Gå til innhold

Familiebilde, stor uenighet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis forholdet ditt til barnefar ryker så forsvinner ungen også, da får den en ny stemor.

Skal det ta tas nytt bilde om du også får nye stebarn med en annen mann?

Anonymkode: 7ef78...886

Med den logikken må alle inngifte holdes utenfor. Alle kan tross alt gå fra hverandre. Og TS sier det er snakk om rundt 30 personer, så jeg tviler på at det er sånn de skal gjøre det.

Anonymkode: f2257...5f0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, 

Takk for alle tilbakemeldinger. 

Vi har bodd sammen mindre enn  3 år. Flyttet rett fra mannen min til han. 

Han er min livs største kjærlighet 

Ts

Anonymkode: 683a4...319

Åja tråden er bare tøys ja. Ok

Anonymkode: 7456c...77e

• Liker 18
Skrevet
Hippogriff skrev (22 timer siden):

Ja og jeg forstår henne også. Hun ønsker et familiebilde med sine etterkommere. Det er like enkelt å forstå det standpunktet, som et ønske om å ha med stebarn. Stebarnet blir jo med på familiebilder hos sine egne besteforeldre. Jeg ville bare innrettet meg etter bestemors ønske uten å lage noen konflikt utav det. 

Jeg også.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, 

Ts

Så et potensielt midlertidig stebarn. Ihvertfall kortvarig. 
Mor vil ha sin familie på bilde, ikke en sosial sammenkomst fordi du er forelsket.

• Liker 8
Skrevet

Folk får jo nye "stebarn" hele tida.. De er jo ikke bestemors etterkommere. 

Anonymkode: ca77b...76f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, 

Ts

Fint at du har tatt til deg barna som dine egne, men de har ingenting å gjøre på familiebilde med generasjoner bakover.

Ta de med og ta egne bilder, men bestemor må få bestemme hva hun vil med sine uten at du gjør ting surt. De er din nye kjæreste sine barn, de har ingen tilknytting til hun som ønsker å ta bildene og betaler for dem. Så skjønner veldig godt at hun ønsker uten når forholdet er så kort og de startet på den måten det gjorde.

Anonymkode: 2edb3...9d9

• Liker 12
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Familiebilde = bilde av familie.

Bonusbarn er bonus men ikke familie. 

Anonymkode: 45899...303

Med din logikk har ikke bonusbarn familie i det hele tatt om begge foreldrene har ny partner.

Anonymkode: e0311...f19

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med din logikk har ikke bonusbarn familie i det hele tatt om begge foreldrene har ny partner.

Anonymkode: e0311...f19

Nå er du vanskelig.

Et bonusbarn beholder da mamma, pappa, bestemor, bestefar, tanter og onkler selv om foreldrene blir skilt. De må ikke ut på let etter ny familie, familien dems er de samme personene som alltid, bare at mor og far ikke bor sammen lenger.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig må bestemor få ha bilde av sine etterkommere samlet. Bonusbarnet ditt er ingen etterkommer. 

Anonymkode: 009f8...b95

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med den logikken må alle inngifte holdes utenfor. Alle kan tross alt gå fra hverandre. Og TS sier det er snakk om rundt 30 personer, så jeg tviler på at det er sånn de skal gjøre det.

Anonymkode: f2257...5f0

Ser man helt pragmatisk på dette, så er jo en inngift partner mer familie enn et stedbarn.

Din juridiske familie er partneren du er gift med og barn du har foreldreansvar for. Dvs. barn du har født, eller eventuelt adoptert. Når du gifter deg, gjør det vedkommende til din familie. Skiller du deg er de ikke det lenger, men de var det da dere var gift. Stebarn var aldri det. 

Så er det klart at familie er mer enn blod, jus osv., men det gir jo mening å i hvert fall inkludere barnas ektefeller.

Anonymkode: a8b93...b1c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå er du vanskelig.

Et bonusbarn beholder da mamma, pappa, bestemor, bestefar, tanter og onkler selv om foreldrene blir skilt. De må ikke ut på let etter ny familie, familien dems er de samme personene som alltid, bare at mor og far ikke bor sammen lenger.

Er vanskelig det med ordet familie. SSB har husholdning som basis for familie. I en stortingsmelding prøvde mann seg på følgende:

"

Boks 2.1 Hva er en familie?

Familie kan defineres som de personer som deler husstand. Familierelasjoner kan også avgrenses til biologisk/genetisk tilknytning, hvor familiemedlemmene deler arvemasse (DNA). Et familiemedlem kan også være en person man juridisk er forbundet med, f.eks. gjennom ekteskap eller adopsjon. Ut over disse kriteriene har familien også en psykologisk avgrensning, uavhengig av husstand, gener eller lover."

Den vanskeligste definisjonen er selvfølgelig en strikt genetisk. Hva med de biologiske barna til en sædonor, eller barnet som i tenårene får kunnskap om at biologisk far er en ukjent mann. Eller selvfølgelig adopterte barn.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men en del av din familie ikke sikkert en del av bestemors familie. Hvis dette er totalt fremmede barn så forstår jeg henne. 

Anonymkode: 7456c...77e

Da tenker jeg bestemor er så lite inkluderende at det er helt unødvendig for meg og min familie å være med på det familiebildet. Hun får selvsagt velge hvem hun vil «invitere med», og vi får velge om det er noe vi ønsker å være med på med så snevre kriterier. Et voksent kvinnfolk får være så pass oppegående at hun ikke ekskluderer familiens barn selv om det ikke er en blodsrelasjon der. Står det mellom henne og et barns følelser så går barnet foran. Ferdig snakka.

Anonymkode: 9393c...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 13.40):

I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. 

Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. 

Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. 

Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. 

Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? 

Ikke rart hun vil betale når hun har så sære meninger ....

Anonymkode: abb63...ad9

Skrevet (endret)

Jeg kan skjønne begge sider her, men skal man tenke sånn kan jo heller ikke inngifte ektefeller heller være med. Hadde det vært meg, ville jeg tatt flere bilder. Jeg har sett familier ta typ sånne bilder og så har den ene blitt skilt og fått ny partner seinere, og så forsvinner stebarna også ut av dems familie. Kan dere ikke spørre om det er mulig og ta 2 type bilder. Eller ordne en med kun deg, din partner og alle barna. 

Endret av Miaiai
  • Liker 3
Skrevet

Støtter forslaget tidligere her, om å ta flere ulike bilder. En med bare bestemor og barnebarn, en med bare damene, en med bare menn, en med absolutt alle, osv osv. Da blir det ikke så åpenbart at noen blir ekskludert fra noen av bildene. Men ellers så støttet jeg bestemor i denne saken altså. Og jeg selv har vært bonusbarnebarnet!

Anonymkode: c2403...704

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, 

Ts

Da kan jeg skjønne det litt mer 

Anonymkode: 01ef4...8ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
On 8/20/2023 at 1:40 PM, AnonymBruker said:

I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. 

Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. 

Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. 

Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. 

Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? 

Jeg hadde ikke stilt opp. I vår familie skiller vi ikke på blod. Vi har mye stefamilie og adoptivbarn i vår familie. Å begynne å skille på blod hadde vært helt bisarrt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, 

Ts

Om du flyttet fra den ene og inn til den andre, startet dette med utroskap? Eller at du forlot han for for han du bor med nå? 3 år er ikke lang tid. Jeg regner med at alle som flytter sammen er pga man ser en fremtid sammen, altså den store kjærligheten. Hvor gamle er barna dine? Synes du snakker om barnebarn her også. Skal du også være med på bilde? Jeg regner med bestemor her mulig ser at hva om du velger og gå om et par år og så er mange på det bilde hun nå ønsker og ha, ikke en del av familien lengre. Jeg hadde hatt mine tvil på et familiebilde og ha med alle når forholdet deres ikke har vart så lenge. Og siden du flyttet rett fra en annen til han, så mulig ennå mere. Jeg ville hatt et bilde der mine barn og barnebarn var på, men også et bilde det jeg hadde tatt med alle. Selv om man er lykkelig i dag er det ikke sikkert det er sånn om to år. 

Anonymkode: b74b3...501

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Familiebilde = bilde av familie.

Bonusbarn er bonus men ikke familie. 

Anonymkode: 45899...303

Hadde min bestemor sagt noe sånt hadde det vært hun som ikke lenger var familie.

Anonymkode: 9fd26...24a

• Liker 1
Skrevet

Ville kanskje tatt flere forskjellige?

men jeg skjønner bestemor godt, plutselig en dag forsvinner stebarnebarna og da er det teit å ha et stort bilde med de på over peisen.

Jeg har vært og er et stebarn og veldig glad for at det var en forskjell der (ikke nødvendigvis gaver osv) men jeg visste godt at det var «mannen til mamma sin familie» - da gjorde det ikke så vondt når forholdet røyk. Hadde vært grusomt om jeg følte jeg mistet besteforeldre osv også.  

Mine foreldre er nå i en posisjon hvor de lurer på når de skal ta bort første klasse bildet til et tidligere stebarn fra veggen. Når er det passende? Hadde vært kjedelig om det barnet som nå blir borte for oss alle skulle vært på et ordentlig (og kanskje eneste) familiebilde alle har i stuen.

Fakta er jo at maange går fra hverandre, man drømmer jo om at det er en stor lykkelig familie og alle skal godta stebarna som sine egne, men forhold ryker og det er barna som mister hele familier det er jævligst for.

Anonymkode: 9bb68...d0e

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...