juridisk av bestemoren. De kan ta bilder av sin egen lille kjernefamilie hvis de vil forøvrig. Anonymkode: 7456c...77e 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #117 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvem sier de har felles barn? TS Anonymkode: 12458...052 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #118 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): TS Anonymkode: 12458...052 Står i allefall ikke i HI. uansett så er det feil å blande inn adoptivbarn i diskusjonen. Og det er helt innafor å ta ulike bilder så bestemor får de bildene hun vil ha. Anonymkode: 7456c...77e 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #119 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Har du vært hos fotograf i ditt liv? Spør fordi de normalt sender ut flere bilder, så kan mottakerne velge mellom flere forskjellige. Så null problem å ta bilder med forskjellige familiekonstellasjoner. Både med og uten ''inngifte''. Bestemor kan stadig velge de bildene hun vil selv. 2. Ser du ikke forskjellen på mine og dine barn versus mine, dine og våre barn? Hvis du ikke forstår det selv, så er det altså i det første tilfellet ste-søsken, og i det andre søsken. Da blir det ganske dumt å skrive ''og så'' når du ikke ser forskjellen... Nok en som ikke følger med i timen. Om ts og mannen skilles, så stopper ikke deres felles barn å være søsken med de barn de har fra tidligere forhold. Anonymkode: 12458...052 Hva er det jeg ikke forstår mener du!? jeg mener stesøsken ikke burde være med på bestemors bilde, uansett om de er søsken til noen som er barnebarn. halvsøsken har forskjellig sett besteforeldre, hvorfor er det så vanskelig å forstå Anonymkode: c2403...704 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #120 Skrevet 30. august 2023 Supert at du behandler dine stebarn som dine egne. Men de er ikke de eldre på din side sine barnebarn, de er fremdeles kun dine stebarn. Besteforeldre har de allerede gjennom sine egne forlede. Anonymkode: 2edb3...9d9 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå