Gå til innhold

Hadde du taklet å leve med 1998-teknologi de neste 10-årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså at alle måtte gjøre det. CD-er kom tilbake. Spotify ble forbudt. Smarttelefoner forbudt. 

Anonymkode: a5f0d...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke faen, da måtte jeg ha dratt på kontoret for å jobbe igjen.

Anonymkode: 62cb5...32e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde overlevd men fy faen så kjedelig det hadde vært. Bare stress å gå tilbake til dårligere internett, nedlastning i hytt og pine og dårlig grafikk. Liker meg der vi er nå jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definitivt. Jeg tror det hadde vært mye bedre for folks psyke. Det å stadig ha alt av informasjon og impulser kjempelett tilgjengelig i lomma til enhver tid er skadelig.

Men jeg hadde nok likt det enda bedre om vi heller skrur klokka enda noen år tilbake i tid.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ble likt for alle, ja det kunne jeg ha gjort. Men da måtte de ha kommet med en veldig god grunn altså. Som at konspirasjonen om farlig nett viser seg å være riktig. Jeg har ikke smarttelefon, så den biten er uproblematisk. Men jeg lengter absolutt ikke tilbake tilbake til tiden med sneglefart på nettet. Ville ha savnet Spotify også. 

Anonymkode: d0322...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke faen, da måtte jeg ha dratt på kontoret for å jobbe igjen.

Anonymkode: 62cb5...32e

Godt poeng. Hjemmekontor er digg. Jeg tenkte ikke en gang på det. Rart hvordan man tar nett-tilgang for gitt. 

Anonymkode: d0322...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann hadde elsket det. Jeg vet ikke om jeg hadde ønsket det. Jeg er en person som har det med å tilpasse meg situasjonen uansett, så det hadde nok gått greit, men jeg hadde ikke likt å gå tilbake til det, som min mann definitivt hadde likt det veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk befriende ut. Etter at teknologiabstinensene hadde lagt seg så ville jeg nok opplevd å få et roligere og bedre liv av det. 

Tror all stimulien vi utsetter oss for gjøre mer skade enn vi noengang klarer å innse selv. Hjernene våre er på høygir fra man står opp til man legger seg. Det er egentlig absurd å tenke på. Ikke rart folk sliter med helsa. 

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forutsatt at jeg kunne hatt bra nok nett til å jobbe hjemmefra så hadde det vært greit. Jeg har jo klart meg uten før (født i 1976). Systemet vi har på jobb er fra 90-tallet (vi måtte nettopp oppgradere fordi versjonen vår ikke supportertes lenger), så det burde gått. Vi hadde mobiltelefoner i 98 også, og nettbank. 

Jeg liker mye av den nye teknologien, og smarttelefonen min, men samtidig er det mye ulemper med sosiale medier. Kunne jeg velge ville jeg heller bare fjernet alle SoMe og beholdt de nyttige appene 😄

Anonymkode: daf76...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, verken privat eller i jobbsammenheng. 1998: den gang bankID var en pappskive med tall på (og ikke noe man kunne bruke som generell digital signatur), nettbank var så nytt at få brukte det, ingen hadde hørt om e-resept, Altinn var flere år inn i framtida, selvangivelsen måtte fylles ut på et ganske omstendelig skjema (basert på ganske mye papirdokumentasjon), netthandel var en sjeldenhet, Vipps lå så fjernt inn i framtida at man ikke kunne tro det gikk an, møter måtte avholdes fysisk, viktig informasjon måtte sendes som fysiske brev osv osv. Jeg ønsker meg ikke tilbake. 

CD, DVD og papirbøker er ikke problemet her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klart taklet det for all del, vi mennesker er utrolig tilpasningsdyktig og jeg er nok ikke noe annerledes enn andre på den måten. Men det er lite ønskelig og høres mildt sagt helt forferdelig ut.

Jeg liker vipps og nettbanken, det er så enkelt og greit og er på mine (kunden) sine betingelser. Jeg kan benytte meg av dette hvortid og hvor som helst og må ikke akseptere banken sine åpningstider eller geografisk befinnelse for å få ting gjort.

Forbrukere har fått langt mer makt og rettigheter og gitt en enklere hverdag med bank id, bestille enkelt resepter, ha  tilgang til journalen, bestille legetime.. Selvangivelsen, skatt mm...

Betale Skyss på app, finne ulik musikk, handle på nettet. Ha leksikon lett tilgjengelig uten å bla opp i en bok. Finne ut av ting kjapt og enkelt.

Jeg liker å ha mer utvalg enn linjer tv og bestemme selv hvilke serier og filmer jeg sksl se når jeg skal se de.

Psyken min har det helt utmerket godt med smart telefon, med apper og some og med å kunne gjøre ting på mine premisser.

 

Jeg liker godt some og det er få ting som kan løfte en bedreten dag så mye som å gå inn på some og finne videoer og bilder som gjør at jeg kan le så jeg rister. Men igjen: jeg bestemmer hvordan jeg skal bruke some. Noen bruker jo bare some til å føle seg mer bedriten og ha en  mislykket dag. Så slik jeg ser det så handler det om hva en bruker some til, men det er vi faktisk alle ansvar for hver og en, ikle some i seg selv.

 

Så joda jeg hadde taklet, men fy søren så glad jeg er for at jeg ikke må! Jeg liker den teknologien vi har i dag. Vi har en enklere og langt bedre hverdag og denne tøysete nostalgien over en hverdag som var langt mer tungvint på alle plan, en papirmølle, og en verden som ikke var tilpasset forbrukere på noen områder vil jeg ikke tilbake til..

Tror ikke mange tenker på hvor tungvint og hvor mange kølapper en måtte trekke i 98, kontra nå. Alt går lettere fra apoteket handling til vanlig dagligvare, skatt, leger, bank, økonomi, musikk, streaming. Alt er mye bedre med den teknologien vi har i dag.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde taklet det greit, vi overlevde jo da også. Synes forøvrig det blir trist den dagen papirbøker eventuelt forsvinner, det er koselig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...