Gå til innhold

Bemanning i barnehager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her var det mye rar lesing. Jeg er styreleder i en barnehage som driver etter Solgården modellen, og kan oppklare litt. Det som skjer er at man deler pedagogisk personell på antall barn i HELE barnehagen.

Dermed er det to pedagoger på småbarnsavdelingene som har 14 heltidsplasser for barn 0-3. Dette er eg. litt mer enn loven krever.

Så er det en pedagog på storbarnsavdelingene som har 20 heltidsplasser. Det er litt for lite, og tanken er at småbarnspedagogene også skal virke noe på storbarnsavdelingene.

I tillegg til pedagogene er det 2 voksne på hver avdeling. Med 4 avdelinger, blir dette inklusive styrer 17 voksne, som er tilstrekkelig i følge lovkravet for 68 barn.

Alle barnehager Trygge Barnehager starter drives etter denne modellen, og barnehagene er bygget slik at en stor og en småbarnsavdeling deler kjøkken og garderobe for at pedagogene lett skal flyte gjennom.

Videre er det ingen som er alene med 20 barn i en veldrevet barnehage. Ingen har lov til å være alene med barn, men man kan være alene på avdelingen om det er andre tilstede i andre avdelinger dersom noe skulle skje. Det krever utstrakt samarbeid mellom avdelingene. Videre er det sjeldent fullt opp med barn i morgentimen og siste time på dagen, vaktene er lagt opp slik for at voksentettheten skal være stor når barnetettheten er det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Du trenger ikke være spydig. Aldri i en eneste tråd har jeg gjennom mine nærmere trettifemtusen innlegg på kg skrevet noe jeg ikke kan stå for hundre prosent.

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet i barnehage i evigheter, har utdannelsen i orden og har selv hatt barn i flere forskjellige barnehager.

Jeg ser at du støtter deg til en del andre innleggsytere. Såvidt jeg vet er det ikke en eneste pedleder her som har sagt seg enig med deg.

Spydig? Synes du det? Jaja, det er din tolkning, den får du stå for selv.

Ikke eneste ped.leder som har sagt seg enig med meg i hva?? At det er ugreit å ro ned unger fastspent i en stol, eller at det ikke er vanlig i barnehager landet rundt å være kun èn voksen alene med 20 barn i timesvis om gangen?

Hvis du leser igjennom alle innleggene bare på forrige side, ser du kjapt at du tar feil.

Synes du forresten at det strengt tatt er nødvendig at man må være pedagogisk leder for å kunne uttale seg om bemanningssituasjonen i barnehager? Jeg for min del synes det må være mer enn nok å ha noen erfaringer etter mange år med egne barn i forskjellige barnehager. Jeg har hatt barn i barnehager i ganske mange år til sammen, og har også sittet i styret i en av de.

Jeg synes også at det å inneha en hvilken som helst stilling i barnehage må kunne kvalifisere til å uttale seg. Er ikke f.eks en assistent kompetent til å uttale seg? Aner jeg en litt nedlatende holdning....?

Tror for øvrig det kan være nyttig for deg å lese Sissan sitt innlegg her.

Endret av Bodillen
Skrevet

Jeg synes også at det å inneha en hvilken som helst stilling i barnehage må kunne kvalifisere til å uttale seg. Er ikke f.eks en assistent kompetent til å uttale seg? Aner jeg en litt nedlatende holdning....?

Jeg har aldri sagt noe annet. Enhver person som har jobbet over litt tid i en barnehage kan så klart uttale seg om hvordan ting fungerer i praksis i en barnehage. Men du, som aldri noensinne har jobbet i en barnehage, du bør igrunn innse at du kommer til kort, erfaringsmessig.

Gjest Miloine
Skrevet
Synes du forresten at det strengt tatt er nødvendig at man må være pedagogisk leder for å kunne uttale seg om bemanningssituasjonen i barnehager? Jeg for min del synes det må være mer enn nok å ha noen erfaringer etter mange år med egne barn i forskjellige barnehager. Jeg har hatt barn i barnehager i ganske mange år til sammen, og har også sittet i styret i en av de.

Enig.

Alle kan da uttale seg og ha en mening om bemannings situasjonen i en barnehage, selvom de ikke er utdannet innen faget eller jobber/har jobbet i barnehage.

Man kan da ha erfaring innen området, selvom erfaringen er forskjellig

Det blir jo like dumt som å si at de som ikke har barn selv, ikke kan uttale seg om barn og barneoppdragelse.

Skrevet
Men du, som aldri noensinne har jobbet i en barnehage, du bør igrunn innse at du kommer til kort, erfaringsmessig.

:overrasket::ler: presiser det er du snill-kommer til kort.

Skrevet

hva da presiser? Vet du ikke hva uttrykket betyr?

det betyr at man ikke strekker til, at man ikke vet hva man prater om *hjelpsom*

Skrevet

Sissan:

Hvis det er sånn at den ene pedagogiske lederen på småbarnsavdeling skal være tilstede også på storbarnsavdeling - hvordan løser din barnehage det i praksis?

Og hvordan løser dere dette med at styrer teller som pedagogisk personale i samband med antall barn? Har hun dager hun er på avdeling eller er hun kontorpersonalet i 100% stilling?

Hvor stor er denne barnehagen du snakker om?

Skrevet
Sissan:

Hvis det er sånn at den ene pedagogiske lederen på småbarnsavdeling skal være tilstede også på storbarnsavdeling - hvordan løser din barnehage det i praksis?

Ja, akkurat det der skulle jeg gjerne visst litt mer om.......

Skrevet
Her var det mye rar lesing. Jeg er styreleder i en barnehage som driver etter Solgården modellen, og kan oppklare litt. Det som skjer er at man deler pedagogisk personell på antall barn i HELE barnehagen.

Dermed er det to pedagoger på småbarnsavdelingene som har 14 heltidsplasser for barn 0-3. Dette er eg. litt mer enn loven krever.

Så er det en pedagog på storbarnsavdelingene som har 20 heltidsplasser. Det er litt for lite, og tanken er at småbarnspedagogene også skal virke noe på storbarnsavdelingene.

Hvor står dette nedfelt hen egentlig?

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg har aldri sagt noe annet. Enhver person som har jobbet over litt tid i en barnehage kan så klart uttale seg om hvordan ting fungerer i praksis i en barnehage. Men du, som aldri noensinne har jobbet i en barnehage, du bør igrunn innse at du kommer til kort, erfaringsmessig.

Hvis du mener alle som er ansatt i barnehage kan uttale seg, hvorfor sier du da dette:

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet i barnehage i evigheter, har utdannelsen i orden og har selv hatt barn i flere forskjellige barnehager.

Jeg ser at du støtter deg til en del andre innleggsytere. Såvidt jeg vet er det ikke en eneste pedleder her som har sagt seg enig med deg.

Hm....

Dessuten - du kan da ikke i fullt alvor mene at foreldre som har hatt flere barn i forskjellige barnehager i mange år ikke har grunnlag for å uttale seg om bemanningssituasjonen i barnehagen???

Jeg følger med i det som skjer, jeg snakker med andre foreldre og de ansatte og er engasjert i mitt barns hverdag i barnehagen. I en barnehage er det gjerne et foreldreutvalg eller et styre. Disse organene har tett samarbeid med styrer, og det er en selvfølge at disse kjenner til hverdagen i barnehagen - hvis ikke er det noe som ikke fungerer som det skal.

Vi har dessuten foreldremøter hvor alt fra påkledning, teaterturer, lus, budsjettsituasjon og bemanningsspørsmål blir tatt opp - hvorfor skulle ikke vi som foreldre kunne vite noe om hva som skjer i barnehagen og ha grunnlag for å uttale oss?? Jeg oppfatter det faktisk som rimelig arrogant å mene noe annet

Skrevet

Og jeg oppfatter deg som svært arrogant som mener å påstå at du vet mer om jobben min enn det jeg gjør, særlig når du aldri har hatt tilsvarene jobb selv.

Gjest Bodillen
Skrevet
Og jeg oppfatter deg som svært arrogant som mener å påstå at du vet mer om jobben min enn det jeg gjør, særlig når du aldri har hatt tilsvarene jobb selv.

Nå synes jeg du er i ferd med å ta munnen litt full igjen. Kan du henvise til innlegget hvor jeg har påstått dette?

Det jeg har sagt er at både ufaglærte og foreldre med barn i barnehage på grunnlag av egen erfaring må være kvalifisert til å uttale seg om for eksempel bemanningssituasjonen i barnehage. Og dette er det jo ikke bare jeg som mener her....

Skrevet

Fy fader, jeg skammer meg nesten over å jobbe i barnehage når jeg ser hva enkelte her skriver. Jeg vil bare si at det ikke er vanlig barnehagepraksis at unger blir bundet, kløpet, overlatt til seg selv osv. og jeg blir litt forbannet over at noen prøver å hevde at dette skjer i "alle" barnehager.

De fleste av oss som jobber med barn liker jobben vår, ungene og den utfordringen det gir. Javisst blir vi frustrerte vi og, men man lar det jo ikke gå ut over en unge på 2-3 år. Naturligvis er det folk som ikke passer til å jobbe i barnehager på samme måten som det er folk som ikke passer i andre yrker, men tro det eller ei, de fleste av oss er faktisk rimelig oppegående, hyggelige mennesker.

Hilsen barnehagestyrer med 13 års fartstid.

Gjest Bodillen
Skrevet
Fy fader, jeg skammer meg nesten over å jobbe i barnehage når jeg ser hva enkelte her skriver. Jeg vil bare si at det ikke er vanlig barnehagepraksis at unger blir bundet, kløpet, overlatt til seg selv osv. og jeg blir litt forbannet over at noen prøver å hevde at dette skjer i "alle" barnehager.

De fleste av oss som jobber med barn liker jobben vår, ungene og den utfordringen det gir. Javisst blir vi frustrerte vi og, men man lar det jo ikke gå ut over en unge på 2-3 år. Naturligvis er det folk som ikke passer til å jobbe i barnehager på samme måten som det er folk som ikke passer i andre yrker, men tro det eller ei, de fleste av oss er faktisk rimelig oppegående, hyggelige mennesker.

Hilsen barnehagestyrer med 13 års fartstid.

Jeg tror at de aller fleste barnehageansatte og foreldre deler din oppfatning, og at de mest ekstreme her er i mindretall. Heldigvis.

Skrevet

Ja, det er lett å logge seg ut og skrive støtteinnlegg.

Skrevet

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet i barnehage i evigheter,

og jeg lurer på hva du mener evigheter er? så vidt jeg vet er du 30/31år, du har to barn og gått på skole mens de var små, dvs at du har jobbet ca 8 år?

Gjest Bodillen
Skrevet

Nå synes jeg du tipper over. Ærlig talt, hvor langt ned er du villig til å synke egentlig??

Skrevet

Du er ikke så rent lite frekk! Mener du at folk skriver støtteinnlegg til seg selv? Det er da flere som synes at du uttaler deg temmelig arrogant og dumt i denne tråden, tror ikke at folk som allerde er inne her konkurrerer i antall støtteinnlegg.

Gjest Bodillen
Skrevet
Du er ikke så rent lite frekk! Mener du at folk skriver støtteinnlegg til seg selv? Det er da flere som synes at du uttaler deg temmelig arrogant og dumt i denne tråden, tror ikke at folk som allerde er inne her konkurrerer i antall støtteinnlegg.

Nei, jeg blir bare helt målløs. Dette blir for dumt. Det er vel en grei løsning for enkelte å endre fokus for å dekke over at man kommer til kort i en diskusjon.... Men når fokuset går på å fremsette beskyldninger som dette blir det bare billig og patetisk.

Skrevet

Dersom du har 35000innlegg på KG, så har du vel skrevet en god del støtteinnlegg selv Evline. Greit med et par profiler som kan backe hverandre opp når man tar munnen litt for full.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...