Gå til innhold

Hadde du taklet å leve med 1998-teknologi de neste 10-årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

CD-er kom tilbake.

Anonymkode: a5f0d...3a9

De eksisterer da enda C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif

Tilpasser meg det meste, unntatt et liv uten bøker. Dét skjer ikke A54395D0-45A0-40F7-AE99-E69E50A34C18.gif.12ea8de08e7792071b49559fd7f69f4c.gifbrodkavelarg.gif.1bbfee5bd32ad27d968562d304356511.gif

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gikk fint da, men noe er mer lettvint nå andre ting mer tungvindt.

Det var enda 4 år til jeg fikk internett og kom i kontakt med ei dame. Så akkurat det hadde vært vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte studier via nett i 1998, og var på diskusjonsforum og chattegrupper, så det var ikke så voldsomt annerledes da egentlig.

Men husker da jeg installerte Office-pakka det året, ved hjelp av 42 disketter...😂 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde passet meg meget bra.

Da hadde jeg fått en ny sjanse til å bli oppfinneren av Facebook, Youtube og Kvinneguiden.

Anonymkode: c4326...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale medier kunne veldig gjerne ha blitt forbudt og forsvunnet for godt. Da hadde jeg jublet høyt. Fy fader så sjukt mye drit det er på tiktok, youtube, snapchat, Facebook osv. Unger i dag har oppmerksomhetsrekkevidde på 20 sekunder, det er helt vanvittig. De fleste tenåringer klarer faktisk ikke å lese en bok.

Anonymkode: 48bd0...9af

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, storetora said:

Privat ja, i jobbsamenheng nei.

Skulle si det samme. Hadde slitt på jobb.

Anonymkode: 6258a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sosiale medier kunne veldig gjerne ha blitt forbudt og forsvunnet for godt. Da hadde jeg jublet høyt. Fy fader så sjukt mye drit det er på tiktok, youtube, snapchat, Facebook osv. Unger i dag har oppmerksomhetsrekkevidde på 20 sekunder, det er helt vanvittig. De fleste tenåringer klarer faktisk ikke å lese en bok.

Anonymkode: 48bd0...9af

Det hadde gjort alt mye bedre, helt enig. Utover det så hadde jeg klart meg fint uten Internett hvis verden hadde vert tilrettelagt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min store drøm.
Å ha datamaskiner med Internett-tilgang på jobb, men ikke hjemme er min drøm. Og selvfølgelig ingen smarttelefon. Jeg ser nytten av mobil eller personsøker for visse folk, som f.eks. Røde kors-mannskap eller andre som MÅ kunne nås til enhver tid, men for folk flest skaper mobil bare stress. Savner virkelig muligheten til å dra ut telefonledningen og bare slappe helt av, eller å kunne reise på sommerferie på hytta og ikke snakke med noen på flere uker. Jeg tror det er sunt for oss, og jeg tror måten vi lever på nå der vi er konstant pålogget er veldig skadelig – særlig for barn og unge i vekst. 

Anonymkode: f46a1...172

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså at alle måtte gjøre det. CD-er kom tilbake. Spotify ble forbudt. Smarttelefoner forbudt. 

Anonymkode: a5f0d...3a9

Det hadde vært en drøm!

Kanskje litt abstinenser på tilgang til internett og strømmetjenester i starten, men ellers skulle det gått bra. Vi blir jo avhengige av slikt mot vår vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, verden er en jævel og jeg vil vite om han. 

Anonymkode: ccb2f...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å si ja, for jeg lengter av og til tilbake til de åra og husker det som herlige år, men tror mye har med å gjøre at jeg var barn, og mye av det som var pes med den dårlige teknologien slapp jeg å forholde meg til.

Vente på at internett skal koble seg til, at det tok laaang tid før en nettside lastet inn, eller at PCen på deling skulle bli ledig? Null stress, jeg var jo barn og hadde all verdens tid.

Men, så husker jeg når jeg skulle begynne på vidergående og skulle søke borteboerstipend av Lånekassen. Det måtte gjøres på papir, skjemaer med underskrift måtte fylles inn og det tok flere UKER før man fikk svar, mens man hadde desperat behov for penger. Tror faktisk at det første året tok 2 måneder før jeg fikk sva og penger, fordi Lånekassen måtte jo også hente inn inntektsopplysninger fra foreldrene mine. Og svaret kom til skolen. O

Savner definitivt ikke den lange saksbehandlingstiden og postsending av søknader og diverse.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er min store drøm.
Å ha datamaskiner med Internett-tilgang på jobb, men ikke hjemme er min drøm. Og selvfølgelig ingen smarttelefon. Jeg ser nytten av mobil eller personsøker for visse folk, som f.eks. Røde kors-mannskap eller andre som MÅ kunne nås til enhver tid, men for folk flest skaper mobil bare stress. Savner virkelig muligheten til å dra ut telefonledningen og bare slappe helt av, eller å kunne reise på sommerferie på hytta og ikke snakke med noen på flere uker. Jeg tror det er sunt for oss, og jeg tror måten vi lever på nå der vi er konstant pålogget er veldig skadelig – særlig for barn og unge i vekst. 

Anonymkode: f46a1...172

Personsøker finnes vel ikke lenger?

Hadde nok klart meg helt fint med 1998-teknologi. CD-er spiller jeg fortsatt innimellom og jeg kunne aldri i verden kvittet meg med CD-ene mine. Mobil hadde vi jo den gangen også og vi sendte meldinger, som idag. Hadde vært tungvint med så treigt Internett da og kameramobiler var ikke kommet enda og minnekort til digitalkamera var veldig dyrt, så hadde ikke kunnet ta like mye bilder som jeg gjør idag. Ikke var det særlig bra minne på PC-ene heller og eksterne harddisker var sikkert rådyre på den tiden, om de i det hele tatt fantes. Så hadde nok blitt en del papirbilder også, noe som faktisk var veldig koselig.

Sosiale medier bruker jeg svært lite, så det hadde jeg klart meg finfint uten. Hadde vært litt kjedelig uten YouTube og strømmetjenester da, men kjøpe/leie vhs/dvd funket jo fint det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det før, så det skulle ikke være noe problem. 

Tror nok det vil være verre for de som ble født etter 2000 års skifte. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde gått fint. Var voksen i 1998.

Fikk min første mobil da sms ikke fantes. Studerte da det var de store disketten. Vennligst sett inn diskett nr. 2 for å fortsette å beregne kalkylene. Internett kostet skjorta og du delte linja med fasttelefonen. Enten eller. Min første datamaskin ble kjøpt i 1987 og kostet hele 25 tusen.

Litt usikker hvordan jobbe n hadde vært siden vi i dag kun jobber på ulike programmer på nett. 

1998 er helt ok og hadde gått fint.

 

Anonymkode: 9f70c...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det var fint i 1998, for da var dette det nyeste. Vi var bare i begynnelsen, og pc begynte å bli allemannseie. Den ble ikke brukt så mye på nett heller, for internett på telefonlinja var dyrt.   
25 år etterpå ser vi tilbake og forstår hvor mye som har skjedd på området. Nå vil vi ikke klare oss uten, da nesten alt foregår digitalt. Det er skremmende også, for samfunnet stopper uten nett. Det er faktisk utrolig sårbart.  Vi skal bare logge oss på.., vi skal sjekke noe og sende penger, vi skal ha tilgang til pengene våre, sende salgsmelding på en bil, bestille billetter..

i dag blir ungene født med mobil i hånden, mens vi måtte klare oss med ski på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde gått helt fint det. Har en hytte uten strøm jeg er på vær sommer. I år ladet både telefonen ut og ikke hadde jeg batteri til radio heller. Ble et par uker i stillhet. Likte det. Fant tilbake til kjernen i meg, kreativiteten. Etter vært ble jeg sittende lytte til fugler osv. Jeg trives nok bedre slik.

Var forøvrig 11 år i 1998. Husker friheten med å løpe rundt i skogen og komme inn til middag som betydde når man var sulten, det ble mørkt eller alle andre hadde løpt hjem til middag. 

Friheten er i grunn det som savnes mest frihet til ikke å bli kontaktet. Er man borte fra sosiale media feks en dag eller to blir folk hysterisk. 

Føler meg mer fanget i dagens samfunn. 

 

Anonymkode: 01e2b...eb5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1998 var jeg 19 år.

Fremdeles  brukte vi   hustelefoner( bare etter kl 19 - ellers ble det dyrt)  og nokiane  kunne bare  brukes å ringe/ sende sms.

Kinobillett kosta 55 kr.

Når stipendet kom gleda vi oss å gå på  platebutikk å kjøpe CDer.

På søndager gikk vi på videosjappa for å låne VHS eller DVD.

Endret av Rogadame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså at alle måtte gjøre det. CD-er kom tilbake. Spotify ble forbudt. Smarttelefoner forbudt. 

Anonymkode: a5f0d...3a9

Np om jeg får ha samme mob som i 98 (det var smarttelefon den gangen og om enn litt mindre smarte enn i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært både deilig/en lettelse og tungvint samtidig. 

Men jeg hadde kun klart det dersom resten av verden (eller i det minste omgangskretsen min) hadde gjort det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...