Gå til innhold

Bemanning i barnehager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Videre er det ingen som er alene med 20 barn i en veldrevet barnehage. Ingen har lov til å være alene med barn, men man kan være alene på avdelingen om det er andre tilstede i andre avdelinger dersom noe skulle skje. Det krever utstrakt samarbeid mellom avdelingene. Videre er det sjeldent fullt opp med barn i morgentimen og siste time på dagen, vaktene er lagt opp slik for at voksentettheten skal være stor når barnetettheten er det.

Endelig en fornuftig stemme i all ropinga. Jeg tror det er slik de fleste kjenner barnehagen selv om noen febrilsk prøver å hevde det motsatte.

Hilsen barnehagestyrer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En liten påminnelse om att försöka hålla sig till ämnet (Bemanning i barnehager) i stället för att diskutera vem som sagt vad och vilket belägg man har för att få uttala sig.

Fortsätter diskussionen om debattteknik, antal inlägg och relevans bryts den ut till ny tråd och flyttas till snikk-snakk.

:)

/Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Skrevet
Sissan:

Hvis det er sånn at den ene pedagogiske lederen på småbarnsavdeling skal være tilstede også på storbarnsavdeling - hvordan løser din barnehage det i praksis?

Og hvordan løser dere dette med at styrer teller som pedagogisk personale i samband med antall barn? Har hun dager hun er på avdeling eller er hun kontorpersonalet i 100% stilling?

Hvor stor er denne barnehagen du snakker om?

Det løses i praksis ved at alle pedlederne jobber sammen om pedagogisk planlegging - i avdelingsledermøter bl.a. Videre samarbeider en småbarnsavdeling og en storbarnsavdeling utstrakt, bl.a. ved å slå barnegruppene sammen morgen og ettermiddag.

Styrer teller i denne anledning ikke som påkrevet ped. personale. Hun bruker dager på avdeling, men siden vi er en relativt ny barnehage, har hun nok hatt mer kontorarbeid enn det som er normalt.

Dette er en fireavdelingsbarnehage med 68 heltidsplasser, hvorav 28 småbarnsplasser. Vi har forøvrig p.t. 2 voksne "for mye" - dvs. 16 voksne pluss styrer. Dette er to mer enn loven krever, men vi syns det er nødvendig. Dette er ikke pedagoger - det har vi ikke budsjett til.

Hvor står dette nedfelt hen egentlig?

Barnehagelovens kapittel 5 og Forskrift om pedagogisk bemanning

Skrevet

Nå ble det stille Evenlia.

Flott skrevet Sissan, tror det er slik de fleste av oss opplever barnehagen

Skrevet

Sissan skrev:

I tillegg til pedagogene er det 2 voksne på hver avdeling. Med 4 avdelinger, blir dette inklusive styrer 17 voksne, som er tilstrekkelig i følge lovkravet for 68 barn.

Her sier du at styrer er inkludert i tallet personalet som er fordelt på antall barn

Styrer teller i denne anledning ikke som påkrevet ped. personale.

Og her sier du at hun ikke er det.

Erfaringsmessig vil styrer sjelden ha tid til å være på avdeling - kanskje spesielt i en slik barnehage dere driver med 68 barn. Og det er fullt forståelig siden det er mye administrativt forbundet med en så stor barnehage.

Men ellers var svaret ditt veldig godt :)

Skrevet
Sissan skrev:

Her sier du at styrer er inkludert i tallet personalet som er fordelt på antall barn

Og her sier du at hun ikke er det.

Erfaringsmessig vil styrer sjelden ha tid til å være på avdeling - kanskje spesielt i en slik barnehage dere driver med 68 barn. Og det er fullt forståelig siden det er mye administrativt forbundet med en så stor barnehage.

Men ellers var svaret ditt veldig godt :)

Hei Impia :) Tror du har lest meg litt feil, kanskje har jeg forklart meg litt klønete?

Vi er faktisk ihht. til lovkrav for håndtering av 68 barn dersom vi har 6 pedagoger og 8 assistenter.

I tillegg kommer styrer/daglig leder. Det er pålagt direkte i loven at hun skal være førskolelærer. Utover dette defineres krav til ped.personell i forskrift.

Styrer teller ikke inn i kravet til pedagogisk personell for barna utover lovpålegget, og det er ikke et krav at hun skal være tilstede i avdelingene utover det daglig leder-kravet pålegger henne. Hun regnes altså ikke som en direkte ressurs for barna - men indirekte via ansvar for ped. personell.

Det jeg skrev er at vi er 17 voksne, og at dette er tilstrekkelig. Dette er underdrevet - det er mer enn tilstrekkelig skulle det stå. Grunnen til at vi gjør det slik er at vi har veldig mange barn som ligger på vippen 2-3 år, og vi syns derfor det er for lite voksne om vi skal forholde oss akkurat til kravet. Heldigvis har vi p.t. råd til disse ekstra ressursene. Med ny maxsats og reduserte tilskudd fra kommunen (vi er privat barnehage), er jeg redd vi må kutte minst en av de ekstra assistentene. Synd for barna og med vennlig hilsen byråkratene :forvirret:

Skrevet

Da, Sissan, forstår vi hverandre helt perfekt ;)

Men det betyr jo heller ikke at det forekommer at det er lite voksne for antall barn i lengre perioder der ansatte er syke. Det skjer veldig ofte og det er dårlig med økonomi i mange barnehager og vikarstopp er veldig vanlig.

Gjest Bodillen
Skrevet
Da, Sissan, forstår vi hverandre helt perfekt ;)

Men det betyr jo heller ikke at det forekommer at det er lite voksne for antall barn i lengre perioder der ansatte er syke. Det skjer veldig ofte og det er dårlig med økonomi i mange barnehager og vikarstopp er veldig vanlig.

Ja, jøss, helt klart at mange barnehager sliter i forhold til sånne ting, men jeg tror likevel vi kan være enige om at det er uvanlig å være èn voksen med 20 barn i en barnehage i timesvis, slik som utgangspunktet for denne diskusjonen var.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Blir litt kvalm av all den dissingen av folk som har noen skrivefeil jeg... :roll:

enig! og gjør det noe om noen sier barnehagetante?? har det noe å si?

Skrevet

Jeg er en av de få barnehagetantene som ikke syns at det gjør noe. Men det er STOR misnøye blandt de aller fleste barnehageansatte jeg kjenner, de liker det absolutt ikke.

Gjest Fruktkake
Skrevet
enig! og gjør det noe om noen sier barnehagetante?? har det noe å si?

Ja! Jeg finner meg ikke i å bli kalt barnehagetante når jeg har slitt meg gjennom 3 år på høgskole, har masse lederansvar og er ansvarlig for det pedagogiske opplegget på min avdeling i barnehagen.

Skrevet

Har dere tenkt på at for barna kan det å få kalle noen barnehagetante være veldig koselig. "Tante" er jo noe kjært som man har i familien. Barna utvikler jo også nærhet til de omsorgspersonene de møter i barnehagen. Eller har alle hengt seg opp i at de må få understreket sin egen kompetanse? Mennesker som er trygg på seg selv og sitt fag pleier da ikke ta så enormt på vei...

Gjest Fruktkake
Skrevet

Jeg ber ikke barna kalle meg "førskolelærer" heller, hvis du tror det. Det er sjelden ungene som kaller oss barnehagetanter, det er foreldrene deres. Og kanskje spesielt besteforeldrene. Barna kaller oss for våre navn, og hvis de har bruk for en fellesbetegnelse sier de: "de voksne i barnehagen". Har jobba i barnehage i halvannet år, og har til nå ikke hørt noen av barna kalle oss for "tanter".

Skrevet

Jeg har jobbet i snart ti år i barnehage og har aldri opplevd å bli kalt tante ungene. De kaller oss ved fornavn eller "voksen"(gjerne når de er helt nye)

Skrevet

Har bare en far som pleier å si "si ha det til tante nå" og jeg skvetter hver gang.

Gjest Fruktfat
Skrevet

ok, lenge siden jeg gikk i barnehage, gitt! ;) tenkte mest på at det var koselig jeg da, men det er det altså ikke.

Skrevet

Jeg er ikke vant til at noen kaller de ansatte i barnehagene for tanter. Vet det var mer vanlig før. Jeg kan vel slumpe til å si "barnehagetantene" i en samtale OM barnehageansatte, men jeg sier vel i 99 % av tilfellene "de voksne i barnehagen"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...