PITTY Skrevet 21. august 2023 #101 Skrevet 21. august 2023 Tabris skrev (9 minutter siden): Hunder er forskjellige. Noen kan hilse av og til uten problem og uten å stresse seg opp. Andre kan bli veldig stresset og få masse forventning pga det. (Variabel belønning kan være noe av det sterkeste som finnes - se på folk som blir spilleavhengige på spilleapparater som noen ganger gir belønning og noen ganger ikke). Man må se an sin hund. Ja, det med bånd er jo en viktig grunn til at slik tilfeldig hilsing ikke er lurt. Det øker sjansen for at det blir et dårlig møte og dermed en dårlig erfaring. Hvis hunden er utrygg fra før så er det det siste den trenger. Bodde en stund i Frankrike. Begge disse temaene vi snakker om her var 99,99% uproblematiske. Hundene var løse, de hilste en liten stund, med mer eller mindre skepsis eller eieren hadde ikke tid å sa "kom", og hunden kom. Man kommer kanskje langt med å ha en laidback holdning til ting. Noe dypere analyse har jeg ikke..🤔
Tabris Skrevet 21. august 2023 #102 Skrevet 21. august 2023 3 minutter siden, PITTY said: Bodde en stund i Frankrike. Begge disse temaene vi snakker om her var 99,99% uproblematiske. Hundene var løse, de hilste en liten stund, med mer eller mindre skepsis eller eieren hadde ikke tid å sa "kom", og hunden kom. Man kommer kanskje langt med å ha en laidback holdning til ting. Noe dypere analyse har jeg ikke..🤔 Løse er det noe helt annet. Jeg snakker om i bånd.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #103 Skrevet 21. august 2023 Tabris skrev (7 minutter siden): Det er bare ren læring. Hunden har lært at når du finner frem jobbveska, da får han ikke bli med. Vet om flere som bruker det bevisst. Hvis de skal ta med hunden så tar de sele og bånd på hunden først og så kler på egne ytterklær. Hvis hunden skal være hjemme så kler de bare på seg selv. Da vet hunden med en gang om den får bli med eller ikke. Ok. Ja, det er ganske morsomt, skjer hver gang. Ikke bevisst hos oss da, bare noe han begynte med. Og litt behagelig at han stikker og legger seg uten noe mas Anonymkode: 04d04...bb8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #104 Skrevet 21. august 2023 PITTY skrev (15 minutter siden): Hva tenker du som alternativ? Det finnes mange alternativer. Noen velger å ha faste lekevenner. Noen hunder går i hundebarnehage. Noen går «flokkturer» der flere hunder og eiere bare går på tur sammen uten at hundene nødvendigvis skal hilse eller leke. Ser at det er noen FB-grupper for «flokkturer» i noen områder. Har man ikke en slik i sitt område kan man jo alltids «jukse» litt. Vi gjør det av og til. Ser jeg en annen hund på tur, en rolig hund med fint kroppsspråk, kan vi gå et stykke bak over en strekke. Nær nok til at vår hund er avslappet med en annen hund i nærheten. Ikke så langt i fra at vår hund helt overser den andre hunden. Noen bruker åpne hundeparker, det gjør ikke vi. Men noen kommuner har inngjerdede områder man kan booke på timebasis, da kan man f eks invitere med en lekevenn eller to. Anonymkode: 04d04...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #105 Skrevet 21. august 2023 27 minutter siden, PITTY said: Bodde en stund i Frankrike. Begge disse temaene vi snakker om her var 99,99% uproblematiske. Hundene var løse, de hilste en liten stund, med mer eller mindre skepsis eller eieren hadde ikke tid å sa "kom", og hunden kom. Man kommer kanskje langt med å ha en laidback holdning til ting. Noe dypere analyse har jeg ikke..🤔 Tenker at terskelen der er lavere for smalltalk, også blant hundene 😅 Nei, ikke vet jeg. Er ganske laidback her jeg bor også, med hilsing både med og uten bånd. Anonymkode: 3736f...2a7
PITTY Skrevet 21. august 2023 #106 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes mange alternativer. Noen velger å ha faste lekevenner. Noen hunder går i hundebarnehage. Noen går «flokkturer» der flere hunder og eiere bare går på tur sammen uten at hundene nødvendigvis skal hilse eller leke. Ser at det er noen FB-grupper for «flokkturer» i noen områder. Har man ikke en slik i sitt område kan man jo alltids «jukse» litt. Vi gjør det av og til. Ser jeg en annen hund på tur, en rolig hund med fint kroppsspråk, kan vi gå et stykke bak over en strekke. Nær nok til at vår hund er avslappet med en annen hund i nærheten. Ikke så langt i fra at vår hund helt overser den andre hunden. Noen bruker åpne hundeparker, det gjør ikke vi. Men noen kommuner har inngjerdede områder man kan booke på timebasis, da kan man f eks invitere med en lekevenn eller to. Anonymkode: 04d04...bb8 Ja, du lister opp mange muligheter her. Jeg lar heller ikke min hund hilse på alt og alle bare så det er sagt. Jeg har radaren ute og i tillegg en porsjon med logiske fordommer på tur. I de fleste tilfeller hilser også min hund på de samme i miljøet. På et jorde, på tur eller pass. Men jeg gjør også avtale med noen fremmede på avstand iblant, nettopp for å få anledning til å trene på "greit / ikke greit.." Det kan være utfordrende med en ung og litt giret hund, men jeg synes jeg har oppnådd et langt bedre resultat med henne av eksponeringen i balanse med mine kommandoer.
PITTY Skrevet 21. august 2023 #107 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker at terskelen der er lavere for smalltalk, også blant hundene 😅 Nei, ikke vet jeg. Er ganske laidback her jeg bor også, med hilsing både med og uten bånd. Anonymkode: 3736f...2a7 Ja, Frankrike må være drømmelandet for hunder. De får sikkert samtlige fôr la cousin ala Hellstrøm hver dag. Da blir du god og fornøyd, og bedagelig anlagt. Og de blir høflige hunder i hundeverdenen.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #108 Skrevet 21. august 2023 Takk for alle innspill i denne tråden! Tråden har egentlig bare forsterket mitt inntrykk av hundetrening som et komplekst felt med mange framgangsmåter, tilnærminger, teorier og en god del generell «synsing» der ute. Men jeg har lært mye nytt, og det er fint Jeg har også lært at det fort kan bli høy temperatur rundt hva som er den korrekte «metode». Det blir raskt steile fronter med liten vilje til å ha et åpent sinn rundt hva som i praksis fungerer for andre. Og liten nysgjerrighet rundt hvorfor ting faktisk fungerer. Og så er dette med hundetrening åpenbart veldig «trendbasert». For en amatør som meg blir det hele litt overveldende, så jeg trekker meg ut av tråden nå - sammen med den snille, men ikke korrekt trente hunden min - vi skal straks på tur 🤗🐾😍 Så kan dere eksperter evt kose dere videre i tråden. Ha en fin dag Ts Anonymkode: 04d04...bb8 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå