Gå til innhold

Bemanning i barnehager

Fremhevede innlegg

Skrevet

I desember ble begge mine assistenter sykemeldte i to uker og jeg hadde 16 (for tiden to ledige plasser)barn fra 9 til 15:30 "alene". Det var jo flere vokne på huset og jeg fikk hjelp til av og påkledning men det var to slitsome uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er IKKE vanlig barnehagehverdag og det forbauser meg at dere tør å holde på sånn(med mindre du smører på endel ekstra nå

Dette er helt vanlig barnehagehverdag, og sånn er det i alle barnehager jeg noensinne har jobbet i, hatt barn i, tatt utdannelsen min i, hatt venner med barn i, vært på kurs sammen med, kjenner personalet i, eller på andre måter har hatt kontakt med. Og slik blir det i barnehagene fremover også. Bare spør de voksne på avdelingen til barnet ditt, om ikke de er alene de også.

Skrevet
I desember ble begge mine assistenter sykemeldte i to uker og jeg hadde 16 (for tiden to ledige plasser)barn fra 9 til 15:30 "alene".  Det var jo flere vokne på huset og jeg fikk hjelp til av og påkledning men det var to slitsome uker.

Hadde du ikke vikar i to hele uker??

Skrevet (endret)
Hadde du ikke vikar i to hele uker??

Vikarstopp, måtte spare penger

Endret av liv
Skrevet
fordi det er bare politikere som kan få lov til å mene noe om en sak da eller?

Jeg sjekket denne loven hos en kamerat som er både jruist og politiker.

Videre, jeg driver litt med sånt selv, og satt blant annet i går i møte om bla reviderte opptakskriterier til barnehager i vår kommune, så da regner jeg med at MIN synsing er greit da?

Alle kan så klart mene det de vil, og si ifra om det også. Men i den store sammenhengen teller hverken hennes eller min mening, bare meningen til de som sitter med makta.

Skrevet
Jeg har vært borti flere barnehager, men noe så vanvittig som dette har jeg aldri sett før. Er man naiv hvis man ikke tror at det er vanlig at èn voksen er alene med tyve barn i en barnehage omtrent daglig???

Men Bodillen, barnehagen er jo åpen fra halvåtte til fem. Tror du virkelig at de tre voksne jobber fra halvåtte til fem hver dag? Nå nei....

Men du skjønner, barna har likevel plass fra halvåtte til fem...... *nå bør det gå opp et lys her*

Skrevet

Jeg skjønner at jeg/vi er priviligerte i vår barnehage, for vi har heldigvis sluppet unna å være alene med mange barn over lengre tid, men ved fravær av personale pga sykdom o.l må vi jo være fleksible og ta hverdagen som den kommer, og da sprekker jo denne "18 på 3"-regelen i hvertfall.

Man sender jo ikke hjem barn heller, selvom man sliter med redusert personale, sånn fungerer det jo bare ikke.

Skrevet

Er glad jeg har lest denne tråden, for da skal jeg passe på att min sønn ALDRI havner i en barnehage som har så lite personale, att det går uttover sikkerheten hans!!!!!!Jeg er helt SJOKKERT!!!!!!! :overrasket::overrasket:

Da holder jeg han heller hjemme, inntil han begynner på skolen. Att foreldre TØR å ha barna sine i barnehager hvor det er en barnehage tante på 20 barn, det syns jeg er helt horribelt.

Barnehage tanten kan umulig ha oversikt over alt som foregår, og det skal ikke mer enn noen sekunder til før ungen kan sette noe i halsen, falle, etc.....

Min sønn er det mest dyrebare jeg har, og han skal voktes som gull!!!!!

Skrevet
Att foreldre TØR å ha barna sine i barnehager hvor det er en barnehage tante på 20 barn, det syns jeg er helt horribelt.

Min sønn er det mest dyrebare jeg har, og han skal voktes som gull!!!!!

Tror det er noen som er svært glade i å smøre på litt ekstra her. Jeg har jobbet snart 10 år i barnehager og har til dags dato ikke vært i en barnehage som driver en slik praksis - og heldigvis for det.

Skrevet
Barnehage tanten kan umulig ha oversikt over alt som foregår, og det skal ikke mer enn noen sekunder til før ungen kan sette noe i halsen, falle, etc.....

For det første - det finnes vel tanter i barnehagen, men det er ikke så ofte at de er tanter til barna som finnes på avdelingen.

Barnehagetante (som forøvrig skrives i ett ord) er vel et ganske gammeldags uttrykk...

For det andre - har du din dyrebare skatt under oppsyn hvert sekund hele døgnet? Og han kan faktisk falle og slå seg kraftig selv om du ser på ham...

Tror disse "barnehagetantene" som du kaller dem har bedre oversikt enn hva du tror. Når man har så mange barn å passe, så utvikler man på sin egen måte "øyne i nakken" og har vanligvis god oversikt. Og selv om h*n ikke vet akkurat hvilken farge det er på den lille bilen Ola leker med, så ver h*n vanligvis hva han gjør, hvem han er sammen med, og hvor de er...

Skrevet

Blir litt kvalm av all den dissingen av folk som har noen skrivefeil jeg... :roll:

Gjest Bodillen
Skrevet
Men Bodillen, barnehagen er jo åpen fra halvåtte til fem. Tror du virkelig at de tre voksne jobber fra halvåtte til fem hver dag? Nå nei....

Men du skjønner, barna har likevel plass fra halvåtte til fem...... *nå bør det gå opp et lys her*

Selvfølgelig vet jeg at barnehagen er åpen lengre enn en vanlig arbeidsdag varer. "Vår" barnehage er åpen fra 7-17, likevel er det ingen som jobber 10 timer pr dag. Hvordan kan det ha seg, tro?? Jo, nå skal du høre: Når jeg møter helt andre ansatte i barnehagen når jeg henter barnet mitt enn de som møtte oss da vi kom om morgenen, så forstår jeg helt av meg selv at ikke alle i barnehagen har samme arbeidstid, men at de har forskjellig vakter fra uke til uke. Lurt, ikke sant? Gikk det opp et lys for deg også?

Skrevet
Blir litt kvalm av all den dissingen av folk som har noen skrivefeil jeg... :roll:

Det er greit å ha noe å rakke ned på når man slipper opp for saklige argumenter vet du.

Skrevet
Det er greit å ha noe å rakke ned på når man slipper opp for saklige argumenter vet du.

Hehe, ja :)

Skrevet
Selvfølgelig vet jeg at barnehagen er åpen lengre enn en vanlig arbeidsdag varer. "Vår" barnehage er åpen fra 7-17, likevel er det ingen som jobber 10 timer pr dag. Hvordan kan det ha seg, tro?? Jo, nå skal du høre: Når jeg møter helt andre ansatte i barnehagen når jeg henter barnet mitt enn de som møtte oss da vi kom om morgenen, så forstår jeg helt av meg selv at ikke alle i barnehagen har samme arbeidstid, men at de har forskjellig vakter fra uke til uke. Lurt, ikke sant?

Og allikevel innser du ikke at man ikke er fullt bemannet hele dagen?? *riste på hodet*

Skrevet

Det sier seg selv att man ikke kan ha oversikt over alle barn, når man som Evelina sa, står inne og skifter på en unge, og de andre leker ute!!

Skrevet

Barna klarer jo fint å leke selv da, Jens. Man kan ha oversikt selvom man ikke står og ser på barna til enhver tid. Om et par-tre som leker godt sammen er ute litt alene, så er det ikke noe problem sånn jeg ser det, bare man holder et øye med dem og de vet at man er tilgjengelig.

Og har man alle ute og en trenger ny bleie, så har man ikke så mange andre valg enn å skifte den bleia...det er ingen som ØNSKER å la ungene være uten oppsyn, men barnehagehverdagen er nok dessverre ikke sånn.

De fleste barna leker jo eller er opptatt med aktiviteter - det er jo ikke sånn at de går rundt og er i fare for å skade seg hele tiden...

Om man ønsker at barnet skal få full oppmerksomhet og bli "passet" hele dagen så er det nok lurt å vurdere annen barnepass enn barnehage ja - for dette med full voksenkontakt er noe barnehage-foreldre velger bort ved å sette barnet i barnehagen - og det er de fleste klar over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...