Gå til innhold

Trenger man å gi bryllupsgave når det ikke er noen feiring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er såret, ikke fornærmet. Jeg har jo selvsagt ikke sagt noe til dem. Jeg trodde de avlyste hele ekteskapet når de avlyste festen, og så var de plutselig gift. 

Anonymkode: 3c576...a2c

Jeg skjønner godt at du ble såret.

Min bror giftet seg også, etter flere års samboerskap og barn. Ingen var fornærmet, men han fikk ikke gave av foreldrene mine. De syns ikke det var naturlig å gi gave, da det ikke var noe feiring overhodet. Og det syns jeg er helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mitt barn har giftet seg. Hun har vært sammen med sin mann i 15 år, og er vel etablerte. De sa de ikke trengte å få gave, men ønsket seg i så tilfelle penger. Selskapet de hadde planlagt ble avlyst et par måneder før det skulle holdes, og de giftet seg uten feiring.

Må vi da gi gave? Jeg har ikke lyst til å gi dem penger når de ikke en gang har invitert på kaffe og kake. 

Anonymkode: 3c576...a2c

Det er barnet ditt! Hvor kjip går det an å bli? 

Hvor mye har du spart på å ikke holde selskap for dem? Du vet at normale mennesker hjelper barna sine med utgifter der når de gifter seg?

Anonymkode: 9516a...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er barnet ditt! Hvor kjip går det an å bli? 

Hvor mye har du spart på å ikke holde selskap for dem? Du vet at normale mennesker hjelper barna sine med utgifter der når de gifter seg?

Anonymkode: 9516a...c9f

Nei, ikke normalt når de har vært sammen og samboere i femten år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er barnet ditt! Hvor kjip går det an å bli? 

Hvor mye har du spart på å ikke holde selskap for dem? Du vet at normale mennesker hjelper barna sine med utgifter der når de gifter seg?

Anonymkode: 9516a...c9f

Ikke i Norge, nei. Her til lands betaler man for selskapsutgifter selv, som seg hør og bør. 

Anonymkode: 208da...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er såret, ikke fornærmet. Jeg har jo selvsagt ikke sagt noe til dem. Jeg trodde de avlyste hele ekteskapet når de avlyste festen, og så var de plutselig gift. 

Anonymkode: 3c576...a2c

Jeg hadde blitt skuffet om min sønn bsr då dum st hsn giftet deg. Du hsr jentebsrn da, då du har strengt tatt kommet godt ut sv dette.

Anonymkode: afece...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke i Norge, nei. Her til lands betaler man for selskapsutgifter selv, som seg hør og bør. 

Anonymkode: 208da...0a5

Vel, det har tydeligvis kommet noe i veien for det, siden selskapet ble avlyst! Kanskje de fant ut at det ble for dyrt? Det er mange som har høye utgifter nå, og folk venter med å gifte seg til de har råd. Så er det alltid noe annet som må prioriteres. 

Jeg tenker vel at JEG hadde gitt dem en oppmerksomhet, og et klapp på skulderen. Men det er kanskje ikke alle foreldre som er slik. TS ser ut til å sutre mer over at ikke HUN får gå i selskap. ...som jo sier sitt. 

Anonymkode: 9516a...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker veldig gjerrig og småsur.

Broren til mannen min giftet seg i syden vi var ikke der. 

Ga penger i gave i ettertid som de ble takknemlige for  

Anonymkode: a0862...7f3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ikke har et normalt forhold til din datter. Normalt at spesielt foreldr bryr seg og ønsker å gi gave. 

Jeg ville gitt de en god vin, konfekt og et beløp jeg hadde hatt råd til. Et fint kort. 

Eller hva med å invitere de ut på restaurant for en "feiring"?

Anonymkode: 7cab6...7fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barnet ditt, be dem selv over for en god matbit og lag en kake eller god dessert. Så kan det jo være noe dem trenger eller et bidrag med en sum til noe annet ellers til en koselig helg sammen et sted feks. Kan man jo tilby seg og være barnevakt i tilegg om dem har egne barn. Må man virkelig gi igjen med samme mynt, får ikke jeg noe ut av dette skal dem ikke få noe av meg heller. Om min datter fesk giftet seg med kun forlovere og heller brukte pengene på seg selv det dem sparte på selskap så får hun lov til det. Ingen ønsker noe mere rundt en sånn dag. Kjenner flere som har opplevd det. Tenker det er ikke hvem som helst men sitt eget barn her

Anonymkode: c2e0b...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skal være ærlig å si at jeg ble overrasket over alle svarene. At man skal gi gave til noen bare fordi de gifter seg, når de til og med velger vekk å feire dette med familien sin.

Og de har jo alt de trenger har de sagt, og ønsker seg penger 🙄 Kan jeg gi noe annet likevel? En vase eller noe sånn? 

Anonymkode: 3c576...a2c

Er det holdingen man har når det er snakk om egne barn her, så ikke få barn. Barna skal selv få lov til og velge selv hvordan dem ønsker og gifte seg. Om dem ikke vil ha selskap eller ikke. Man er passe smålig når man blir furt over at dem ikke gjorde ting som ikke passet oss. Man kan bli skuffet men man skal respektere det er deres liv og valg nå. Og så kan man jo be dem ut for og spise eller gjøre noe annet koselig for og vise at man er gla for at dem er gift. Istedenfor og være sur og krenka og furt. 

Anonymkode: c2e0b...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifta oss etter å ha vært sammen i 12 år. Mine foreldre ble involvert i form av å være barnevakt i en annen by. Vi forventet ikke gaver og ble litt tatt på senga når folk spurte hva vi ønska oss, men må innrømme at jeg hadde blitt litt skuffa om ikke foreldrene våre hadde gitt en liten oppmerksomhet, om det så var en blomsterbukett. På samme måte som de gir bursdagsgaver selv om vi ikke har feiring. 
 

Anonymkode: 113c1...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi de giftet seg? Vil påstå det er større en kaffe og kaker. 
 

Du er en gnien faen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man i utganspunktet ikke trenger å gi gave hvis man ikke blir invitert til noe, unntatt hvis det er noen nærme og det er en «gyldig grunn» til at man ikke blitt invitert. Og her er det datteren din, og det ble ingen feiring for noen..

Men ville nok følt litt «uvilje» mot å gi penger ja. Når jeg føler på sånt, prøver jeg ofte å finne på noe annet å gi enn penger. (Man kan ønske seg alt man vil, men det er strengt tatt opp til giveren å bestemme gaven). Og her trenger de visst egentlig ingenting, så da kan man ta seg kreative friheter, tenker jeg. 
Hva kan passe? Noe arvegods med affeksjonsverdi? Gavekort på barnepass?En opplevelse, enten for alle eller til paret mens du passer barna?

Anonymkode: 5c3cb...feb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn har giftet seg. Hun har vært sammen med sin mann i 15 år, og er vel etablerte. De sa de ikke trengte å få gave, men ønsket seg i så tilfelle penger. Selskapet de hadde planlagt ble avlyst et par måneder før det skulle holdes, og de giftet seg uten feiring.

Må vi da gi gave? Jeg har ikke lyst til å gi dem penger når de ikke en gang har invitert på kaffe og kake. 

Anonymkode: 3c576...a2c

De har jo ikke hatt bryllup. De har hatt vielse/seremoni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker man i utganspunktet ikke trenger å gi gave hvis man ikke blir invitert til noe, unntatt hvis det er noen nærme og det er en «gyldig grunn» til at man ikke blitt invitert. Og her er det datteren din, og det ble ingen feiring for noen..

Men ville nok følt litt «uvilje» mot å gi penger ja. Når jeg føler på sånt, prøver jeg ofte å finne på noe annet å gi enn penger. (Man kan ønske seg alt man vil, men det er strengt tatt opp til giveren å bestemme gaven). Og her trenger de visst egentlig ingenting, så da kan man ta seg kreative friheter, tenker jeg. 
Hva kan passe? Noe arvegods med affeksjonsverdi? Gavekort på barnepass?En opplevelse, enten for alle eller til paret mens du passer barna?

Anonymkode: 5c3cb...feb

De kunne da invitert foreldre til middag hjemme hos seg selv. Gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor de valgte å gjøre det sånn..men.. 

Anonymkode: a0862...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan folk som deltar i indignasjonskonkurransen pliiis finne på litt mer morsomme og kreative svar? Et top-notch innledende debattinnlegg fortjener bedre. 

Anonymkode: 3ed84...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lurer på hvorfor de valgte å gjøre det sånn..men.. 

Anonymkode: a0862...7f3

Ja, det lurer jeg også på. Har lurt litt på om det ble for mye for dem, de har jo 3 unger. Eller kanskje det ble for dyrt, ikke vet jeg. Det er ihvertfall dårlig gjort å invitere og la folk ordne overnatting og kjøpe nye kjoler og så avlyse, synes jeg. 

Jeg har spurt, men min datter begynte bare og gråte og ville ikke snakke om det (før jeg blir beskyldt for å være lite empatisk, spurte ikke mer ut av respekt). 

Anonymkode: 3c576...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt gave til eget barn, men ikke penger. Da hadde jeg heller kjøpt noe de kan plante i hagen for å minnes anledningen. Et prydtre el.

Anonymkode: 100ee...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...