Gå til innhold

Hadde du taklet å leve med 1998-teknologi de neste 10-årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hadde jeg gjort med glede. Har aldri vært ekstremt digital av meg. Eller dvs, jeg liker å game og surfe på nettet, men jeg jobber på en skole og blir gal av at alt skal være digitalt der. Outlook, Teams, Showbie, Edlevo osv. I tillegg så funker aldri ting som det skal. Beskjeder fra foreldre når sjelden frem til oss, beskjeder fra oss til foreldrene blir ikke lest, osv osv.

I tillegg til all spammailen man får. At man må være redd for digitale innbrudd og identitetstyveri. Sosiale medier som gjør at utestenging blir mer synlig for den det gjelder. At man ALDRI kan være 100% til stede der man er fordi man har mobilen tilgjengelig i lomma osv. Strømmetjenester fører bare til alt for mange valg, og man har ikke noe felles plattform nåt det gjelder TV og underholdning lenger

Tror faktisk det eneste jeg hadde savnet hadde vært Spotify. Å kunne høre på akkurat den musikken man vil når man vil uten å måtte kjøpe CDer til 159 kr stk er vel det eneste som er positivt med den teknologiske utviklingen de siste 25 årene.

Anonymkode: a1640...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville savnet internett, all tilgjengelig informasjon, min MacBook og iPad. Men hadde elsket biler uten all moderne fjas, og at man ikke trengte ørten fjernkontroller for å se TV. 

Anonymkode: 2867f...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, helt klart privat. :) Resten er det litt verre med, men jeg hadde gjerne fått fasttelefonen,
hatt kun nrk-tv og en mobil/datafri hverdag tilbake. Det blir stillere da og en kan konsentrere seg
om en ting av gangen litt bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg savner 1998, og tiden da man kunne gå i butikker og rote i CD-hyllene. Berlinmuren var for lengst borte, Sovjetunionen hadde forsvunnet, og ingen rasende islamister fra Al-Qaida truet. Man kunne gå bortover Karl Johan uten å snuble i betongklosser, og folk glante ikke på smarttelefonene sine og tok bilder av alt.

Får nesten en tåre i øyenkroken når jeg leser dette:

https://www.diskusjon.no/topic/1887669-hvor-mange-fysiske-utsalgssteder-av-cder-gjenstår-egentlig/?do=findComment&comment=25714166

Quote

For min del, pleide film og musikkturene ned til byen, å starte opp ved nasjonalteatret/stortinget t-bane, deretter ta turen innom Paleet (husker Avalon sjappa lå der en lengre periode, mye godt utvalg i bøker, tegneserier, film (eventyr, sci-fi, skrekk, kult etc) og klær, plakater/postere, tror jeg også kjøpte noen av de Conan the Barbarian lignende knivene/dolkene, sverda som var i enkelte tilfeller, enorme, ble nok litt vel dyre i pris.

Så dro man innom Free Record Shop, når de forsøkte å smelle til skikkelig, med ei 2 etasjer sjappe på Egertorget, kanskje ikke det mest imponerende utvalget, med  tanke på størrelse/areal, men rundt 2003, så fant jeg nå likevel flust av nye favorittskiver, ofte til ikke så gærne priser heller.

Sten & Strøm kjøpesenter hadde jo et par bokforhandlere der også hadde mye utvalg av film, og flere av mine tidligste DVD innkjøp i 2002-03, ble gjort der, og de virket også å være meget rimelig i pris, gjerne gode tilbud og en visste aldri hva man kunne finne der.

Havna så kjapt innom Video Nova, husker ikke nøyaktig gatenavn, men den lå i ei sidegate i Karl Johans Gate, og her startet vel mye av filminteressen, med tanke på VHS slutten av 90/tidlig 00-tallet, og fant jeg ikke noe spennende der (tror jeg aldri forlot butikken, uten minst 4-5 filmer) så bar det rett ned til Stortorget, der det ofte var diverse utsalgsboder i helgene, og handlet masse CDer, VHS, DVD og tegneserier/bøker, til igjen, meget hyggelig priser.

Postkontoret, like ved, hadde også imponerende mye kule VHS 80-talls titler liggende i hyllene, og selv om det formatet gikk mot slutten i 2001-03, må jeg vel ha handlet inn minst et par handleposer (store) med videokassetter, da de ofte gikk for knapt 30-40 kroner stykket. Flesteparten virket å være SME (Star Media Entertainment), men de hadde et solid utvalg av ulike genrer, filmer og igjen, man visste aldri hva en kunne finne.

Spaceworld sjappa lå jo ikke langt unna, og naturlig å stikke innom. Om ikke for tv-spill, så var jo det nok å bli fristet av, særlig med tanke på kult-filmer og skrekk, der The Toxic Avenger, Evil Dead 2, Frankenhooker, Brain Damage, Chainssaw Massacre, The Exterminator, Henry: Portrait of a Serial Killer, Mad Max osv, alle var å finne på VHS/DVD i disse "billig-tønnene" som pleide å stå utenfor butikken, eller svære langbord, med VHS/DVD som gikk for knappe 40-50 kroner stykk, og alle var ukuttet/uklipt av sensuren.

Så like bortom, lå jo DVDIN som senere ble om til Playcom Oslo, liten sjappe, men hyggelig folk, meget bra utvalg, særlig på kult, grøss, action, exploitation, splitter nye filmer (lå alltid ei bunke med helt nye utgivelser ved skranken, og ofte flere dager/1 uke før de andre filmsjappene fikk dem inn, i de fysiske butikkene og ble visst litt bråk om den slags). Eneste minuset, var nok prisene. Ganske stive, men gikk aldri ut av butikken uten en bunke med film der heller. Forsvant vel i vinter 2012, og var vel en av de aller siste, skikkelige filmbutikkene som stengte dørene, mens Bergen og Fredrikstad sine Playcom sjapper holdt ut et par år lenger, før de også forsvant.

Free Record Shop, Gunerius, igjen, før man ankom de, lå det jo også ei som gikk under navnet DVD 2000, hvor nå Thon Hotel holder til, og de hadde også enormt mye film, men veldig rotete og uoversiktlig og her måtte en ta seg laaang tid, om en ville finne noen perler, for de var der, ingen tvil, men igjen, tålmodighet lønte seg når man var innom der. Tror de stengte dørene i 2004-05, synd, for fant mange favoritter her også.

Tilbake til Free Record Shop, og den på Gunerius, det var her jeg først begynte å finne/samle manisk på danske Another World Entertainment sine utgivelser, da tilbake i sommer 2006, med de groteske kannibalfilmene som Cannibal Holocaust (utgitt for første gang i uklipt versjon i Norge) og de italienske Zombie filmene fra 70 og tidlig 80-tallet, og nei, skjønte at her var det et selskap som var verdt å følge nøye med på, og virket som Free Record Shop var tidlig ute med å satse tungt på den slags. De hadde også alltid mye tøffe 80-talls action og skrekk titler liggende på DVD, til meget billig pæng. John Carpenter, Sly Stallone, Arnie, Charles Bronson, Steven Seagal osv.

Platekompaniet var jo så og si over alt i en lengre tid,  men avsluttet alltid turene med et besøk hos den på Grønland T-bane stasjon, og igjen, liten butikk, men alltid noe nytt og spennende, hyggelige og informative folk og ble veldig skuffa når den stengte dørene tilbake i vinter 2006, men fikk slått til i siste liten, på et enormt musikkinnkjøp, da alt var satt ned med massiv prisreduksjon, og handlet prog-rock skiver i hytt og pine.

Nei, på det verste hadde man vel 8-10 handleposer (føltes slik) med film, musikk, bøker, tv-spill og tegneserier, og kunne ikke vente med å åpne dem, og turene hjemover gikk alltid fort, da man fantaserte om hvor kule filmene/platene ville være, og ikke før man kom hjem, for man ned til byen for en tur innom 2-3 andre musikk/filmsjapper.

Siste handleturene har jo vært innom Platekompaniet på Oslo City, som nå er kun ei etasje igjen, men bedre enn ingen ting selvsagt. Likevel litt trist, men hender man blir fristet i ny og ne, men håper da de vil holde ut litt til, for en storby uten en eneste musikk/film butikk på gateplan, det er jo bare leit, hvert fall for de som er glad i den slags underholdning, og er samlere.

Anonymkode: daee8...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Med kronisk sykdom som holder meg hjemme, så trenger jeg enkel kontakt med omverden. Telefon går sjeldent. Da hadde jeg også mistet venner som forstår, for de har samme sykdom. Jeg trenger den digitale hverdagen for å kunne bestille meg mat, klær, medisiner. 

Anonymkode: 9f733...53d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en drøm å avdigitalisere oss noe. Alle digitale hjelpemidler og plattformer gjør oss stressa og er mer til plage enn nytte. Gå på besøk uten å ringe først,sitte med håndarbeid eller kryssord i stedet for på FB/Instagram/tiktok osv hadde vært sunt. Gå på biblioteket og slå opp i et leksikon for å finne svaret på noe, da husker man det. Man husker ikke ting i fem minutter når man bare googler det der og da. 

Dette er noen eksempler, jeg kunne nevnt mange andre. Jeg ser bare positive ringvirkninger. 

Anonymkode: d5b30...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er så mye bedre nå, så det vil jeg helst ikke.

Anonymkode: f9d27...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ønsker meg ikke tilbake til det. Jeg som hører mye på musikk fesk når jeg er ute og går, ikke om jeg ønsker den hoppingen om på disken om jeg gikk et skritt feil 😅men jeg ønsker og kutte ned på bruken. Være mere tilstede på arrangemanger. Er jeg med venner så legger jeg fra meg mobilen og prøver og være tilstede i nuet. Så lenge jeg har et valg ville jeg ikke gått tilbake til 98 teknologi 😬

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...