Gå til innhold

Familiebilde, stor uenighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. 

Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. 

Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. 

Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. 

Kan hun virkelig nekte mitt stebarn å bli med på familiefoto? 

Anonymkode: 683a4...319

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I sommer ble vi enige om å ta familiebilde til høsten hos en profesjonell fotograf. 

Eldste mor i familien tok initiativet til dette og også sagt at hun ønsker å betale for bildene. 

Vi er fire generasjoner. Besøkte "besta" i dag og da forteller hun meg at hun ikke ønsker stebarn med på bildene. 

Jeg er den eneste i familien av nesten 30 stykk totalt med egne barn og stebarn. 

Ja og jeg forstår det også. Dere kan jo eventuelt foreslå å ta noe med og noen uten stebarn. Eller noen med og noen uten ektefeller og så blir det ikke så skjevt. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer litt ann på, er ektefeller med? For da er det uhørt å ikke ha med stebarn… Dersom det kun er barn og barnebarn ( ikke inngifte) er det kanskje mer i grenseland… 

Anonymkode: fc56b...952

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

Men hun kan ikke tvinge deg til å bli med. 

Anonymkode: d7338...2e8

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde da svart at dessverre ikke vi være med på bildet, da vi ikke skiller mellom din/min og våre i vår familie. Da må det være et bilde med kun etterkommere fra bestemor, det betyr uten ektefeller i alle ledd. 

Anonymkode: fb041...a9f

Dette.

Anonymkode: b6fc2...f6d

• Liker 7
Skrevet

Det kan hun, men jeg hadde ikke blitt med på det bildet. Ihvertfall ikke hvis stebarnets far og søsken skal være med...

Anonymkode: 1b04a...596

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår henne godt. Ta bilder både med og uten stebarn.

Anonymkode: f2380...f11

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hippogriff skrev (5 minutter siden):

Ja og jeg forstår henne også. Hun ønsker et familiebilde med sine etterkommere. Det er like enkelt å forstå det standpunktet, som et ønske om å ha med stebarn. Stebarnet blir jo med på familiebilder hos sine egne besteforeldre. Jeg ville bare innrettet meg etter bestemors ønske uten å lage noen konflikt utav det. 

Kunne ikke vært mer enig👍

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner at det kan oppleves sårt, men samtidig så forstår jeg henne godt.

Om det blir slutt mellom deg og din mann så er jo ikke stebarna nødvendigvis en del av din familie lenger. 

Anonymkode: 8ddc5...5b4

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Slik er det i den generasjonen. Det fantes knapt one big happy famely på 5-10 barn. 

Anonymkode: 28071...d84

Skrevet

Stebarna tar jo bilde med sine besteforeldre. Kan ikke se at dette er noe å lage en stor greie ut av. Den som betaler, bestemmer. 

Anonymkode: d44c0...111

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom du ønsker bilde av din familie, ordner du det selv. La bestemor få sitt bilde av egne etterkommere. 

Anonymkode: 8142f...0a3

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Stebarna er i familie med hennes etterkommere, da de er søsken til barnebarnet. Mener de derfor har en naturlig plass på bildet. Kunne kanskje  ha sett annerledes på det om det ikke var snakk om et felles barn.

Men dersom bestemor ønsker et bilde med sine direkte nedstammede barn, barnebarn og kanskje oldebarn, bør en kutte partnere også.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår henne godt. Ta bilder både med og uten stebarn.

Anonymkode: f2380...f11

Skal stebarnet stå og se på mens resten av familien blir tatt bilde av da? Det er jo bare og understreke at det blir utestengt.

Jeg hadde ikke møtt opp om ikke stebarnet var velkommen, det er jo en del av familien det og. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da ville jeg sagt at enten må det bli bilde med kun etterkommere eller så må alle bli med.

Anonymkode: c04f4...357

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde da svart at dessverre ikke vi være med på bildet, da vi ikke skiller mellom din/min og våre i vår familie. Da må det være et bilde med kun etterkommere fra bestemor, det betyr uten ektefeller i alle ledd. 

Anonymkode: fb041...a9f

Hadde svart det samme

Anonymkode: b7f08...814

Skrevet

Hvor tett forhold har hun til stebarna da? Hvis hun ikke har noe familieforhold til dem, så blir det dumt å tvinge med barn hun knapt kjenner på bildene.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal ektefeller være med? Er stebarnet søsken med dine barn? 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...