Gå til innhold

Den kompliserte hundetreningen

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Metodene er ikke i seg selv kompliserte å forstå, men med alt dette hyperfokuset rundt hvordan du gjør alt «riktig», hva som er «feil», så tror jeg det leder til usikkerhet hos mange hundeeiere. De blir redde for å gjøre noe feil, så da er det tryggest med noen kurs eller en hundecoach som kan komme hjem til deg (sies det).

Anonymkode: 04d04...bb8

Det er jo trist om folk føler det sånn. Det er jo det som egentlig er så bra med moderne metoder. Hvis man timer feil så får hunden bare en ekstra godbit, det er jo ingen krise. 

Med straff og kjeft på feil sted så gjør man jo hunden nervøs og usikker, og man kan gjøre stor skade. 

Anonymkode: 2c073...72f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gliffy skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er gøy å legge inn en treningsøkt underveis i turen, det gjør jo de daglige turene mer interessante både for meg og hunden. Betyr jo ikke at vi ikke kan gå på tur med bare pose og bånd. Det kan vi jo, men velger å gjøre litt mer ut av det. 

Det er jo opp til hver enkelt tenker jeg.

Jada. Vi trener også underveis av og til. Men trenger ikke ha med pipeleker og tubeoster for å til det. Så klart velger hver enkelt hva de vil gjøre. Min hund er ganske fornøyd med å bare få snuse i grøfta også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo trist om folk føler det sånn. Det er jo det som egentlig er så bra med moderne metoder. Hvis man timer feil så får hunden bare en ekstra godbit, det er jo ingen krise. 

Med straff og kjeft på feil sted så gjør man jo hunden nervøs og usikker, og man kan gjøre stor skade. 

Anonymkode: 2c073...72f

Veldig enig i at straff og kjeft ikke er veien å gå. En gammel, klok man jeg kjente, som hadde hatt mange elghunder, sa følgende til meg en gang da jeg fikk min første hund: «Hvis man er snill mot hunden, så blir den snill». Dette enkle rådet fulgte jeg og fikk en snill, harmonisk og trygg hund.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, ganske slitsomt med alt dette man tydeligvis bør drasse med seg. Ser hundeeiere på tur med store godbitvesker, ekstra kobbel, vannflasker, klikker i beltet, og gjerne en ball eller pipeleke til å avlede hunden med. Må jo bli veldig slitsomt? Hva skjedde med å bare putte en bæsjepose i lomma, klikse båndet på hunden og rusle ut døra, liksom? 🤷‍♀️

Det er mange forskjellige grunner til at folk tar med seg ekstra utstyr på tur. Kanskje skal de gå langt, kanskje har hunden et problem som må jobbes med, eller kanskje de genuint liker å gjøre ting sammen med hunden på tur istedenfor å traske rundt i nabolaget i to forskjellige verdener. 

Jeg har med meg stor godbitveske, leke og eventuelt andre ting på tur, fordi jeg liker å stoppe opp på passende plasser og leke, legge opp spor, trene søk, utfordre impulskontrollen, ta noen lydighetsøvelser eller trene inn nye triks. Jeg liker det, og hundene liker det. Raser har også forskjellig behov de må få utløp for.

Anonymkode: e6380...2f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Metodene er ikke i seg selv kompliserte å forstå, men med alt dette hyperfokuset rundt hvordan du gjør alt «riktig», hva som er «feil», så tror jeg det leder til usikkerhet hos mange hundeeiere. De blir redde for å gjøre noe feil, så da er det tryggest med noen kurs eller en hundecoach som kan komme hjem til deg (sies det).

Jeg tenker det er motsatt- før var fokuset veldig på hva man gjorde riktig/galt: du måtte være "sjefen", passe på at hunden ikke prøvde å klatre på rangsstigen, man skulle omtrent ikke få hund hvis man ikke hadde erfaring og hele dagen fri til trening, eller bodde et sted der hunden kunne være ute på eiendommen hele tida.

Nå har alle hund, og alle skaffer seg alle mulige fine raser de ikke har tid til. Jeg tenker det er derfor oppleggene virker mer kompliserte - man prøver å tilpasse til at enhver kan få til hundetrening av alle raser uten å.måtte kunne all teorien bak, og på en måte som ikke fører til unødvendig mye stress for hunden. Og da er det jo ikke så rart det blir litt mye "regler"

Anonymkode: 951a4...e0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri har hundetrening vært mer komplisert enn i dag. Og aldri har det eksistert flere hundetrenere, hundecoacher og hundeskoler. Hundeeiere kan ikke lenger ta med Fido på en liten tissetur i nabolaget uten å ha lomma full av pølsebiter. Det skal klikkes og skrytes og belønnes for hver minste lille ting. Samtidig har vi vel aldri sett flere hunder med atferdsproblemer. Jeg synes dette er interessant. Hva er det vi hundeeiere gjør feil? Hvorfor bruker vi tusenvis av kroner på atferdsterapeuter og hundepsykologer uten å oppnå de resultatene vi ønsker?

Jeg kan ikke fri meg fra å tenke at vi blir litt lurt. Hundetrening virker å ha blitt big business. Hundetrenere skor seg fett på at akkurat du ikke helt får til din hund. Samtidig behandler vi hundene våre som skjøre barn som for all del ikke må settes grenser for slik at de blir lei seg. Det kan de visst ta skade av. Nei, heller skal vi snakke med mild babystemme til hunden. Vi setter grenser for barna våre, men for hunden? Nei, det skal man ikke. Heller skal vi dytte på med pølsebiter sånn at den sikkert skjønner hva den heller bør gjøre. Et artig eksperiment hadde vært å gjøre det samme med barna våre. Slutte med alle rammer og regler for oppførsel, men heller pøse på med en strøm av sjokolade og skryt gjennom døgnet. Når så dette ikke «virker», så leier vi inn en svindyr, privat atferdsterapeut som kan «fikse» barnet. 

Hva er det vi holder på med?

Dagens beste innlegg👍 ellers vil jeg jo legge til at det er jo akkurat dette vi har gjort med barna våre de siste ti-tyve årene, og nå begynner resultatene å vise seg, som ikke akkurat er utelukkende positive...

• Liker 3
Skrevet

jeg fikk valp. Gjorde den husren, gikk ute rundt andre folk og dyr for sosialisering. Den leker med faste hundevenner. Vi venner den til bading, kloklipp, ro i bur, børsting, gå pent i bånd, komme på innkalling og andre mindre gøye ting. Lærer den triks og oppdrar den(leave it, ned fra sofa, gå på plassen din osv). Aldri gått på hundekurs. Hundehold for meg er ikke big deal. Bare lær den ting, sosialiser den og ikke få en hunderase som er for krevende for deg, så er du good to go som oftest. 

Anonymkode: 91f82...2f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg fikk valp. Gjorde den husren, gikk ute rundt andre folk og dyr for sosialisering. Den leker med faste hundevenner. Vi venner den til bading, kloklipp, ro i bur, børsting, gå pent i bånd, komme på innkalling og andre mindre gøye ting. Lærer den triks og oppdrar den(leave it, ned fra sofa, gå på plassen din osv). Aldri gått på hundekurs. Hundehold for meg er ikke big deal. Bare lær den ting, sosialiser den og ikke få en hunderase som er for krevende for deg, så er du good to go som oftest. 

Anonymkode: 91f82...2f2

Det med valg av hunderase er nok viktig, ja. Vi har en rase som er kjent for å være nokså egenrådig. Derfor har jeg ikke fokusert på å få en superlydig hund. Ville jeg hatt en superlydig hund, så måtte jeg valgt en annen rase. Vår er nok litt bortskjemt. Den får både ligge i sofaen og i senga om den vil. «Hundesengen» er en gammel skumgummimadrass med et fleeceteppe på. Men aller helst foretrekker den å ligge rett på et kjølig gulv. Bur er den aldri i (eier ikke bur). Den tigger ved middagsbordet av og til, og da stikker jeg kanskje til den en kjøttbit. Er vi på langtur deler vi på matpakken min. Den går ikke «fot» på tur (har aldri lært den det - hvorfor skal jeg det?). Men hunden er snill og sosial og trygg og jeg elsker den.

• Liker 2
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (6 timer siden):

Ja, det har blitt mye dill. Antallet som skaffer seg hund er høyt, og hundetrener er ingen beskyttet tittel. Selv synes jeg spesielt dette med utstyr har tatt av. Altså, har selv både ett ulldekken, trekksele, hundeseng og flere hjernetrimleker som hunden elsker. Likevell, går man på dyrebutikken får man inntrykket av at man trenger et bånd for hvert formål. Ett for jogging, ett for skogstur, ett for trening. En egen bagg med hundeutstyr bør man ha med seg når man skal på en liten utflukt. Og sliter man med trekking er det 15 ulike antitrekkseler å prøve. Jeg har til og med sett forhandlere påstå at ett kobbel skal kurere trekking (fascinerende). 

Stilles det ingen formelle krav til dem som får tittelen «hundetrener»? Så en hundeskole nå der man kunne melde seg på et online-kurs for å bli hundetrener.. Så ikke bare hundeeiere er mulige kunder, men de som vil bli hundetrenere også. Hvem som helst kan altså kalle seg «hundetrener», «hundecoach» osv? Er det sånn? Og «hundepsykolog» er det noe som faktisk finnes? Snakker vi master i psykologi i bånd, da? Synes det virker som en jungel der ute.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stilles det ingen formelle krav til dem som får tittelen «hundetrener»? Så en hundeskole nå der man kunne melde seg på et online-kurs for å bli hundetrener.. Så ikke bare hundeeiere er mulige kunder, men de som vil bli hundetrenere også. Hvem som helst kan altså kalle seg «hundetrener», «hundecoach» osv? Er det sånn? Og «hundepsykolog» er det noe som faktisk finnes? Snakker vi master i psykologi i bånd, da? Synes det virker som en jungel der ute.

Hundepsykolog er det ikke lov å kalle seg i Norge, fordi det ligner på psykolog.

Hundetrener, coach  etc kan hvem som helst kalle seg. Akkurat som trener, personlig trener, livscoach og så videre for mennesker. 

Skrevet
Gliffy skrev (3 minutter siden):

Hundepsykolog er det ikke lov å kalle seg i Norge, fordi det ligner på psykolog.

Hundetrener, coach  etc kan hvem som helst kalle seg. Akkurat som trener, personlig trener, livscoach og så videre for mennesker. 

Takk for svar. Så når hundeeiere kjøper seg et kurs der, eller privattimer, så vet de i utgangspunktet lite om hva de faktisk kjøper. Synes det er merkelig at de ikke er noen form for godkjenning eller kontroll med disse hundeskolene og hundetrenerne. De skal tross alt gi råd om trening, atferd og omsorg for levende vesener. Blir som å bare ansette hvem som helst fra gata i en barnehage.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en jungel ja. Man skal være like skeptisk til hundetrenere som man er til såkalt ernæringseksperter, lifecoacher og ymse behandlere. Ingen formelle krav nei dsv.. Heldigvis finnes det en del godt etablerte hundeskoler/sentre/klubber som hundetrenere og konsulenter er knyttet til. Det sammen med godt rykte og gode omtaler bør man bruke for å bedømme hvilke kurs/hundetrener man evt velger å benytte seg av. Jeg har lite personlig erfaring med å ta kurs/bruke trener, men har godt inntrykk av canis det lille jeg har hatt med dem å gjøre. Oslo hunde skole virker som det er litt blandete meninger om. Så ja, ikke så lett for ferske usikre hundeeiere 😅

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Så når hundeeiere kjøper seg et kurs der, eller privattimer, så vet de i utgangspunktet lite om hva de faktisk kjøper. Synes det er merkelig at de ikke er noen form for godkjenning eller kontroll med disse hundeskolene og hundetrenerne. De skal tross alt gi råd om trening, atferd og omsorg for levende vesener. Blir som å bare ansette hvem som helst fra gata i en barnehage.

Nei det er ingen krav til hundetrenere, folk som skriver bøker om hunder eller oppdrettere. 

Det er lurt å være kritisk, ja. Jeg har prøvd å lytte bare til folk som har noen form for vitenskapelig bakgrunn, for eksempel en grad i etologi. Og i tillegg følge hjertet når jeg får råd jeg syns ikke stemmer over ens med hvordan jeg ønsker å behandle hunden min. For eksempel har jeg fått råd fra en veldig erfaren person som har trent opp mange tjenestehunder om å ha hunden i bur om natta og mens jeg er på jobb. Sånne råd følger jeg ikke samme hva slags bakgrunn personen som gir de har. Det bare føles feil.

Men det er ikke lett altså. Det er veldig mye dårlige råd der ute og vanskelig å finne ut hva som er hva.

Skrevet
Gliffy skrev (1 minutt siden):

Nei det er ingen krav til hundetrenere, folk som skriver bøker om hunder eller oppdrettere. 

Det er lurt å være kritisk, ja. Jeg har prøvd å lytte bare til folk som har noen form for vitenskapelig bakgrunn, for eksempel en grad i etologi. Og i tillegg følge hjertet når jeg får råd jeg syns ikke stemmer over ens med hvordan jeg ønsker å behandle hunden min. For eksempel har jeg fått råd fra en veldig erfaren person som har trent opp mange tjenestehunder om å ha hunden i bur om natta og mens jeg er på jobb. Sånne råd følger jeg ikke samme hva slags bakgrunn personen som gir de har. Det bare føles feil.

Men det er ikke lett altså. Det er veldig mye dårlige råd der ute og vanskelig å finne ut hva som er hva.

Skjønner.. Ja, bur på natta eller mens vi er på jobb er helt uaktuelt her også. Det strider kraftig mot min magefølelse for hva som er bra for en hund. Men vet mange som har hunden i lukket bur mens de er på jobb, inkl nettene. Det blir veldig mange timer i et bur ila et døgn. Stakkars hund 😔

Skrevet

Enig i at det er mye rart i hundeverdenen og det kan være vanskelig å orientere seg når man blir bombardert med ulike metoder og meninger og nye trender innen hundehold/trening etc. Likevel tenker jeg at veldig veldig mange hundeeiere hadde hatt godt å av å gå på hundekurs, så hadde man kanskje. unngått en god del av de problemene de har... 🙈 For selv om man kommer langt med sunn fornuft og hundetrening ikke trenger være komplisert om man bare er ute etter vanlig hverdagslydighet, så treffer jeg ofte nok på folk med merkelige ideer... (og ser man på hundene fra bølletilbestevenn er det vel ingen der som har gått hundekurs.....). En av naboene mine er overbevist om at siden bikkja er 2 år er det umulig å trene den, den kan ikke lengre lære noe... 🙈 Andre har ikke klart å lære bikkja innkalling eller noe lydighet for det var så kjedelig og trening tar jo så mye tid. Og så er det de som ikke klarer lære bikkja rette kommando fordi bommer med timingen. 

Trening er ikke vanskelig, men folk burde skjønne det tar tid og at man faktisk bør trene riktig for best effekt.

Anonymkode: 3736f...2a7

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er komplisert, men derimot kjempegøy å trene hunden min. Derfor ser du meg ofte ute med godbitveske, leke og utstyr. Jeg trener utelukkende belønningbasert, og det er altså så GØY å se alt denne fantastiske hunden kan gjøre med positive metoder, jeg ser hvor glad hun blir, og det gjør meg glad, og hundeholdet og samarbeidet mellom oss blir så mye bedre. Jeg ser også de som kjefter, holder hunden nede og er direkte slem med dyret sitt. Jovisst funker det, hunden er megalydig (og livredd.) Det funker som en quick fix, men i dag har vi heldigvis mer kunnskap om hund, og de fleste har gått over til mer humane måter å trene på. Flere av gjengen i den gamle skolen latterliggjør oss og kaller oss "pølsetanter", men det blir heldigvis færre og færre av dem, og verden går fremover i takt med økt kunnskap. 

Anonymkode: 469ac...ba0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor kan det være lurt å velge en godkjent instruktør som har tatt utdannelsen sin via Norsk Kennel Klub. Der stilles det krav til hva den kommende instruktøren har oppnådd med egen hund, blant annet. Kurset avsluttes med en teoretisk og en praktisk prøve som må bestås. 

Anonymkode: 825f1...af8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er komplisert, men derimot kjempegøy å trene hunden min. Derfor ser du meg ofte ute med godbitveske, leke og utstyr. Jeg trener utelukkende belønningbasert, og det er altså så GØY å se alt denne fantastiske hunden kan gjøre med positive metoder, jeg ser hvor glad hun blir, og det gjør meg glad, og hundeholdet og samarbeidet mellom oss blir så mye bedre. Jeg ser også de som kjefter, holder hunden nede og er direkte slem med dyret sitt. Jovisst funker det, hunden er megalydig (og livredd.) Det funker som en quick fix, men i dag har vi heldigvis mer kunnskap om hund, og de fleste har gått over til mer humane måter å trene på. Flere av gjengen i den gamle skolen latterliggjør oss og kaller oss "pølsetanter", men det blir heldigvis færre og færre av dem, og verden går fremover i takt med økt kunnskap. 

Anonymkode: 469ac...ba0

Vi trener også belønningsbasert, men har ikke godbiter eller leker med på tur. Belønning er lek og kontakt med meg eller å få trekke eller løpe eller noe annet jeg vet hunden elsker. Masse ros. Det er veldig gøy å trene hund - enig i det! Selv om vi trener belønningsbasert, så får hunden vår et «nei» når det er nødvendig. Men det er sjelden, han er veldig grei. Hunden vår forstår at ordet «nei» betyr at han skal slutte med det han holder på med. Sier bare ordet «nei» i et vanlig toneleie. Da stopper han med det han holder på med. Så blir han overøst med ros og skryt når han tar gode valg. Vi har rammer for hva som er greit og ikke, det har vi for barna også. Straffemetoder bruker vi aldri. Det er faktisk veldig mange år siden jeg har sett det blitt tatt i bruk av noen. Tror (håper) det er forsvunnet fra hundeverdenen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Saklig kommentar. Hva er det innspill til dette temaet? Eller er du en hundeeier som føler seg litt truffet, kanskje?

Mens din latterliggjøring av mitt synspunkt er saklig og et godt bidrag til debatten?

Om du skal komme med tilsvar kan du heller komme med dine egne ideer og ikke rakke ned på andres...

Anonymkode: 19c81...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i at det er mye rart i hundeverdenen og det kan være vanskelig å orientere seg når man blir bombardert med ulike metoder og meninger og nye trender innen hundehold/trening etc. Likevel tenker jeg at veldig veldig mange hundeeiere hadde hatt godt å av å gå på hundekurs, så hadde man kanskje. unngått en god del av de problemene de har... 🙈 For selv om man kommer langt med sunn fornuft og hundetrening ikke trenger være komplisert om man bare er ute etter vanlig hverdagslydighet, så treffer jeg ofte nok på folk med merkelige ideer... (og ser man på hundene fra bølletilbestevenn er det vel ingen der som har gått hundekurs.....). En av naboene mine er overbevist om at siden bikkja er 2 år er det umulig å trene den, den kan ikke lengre lære noe... 🙈 Andre har ikke klart å lære bikkja innkalling eller noe lydighet for det var så kjedelig og trening tar jo så mye tid. Og så er det de som ikke klarer lære bikkja rette kommando fordi bommer med timingen. 

Trening er ikke vanskelig, men folk burde skjønne det tar tid og at man faktisk bør trene riktig for best effekt.

Anonymkode: 3736f...2a7

Bølle til bestevenn-hundene hadde behov for kurs, ja :) Eller det var vel først og fremst eierne som hadde behov for kurs.  For flere av de hundene virker det som det var litt dårlig kontakt eller relasjon mellom hund og eier. Nytter ikke å begynne å trene lydighet før det er på plass. Så at en av eierne fikk som tips av Maren å dele matpakken sin med hunden ute på tur. Tillit, relasjon og kontakt som manglet. Jeg har alltid delt matpakken min med hunden min, og har fått mange rare blikk når jeg har gjort det. Jeg har ikke noe behov for en underdanig hund som skal sitte å se på meg når jeg spiser. Vi deler på godene. Litt sånn «du och jag, Alfred» :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...