Gå til innhold

Familiebilde, stor uenighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har selv vært med på to store familiefotograferinger, og da ble det tatt en rekke bilder , med en rekke ulike konstellasjoner av slekt og familie. Man har jo fotografen til rådighet for en stund, så da kan man ta bilder med en rekke ulike sammensetninger. Dermed kan man i ettertid velge hvilke familiebilder man selv vil ha. 

Som voksen er det for meg null problem om svigerfamilien tar bilder uten meg og andre samboere/kjærester. Jeg hadde til og med blitt litt glad om jeg hadde sluppet å være med. Så synes jeg man bør være mer fintfølende med barn. 

Anonymkode: 12458...052

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. 

Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. 

Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. 

Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. 

Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? 

Anonymkode: 683a4...319

Familiebilde = bilde av familie.

Bonusbarn er bonus men ikke familie. 

Anonymkode: 45899...303

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo snus begge veier. Kan være at noen tenker slik, men vil jo alltids være bror eller søster med andre barnebarn i dette tilfellet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan jo snus begge veier. Kan være at noen tenker slik, men vil jo alltids være bror eller søster med andre barnebarn i dette tilfellet. 

Det er ikke en tanke, det er fakta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Din tanke, heldigvis ikke min tanke

Anonymkode: b7f08...814

• Liker 6
Skrevet

Tenker dette kommer an på situasjonen. Det er jo veldig mange varianter av "bonusfamilien". Noen stebarn bor der hele tiden, noen annenhver helg. Noen har hatt steforeldre siden de var små, andre har fått dem som tenåringer. 

Mine egne stebarn fikk jeg først hilse på etter jeg og mannen hadde vært sammen veldig lenge, og de var begynt å bli store barn/tenåringer. Nå har vi også felles barn, men de er litt for store til å ha den store interessen. Deres mor har jeg aldri truffet. De har kun hilst på mine foreldre overfladisk ved et par anledninger. Så jeg hadde nok ikke reagert om min mor ikke hadde inkludert dem i et familiebilde.

Spørsmålet er vel egentlig om bestemor har et nært forhold til dine stebarn, og ut ifra hennes beslutning, tenker jeg det er "nei". Og det er i og for seg greit, iom. at det er hun som drar i gang dette.

Anonymkode: a8b93...b1c

• Liker 4
Skrevet

Da ville jeg bare sagt at da kommer ikke vi. Vi er en familie, så her er det alle eller ingen. 

Anonymkode: d1dc3...1b2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke en tanke, det er fakta. 

Hva er fakta? 

Skrevet

Kan TS være så snill å fortelle hvor lenge disse bonusbarna har vært endel av familien???

Det har faktisk mye å si.

Anonymkode: 2edb3...9d9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt med på familiebilder om ikke mine (ste)søskenbarn fikk være med.

Anonymkode: 01ef4...8ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er urovekkende mange som er enige med bestemoren her. Barnet er søsken med de andre, og skal bli utelukket fordi det ikke er bestemorens "blod"? Er jo som å invitere til famileselskap men utelukke stebarn fordi de er jo fremmede, og hva er vitsen å bli kjent med de om de forsvinner når det blir slutt?  Hvilken tankegang er det? Her snakker vi om barn også, å oppfordre til utfrysning. La de bli med eller drit i hele fotograferingen. Skjønner deg godt ts❤️  Kanskje bestemor er narississt. Vanlig å prøve å betale for seg for å skulle ha eneretten til å bestemme og manipulere. 

Anonymkode: 6309b...1e0

Vet vi i det hele tatt at det er snakk om felles barn her? Ts skriver "egne og stebarn".

Uansett om det er snakk om halvsøsken så vil jo ikke stebarna nødvendigvis fortsatt ha kontakt med denne familien dersom det blir slutt mellom stemor og far. Da vil jo samvær foregå hos far, med mindre stemor har en særegen avtale her da. 

Anonymkode: 8ddc5...5b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Slik er det i den generasjonen. Det fantes knapt one big happy famely på 5-10 barn. 

Anonymkode: 28071...d84

Det er jo ikke sant da. I gamle dager døde kvinner oftere i forbindelse med barsel ol, og det var helt vanlig med flere koner og halvsøsken. I tillegg hadde man fattigbarn på legd, som hos noen ble regnet som familie, og andre steder ikke, så dette er virkelig ikke nye problemstillinger. I min familie har vi alltid vært rause på slike ting, i minst fem generasjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. I min besteforeldregeenarasjon var både legdeungen, lausungen og barnet til en søster som døde i barsel en del av søskenflokken, og i dag er det ingen som tenker tanken på å ekskludere stebarn, som regel inkluderes de ved samboerskap eller tilsvarende stabile forhold. 

Anonymkode: 6490f...ac2

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det kommer an på mange forhold, spesielt hvor lenge stebarna dine har vært en del av familien og hvor godt bestemoren din kjenner dem. Kjenner hun dem godt og de har vært stebarna dine i mange år, og kanskje også søsken til dine barn, synes jeg hun er urimelig. Er det barn du ganske nylig har blitt stemor til og bestemoren din ikke har noe forhold til dem, skjønner jeg henne bedre.

Jeg ville nok uansett ikke laget noe bråk om dette. La bestemor få det bildet hun ønsker seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke sant da. I gamle dager døde kvinner oftere i forbindelse med barsel ol, og det var helt vanlig med flere koner og halvsøsken. I tillegg hadde man fattigbarn på legd, som hos noen ble regnet som familie, og andre steder ikke, så dette er virkelig ikke nye problemstillinger. I min familie har vi alltid vært rause på slike ting, i minst fem generasjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. I min besteforeldregeenarasjon var både legdeungen, lausungen og barnet til en søster som døde i barsel en del av søskenflokken, og i dag er det ingen som tenker tanken på å ekskludere stebarn, som regel inkluderes de ved samboerskap eller tilsvarende stabile forhold. 

Anonymkode: 6490f...ac2

Litt merkelig å sidestille stebarn med dette. Stebarn har vel både mor og far og egne besteforeldre vanligvis? Tar man til seg barn/adopterer så blir det jo noe annet. 

Anonymkode: 8ddc5...5b4

• Liker 8
Skrevet

Er vel bare å troppe opp hele gjengen på fotoshooten, og så ta litt forskjellige bilder av forskjellige familiekonstellasjoner. Så får bestemor velge ut de bildene hun ev vil forstørre, og andre familiemedlemmer kan velge andre bilder., ække nødvendig å lage familiedrama av alt. 
Skjønner litt begge sider her.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er urovekkende mange som er enige med bestemoren her. Barnet er søsken med de andre, og skal bli utelukket fordi det ikke er bestemorens "blod"? Er jo som å invitere til famileselskap men utelukke stebarn fordi de er jo fremmede, og hva er vitsen å bli kjent med de om de forsvinner når det blir slutt?  Hvilken tankegang er det? Her snakker vi om barn også, å oppfordre til utfrysning. La de bli med eller drit i hele fotograferingen. Skjønner deg godt ts❤️  Kanskje bestemor er narississt. Vanlig å prøve å betale for seg for å skulle ha eneretten til å bestemme og manipulere. 

Anonymkode: 6309b...1e0

De er jo ikke søsken. Venner i beste fall.

Anonymkode: dedf0...826

• Liker 1
Skrevet

Nå kommer det an på hvor lenge stebarnet har vært i familien, men hadde min mann hatt barn fra før hadde det vært en selvfølge å tenke på barnet/barna som en del av familien. Er ikke det bra nok for bestemor hadde jeg prioritert noe annet den dagen enn de bildene, det er ikke bare blodsbånd som skaper en familie.

Anonymkode: 9393c...4c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå kommer det an på hvor lenge stebarnet har vært i familien, men hadde min mann hatt barn fra før hadde det vært en selvfølge å tenke på barnet/barna som en del av familien. Er ikke det bra nok for bestemor hadde jeg prioritert noe annet den dagen enn de bildene, det er ikke bare blodsbånd som skaper en familie.

Anonymkode: 9393c...4c1

Men en del av din familie ikke sikkert en del av bestemors familie. Hvis dette er totalt fremmede barn så forstår jeg henne. 

Anonymkode: 7456c...77e

• Liker 5
Skrevet

Hvis forholdet ditt til barnefar ryker så forsvinner ungen også, da får den en ny stemor.

Skal det ta tas nytt bilde om du også får nye stebarn med en annen mann?

Anonymkode: 7ef78...886

• Liker 4
Skrevet

Hei, 

Takk for alle tilbakemeldinger. 

Vi har bodd sammen mindre enn  3 år. Flyttet rett fra mannen min til han. 

Han er min livs største kjærlighet 

Ts

Anonymkode: 683a4...319

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...