AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #81 Skrevet 21. august 2023 Da jeg giftet meg med min mann, så kom jeg med tre barn. Like etter at vi giftet oss så skulle de ta familiebildet. Mine barn var med på ett bilde, og de tok ett med bare etterkommere, og ett med partnere og barn. Det gikk helt fint! Mine barn har en far og en mor. De har besteforeldre på hver side, og det var ikke slik at noen av dem brydde seg nevneverdig om hele seansen. Ikke jeg heller. Jeg hater sånn mine og dine sammenkomster, og late som at alle barnebarn er lik. De er jo ikke det. Det betyr ikke at man ikke kan ha et fint forhold. Men vi trenger faktisk ikke hans foreldre til å være mine barns besteforeldre. Anonymkode: 2ca9d...9ae 13 2
Hippogriff Skrevet 21. august 2023 #83 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg giftet meg med min mann, så kom jeg med tre barn. Like etter at vi giftet oss så skulle de ta familiebildet. Mine barn var med på ett bilde, og de tok ett med bare etterkommere, og ett med partnere og barn. Det gikk helt fint! Mine barn har en far og en mor. De har besteforeldre på hver side, og det var ikke slik at noen av dem brydde seg nevneverdig om hele seansen. Ikke jeg heller. Jeg hater sånn mine og dine sammenkomster, og late som at alle barnebarn er lik. De er jo ikke det. Det betyr ikke at man ikke kan ha et fint forhold. Men vi trenger faktisk ikke hans foreldre til å være mine barns besteforeldre. Anonymkode: 2ca9d...9ae Det er dette jeg også tenker. Jeg har selv barn i to kull. De har hatt sine egne besteforeldre med trygge tilknytninger der. De har vært med hver sine besteforeldre på ferier, på familiebilder, på feiringer osv. Har gått kjempefint. Så har jeg som mamma tatt ansvaret for at vi skal være en sammensveiset familie hjemme hos oss - og det har vi da også blitt. 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #84 Skrevet 22. august 2023 Mine barn og stebarn er min familie så hvis min bestemor hadde utestengt mine stebarn hadde hun også utestengt meg, min mann og våre felles barn. Min familie kommer som pakkeløsning så enten alle eller ingen. Anonymkode: 34f00...a02 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #85 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fint at du har tatt til deg barna som dine egne, men de har ingenting å gjøre på familiebilde med generasjoner bakover. Ta de med og ta egne bilder, men bestemor må få bestemme hva hun vil med sine uten at du gjør ting surt. De er din nye kjæreste sine barn, de har ingen tilknytting til hun som ønsker å ta bildene og betaler for dem. Så skjønner veldig godt at hun ønsker uten når forholdet er så kort og de startet på den måten det gjorde. Anonymkode: 2edb3...9d9 Dersom du finner deg en partner med barn fra før, og dere får felles barn, så er dere jo i et etablert familieforhold. Deres felles barn er jo bror eller søster til din partners barn. Hvordan noen kan tolke det som noe annet enn familiær tilknytning er for meg et mysterium. Som steforelder eller stebesteforelder så ville det være utenkelig å tenke på en annen måte. Jeg ville så klart sett dette fra mitt barns eller barnebarns perspektiv, og ikke vært ego kun fra mitt perspektiv. Anonymkode: 12458...052 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #86 Skrevet 22. august 2023 Jeg hadde nektet. Mitt stebarn er mitt barn. Hva med adoptivbarn, hadde hun nektet det også? Unntaket er hvis det kun er etterkommere med på bildet, altså ingen ektefeller heller. Da hadde jeg gått med på at et bilde ble tatt uten stebarn. Anonymkode: 4d5ea...de9 2
Bloggheksa Skrevet 22. august 2023 #87 Skrevet 22. august 2023 Om mannen din skal være med så synes jeg det rett og slett er ufint om ikke barnet/barna hans skal få være med. Om ikke hun lar bonusbarnebarn være med på familiebildet så hadde jeg nektet og være med på familiebildene. Altså jeg og min familie hadde ikke deltatt overhode. Jeg kunne aldri i min villeste fantasi utelatt mitt bonusbarn på bildene. vi var i bryllupet til min bonuslillesøster for noen år siden, og da skulle vi ta familiebilder av brudeparet og hele familien på den siden. Der fikk både min far, jeg, min ektemann og våre barn inkludert mitt bonusbarn være med på familiebildene. Selv om jeg ikke har født mitt bonusbarn så ser jeg på henne som mitt eget barn og min datter. Det har jeg alltid gjort og vil jeg alltid gjøre. Jeg elsker henne på lik linje som de barna jeg har født. Og om (gud forby) jeg og mannen min skulle gå fra hverandre en gang, så vil jeg alltid ønske å ha kontakt med henne. Fordi hun er storesøster til barna som jeg har født. Ville aldri ekskludert henne fra familien og bilder. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #88 Skrevet 22. august 2023 Bloggheksa skrev (5 minutter siden): vi var i bryllupet til min bonuslillesøster for noen år siden, og da skulle vi ta familiebilder av brudeparet og hele familien på den siden. Der fikk både min far, jeg, min ektemann og våre barn inkludert mitt bonusbarn være med på familiebildene. Selv om jeg ikke har født mitt bonusbarn så ser jeg på henne som mitt eget barn og min datter. Det har jeg alltid gjort og vil jeg alltid gjøre. Jeg elsker henne på lik linje som de barna jeg har født. Og om (gud forby) jeg og mannen min skulle gå fra hverandre en gang, så vil jeg alltid ønske å ha kontakt med henne. Fordi hun er storesøster til barna som jeg har født. Ville aldri ekskludert henne fra familien og bilder. Men da lurer jeg, tok de kun et bilde i dette brylluppet, altså kun denne sammensetningen med full+ familie? Eller var det en av flere oppstillinger? For er det det siste så blir det jo det samme som mange av oss her prøver å si; ta flere forskjellige bilder så blir alle fornøyd. Anonymkode: 2edb3...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #89 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 12.14): Vet vi i det hele tatt at det er snakk om felles barn her? Ts skriver "egne og stebarn". Uansett om det er snakk om halvsøsken så vil jo ikke stebarna nødvendigvis fortsatt ha kontakt med denne familien dersom det blir slutt mellom stemor og far. Da vil jo samvær foregå hos far, med mindre stemor har en særegen avtale her da. Anonymkode: 8ddc5...5b4 Det er nettopp den tankegangen jeg ikke forstår. Ja det kan bli slutt men skal barnet lide for det? Eller behandlet på en annen måte? Vi vet heller ingenting om forholdet det barnet har til sin egen far eller besteforeldre. Det er ikke gitt at alle har fantastiske besteforeldre. Uansett om barnet har det så må det uansett bli behandlet på en måte så det ikke føler seg uønsket eller utelatt. Det er neppe noe gøy å se familien sin stille opp på bilder men selv få høre at nei du er ikke en del av familien du, eller det kan jo bli slutt med foreldrene dine og da ønsker vi ikke se deg mer. Jaja kunne fortsatt men du ser kanskje hva jeg mener Anonymkode: 6309b...1e0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #90 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 13.40): Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? Er ingen lov som sier at hun ikke kan nekte. Hun betaler, hun bestemmer. Anonymkode: f1141...e61 1
tvertimot Skrevet 22. august 2023 #91 Skrevet 22. august 2023 Handler om moral dette, det blir det mindre og mindre av i samfunnet. Den eldre generasjon er de som har høyest moral, hos yngre generasjoner er moralen mer utvasket. Så at hun har moral og ikke uten videre aksepterer umoralen du og dine partnere har satt dere i, bruke hennes eksempel som en veiviser, det er tross alt du som har valgt å få barn med både den ene og den andre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #92 Skrevet 22. august 2023 Når dere har vært sammen i så kort tid er det fullt forståelig. Anonymkode: 6c1eb...33a 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #93 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 12.57): Med den logikken må alle inngifte holdes utenfor. Alle kan tross alt gå fra hverandre. Og TS sier det er snakk om rundt 30 personer, så jeg tviler på at det er sånn de skal gjøre det. Anonymkode: f2257...5f0 Stebarnet arver nok ikke bestemor heller. Anonymkode: 7ef78...886
Arkana Skrevet 23. august 2023 #94 Skrevet 23. august 2023 Selv om forholdet skulle ta slutt vil jo barna likevel ha vært en vesentlig del av familien i en periode og det er naturlig at de er med på bilder. Folk gifter seg, skilles, får barn, dør. Når man ser på gamle bilder er det alltid noen som var med da som ikke er med i familien lenger eller ikke lever lenger og andre som ikke var født ennå. Familier forandrer seg og bilder er bare øyeblikksminner.
anonymse Skrevet 23. august 2023 #95 Skrevet 23. august 2023 Kommentarene her gjør meg så sint, tenk at det finnes så mange mennesker med denne tankegangen. Hadde mine stebarn følt seg mindre velkommen et sted, som de selvfølgelig gjør om alle utenom de skal ta bilde sammen, så hadde jeg aldri møtt opp. Det å si at et stebarn er mindre familie er jo helt blåst, vi snakker om et barn her. Så glad for at min stefars familie alltid har behandlet meg som sin egen, og at mine stebarn aldri vil trenge å føle på denne utestengingen som mange av dere i kommentarfeltet her mener er helt greit. Og til deg TS, jeg hadde ikke akseptert det. Da får de ta bilde uten hele deres familie.
SPOCA Skrevet 23. august 2023 #96 Skrevet 23. august 2023 (endret) Vi tok nettopp familiebilder, dog bare av meg, min samboer og min stesønn. Mine foreldre fungerer som min stesønns besteforeldre, og jeg er bonusmamma han både kaller "mamma" og med navn. Mine foreldre har ønsket seg bilde av oss tre til å ha på veggen, for dem er også min stesønn en del av familien. Selv min farmor vil ha bilde av stesønnen min, som den mest naturlige ting i verden. Jeg forstår det er sårt ts, jeg ville nok ikke blitt med på bildene. Endret 23. august 2023 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #97 Skrevet 23. august 2023 Jeg forstår henne godt. Jeg har ett kjempe godt forhold til stemora mi, hun har vært i livet mitt i over 20år, siden jeg var barn. Det ville aldri i verden falt meg, eller henne, inn at jeg skulle være med på familiebilde med hennes familie. Selv om jeg er en stor del av hennes liv, er jeg ikke i slekt med hennes familie. Og som noen påpeker; stebarn forsvinner ut av familien igjen ved samlivsbrudd. Jeg fikk stefar også som barn, men det ble slutt med han og mamma etter 10år. Og etter det har jeg aldri møtt noen i familien hans igjen. Det ville vært kjemperart for dem å hatt meg på slektsbilder. Jeg har også ei venninne som var stemor inntil nylig, hun var 100% tilstede i livet til barna. Faktisk hadde hun mer omsorg og ansvar for barna enn forelderen til barna (som var kronisk syk og derfor lå mye på rommet sitt). Dem var gift, og det var fult alvor av foreldrerollen til min venninne. Så var x’en utro, derav ex. Det ble skillsmisse i vinter. Og min venninne har ikke sett barna siden. Hun ønsket å fortsette foreldrerollen, hun var innstilt på å være «mor» for resten av livet, men ex’en fant ny partner, det ble en stygg skillsmisse og hun får nå ikke ha kontakt med barna lengre. Barna er små, og har sannsynligvis mer eller mindre glemt henne innen få år. Med mindre man snakker om å adoptere den andres barn, grunnet f.eks fravær av den andre forelderen e.l, så mener jeg at man ikke regnes som forelder - men steforelder. Og en steforelder er helt super å ha i livet, men alt for mange tror at det å være stemor/stefa kan likestilles med foreldrene. Det kan det skjeldent. Jeg er imot normaliseringen av «mine dine våre». Jeg har hatt en fin oppvekst med steforeldre, men jeg er fryktelig glad for at det aldri ble latet som om steforeldrene mine var foreldrene mine. Jeg har ett knallbra forhold til min stemor, som også er som en bestemor for mine barn. Men hun er min stemor, det er en egen type kjærlighet. Akkurat som at jeg har en egen type kjærlighet for mannen min. En egen type kjærlighet for broren min. En egen type kjærlighet for barna mine. En egen type kjærlighet for onkler/tanter. And the list goes on… Hvis noen skulle begynt å presse meg til å elske broren min på samme måte som jeg elsker mannen min, eller barna mine på samme måte som jeg elsker onkelen min - det ville jo blitt helt feil? Så hvorfor i alle dager prøver så mange å late som at steforeldre og foreldre er det samme? At barn og stebarn er det samme? At man vedkjenner at det ikke er det samme, betyr ikke at det er mindre kjærlighet mellom stebarn/steforeldre, men en annen kjærlighet. Og for familien rundt, blir det hvertfall ikke det samme. Dem får ikke den samme tilknytningen til stefamilien. Dette må folk akseptere. Bare fordi du har falt for en ny mann/dame, betyr ikke at hele slekta di skal klare å etablere samme kjærlighet til denne personens barn. Det er faktisk å forvente for mye. Anonymkode: d2248...a1d 12 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #98 Skrevet 23. august 2023 On 8/20/2023 at 3:03 PM, Brunello said: Stebarna er i familie med hennes etterkommere, da de er søsken til barnebarnet. Mener de derfor har en naturlig plass på bildet. Kunne kanskje ha sett annerledes på det om det ikke var snakk om et felles barn. Men dersom bestemor ønsker et bilde med sine direkte nedstammede barn, barnebarn og kanskje oldebarn, bør en kutte partnere også. Etterkommernes tanter og onkler på den andre siden er også i familie, men har ingen plass på bildet. Bestemor vil ha bilde av sine etterkommere. Hvorfor må man late som stebarn er det? Anonymkode: 4adb7...19a 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #99 Skrevet 23. august 2023 Hun som betalrr vinner uansett.. herregud for et mehe. Anonymkode: abb63...ad9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #100 Skrevet 28. august 2023 Hadde helt ærlig sagt at greit, men da blir ikke jeg og barna med heller. Enkelt og greit. Vi har også ett særkullsbarn og flere felles i familien, og aldri om vi hadde godtatt å bli med på bilder uten særkullsbarnet, uansett side. Anonymkode: e4f68...57a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå