AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #41 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mens din latterliggjøring av mitt synspunkt er saklig og et godt bidrag til debatten? Om du skal komme med tilsvar kan du heller komme med dine egne ideer og ikke rakke ned på andres... Anonymkode: 19c81...8aa Hæ?? 😯 Sikker på at du skriver til riktig person her nå? Anonymkode: 04d04...bb8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #42 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi trener også belønningsbasert, men har ikke godbiter eller leker med på tur. Belønning er lek og kontakt med meg eller å få trekke eller løpe eller noe annet jeg vet hunden elsker. Masse ros. Det er veldig gøy å trene hund - enig i det! Selv om vi trener belønningsbasert, så får hunden vår et «nei» når det er nødvendig. Men det er sjelden, han er veldig grei. Hunden vår forstår at ordet «nei» betyr at han skal slutte med det han holder på med. Sier bare ordet «nei» i et vanlig toneleie. Da stopper han med det han holder på med. Så blir han overøst med ros og skryt når han tar gode valg. Vi har rammer for hva som er greit og ikke, det har vi for barna også. Straffemetoder bruker vi aldri. Det er faktisk veldig mange år siden jeg har sett det blitt tatt i bruk av noen. Tror (håper) det er forsvunnet fra hundeverdenen. Anonymkode: 04d04...bb8 Du vil ikke finne belønningsbaserte hundetrenere som mener at ordet nei i seg selv er galt, bare at en hund ikke har kapasitet til å forstå innholdet i et slikt ord. Det er mye enklere og langt mer konstruktivt å lære en hund hva den skal gjøre, fremfor hva den ikke skal gjøre (som med barn.) Det er fint at du synes nei fungerer, men det er også en risiko for at hunden ikke helt forstår hva den ikke får lov til. Problemet er at hunder aldri bare gjør EN ting, så dersom du sier nei når hunden din bjeffer, er det ikke sikkert den forstår at det var bjeffingen som var "forbudt". Hunden kan like gjerne tro at det var logringen, trippingen eller hoppingen den skulle slutte med, sannsynligvis alle tre. Lærdom for hunden i dette eksempelet: når jeg viser glede blir jeg bedt om å slutte. Anonymkode: 469ac...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #43 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil ikke finne belønningsbaserte hundetrenere som mener at ordet nei i seg selv er galt, bare at en hund ikke har kapasitet til å forstå innholdet i et slikt ord. Det er mye enklere og langt mer konstruktivt å lære en hund hva den skal gjøre, fremfor hva den ikke skal gjøre (som med barn.) Det er fint at du synes nei fungerer, men det er også en risiko for at hunden ikke helt forstår hva den ikke får lov til. Problemet er at hunder aldri bare gjør EN ting, så dersom du sier nei når hunden din bjeffer, er det ikke sikkert den forstår at det var bjeffingen som var "forbudt". Hunden kan like gjerne tro at det var logringen, trippingen eller hoppingen den skulle slutte med, sannsynligvis alle tre. Lærdom for hunden i dette eksempelet: når jeg viser glede blir jeg bedt om å slutte. Anonymkode: 469ac...ba0 Skjønner. Dette er et godt eksempel på hva jeg mener med at noe blir unødvendig komplisert. Så lenge min hund forstår ordet «nei», så fortsetter jeg med det. Hvis han f eks tar en sko og jeg sier «nei», så slipper han den. Hvis han prøver seg på maten på kjøkkenbenken og jeg sier «nei», så går han ned. Kanskje en eller annen hundepsykolog har ment at dette skal være umulig, men det er ikke umulig her Vi har ikke en bjeffer heldigvis, så det er noe vi slipper å forsøke å trene bort. Som du ser så roser vi mye når han tar gode valg, så han virker å forstå hva vi vil han skal gjøre. Anonymkode: 04d04...bb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #44 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner. Dette er et godt eksempel på hva jeg mener med at noe blir unødvendig komplisert. Så lenge min hund forstår ordet «nei», så fortsetter jeg med det. Hvis han f eks tar en sko og jeg sier «nei», så slipper han den. Hvis han prøver seg på maten på kjøkkenbenken og jeg sier «nei», så går han ned. Kanskje en eller annen hundepsykolog har ment at dette skal være umulig, men det er ikke umulig her Vi har ikke en bjeffer heldigvis, så det er noe vi slipper å forsøke å trene bort. Som du ser så roser vi mye når han tar gode valg, så han virker å forstå hva vi vil han skal gjøre. Anonymkode: 04d04...bb8 Jeg gjør det samme som deg med min unghund når hun forsøker å stjele, tigge, hente klær osv, bare at jeg lager en lyd fremfor å si nei. Det kalles stopplyd, og kan være hva som helst, men det er noe annet å trene en hund med ordet "nei". Men jeg ser daglig hundeeiere på tur med hunder som drar i båndet, utagerer, bjeffer på andre hunder osv, mens eier stresser ved siden av og sier "nei", "kutt ut" osv, mens hunden ikke forstår noe som helst. I disse situasjonene fungerer det bedre å lære hunden hva den faktisk skal gjøre, og det er det som er essensen i belønningsbasert trening. Det er enkelt, ikke komplisert, men det krever mye av oss, derfor er det nok mange som fristes og tyr til quick fix-trening med straff i stedet. Anonymkode: 469ac...ba0 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #45 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg gjør det samme som deg med min unghund når hun forsøker å stjele, tigge, hente klær osv, bare at jeg lager en lyd fremfor å si nei. Det kalles stopplyd, og kan være hva som helst, men det er noe annet å trene en hund med ordet "nei". Men jeg ser daglig hundeeiere på tur med hunder som drar i båndet, utagerer, bjeffer på andre hunder osv, mens eier stresser ved siden av og sier "nei", "kutt ut" osv, mens hunden ikke forstår noe som helst. I disse situasjonene fungerer det bedre å lære hunden hva den faktisk skal gjøre, og det er det som er essensen i belønningsbasert trening. Det er enkelt, ikke komplisert, men det krever mye av oss, derfor er det nok mange som fristes og tyr til quick fix-trening med straff i stedet. Anonymkode: 469ac...ba0 Kanskje har ordet «nei» blitt vår «stopplyd», da? 🤷♀️Sånn helt uten at vi har vært klar over det selv 😅 Anonymkode: 04d04...bb8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #46 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje har ordet «nei» blitt vår «stopplyd», da? 🤷♀️Sånn helt uten at vi har vært klar over det selv 😅 Anonymkode: 04d04...bb8 Sannsynligvis er det det som har skjedd! Hvis hunden din reagerer med å stoppe ute i mer krevende miljø også, har du jo en gullmetode for å få hunden ut av potensielt farlige situasjoner, for eksempel 😃 Anonymkode: 469ac...ba0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #47 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sannsynligvis er det det som har skjedd! Hvis hunden din reagerer med å stoppe ute i mer krevende miljø også, har du jo en gullmetode for å få hunden ut av potensielt farlige situasjoner, for eksempel 😃 Anonymkode: 469ac...ba0 Skal teste det ut i krevende utendørs miljø! Det har jeg ikke prøvd. «Nei» har han blitt vant til innendørs når han prøver seg på fantestreker 😃 Antakelig har vi hatt griseflaks som har fått innarbeidet en «stopplyd» 😅 Anonymkode: 04d04...bb8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #48 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er mange forskjellige grunner til at folk tar med seg ekstra utstyr på tur. Kanskje skal de gå langt, kanskje har hunden et problem som må jobbes med, eller kanskje de genuint liker å gjøre ting sammen med hunden på tur istedenfor å traske rundt i nabolaget i to forskjellige verdener. Jeg har med meg stor godbitveske, leke og eventuelt andre ting på tur, fordi jeg liker å stoppe opp på passende plasser og leke, legge opp spor, trene søk, utfordre impulskontrollen, ta noen lydighetsøvelser eller trene inn nye triks. Jeg liker det, og hundene liker det. Raser har også forskjellig behov de må få utløp for. Anonymkode: e6380...2f7 Folk må jo selvsagt ta med seg det de synes de trenger, til trening eller annet. Selv om jeg ikke tar med godbiter eller leker, så går vi aldri rundt «i to forskjellige verdener». Ser dessverre mange gå med air pods eller med nesa i mobilen. Altså, det må få gjøre som de vil for min del, men turen med hunden er en ypperlig anledning til å trene kontakt, samspill og relasjon med hunden sin. Anonymkode: 04d04...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #49 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil ikke finne belønningsbaserte hundetrenere som mener at ordet nei i seg selv er galt, bare at en hund ikke har kapasitet til å forstå innholdet i et slikt ord. Det er mye enklere og langt mer konstruktivt å lære en hund hva den skal gjøre, fremfor hva den ikke skal gjøre (som med barn.) Det er fint at du synes nei fungerer, men det er også en risiko for at hunden ikke helt forstår hva den ikke får lov til. Problemet er at hunder aldri bare gjør EN ting, så dersom du sier nei når hunden din bjeffer, er det ikke sikkert den forstår at det var bjeffingen som var "forbudt". Hunden kan like gjerne tro at det var logringen, trippingen eller hoppingen den skulle slutte med, sannsynligvis alle tre. Lærdom for hunden i dette eksempelet: når jeg viser glede blir jeg bedt om å slutte. Anonymkode: 469ac...ba0 Hunder er ikke så dumme som du tror. Jeg har hatt flere veldig ulike hunder, og jeg har for det meste brukt positiv læring. Men jeg har også lært dem at når jeg sier skarpt nei, så er det en mishagsytring fra meg. Det kan komme når de trekker mot grøfta når de skal gå ved siden av, eller hvis de skal til å skvette på en bil, verandarekkverket, eller noe. Eller når de skal til å spise noe fra grøfta/gulvet, hva som helst. Da VET de at jeg ikke liker det de gjør. De er ikke så dumme at de tror at noe som helst annet de gjorde akkurat da var grunn til et nei. Men da har de lært fra før hvordan jeg vil at de skal oppføre seg, og jeg lærer dem et skille på bra og dårlig oppførsel. Det lærer de jo gradvis. Ved først å vise hva jeg vil, og belønne det (lære dem det), og deretter å si nei når de likevel prøver å gjøre det de ikke får lov til. Når det gjelder å vise glede, ubehag, bjeffing, altså følelser, så hjelper ikke et NEI. Samme med gå pent i bånd i starten, og det å kunne passere folk og hunder nært. Der er det kun trening som hjelper, og faktisk belønning. Jeg har som sagt hatt flere ulike raser, og jeg har lært at man må trene og trene for å oppnå det man vil med hunden. Det holder ikke å kjøpe en valp, og tro at den skal gå pent i bånd, overse alt annet, ikke bjeffe på noe, ikke reagere på noe. Man må trene. Og da er godbiter en god hjelp. Jeg lærer hundene mine å passere folk og andre hunder ved å gi dem godbiter. Da er fokuset på godbiten, de passerer andre ved hjelp av at godbiten har større fokus enn menneske/annen hund, men etterhvert innøves vanen med å passere folk, pågående barn og andre hunder ved stadig sjeldnere godbiter, og så uten. Da forventer jeg at hunden går forbi voksne, barn og andre hunder, uten å reagere noe særlig. Men så er det sånn at hunder reagerer ulikt i forskjellige miljø. Jeg tok en tur i skogen der jeg sjelden møter andre. Hunden min er blitt vant til å passere folk uten å reagere, han går forbi både voksne og barn, selv om barna kommer tett inntil han i passering. Det har vi trent mye på, og han er en hund som ellers gjerne utøver litt energi for gledelige møter med fremmede. Så vi har trent mye på passering. Men han reagerte veldig på ei dame som kom mot oss på skogsveien. Han bjeffet og var veldig vaktsom. Trakk mot henne, og var vanskelig å holde igjen. Hadde han fått hilse på henne hadde han vært elskelig, men han fikk ikke det. Han ville aldri reagert på denne måten hvis vi møtte henne langs en vei. Men vi møtte henne i skogen der det normalt ikke finnes noen å møte. Så å møte mennesker der de ellers ikke finnes kan være mistenkelig. Selv om man er en Labrador som elsker alle. I bymiljø er situasjonen en helt annen igjen. Der er hunder som bor på landet litt sjenert, og de får så mange inntrykk som de ikke er vant til. Så der kan man vente seg hva som helst fra en hund som ikke er vant til bymiljø. Det er viktig å trene på bymiljø også, hvis man vet at hunden skal gå litt i gater. Og har man en hund som instinktmessig har det i seg å bjeffe (en varsler), så hjelper kanskje ikke trening heller. Jeg har en hund som ikke bjeffer av instinkt, og det er et valg faktisk. Han er stille, og det er jeg glad for. Jeg har valgt rase ut fra hvilke instinkter rasen har, og hva som passer for meg sånn sett. Så Labrador var et godt valg, unntatt røyting! Anonymkode: e29c8...a40 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #50 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hunder er ikke så dumme som du tror. Jeg har hatt flere veldig ulike hunder, og jeg har for det meste brukt positiv læring. Men jeg har også lært dem at når jeg sier skarpt nei, så er det en mishagsytring fra meg. Det kan komme når de trekker mot grøfta når de skal gå ved siden av, eller hvis de skal til å skvette på en bil, verandarekkverket, eller noe. Eller når de skal til å spise noe fra grøfta/gulvet, hva som helst. Da VET de at jeg ikke liker det de gjør. De er ikke så dumme at de tror at noe som helst annet de gjorde akkurat da var grunn til et nei. Men da har de lært fra før hvordan jeg vil at de skal oppføre seg, og jeg lærer dem et skille på bra og dårlig oppførsel. Det lærer de jo gradvis. Ved først å vise hva jeg vil, og belønne det (lære dem det), og deretter å si nei når de likevel prøver å gjøre det de ikke får lov til. Når det gjelder å vise glede, ubehag, bjeffing, altså følelser, så hjelper ikke et NEI. Samme med gå pent i bånd i starten, og det å kunne passere folk og hunder nært. Der er det kun trening som hjelper, og faktisk belønning. Jeg har som sagt hatt flere ulike raser, og jeg har lært at man må trene og trene for å oppnå det man vil med hunden. Det holder ikke å kjøpe en valp, og tro at den skal gå pent i bånd, overse alt annet, ikke bjeffe på noe, ikke reagere på noe. Man må trene. Og da er godbiter en god hjelp. Jeg lærer hundene mine å passere folk og andre hunder ved å gi dem godbiter. Da er fokuset på godbiten, de passerer andre ved hjelp av at godbiten har større fokus enn menneske/annen hund, men etterhvert innøves vanen med å passere folk, pågående barn og andre hunder ved stadig sjeldnere godbiter, og så uten. Da forventer jeg at hunden går forbi voksne, barn og andre hunder, uten å reagere noe særlig. Men så er det sånn at hunder reagerer ulikt i forskjellige miljø. Jeg tok en tur i skogen der jeg sjelden møter andre. Hunden min er blitt vant til å passere folk uten å reagere, han går forbi både voksne og barn, selv om barna kommer tett inntil han i passering. Det har vi trent mye på, og han er en hund som ellers gjerne utøver litt energi for gledelige møter med fremmede. Så vi har trent mye på passering. Men han reagerte veldig på ei dame som kom mot oss på skogsveien. Han bjeffet og var veldig vaktsom. Trakk mot henne, og var vanskelig å holde igjen. Hadde han fått hilse på henne hadde han vært elskelig, men han fikk ikke det. Han ville aldri reagert på denne måten hvis vi møtte henne langs en vei. Men vi møtte henne i skogen der det normalt ikke finnes noen å møte. Så å møte mennesker der de ellers ikke finnes kan være mistenkelig. Selv om man er en Labrador som elsker alle. I bymiljø er situasjonen en helt annen igjen. Der er hunder som bor på landet litt sjenert, og de får så mange inntrykk som de ikke er vant til. Så der kan man vente seg hva som helst fra en hund som ikke er vant til bymiljø. Det er viktig å trene på bymiljø også, hvis man vet at hunden skal gå litt i gater. Og har man en hund som instinktmessig har det i seg å bjeffe (en varsler), så hjelper kanskje ikke trening heller. Jeg har en hund som ikke bjeffer av instinkt, og det er et valg faktisk. Han er stille, og det er jeg glad for. Jeg har valgt rase ut fra hvilke instinkter rasen har, og hva som passer for meg sånn sett. Så Labrador var et godt valg, unntatt røyting! Anonymkode: e29c8...a40 Skjønner hva du gjør her, men blir litt sliten av lese om det, blir det ikke veldig styrete og stressende å tenke på alt dette når dere er sammen på tur - du og hunden din? Hvorfor er det viktig at hunden din ikke trekker mot grøfta - hvorfor må du si «nei» til dette f eks? Det er jo naturlig og sunt for hunder å få anledning til å snuse? Blir det ikke litt unødvendig mye «regler»? Ellers er jeg enig med deg i at hunder ikke er dumme. Det er ikke så vanskelig å dem til å gjøre det vi ønsker. Det går fint an å lære hunder å takle passeringer av andre mennesker og hunder uten godbiter. Hvordan har vi kommet dit at vi må gjete hundene våre hele tiden for den minste lille ting de skal «takle»? Er det ikke bare å gå forbi, da? Avslappet og naturlig, uten å lage en stor «greie» ut av det? Tror hunder merker godt når vi lager en stor «greie» ut av ting. Anonymkode: 04d04...bb8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #51 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig i at det er mye rart i hundeverdenen og det kan være vanskelig å orientere seg når man blir bombardert med ulike metoder og meninger og nye trender innen hundehold/trening etc. Likevel tenker jeg at veldig veldig mange hundeeiere hadde hatt godt å av å gå på hundekurs, så hadde man kanskje. unngått en god del av de problemene de har... 🙈 For selv om man kommer langt med sunn fornuft og hundetrening ikke trenger være komplisert om man bare er ute etter vanlig hverdagslydighet, så treffer jeg ofte nok på folk med merkelige ideer... (og ser man på hundene fra bølletilbestevenn er det vel ingen der som har gått hundekurs.....). En av naboene mine er overbevist om at siden bikkja er 2 år er det umulig å trene den, den kan ikke lengre lære noe... 🙈 Andre har ikke klart å lære bikkja innkalling eller noe lydighet for det var så kjedelig og trening tar jo så mye tid. Og så er det de som ikke klarer lære bikkja rette kommando fordi bommer med timingen. Trening er ikke vanskelig, men folk burde skjønne det tar tid og at man faktisk bør trene riktig for best effekt. Anonymkode: 3736f...2a7 Dette virker å være noe av det som stresser hundeeiere mest for tida. At de skal «bomme med timingen». Dette er noe vi hundeeiere tutes ørene fulle av fra alle kanter. Hva enn du gjør så må du for all del ikke bomme med timingen. Tenk om vi hadde tenkt på samme måte med barna våre. Om at du bommet med et nanosekund på timingen, så er det kjørt, liksom. Og er barnet blitt så og så gammelt så er det for sent å lære barnet noe. Dette er tøv. Ikke stress med det. Det er aldri for sent å lære noe til en hund - uansett hvor gammel den er. Og hunder er veldig tilgivende så lenge den har en god relasjon til eieren sin. Akkurat som barn. Dropp godbiter og korrekt timing. Kos deg med hunden din, ha det gøy sammen, la hunden oppleve at det er en fest å være sammen med deg, bruk den til det den er avlet for, la den få nok fysisk og mental stimuli - så får du en super hund. Anonymkode: 04d04...bb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #52 Skrevet 21. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Dette virker å være noe av det som stresser hundeeiere mest for tida. At de skal «bomme med timingen». Dette er noe vi hundeeiere tutes ørene fulle av fra alle kanter. Hva enn du gjør så må du for all del ikke bomme med timingen. Tenk om vi hadde tenkt på samme måte med barna våre. Om at du bommet med et nanosekund på timingen, så er det kjørt, liksom. Og er barnet blitt så og så gammelt så er det for sent å lære barnet noe. Dette er tøv. Ikke stress med det. Det er aldri for sent å lære noe til en hund - uansett hvor gammel den er. Og hunder er veldig tilgivende så lenge den har en god relasjon til eieren sin. Akkurat som barn. Dropp godbiter og korrekt timing. Kos deg med hunden din, ha det gøy sammen, la hunden oppleve at det er en fest å være sammen med deg, bruk den til det den er avlet for, la den få nok fysisk og mental stimuli - så får du en super hund. Anonymkode: 04d04...bb8 Jeg stresser ikke, men nå snakker jeg om folk som bommer såpass med timingen at de belønner feil adferd. F.eks en venninne som lærer bikkja sitt, men lar den hoppe opp i fanget for godbiten. Bikkja kan ikke sitt, men den kan hoppe på folk for å få godbit.. Folk flest sparer seg jo arbeid og frustrasjon ved å belønne på. rett tid, spesielt ved innlæring av nye ting, så mange klager jo på at hunden aldri lærer.. Forskjellen på hunder og unger er at unger kan du forklare i ettertid hva de har gjort riktig og hva de får belønning for. Anonymkode: 3736f...2a7 1
Tabris Skrevet 21. august 2023 #53 Skrevet 21. august 2023 Med forskning så går vår kunnskap som regel alltid fremover. Som noen nevnte, så er det en del likheter mellom utviklingen i barne- og hundeoppdragelse de siste tiårene. Før var det mer fokus på straff hos både barn og hunder. De fikk kjeft når de gjorde noe galt og dårlig atferd skulle helst straffes bort. Nå er det mer fokus på å finne årsaken til den dårlige atferden og jobbe med den, hos både barn og hunder. Det kan ofte være vanskelig å endre enn innkjørt tankegang, hjernen vår stritter i mot. Det er derfor helt naturlig at mange reagerer hvis noe endres for "slik har vi da alltid gjort det og det funket jo greit for meg". Vi ser det samme i arbeidslivet også, med sammenslåinger av bedrifter med medfølgende rutine-endringer. Da er det også mange som reagerer fordi ting blir annerledes enn de er vant med. Ellers er det ikke naturlig eller instinktivt å oppdra en hund, i hvert fall ikke i henhold til de krav samfunnet har på hundehold i dag. Før kunne hunden gå løs på gården. Man trengte ikke bånd og gå tur, det var færre hunder og om hunden bjeffet på noen, knurret på en nabo eller knertet en nabokatt så var det ofte ikke sett på som så alvorlig som det gjøres i dag. Så man kan si at hundeholdet har i dag blitt mer komplisert enn før. Det å oppdra en hund slik at den fungerer i vårt samfunn og vår hverdag er ikke vi naturlig vet, det er faktisk en form for spesialkompetanse. I hvert fall hvis man får en hund med utfordringer. Påstanden om at hunder har mer atferdsproblemet fordi vi nå trener mer belønningsbasert er et typisk eksempel på "korrelasjon medfører kausalitet"-tankefeilen. For det første er det vel en påstand man ikke har dokumentert om den i det hele tatt stemmer, at det finnes flere atferdsproblemet i dag. Men om det gjør, så har nok det mange årsaker. Som nevnt tidligere, høyere krav til hunden og hundehold i dag enn før. Samt flere hunder enn før, dårligere avl, lite gjennomtenkt valg av rase osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #54 Skrevet 21. august 2023 Tabris skrev (52 minutter siden): Med forskning så går vår kunnskap som regel alltid fremover. Som noen nevnte, så er det en del likheter mellom utviklingen i barne- og hundeoppdragelse de siste tiårene. Før var det mer fokus på straff hos både barn og hunder. De fikk kjeft når de gjorde noe galt og dårlig atferd skulle helst straffes bort. Nå er det mer fokus på å finne årsaken til den dårlige atferden og jobbe med den, hos både barn og hunder. Det kan ofte være vanskelig å endre enn innkjørt tankegang, hjernen vår stritter i mot. Det er derfor helt naturlig at mange reagerer hvis noe endres for "slik har vi da alltid gjort det og det funket jo greit for meg". Vi ser det samme i arbeidslivet også, med sammenslåinger av bedrifter med medfølgende rutine-endringer. Da er det også mange som reagerer fordi ting blir annerledes enn de er vant med. Ellers er det ikke naturlig eller instinktivt å oppdra en hund, i hvert fall ikke i henhold til de krav samfunnet har på hundehold i dag. Før kunne hunden gå løs på gården. Man trengte ikke bånd og gå tur, det var færre hunder og om hunden bjeffet på noen, knurret på en nabo eller knertet en nabokatt så var det ofte ikke sett på som så alvorlig som det gjøres i dag. Så man kan si at hundeholdet har i dag blitt mer komplisert enn før. Det å oppdra en hund slik at den fungerer i vårt samfunn og vår hverdag er ikke vi naturlig vet, det er faktisk en form for spesialkompetanse. I hvert fall hvis man får en hund med utfordringer. Påstanden om at hunder har mer atferdsproblemet fordi vi nå trener mer belønningsbasert er et typisk eksempel på "korrelasjon medfører kausalitet"-tankefeilen. For det første er det vel en påstand man ikke har dokumentert om den i det hele tatt stemmer, at det finnes flere atferdsproblemet i dag. Men om det gjør, så har nok det mange årsaker. Som nevnt tidligere, høyere krav til hunden og hundehold i dag enn før. Samt flere hunder enn før, dårligere avl, lite gjennomtenkt valg av rase osv. Men i alle verdens dager? Hvor finner du denne påstanden i denne tråden? Eller produserer du bevisst en stråmann her? Ingen steder i tråden - heller ikke i HI - finner du påstand om at hunder har mer atferdsproblemer FORDI det nå trenes mer belønningsbasert. Jeg er for belønningsbasert hundetrening, det har jeg nevnt i flere innlegg. Har også nevnt eksempler på hvordan man kan ha en belønningsbasert tilnærming i hundeholdet sitt - uten å stappe hunden full av godbiter. Hvorfor gjør du dette til en godbiter vs straff-greie? Ser heller ingen innlegg i denne tråden som synes straffemetoder er det man bør gå for. Ingen! Det er svært få som driver med dette i disse dager. Anonymkode: 04d04...bb8 2
Tabris Skrevet 21. august 2023 #55 Skrevet 21. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men i alle verdens dager? Hvor finner du denne påstanden i denne tråden? Eller produserer du bevisst en stråmann her? Ingen steder i tråden - heller ikke i HI - finner du påstand om at hunder har mer atferdsproblemer FORDI det nå trenes mer belønningsbasert. Jeg er for belønningsbasert hundetrening, det har jeg nevnt i flere innlegg. Har også nevnt eksempler på hvordan man kan ha en belønningsbasert tilnærming i hundeholdet sitt - uten å stappe hunden full av godbiter. Hvorfor gjør du dette til en godbiter vs straff-greie? Ser heller ingen innlegg i denne tråden som synes straffemetoder er det man bør gå for. Ingen! Det er svært få som driver med dette i disse dager. Anonymkode: 04d04...bb8 Jeg baserte svaret mitt kun på startinnlegget, som jo var en belønning/straff-greie. Men bra jeg misforsto deg ang at det var belønningsbasert trening som var årsaken til mer atferdsproblemer. Ellers forstår jeg ikke helt motviljen mot godbiter. Du snakker om at hundetrening har blitt mer komplisert - jeg synes det har blitt enklere ved bruk av godbiter. Det er bare unntaksvis at en hund vil synes ros & kos er belønning nok i seg selv for all hverdagslydighet. (For noen vil ros & kos bare bety at ubehag uteblir. Dvs for de hunder hvor alternatiet er kjeft/ubehag fra eier om de gjør feil og ros& kos når de gjør rett. Og, jo, dessverre, det er fortsatt en del som bruker ubehag i trening av hund). Ang. hundeinstruktører så er jeg enig med deg i at det er synd det ikke er noen overordnet kvalitetssikring. Men det er jo vanskelig når det er så mange ulike meninger om måten å trene på. Det nærmeste vi kommer er lister som dette: https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #56 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stresser ikke, men nå snakker jeg om folk som bommer såpass med timingen at de belønner feil adferd. F.eks en venninne som lærer bikkja sitt, men lar den hoppe opp i fanget for godbiten. Bikkja kan ikke sitt, men den kan hoppe på folk for å få godbit.. Folk flest sparer seg jo arbeid og frustrasjon ved å belønne på. rett tid, spesielt ved innlæring av nye ting, så mange klager jo på at hunden aldri lærer.. Forskjellen på hunder og unger er at unger kan du forklare i ettertid hva de har gjort riktig og hva de får belønning for. Anonymkode: 3736f...2a7 Be venninna di legge bort godbitene om hun ikke treffer med timinga. Ja, du kan bruke godbiter for å lære en hund kommandoer, men det er ikke nødvendig med godbiter. Jeg lærte min valp å sitte ved å rett og slett si «sitt» hver gang han satte seg av seg selv. Han skjønte da kjapt at ordet betyr at da sitter man. Dette lærte han helt uten godbiter. Til en viss grad er timing viktig også her - man sier sitt i det hunden setter rumpa i gulvet. Men det er ikke nanosekunder om å gjøre. Jeg lærte senere hunden «høyre» og «venstre» ved å si disse ordene når han svingte til høyre eller venstre i et kryss. Samme metode. Bare satte på ordet når han gjorde bevegelsen. Da setter det seg etter hvert kroppslig og automatiseres. Nå sier jeg bare «høyre» eller «venstre» i et kryss, og han utfører bevegelsen. Lærte hunden «gå bak» på samme vis, da han måtte gå bak meg på en sti ned et bratt fjell i flere timer en dag vi var på tur. Han fikk ingen godbiter for å gjøre dette. Men han fikk skryt underveis. Anonymkode: 04d04...bb8 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #57 Skrevet 21. august 2023 Tabris skrev (8 minutter siden): Jeg baserte svaret mitt kun på startinnlegget, som jo var en belønning/straff-greie. Men bra jeg misforsto deg ang at det var belønningsbasert trening som var årsaken til mer atferdsproblemer. Ellers forstår jeg ikke helt motviljen mot godbiter. Du snakker om at hundetrening har blitt mer komplisert - jeg synes det har blitt enklere ved bruk av godbiter. Det er bare unntaksvis at en hund vil synes ros & kos er belønning nok i seg selv for all hverdagslydighet. (For noen vil ros & kos bare bety at ubehag uteblir. Dvs for de hunder hvor alternatiet er kjeft/ubehag fra eier om de gjør feil og ros& kos når de gjør rett. Og, jo, dessverre, det er fortsatt en del som bruker ubehag i trening av hund). Ang. hundeinstruktører så er jeg enig med deg i at det er synd det ikke er noen overordnet kvalitetssikring. Men det er jo vanskelig når det er så mange ulike meninger om måten å trene på. Det nærmeste vi kommer er lister som dette: https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ Skjønner ikke hvorfor du fortsetter å prøve å omskape denne tråden til å handle om belønning vs straff? 🤷♀️ Kan du ikke lage en egen tråd om det, dersom det er det du ønsker å diskutere? Anonymkode: 04d04...bb8 1 1
Tabris Skrevet 21. august 2023 #58 Skrevet 21. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor du fortsetter å prøve å omskape denne tråden til å handle om belønning vs straff? 🤷♀️ Kan du ikke lage en egen tråd om det, dersom det er det du ønsker å diskutere? Anonymkode: 04d04...bb8 Det gjør jeg ikke, jeg svarte på ditt spørsmål om hvorfor jeg nevnte det i utgangspunktet. Etter setningen du uthevde gikk jeg over til å diskutere det du tok opp - bruk av godbiter og kvalitetssikring av hundeinstruktører. Det var du som hang deg opp i første setningen nå.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #59 Skrevet 21. august 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Det gjør jeg ikke, jeg svarte på ditt spørsmål om hvorfor jeg nevnte det i utgangspunktet. Etter setningen du uthevde gikk jeg over til å diskutere det du tok opp - bruk av godbiter og kvalitetssikring av hundeinstruktører. Det var du som hang deg opp i første setningen nå. Ja, fordi jeg ikke ønsker at tråden vris om til en belønning vs straff-greie. Det er ikke temaet i tråden. Anonymkode: 04d04...bb8 2
Tabris Skrevet 21. august 2023 #60 Skrevet 21. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, fordi jeg ikke ønsker at tråden vris om til en belønning vs straff-greie. Det er ikke temaet i tråden. Anonymkode: 04d04...bb8 Ville det da ikke vært bedre å svare på de delene av innlegget mitt som gjaldt tema i tråden i stedet for å fortsette å skrive om belønning vs straff?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå