Gå til innhold

Hvorfor kaller folk august for høst? Er jo enda sommer!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mørkt og surt ute, det regner mer eller mindre konstant, det er rundt 10 grader ute, bladene på trærne har begynt å bli oransje og vi fyrer nesten daglig. Jeg vet august er en sommermåned, men for meg er det høst.

Anonymkode: 0950b...530

Samme her ! Og vi har hatt morgener nå i august med kun 5 grader på gradestokken 🙈det roper ikke akkurat sommer for meg 😅

Anonymkode: 99342...e72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Folk vet jo selvsagt at august er en sommermåned. Når folk kaller slutten av august for høst, handler det mer om følelsen. Luften blir kaldere, vært blir mer og mer som høstværet, skolen og hverdagen starter på igjen og det blir stadig mørkere ute. Jeg personlig syns det er koselig🥰

Anonymkode: 52e92...f28

Enig. August er høst for meg personlig da, men det er fordi skolen starter igjen og jeg elsker høsten ☺️🧡🍂🍁

Folk kan da kalle august for sommer, sensommer, høst eller hva de vil. Sånt gidder jeg ikke å bruke energi på å irritere meg over ☺️

Anonymkode: 3f0f0...720

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kom høsten på Østlandet tidlig i juli! la oss håpe at resten av August og September blir litt sommer! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over det samme. Hvorfor så hastverk med å bli ferdig med den beste årstiden av alle - sommer?! Vil hjerne holde på sommeren så lenge jeg kan, og i vertfall ut august 🙌🏻

Anonymkode: de335...9e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig. Født i slutten av august og nekter å godta noe annet enn at jeg har bursdag på sommeren. Sommerkjolen skal på når jeg feirer og det serveres lette, friske cocktailer. Regn og 10* er dessverre sommervær i nordvest men ofte langt bedre også 😃

Anonymkode: 6601a...dcf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor (Sørvest) så er ofte september varmere enn juni (ikke i år, men vi hadde oppimot 30 grader for noen år siden) Har ofte badet i september når havet er varmt. Så for meg er sommeren overhodet ikke over. 

Anonymkode: bde61...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. her jeg bor er det snø og mange minus fra oktober/november og ut april. Jeg kaller definitivt det for vinter, selv om det i teorien er både høst, vinter og vår.

Anonymkode: 8ebca...017

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå ute å solte meg senest i går, for 3 dager siden hadde vi 30 grader. Ikke mye høststemning i Nord.

Anonymkode: 4bdd6...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den astronomiske sommeren varer helt til høstjevndøgn 23.september 😊 Men etter kalenderen varer jo sommeren ut august. Men da jeg gikk på skolen var det høst for meg fra skolestart i midten av august. Håper resten av august blir fin, for nesten hele juli og mesteparten av august til nå har regnet bort. Håper september også blir fin, for det kan jo være sommervarme da også selv om det er høst. 

Anonymkode: a5fa0...c67

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at årstider er kun bundet til det du lærte som barn (juni, juli, august = sommermåneder osv) er litt enkelt; da temperatur, sol, regn og været påvirker oss mer enn om kalenderen sier august. Derfor virker du litt autistisk (ufleksibel) med et sånt syn.
 

Her hvor jeg bor f.eks, øst i landet vårt, har de jeg har møtt de siste to ukene, stort sett på seg ullklær og skjerf, etc. Fordi det er kaldt. Mange er forkjølet. Det er langt mer høstlig enn sommerlig temperaturmessig. Men du vil fortsatt kalle det sommer da, fordi det er august? Kall det heller august, da vel. Enkelt og greit.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jada.. August er absolutt sommermåned! Men samfunnet har også endret seg radikalt de senere årene med tanke på at julen f.eks kommer i slutten av okt/ begynnelsen av november, dette var helt utenkelig før. Så for å i det hele tatt kjenne at en har en del av høst og at en ikke går rett ifra grillen til hagenissen så stjeler en nok litt av sommeren og kaller det høst. Det blir konsekvenser av å ha jul i 3 måneder, og vi har forflyttet tider og høytider.

Selv om jeg er midt i en sommerferie akkurat nå så kjenner jo jeg det om morningen; at den klare crispy luften har fått et hint av høst i seg. Jeg ser det på kvelden at mørket har krøpet lengre inn tidligere. Det siste bildet på kameraet som jeg tok på luftetur med hunden i dag bærer preg av høst av seg med sopp, rødlig blåbærlyng, tyttebær, gul/orange blader... 

Det er selvfølgelig blåklokker og ennda gode badetempraturer og gode solfylte dager med gode temperaturer, og det er fremdeles den beste tiden på året næmlig sommer. Men august bærer også mange tegn på at den venter  høsten her om 20 dager. Og i motsetning til mennesker så er ikke naturen så slavisk opptatt av den ene dagen fra eller til. August har mye høst i seg uansett hva kalenderoppdelingen av årstider vi mennesker har gjort det til.

Men fordi sommeren er min favoritt tid tviholder jeg på den maximalt. Kommer ikke til å si at det er høst før kl 00.00 1. sep! 

 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvor i landet en bor.

Her åpner August med fint sommervær som regel og avslutter med begynnende høstfarger jeg synes det er en overgangsmåned.

Mai er også en overgangsmåned, begynner med brunt gress og naken bjørk og avslutter med løv og dyr på beite.

Det er jo vår her da, andre steder er vel dette mer april.

April ligner mer på august her i overgangen fra vinter med snø på bakken til brunt gress.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til sommeren slik jeg holdt meg til sommeren da jeg var i statene før, juni-august er sommermånedene. 
Høst- september til november,  
Vinter- desember til februar og  
Vår- mars til mai. 
d4rl2ks-79b48220-e816-40bc-a0c4-ff155ac7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinter er november- mars

Vår er april og mai

Sommer er juni- august

Og høst er september og oktober

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (40 minutter siden):

Vinter er november- mars

Vår er april og mai

Sommer er juni- august

Og høst er september og oktober

Vinter; desember, januar, februar

Vår; mars, april, mai

Sommer; juni, juli, august

Høst; september, oktober, november

Anonymkode: 6050a...ec4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krinoline skrev (10 timer siden):

Å tro at årstider er kun bundet til det du lærte som barn (juni, juli, august = sommermåneder osv) er litt enkelt; da temperatur, sol, regn og været påvirker oss mer enn om kalenderen sier august. Derfor virker du litt autistisk (ufleksibel) med et sånt syn.
 

Her hvor jeg bor f.eks, øst i landet vårt, har de jeg har møtt de siste to ukene, stort sett på seg ullklær og skjerf, etc. Fordi det er kaldt. Mange er forkjølet. Det er langt mer høstlig enn sommerlig temperaturmessig. Men du vil fortsatt kalle det sommer da, fordi det er august? Kall det heller august, da vel. Enkelt og greit.

Forklar meg hvordan en årstid kan hete noe annet bare pga temperatur? Kanskje du skal google hva sommer f.eks betyr. Har ingenting med temperatur å gjøre, kjære deg.

Anonymkode: 6050a...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vinter; desember, januar, februar

Vår; mars, april, mai

Sommer; juni, juli, august

Høst; september, oktober, november

Anonymkode: 6050a...ec4

Nei, det stemmer ikke med virkeligheten. Det er bare sånn at noen har lyst til å dele inn året i fire like lange årstider

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 23.52):

Sommer er en årstid. Altså juni, juli og august. Det spiller ingen rolle hva DU føler er høst. Hvordan klimaet er en sak, men høst er det ikke før 1. september. 
 

Mulig jeg er sær som irriterer meg grenseløst over dette, men min venninne irriterer seg også. Mange som sier allerede 1. august «nå som sommeren er over», «nå er det jo høst» bla bla bla. 
 

Folk er dum og uvitende. 
Kan forøvrig også sies om det motsatte også. Folk som føler det er sommer i mai og kaller mai for en sommer!!!!!

 

uff 🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: 6050a...ec4

Mener du høst er september, oktober, november?

Tror de fleste ville kalt november for vinter

Anonymkode: 42568...c74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vinter; desember, januar, februar

Vår; mars, april, mai

Sommer; juni, juli, august

Høst; september, oktober, november

Anonymkode: 6050a...ec4

Sånn fordeling funker ikke i Norge, vet du

Anonymkode: 42568...c74

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...