Furstina Skrevet 19. januar 2006 #41 Skrevet 19. januar 2006 Jag hoppas verkligen att vi som föräldrar får besked när och om vår barnehage har så mycket sjukdom och inte kan få vikarie att det bara är en personal på hela dagen - så kan vi avgöra om vi ska ta en semesterdag eller fem. Eller att barnehagens ledare värnar så mycker om barnen och den enda personalen som ska vara kvar att barnehagen stängs pga sjukdom!
Frk Doodad Skrevet 19. januar 2006 #42 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er helt sjokkert over denne diskusjonen!!!!! Min datter går i en barnehage med 10plasser, hvorav 3 småbarnsplasser og der er det to voksne så og si HELE dagen, HVER dag! Når jeg sier så og si hele dagen er det fordi det som regel bare er en voksen fra fire til halv fem, men det er flere av barna som blir hentet før den tid så det ser jeg ikke på som noe problem. To av dagene er den ene voksne en pedagogisk leder. Har også flere kollegaer og venner samt en tante som har barn i barnehage og slike forhold som beskrives her med 1 voksen på 20barn er IKKE noe de har erfart. Har også slekninger som jobber i barnehage, de beskriver en hektisk hverdag ja, men ikke alene med så mange barn. Uansett hvor mange øyne man har i nakken og ekstra barnehagevibber er det for mye for en voksen å passe 20 barn. Jeg skal iallefall ikke ha min datter eller mine evt. kommende barn i en slik barnehagehverdag....... Og vennligst ikke kall med naiv for det for jeg har erfaringer med veldig bra barnehagesituasjon, så jeg vet at det finnes!!!!
Carrot Skrevet 19. januar 2006 #43 Skrevet 19. januar 2006 Jeg har aldri opplevd maken - man må være alene i flere uker med opptil 21 barn fordi det er vikarstopp? Tør noen fortelle hvilken kommune dette er i?? Og at man gjentatte ganger opplever dette og det er en akseptert hverdag? HVOR I LANDET ER DETTE? I min kommune har dette ALDRI fått lov til å skje - her har vi vikarer som til enhver tid på meget kort varsel kan steppe inn i alle våre barnehager for å sørge for at våre unger har en trygg hverdag - forøvrig noe jeg i min naivitet velger å tro de fleste driver med... Hadde jeg på vegne av mine barn fått en anelse om at dette foregikk ville jeg laget rabalder! Det er en grunn til at vi som foreldre velger barnehagen og betaler for denne - at ungene våre, som Jens sa - det mest dyrebare vi har - skal ha en trygghetsfølelse og en hverdag som de kan vokse, utvikle seg og ha det godt i.. Hvem av oss voksne ville likt å bli bastet til en stol når vi hadde noe vi kjempet for? Det er vel ikke akkurat slik at ungene plutselig og umotivert slår seg så vrange og hyler og skriker? De føler kanskje de har en grunn - og det er vår jobb som voksne å finne ut hvordan ungen har det og så hjelpe dem inn i et "mer korrekt handlingsmønster" i så fall.... Og det vet jegikke om man gjør ved å binde dem?? At man av sikkerhets hensyn har på sele i vogn etc er noe helt annet og ikke en gang verdig en diskusjon. Makan. De av dere som jobber med barn - dette er mennesker som skal bli voksne - hvilke spor setter dere i dem? Hva gir dere dem av forventninger til voksne? Hvordan tror du det har det der de blir "irettesatt" på en slik måte? Hvordan skal de få omsorg og tid hos en voksen hvis denne skal dele seg på 21 barn? ville ikke du følt deg forlatt hvis du var i samme situasjon? Ville du følt deg trygg?? Jeg får mest lyst å grine!
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #44 Skrevet 19. januar 2006 Det sier seg selv att man ikke kan ha oversikt over alle barn, når man som Evelina sa, står inne og skifter på en unge, og de andre leker ute!! ← Ingen barn er UTE og leker alene på noe tidspunkt. Jag hoppas verkligen att vi som föräldrar får besked när och om vår barnehage har så mycket sjukdom och inte kan få vikarie att det bara är en personal på hela dagen - så kan vi avgöra om vi ska ta en semesterdag eller fem. Eller att barnehagens ledare värnar så mycker om barnen och den enda personalen som ska vara kvar att barnehagen stängs pga sjukdom! ← Det er i alle tilfeller styrers ansvar å sørge for at sikkerheten til enhver tid er ivaretatt. I vår barnehage har det hendt at vi har stengt avdelingen tidligere pga mangel på personell, eller vi har pålagt foreldre å holde barn hjemme på skift. Dersom man hadde giddet å stemme på et parti som så nødvendigheten av å sikre nok voksne på jobb i alle barnehager, samt sørget for tiltrekkelig med overførte midler til vikarbruk -samt sørget for at det var tilgjengelige og kompetente vikarer- så hadde vi ikke hatt noe problem.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #45 Skrevet 19. januar 2006 Jeg får mest lyst å grine! Velkommen til vår verden. Det hender vi har lyst til å grine også.
Gjest Gamle Alex Skrevet 19. januar 2006 #46 Skrevet 19. januar 2006 Hentet mitt eget innlegg fra den andre diskusjonen. Delingen ble jo helt koko Men Evenlia , ok det er sånn i den barnehagen du jobber. I den barnehagen vi var i i 6 år , var det også sånn til tider men vi foreldre laget et helvete og det ble forbedret. Men selv om du forsvarer de avgjørelsene du tar på dårlig bemanning så betyr ikke det at det er ok, gjør det vel. At dere spenner fast barna i en tripp trapp stol uten bøyle når de er 1 år er det vel ingen som stiller spm? ved , men det at de blir plassert der når de hylskriker for at de ikke skal skade seg selv eller andre barn er ikke ok. At dere også synes at det er ok at barnehage personell henviser til ungene som drittunger- sier vel også litt. Det er greit at man skal stå på sitt og jeg mener at barnehage personell har en av verdens vanskeligste jobber, dere oppdrar jo strengt tatt barna våre, men det betyr ikke at dere må forsvare hver handling som skjer der med nebb og klør ←
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #47 Skrevet 19. januar 2006 Jeg har aldri kalt våre barnehagebarn for drittunger. Og hva syns du man skal gjøre da, når man står alene med femten-tyve barn, og en er rabiat og tre griner......... Har du noe forslag? For øvrig er jeg enig i at delingen ble helt på trynet.
Gjest Gamle Alex Skrevet 19. januar 2006 #48 Skrevet 19. januar 2006 Jeg skrev ikke at du hadde sagt det, men du yttret forstålese og aksept i et tidligere innlegg.Det jeg stilte spørsmål ved var at du forsvarte handlingene. Det er ikke ok, og jeg håper ikke at du med hånden på hjertet synes det. Hva man gjør- vel jeg som foreldre hadde laget et helvete, hvis komunal barnehage, hadde jeg tatt det med kommunen, privat- ledesen. Jeg hadde tatt kotakt med lokalavis etc
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #49 Skrevet 19. januar 2006 Jeg syns ikke på noe vis at det er greit å kalle noen for stygge ting uansett. Ikke desto mindre hender det vel for oss alle at vi glipper ut med ord vi ikke burde ha sagt. Jeg kan med hånden på hjerte garantere at jeg har rast og fortvilt over våre barn i barnehagen mange ganger, men dog bare på avdelingsmøte, der vi sitter tre voksne som kjenner barnea godt og har de samme opplevelsene. Hvis dagens generasjon av barnehageforeldre innbilder seg at vi syns like godt om alle barn i hele barnehagen til enhver tid, vel, sorry, men sånn er det ikke. Du liker ikke alle kollegaene dine like godt du heller Men det jeg er ute etter er en løsning på det konkrete problemet. Hvis du hadde vært vikar i en barnehage, stått der alene klokken fire med elleve barn igjen, og fire treåringer hadde røket løs på hverandre, og den ene gikk fullstendig amok mens de tre andre stortutet. Hva hadde du gjort?
Gjest Gamle Alex Skrevet 19. januar 2006 #50 Skrevet 19. januar 2006 Som ansatt vet jeg ikke for jeg har ikke erfart slike situajoner men jeg svarte deg på hva jeg ville gjort som foreldre. Jeg liker faktisk alle kollegane mine ( jeg er den eneste) Tror ikke det er noen som innbiller seg at dere liker alle unger , men bildet du har vært med på å male har vært ekstremt negativt
Gjest Gjest_amo_* Skrevet 19. januar 2006 #51 Skrevet 19. januar 2006 Først så synes jeg dette tilfellet der man bruker seler på ett barn i tripp trapp stol for sin egen del, kan sammenlignes med det å bruke sele når barnet sitter i vogn. Det er gjort for å tenke på barna sin sikkerhet, ikke for å være ond. Derimot ser jeg ofte foreldre på handleturer der det sitter ett barn, og da så stort som 2-3 år og vrir seg i vognen og hyler av frustrasjon, men det er det vel aldri noen her som har gjort! Barnehager har budsjett og forholde seg til, og de fleste driver forsvarlig. Desverre så kommer enkelte barnehager i ekstreme diskusjoner, dem har budsjett og vikarstopp å forholde seg til. De fleste foreldre er så avhengig av banehage, og jeg tror ikke noen hadde tatt ut barnet i 14 dager om dem ble bedt om det, fordi dem ikke hadde personal nok. Da hadde dem hylt opp, og hevdet sin rett. Vi har plass og krever at barnet blir i varetatt. Klart det, vi har den retten, men det nytter ikke å skjelle ut en assistent som prøver sitt beste under kummerlige forhold. Hva skal hun konkret gjøre mener dere? Sykemelde seg pga. stress, så blir det enda verre for dem som er igjen? Jeg skjønner frustrasjonen både for foreldre og ansatte, men jeg synes ansatte gjør en fabelaktig jobb med de små med dem ressursene dem har. Unntak finnes alltid, men når vi foreldre velger barnehage til de små, må vi også være klar over at barna må integreres. Det er 20 foreldrepar som oppdrar sine 20 barn på 20 ulike måter i det daglige. Man kan ikke forvente at barnehagen skal følge opp til punkt og prikke foreldrene sine ønsker. Dem prøver å ta dem hensyn dem kan klare å følge opp, men vi foreldre må kunne bruke sunn fornuft overfor barnehagen også! (Må avslutte for nå kom telenor og skal skifte linje)
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #52 Skrevet 19. januar 2006 Som ansatt vet jeg ikke for jeg har ikke erfart slike situajoner men jeg svarte deg på hva jeg ville gjort som foreldre. Men det er jo det som er problemet. En vikar som kanskje har jobbet bare i noen dager står plutselig overfor den virkeligheten.
Gjest Miloine Skrevet 19. januar 2006 #53 Skrevet 19. januar 2006 Synns også delingen av tråden(som jeg fulgte) ble delt litt merkelig, men synns dette sitatet bør tas med!(spesielt det eksemplet som kom fram uthevet) Når Evelina nevnte dette med å binde fast et krakilsk barn i en stol, tror jeg neppe hun mente ”å ta et rep å binde kropp, armer og ben fast” slik det kan virke ut som om enkelte av dere ser for dere. Ja, det er innenfor reglementet å være alene med barn i timesvis. Tre timer kan man faktisk risikere å være alene, hvis man jobber sammen med avdelingsleder som går ubunden tid og dermed slutter klokken to, og den tredje voskne på avdeling er fraværende. Hvis du kan gi meg en god løsning på hvordan en barnehageansatt, som er alene med ansvaret for tyve barn, kan ivareta ALLE TYVE BARNA på best mulig måte, når et barn har slått seg fullstendig vrang, og det sitter flere barn på gulvet og gråter, skal jeg -og mange andre barnehageansatte- være deg evig takknemlig. Hvis du kom for å hente din lille Erik på tre år. Og lille Erik satt på gulvet sammen med Jacob og Linda, som også er tre år gamle, og de alle tre hylte som stukne griser, og din lille Erik hadde et digert bitemerke i kinnet. Og jeg, som eneste voksne på jobb, satt med tre år gamle Daniel på fanget, for å forklare at "sånt gjør man ikke" mens jeg kjempet for å holde han fast. Hva ville du ha tenkt? Ville du ha tenkt "så fint at hun heller bruker tid på å holde fast Daniel, at min stakkars lille istykkerbitte Erik hylskriker gjør jo ikke noe, så lenge Daniel ikke må finne seg i å sitte et sted og vente på tur..."Jeg tviler sterk. ← Dessuten er det ikke de ansatte som har fastsatt denne regelen med antall ansatte pr.barn. Og da mener jeg at i stedet for å hamre løs på barnehagepersonellet når det er lite personell på jobb så bør dere kanskje bruke energi på å få politikere til å forstå at det trengs flere i grunnbemanningen på en avdeling ← enig Det er godt at det fortsatt finns mennesker som orker å jobbe under slike forhold ’’Tar av meg hatten" for barnehageansatte, når forholdene til tider er på den måten det blir beskrevet. Det er ille.
Shea Skrevet 19. januar 2006 #54 Skrevet 19. januar 2006 Oppfordrer foreldre til å leser vedtekter og rammeplanen til den enkelte barnehage slik at de på forhånd vet hva som venter barnet. I vår barnehage er det bemanning etter følgende: 3-6 år 5 barn pr. voksen 0-3 år 3 barn pr. voksen Bemanningen blir lagt opp etter hvor mange barn som har dager de enkelte dagene. Om det er noendager overvekt av småbarn i deltidsplasser så er det også fler på arbeid. Er det noen barn med spesielle behov får barnehagen tildelt middler etter 10% regel slik at dem kan øke bemanning. Det må hver enkelt barnehage søke om, da det ikke kommer av seg selv. Fant dette på nettet jeg som et eksempel: http://www.ssin.no/barnehage/vedtekter.asp § 6 Bemanning 6.1 Hver barnehage skal ha en styrer som har den daglige ledelsen av virksomheten. Styreren skal ha utdanning som førskolelærer. Styrers administrasjonstid kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning. Pedagogiske ledere må ha utdanning som førskolelærere. Bemanningen i barnehagen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. 6.2 a) Styrer ansettes i 100 % administrativ stilling ved 3, 4 og 5-avdelingsbarnehager og med 50 % administrasjonstid ved 2-avdelingsbarnehager. Ved 1-avdelingsbarnehager med full barnegruppe skal styrers administrasjonstid være minimum 35 % stilling. b) Grunnbemanningen pr avdeling med 18 barn over 3 år eller 9 barn under 3 år skal være én pedagogisk leder og to assistenter. Ved reduserte barnegrupper reduseres bemanningen tilsvarende. c) Ved integrering av funksjonshemmede barn og inntak av barn med særskilte behov kan det, etter søknad, innvilges ekstra bemanning til barnehagen. Et eksempel på en virksomhetsplan: http://home.no.net/lsbh/virksomh.htm
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #55 Skrevet 19. januar 2006 Og i svært mange barnehager gis det dispensasjon fra en eller flere av disse reglene, fordi "forholdene tilsier at det er nødvendig for videre drift av virksomheten."
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #56 Skrevet 19. januar 2006 Men Bodillen, barnehagen er jo åpen fra halvåtte til fem. Tror du virkelig at de tre voksne jobber fra halvåtte til fem hver dag? Nå nei.... Men du skjønner, barna har likevel plass fra halvåtte til fem...... *nå bør det gå opp et lys her* ← Hvordan går antall hoder og antall ansatte opp da, egentlig? For det må jo være samsvar med antall voksne hoder (stillingsprosenter og personer på jobb til enhver tid) og antall barnehoder? I forhold til loven, mener jeg. Jeg skjønner godt at det må være slitsomt å jobbe i barnehage med så få på jobb som det som beskrives her. Jeg tror også det er svært begrenset hvor mange øyne man gror i nakken uansett, og hvor mange armer man har. Men en ting synes jeg er rart, også i forhold til Impias oppfordring om å ikke hakke på barnehagepersonellet - hvorfor stiller man seg da som barnehageansatt i forsvarsposisjon og forsvarer at forholdene er så dårlige som de (etter min tolkning, ikke erfaring) er? Bør man ikke heller si seg enig i at det står dårlig til? Ellers vet jeg at man kan få stengt avdelinger om det er uforsvarlig bemanning - dette er vel verneombudets ansvar (og plikt).
salsera Skrevet 19. januar 2006 #57 Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes det er interessant å lese denne diskussjonen, men jeg savner en ting: Svar på dette spørsmålet som Evelina stilte: "Men det jeg er ute etter er en løsning på det konkrete problemet. Hvis du hadde vært vikar i en barnehage, stått der alene klokken fire med elleve barn igjen, og fire treåringer hadde røket løs på hverandre, og den ene gikk fullstendig amok mens de tre andre stortutet. Hva hadde du gjort?"
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #58 Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes det er interessant å lese denne diskussjonen, men jeg savner en ting: Svar på dette spørsmålet som Evelina stilte: "Men det jeg er ute etter er en løsning på det konkrete problemet. Hvis du hadde vært vikar i en barnehage, stått der alene klokken fire med elleve barn igjen, og fire treåringer hadde røket løs på hverandre, og den ene gikk fullstendig amok mens de tre andre stortutet. Hva hadde du gjort?" ← Jeg hadde flyttet på/holdt fast den amoke, prøvd å avlede de hylende, lurt på hvorfor jeg var aleine på jobb (forutsatt at jeg var ufaglært, i hvert fall), blitt sliten og skaffet meg en annen jobb så fort som mulig:-)
Gjest buhuuuuuuuu, buhuuuuuuuuuuuu Skrevet 19. januar 2006 #59 Skrevet 19. januar 2006 Hvis du hadde vært vikar i en barnehage, stått der alene klokken fire med elleve barn igjen, og fire treåringer hadde røket løs på hverandre, og den ene gikk fullstendig amok mens de tre andre stortutet. Hva hadde du gjort?" ← løpt som f............. jeg hadde hyyyylt høyt HOLD KJEFT, smelt igjen døra etter meg å låst meg inne på do. Kommet ut igjen etter noen minutter og glant inn i en haug av forskrekkede barneøyne som mest sannsynnlig ikke sa ett pip. Jo, det hadde jeg gjort, men det er en grunn til at jeg ikke jobber i barnehage.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #60 Skrevet 19. januar 2006 Antar at jeg da har belyst mitt poeng tilstrekkelig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå