AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #21 Skrevet 20. august 2023 Brunello skrev (24 minutter siden): Stebarna er i familie med hennes etterkommere, da de er søsken til barnebarnet. Mener de derfor har en naturlig plass på bildet. Kunne kanskje ha sett annerledes på det om det ikke var snakk om et felles barn. Men dersom bestemor ønsker et bilde med sine direkte nedstammede barn, barnebarn og kanskje oldebarn, bør en kutte partnere også. Enig i dette. Kanskje det går an å lage et kompromiss med den eldste? At det avtales at fotografen skal ta to bilder - ett med denne eldste og kun direkte etterkommere, og ett med hele storfamilien slik den er nå? Det kan gjøres på en fin og naturlig måte, da også inngifte partnere eller samboere av direkte etterkommere ikke blir med på det ene bildet, og da blir det ikke åpenbart at ett barn blir utelatt. Jeg synes, for å si det pent, at det er uhørt om det kun er det ene barnet som skal utelukkes fra bildet - så jeg ville snakket med den eldste og forklart og kommet med forslaget over, om to "offisielle" bilder. Anonymkode: 2e272...b3e 6
Blåttvann Skrevet 20. august 2023 #23 Skrevet 20. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom du ønsker bilde av din familie, ordner du det selv. La bestemor få sitt bilde av egne etterkommere. Anonymkode: 8142f...0a3 Enig. Dette er ikke et problem synes jeg, hadde vært helt vanvittig om jeg skulle sette meg på bakbeina over noe sånt. Dere kan eventuelt ta flere ulike bilder med dine/mine/våre og hele sulamitten, men la også bestemor få bildet hun ønsker seg. Endret 20. august 2023 av Blåttvann 8
Arkana Skrevet 20. august 2023 #24 Skrevet 20. august 2023 Det er jo hennes bilde og hun kan velge hvem hun vil ha med på det, men særlig inkluderende er det jo ikke. 8
Fremmed fugl Skrevet 20. august 2023 #25 Skrevet 20. august 2023 Ok, hun ønsker et bilde av sin blodslinje. Er ikke et familiebilde. Tips til henne er å kreve DNA test av alle. 7 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #26 Skrevet 20. august 2023 Min bestemor ville aldri foreslått noe slikt - og hun er ikke kjent for sine lange antenner. På veggen har hun bilder av alle barnebarna sine, det inkluderer min onkels stebarn. På oldebarnveggen henger barna til stebarnebarna like selvfølgelig som de andre. Jeg hadde ikke blitt med på bildene, og forslaget ville forsuret forholdet vårt en god stund. Anonymkode: 9fd26...24a 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #27 Skrevet 20. august 2023 Helt innafor av bestemor. Kan dere ikke bare legge fotograferingen til en dag stebarna ikke er hos dere? Og i tillegg passe på å ha fine bilder av dere som familie med mine/dine barn…? Anonymkode: 9657c...cb0 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #28 Skrevet 20. august 2023 Du må snakke på en måte hun kan relatere til. Mange gamle synes det var forbilledlig hvordan dronningen inkluderte lille Marius i offisielle familiebilder i julen osv. Spør om hun virkelig skal være dårligere enn dronninge? Anonymkode: be786...5fa 7 2
Nordlending90 Skrevet 21. august 2023 #29 Skrevet 21. august 2023 Det er du som er vanskelig, dine barn fra et annet forhold, har bestemor ingenting med. Hvordan vet bestemor om du og ektemannen din holder sammen for resten av livet? Selvfølgelig vil hun ikke ha barn med i bildet som man ikke er i slekt med. kjipt for bestemor hvis dere går fra hverandre og familiebildet har barn hun ikke har noe forhold til. dere kan heller ta deres eget familiebilde i tillegg, og betale det selv, da får du ett flott bilde av din familie :) 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #30 Skrevet 21. august 2023 Bestemor må jo styre som hun vil. Men å forvente at en familie kommer pyntet uten bonusbarnet er et nokså egoistisk ønske. Skjønner ikke hvordan det å ha et menneske som ikke er del av familien mer ødelegger bilder heller. Det er jo bokstavelig et snapshot av tiden og familien slik den var akkurat da. Noen faller fra (dødsfall, skilsmisse) eller kommer til (babyer, ektefeller, bonusbarn). Anonymkode: 67a4a...cbe 4
Me for life Skrevet 21. august 2023 #31 Skrevet 21. august 2023 Bestemor sin fotografering, hun bestemmer. Foreslår at dere tar med stebarna og tar egne bilder samtidig som dere betaler og derfor dere bestemmer over. 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #32 Skrevet 21. august 2023 Synes det har litt å si hvor lenge disse stebarna har vært i familien TS? Kjedelig å bruke masse penger på familiebilder og så er det slutt 6 mnd senere. For ting kan skje og i nyere forhold er sjansen større. Anonymkode: 2edb3...9d9 10
Snublefot62 Skrevet 21. august 2023 #33 Skrevet 21. august 2023 Her tipper jeg hun har tilbudt seg å betale for å kunne kontrollere bildene. Dersom bildet kun skal være av blodslinje med direkte etterkommere så må det være uten stebarn og uten ektefeller/samboere. Men skulle jeg ha stilt opp på et sånt bilde så hadde det vært en forutsetning at det og ble tatt et bilde med alle på. Dersom man begynner å blande dette og har nærmest en seleksjon ut fra hvem man har et godt eller dårlig forhold til så vil et slikt bilde kun forsterke forskjellsbehandling i en storfamilie og forsterke følelser av å ikke høre til. 7
Gjest kruspersilletaco Skrevet 21. august 2023 #34 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må snakke på en måte hun kan relatere til. Mange gamle synes det var forbilledlig hvordan dronningen inkluderte lille Marius i offisielle familiebilder i julen osv. Spør om hun virkelig skal være dårligere enn dronninge? Anonymkode: be786...5fa Dronningen tar bilder både med og uten Marius.. Ville gått med på kravet til bestemor, men også spurt om det kunne tas bilder med ALLE, både partnere og stebarn, i tillegg. For antar det ikke skal være med inngifta folk, siden stebarna ikke får bli med på bildet?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #35 Skrevet 21. august 2023 Synes det er urovekkende mange som er enige med bestemoren her. Barnet er søsken med de andre, og skal bli utelukket fordi det ikke er bestemorens "blod"? Er jo som å invitere til famileselskap men utelukke stebarn fordi de er jo fremmede, og hva er vitsen å bli kjent med de om de forsvinner når det blir slutt? Hvilken tankegang er det? Her snakker vi om barn også, å oppfordre til utfrysning. La de bli med eller drit i hele fotograferingen. Skjønner deg godt ts❤️ Kanskje bestemor er narississt. Vanlig å prøve å betale for seg for å skulle ha eneretten til å bestemme og manipulere. Anonymkode: 6309b...1e0 7 2 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #36 Skrevet 21. august 2023 Dette blir vel litt som når man tar bilder under bryllup. Noen er bare med brudeparet og foreldrene, noen med bruden sin nærmeste familie, noen med brudgommen, noen med faddere, noen uten osv. Man blir da ikke fornærmet fordi man ikke er med på et bilde av bruden når det er av noen andres familieforhold. Jeg ser heller ikke problemet med at man tar bilde av bestemor og hennes avkom/familie (så lenge inngifte ikke er med, da blir det noe annet). Anonymkode: 793ec...7a4 9 1
Snublefot62 Skrevet 21. august 2023 #37 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir vel litt som når man tar bilder under bryllup. Noen er bare med brudeparet og foreldrene, noen med bruden sin nærmeste familie, noen med brudgommen, noen med faddere, noen uten osv. Man blir da ikke fornærmet fordi man ikke er med på et bilde av bruden når det er av noen andres familieforhold. Jeg ser heller ikke problemet med at man tar bilde av bestemor og hennes avkom/familie (så lenge inngifte ikke er med, da blir det noe annet). Anonymkode: 793ec...7a4 Det er en ok ordning så lenge det blir tatt ulike bilder. Det er om det kun tas et bilde det blir utfordringer og forskjellsbehandling. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #38 Skrevet 21. august 2023 1 minutt siden, Snublefot62 said: Det er en ok ordning så lenge det blir tatt ulike bilder. Det er om det kun tas et bilde det blir utfordringer og forskjellsbehandling. Det er jo greit å bare ta ett bilde hvis formålet med bildet er bestemors familie/avkom. Anonymkode: 793ec...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #39 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du må snakke på en måte hun kan relatere til. Mange gamle synes det var forbilledlig hvordan dronningen inkluderte lille Marius i offisielle familiebilder i julen osv. Spør om hun virkelig skal være dårligere enn dronninge? Anonymkode: be786...5fa Du tror det ikke hadde blitt ramaskrik om han uteble? Nå veit du ikke om hun ville ha han med eller om hun følte seg presset så det blir en latterlig sammenligning. Anonymkode: cc41c...597
Daria Skrevet 21. august 2023 #40 Skrevet 21. august 2023 Jeg tenker det er relevant her hvor lenge og i hvor stor grad stebarna har vært en del av familien og hvor gamle de er. For meg som fikk stefamilie da jeg var 14, er mye av insisteringen på at man ikke skal skille på egne barn og stebarn i noen sammenheng egentlig ganske latterlig og absurd. Selvfølgelig var ikke stefars foreldre mine besteforeldre eller hans barn mine søsken, det var åpenbart for alle parter og ingen prøvde å late som noe annet. Dert betyr ikke at man ikke har et normalt godt forhold, men for meg ville det bare vært merkelig å skulle inkluderes i et sånt familiebilde. 9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå