Gjest Bodillen Skrevet 19. januar 2006 #61 Skrevet 19. januar 2006 Og allikevel innser du ikke at man ikke er fullt bemannet hele dagen?? *riste på hodet* ← Selvfølgelig er ikke alle de ansatte der samtidig, det er noe jeg tror de fleste forstår. Eksempel fra "vår" barnehage: Det er en som er der alene fra 7-8, også er det en som er alene fra 16-17, fordi barnehagen aldri er full på de tidspunktene. Dette er en liten barnehage med 20 plasser. Sånn som dette har det også vært praktisert i de barnehagene jeg har hatt barn i før. Som regel er det 2-3 barn der den første timen om morgenen, og 4-5 den siste timen. Det har aldri vært sånn at en ansatt har vært alene med 20 unger i timesvis om gangen, og det skjer ikke at alle barna er der samtidig den timen om morgenen og den om ettermiddagen. Innlegg nr 143 i den opprinnelige tråden er fra en barnehageansatt gjest. Der står også dette forklart. Dette er en barnehagehverdag som de fleste kan kjenne seg igjen i.
Gjest sirkus Skrevet 19. januar 2006 #62 Skrevet 19. januar 2006 Hvordan går antall hoder og antall ansatte opp da, egentlig? For det må jo være samsvar med antall voksne hoder (stillingsprosenter og personer på jobb til enhver tid) og antall barnehoder? I forhold til loven, mener jeg. Jeg skjønner godt at det må være slitsomt å jobbe i barnehage med så få på jobb som det som beskrives her. Jeg tror også det er svært begrenset hvor mange øyne man gror i nakken uansett, og hvor mange armer man har. Men en ting synes jeg er rart, også i forhold til Impias oppfordring om å ikke hakke på barnehagepersonellet - hvorfor stiller man seg da som barnehageansatt i forsvarsposisjon og forsvarer at forholdene er så dårlige som de (etter min tolkning, ikke erfaring) er? Bør man ikke heller si seg enig i at det står dårlig til? Ellers vet jeg at man kan få stengt avdelinger om det er uforsvarlig bemanning - dette er vel verneombudets ansvar (og plikt). ← Barnehageansatte forsvarer ikke at det skal være slik, men at det ER slik det faktisk er.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #63 Skrevet 19. januar 2006 Men en ting synes jeg er rart, også i forhold til Impias oppfordring om å ikke hakke på barnehagepersonellet - hvorfor stiller man seg da som barnehageansatt i forsvarsposisjon og forsvarer at forholdene er så dårlige som de (etter min tolkning, ikke erfaring) er? Tro meg, du finner ikke en eneste barnehageansatt i hele Norges land som ikke er enig i at bemanningssituasjonen er helt på trynet. Vår jobb er allikevel å forsikre brukerne om at vi greier oss, om enn ikke så det blir en dans på roser, men allikevel, vi greier oss. Fordi vårt hovedmål er at mor og far skal kunne gå på jobb og føle seg trygge på at ungene blir skikkelig ivaretatt. Selvom vi vet at det ikke alltid er tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #64 Skrevet 19. januar 2006 løpt som f............. jeg hadde hyyyylt høyt HOLD KJEFT, smelt igjen døra etter meg å låst meg inne på do. Kommet ut igjen etter noen minutter og glant inn i en haug av forskrekkede barneøyne som mest sannsynnlig ikke sa ett pip. Jo, det hadde jeg gjort, men det er en grunn til at jeg ikke jobber i barnehage. ← Det er godt at det fortsatt finns mennesker som orker å jobbe under slike forhold ’’Tar av meg hatten" for barnehageansatte, når forholdene til tider er på den måten det blir beskrevet. Det er ille. ← og til dere som holder ut.................
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #65 Skrevet 19. januar 2006 til dere som holder ut................. ← Tusen takk
Gjest Bodillen Skrevet 19. januar 2006 #66 Skrevet 19. januar 2006 Og hva syns du man skal gjøre da, når man står alene med femten-tyve barn, og en er rabiat og tre griner......... Har du noe forslag? ← Da hadde jeg for det først lurt på hvorfor i helvete jeg var der alene. Deretter hadde jeg sagt opp jobben og gått over til en barnehage med forsvarlig drift. Ellers er det også mulig å benytte verneombud eller fagforening, hvis man er organisert. Det er flere enn meg som er sjokkert over forholdene du beskriver som "vanlige". Men det er jo klart at situasjonen aldri blir noe bedre hvis ikke dere, som tross alt vet hvor skoen trykker, gjør noe med den! Dere finner dere i arbeidsforhold som er totalt uaksepteble, for barna, for de ansatte og for foreldrene, og det gagner ingen! Er barnehagen kommunal?
Gjest Bodillen Skrevet 19. januar 2006 #67 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Først så synes jeg dette tilfellet der man bruker seler på ett barn i tripp trapp stol for sin egen del, kan sammenlignes med det å bruke sele når barnet sitter i vogn. Det er gjort for å tenke på barna sin sikkerhet, ikke for å være ond. ← Akkurat den diskusjonen hører vel strengt tatt til i den opprinnelige tråden.. Min mening er i hvert fall at dette under ingen omstendigheter kan sammenlignes. Nå et barn festes i sikkerhetssele i vogn, er det gjort for å hidre at barnet skal falle ut i et ubevoktet øyeblikk. Det er ikke plassert og spent fast som konsekvens av uønsket adferd! Man kan unnskylde seg med at det ikke er straff, at man bare må sette barnet fast for at det skal roe seg ned, og at det ikke skal skade seg selv eller andre, men det er ikke godt nok Hva tror du barnet føler? Selvfølgelig tror barnet at det er en straff! Og tror du dette er en god måte å roe ned et krakilsk barn på? Nei, dette er ingen god måte å utøve omsorg på. Hadde jeg hatt for vane å "roe ned" vår minste (som kan bli umåtelig krakilsk, gå til angrep, kaste ting osv) på denne måten, så hadde det antagelig vært en sak for barnevernet. Endret 19. januar 2006 av Bodillen
liv Skrevet 19. januar 2006 #68 Skrevet 19. januar 2006 http://www.ssin.no/barnehage/vedtekter.asp § 6 Bemanning 6.1 Hver barnehage skal ha en styrer som har den daglige ledelsen av virksomheten. Styreren skal ha utdanning som førskolelærer. Styrers administrasjonstid kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning. Pedagogiske ledere må ha utdanning som førskolelærere. Bemanningen i barnehagen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. 6.2 a) Styrer ansettes i 100 % administrativ stilling ved 3, 4 og 5-avdelingsbarnehager og med 50 % administrasjonstid ved 2-avdelingsbarnehager. ← Jeg er ikke utdannet førskolelærer men jobber som ped.leder alikevel. Vi har også en leder til i barnehagen som ikke er utdannet førskolelærer men som har lang erfaring. Det er stor mangel på førskolelærere! Vår styrer er forresten i to barnehager, en med 4 avd og en med 2 avd. Det er bestemt av kommunen.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #69 Skrevet 19. januar 2006 Tro meg, du finner ikke en eneste barnehageansatt i hele Norges land som ikke er enig i at bemanningssituasjonen er helt på trynet. Vår jobb er allikevel å forsikre brukerne om at vi greier oss, om enn ikke så det blir en dans på roser, men allikevel, vi greier oss. Fordi vårt hovedmål er at mor og far skal kunne gå på jobb og føle seg trygge på at ungene blir skikkelig ivaretatt. Selvom vi vet at det ikke alltid er tilfelle. ← Ja, men i mange av innleggene dine her virker det som du ikke forstår/vil forstå at noen (f eks Bodillen) reagerer på dette. Det virker litt mot sin hensikt for meg, for om det ER slik at det er "lov" til å ha så dårlig bemanning er det jo ikke din feil. Jeg tror heller ikke det er et veldig konstruktivt grep å forsikre foreldre osv om at "alt går bra" når det etter hva jeg tolker (igjen - jeg har ikke egen erfaring med dette) er helt på kanten for hva som er forsvarlig.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #70 Skrevet 19. januar 2006 For de som lurer på den opprinnelige tråden til denne tråden finner den HER
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #71 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Da hadde jeg for det først lurt på hvorfor i helvete jeg var der alene. Deretter hadde jeg sagt opp jobben og gått over til en barnehage med forsvarlig drift. Ellers er det også mulig å benytte verneombud eller fagforening, hvis man er organisert. Det er flere enn meg som er sjokkert over forholdene du beskriver som "vanlige". Men det er jo klart at situasjonen aldri blir noe bedre hvis ikke dere, som tross alt vet hvor skoen trykker, gjør noe med den! Dere finner dere i arbeidsforhold som er totalt uaksepteble, for barna, for de ansatte og for foreldrene, og det gagner ingen! Men Bodillen, dette er helt vanlig barnehagehverdag i alle barnehager landet over. Ja, så klart det finnes flere voksne på huset, men de har sin egen ungeskokk å passe på, og kan absolutt ikke slippe alt de har i hendene for å ile til unnsetning hvis det trengs. Du sier at dere er flere som blir sjokkert. FLOTT!! For meg ble denne tråden et av de virkemidlene vi barnehageansatte hadde til rådighet akkurat nå, i håp om å åpne opp øynene på geskjeftige foreldre som kanskje kunne gjøre en skikkelig innsats for å få endret på praksisen. Vi gjør alt vi kan for å bedre på situasjonen. Men svært mye er nok ikke opp til oss. Fex hadde vi "bare" atten barn da barnehagen åpnet for få år siden. Men pga økonomi valgte barnehagens styre (bestående av foreldrene) å ta inn et ekstra barn pr avdeling, noe som var tillatt pga barnehagens totale areal, for å bedre på økonomien. Sist høst ble vi pålagt å ta inn enda ett barn fordi overføringene fra kommunen var så ustabile at vi lenge trodde vi måtte stenge. For oss var det pest eller kolera, vil vi ha jobb eller ett barn til? Nå er smertegrensen nådd. Vi har ropt lenge. Snart gir vi kanskje opp. Endret 19. januar 2006 av Evelina
Gjest ms lilja utlogget Skrevet 19. januar 2006 #72 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er ped leder i en kommunal barnehage. På "min" avdeling er det 19 barn over tre år og tre voksne. (Barnegruppa ble økt fra 18 til 19 etter merinntak på grunnlag av det totale arealet i barnehagen.) Hos oss er det en selvfølge å jobbe overtid hvis det er sykdom blant personalet. Det er også mulig å samarbeide med andre avdelinger, slik at de dekker f.eks den første timen av åpningstiden for oss. Barnegruppene er skjelden fulltallige før 0930. Èn voksen kan uten problem ha ansvar for to avdelinger fra sju til åtte, kommer kanskje 5-10 barn i dette tidsrommet. Vi er fullstendig avhengige av å samarbeide i perioder med sykdom, og bare for å si det: Jeg ville ALDRI gått hjem kl to med kun en voksen igjen på avdelingen. Nei, jeg får ingen fet overtidsbetaling, men dette går på ansvarsfølelse og integritet. Vi er ikke akkurat overbemannet, og jeg må bare håpe at folk snart våkner og ser verdien av kvalitet fremfor prisdropping. I mellomtiden kan vi bare gjøre det beste ut av situasjonen.
-Tone- Skrevet 19. januar 2006 #73 Skrevet 19. januar 2006 I vår barnehage er det 3 voksne pr 18 barn over 3 år, eller 3 voksne pr 9 barn under 3 år. Men de voksne går jo forskjellige vakter. En begynner 07.15 og neste kommer ikke før 08.15. Så hvis mange barn kommer tidlig en dag, så kan man være mange barn på en voksen. Men det er alltid andre voksne til stede i barnehagen, det er godt samarbeid mellom 3 avdelinger.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #74 Skrevet 19. januar 2006 Men Bodillen, dette er helt vanlig barnehagehverdag i alle barnehager landet over. Ja, så klart det finnes flere voksne på huset, men de har sin egen ungeskokk å passe på, og kan absolutt ikke slippe alt de har i hendene for å ile til unnsetning hvis det trengs. ← Ikke prøv å fremstill det som at det der er vanlig barnehagehverdag Evlina, for det er det ikke. Så den svartmalinga av barnehager kan du bare slutte med. Det jeg imidlertid reagerer på er den holdninga du har i forhold til unger og hva du tilsynelatende synes er ok praksis. (Og siden jeg vet at du er så opptatt av å vise at du sitter på fasiten fordi "du jobber i barnehage": Jeg har nå jobbet i ti år i barnehager og har aldri støtt på noe av det du sier.)
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #75 Skrevet 19. januar 2006 jobber og som ped. leder i bhg. Har aldri opplevd å være alene med 20 barn, om en er alene om morgenen eller ettermidagen er det alltid færre barn. Enig med en tidligere som snakket om ansvarsfølelse, i bhg med oppegående voksne går en ikke hjem om det er fullt hus og en voksen!!
Gjest en mor på besøk Skrevet 19. januar 2006 #76 Skrevet 19. januar 2006 En liten kommentar til Jens ang å passe på ungene etc: Når man bare har ett barn, og dette er lite, kan man følge med hver minste bevegelse og se til at han ikke setter ting i halsen etc (ditt eksempel). Når man får større barn, og særlig flere, vil det uansett bli dårligere detaljkontroll av hva som skjer. Feks er mine tre eldste (2-7 år) ofte ute og leker alene eller med en venn eller to (bakgård i byen) mens jeg er inne og gjør et-eller-annet. I prinsippet aner jeg ikke hva de driver med, jeg er ikke en gang garantert at de ikke flyr ut av bakgården og leker i trafikken... Sånn blir det etterhvert - barna er ute og leker og driver med SINE ting, de voksne med SINE. Virker merkelig når jeg skriver det sånn, men det er nå sånn livet er, din barndom så sikkert omtrent likedan ut (hvertfall gjorde min det). I en barnehage blir det samme greia: Barn stikker seg vekk, de herjer rundt og de voksne har sjelden 100% kontroll. Det er da heller ikke meningen - hvordan skal de kunne bli selvstendige hvis vi ikke slipper dem?
Shea Skrevet 19. januar 2006 #77 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er ikke utdannet førskolelærer men jobber som ped.leder alikevel. Vi har også en leder til i barnehagen som ikke er utdannet førskolelærer men som har lang erfaring. Det er stor mangel på førskolelærere! Vår styrer er forresten i to barnehager, en med 4 avd og en med 2 avd. Det er bestemt av kommunen. ← Dette var bare et utdrag fra vedtektene til en barnehage som jeg fant på nettet. Det kan søkes om dispensasjon fra regelen om ped.leder. Om kommunen skal få disp. må søknaden sendes videre til godkjenning fra fylket etter at det ikke er kommet inn kvalifiserte søkere på utlysning av stilling. Så vidt jeg har skjønt. Mulig jeg tar feil. I vår barnehage har vi hatt disp. i en periode for 2 år siden da ped.leder var i svangerskapspermisjon. Den som barnehagen fikk disp. for var meget dyktig selv om hun ikke hadde utdannelsen på papiret men til gjengjeld hadde hun 20 års fartstid i den barnehagen. Vi må nå søke disp på nytt pga ny permisjon, men er pålagt å søke etter kvalifisert personell før vi får innvilget disp. på denne stillingen. Den meldingen fikk vi fra kommunen med begrunnelse beskrevet ovenfor. Vår barnehage er privateid og opprettet da kommunen ikke ikke klarte innfri full barnehagedekning.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2006 #78 Skrevet 20. januar 2006 Men Bodillen, dette er helt vanlig barnehagehverdag i alle barnehager landet over. Ja, så klart det finnes flere voksne på huset, men de har sin egen ungeskokk å passe på, og kan absolutt ikke slippe alt de har i hendene for å ile til unnsetning hvis det trengs. Du sier at dere er flere som blir sjokkert. FLOTT!! For meg ble denne tråden et av de virkemidlene vi barnehageansatte hadde til rådighet akkurat nå, i håp om å åpne opp øynene på geskjeftige foreldre som kanskje kunne gjøre en skikkelig innsats for å få endret på praksisen. Vi gjør alt vi kan for å bedre på situasjonen. Men svært mye er nok ikke opp til oss. Fex hadde vi "bare" atten barn da barnehagen åpnet for få år siden. Men pga økonomi valgte barnehagens styre (bestående av foreldrene) å ta inn et ekstra barn pr avdeling, noe som var tillatt pga barnehagens totale areal, for å bedre på økonomien. Sist høst ble vi pålagt å ta inn enda ett barn fordi overføringene fra kommunen var så ustabile at vi lenge trodde vi måtte stenge. For oss var det pest eller kolera, vil vi ha jobb eller ett barn til? Nå er smertegrensen nådd. Vi har ropt lenge. Snart gir vi kanskje opp. ← Sorry, Evelina, men dette er faktisk ikke "helt vanlig barnehagehverdag landet over"... Det er veldig mange innlegg her som vitner om det. Jeg har aldri vært borti noe lignende, og det er det ikke veldig mange andre her som har vært heller. Når man til slutt bare må innse at man har tatt munnen for full kan det i mange tilfeller være greit å sette fokus på litt andre ting underveis, nettopp for å rettferdiggjøre seg selv og uttalelser som faller på sin egen urimelighet. Men det var fornøyelig vending du valgte å avrunde med, da ;-)
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #79 Skrevet 20. januar 2006 Tusen takk til ms lilja og et par andre her som viser at det finnes barnehageansatte med hjerterom og ansvarsfølelse. Jeg er vettskremt over det jeg hører her!!!
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2006 #80 Skrevet 20. januar 2006 Sorry, Evelina, men dette er faktisk ikke "helt vanlig barnehagehverdag landet over"... Det er veldig mange innlegg her som vitner om det. Jeg har aldri vært borti noe lignende, og det er det ikke veldig mange andre her som har vært heller. Når man til slutt bare må innse at man har tatt munnen for full kan det i mange tilfeller være greit å sette fokus på litt andre ting underveis, nettopp for å rettferdiggjøre seg selv og uttalelser som faller på sin egen urimelighet. Men det var fornøyelig vending du valgte å avrunde med, da ;-) ← Du trenger ikke være spydig. Aldri i en eneste tråd har jeg gjennom mine nærmere trettifemtusen innlegg på kg skrevet noe jeg ikke kan stå for hundre prosent. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet i barnehage i evigheter, har utdannelsen i orden og har selv hatt barn i flere forskjellige barnehager. Jeg ser at du støtter deg til en del andre innleggsytere. Såvidt jeg vet er det ikke en eneste pedleder her som har sagt seg enig med deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå