Gå til innhold

Jeg ønsker å "upgrade" bli mer classy kvinne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i tidlig 20-årene. 
Jeg har hatt mye dårlig selvtillit som dessverre har utløst seg i dårlig kosthold, mye festing, dårlige relasjoner og uten jobb. 
Har nå kommet til et punkt der jeg virkelig trenger en endring. 
Jeg har nå "kvittet" meg med de vennene jeg hadde, var mest falske uansett. 
Nå står jeg her alene og må bygge meg selv opp. Hva vil jeg? Ønsker å forbedre selvtilliten. Jeg vil endre min klesstil fra å bare gå i hettegenser, billige og kjedelige klær til å bli en mer feminin kvinne. Gå mer i kjoler, høye hæler, sminke meg bedre, hudpleie etc. Min klesstil f.eks på byen har bestått av å vise mest mulig kløft og hud. Dette ønsker jeg å endre f.eks. 

Hva annet? Bedre hobbier. Mine tidligere hobbier har kun bestått av å feste, gjerne flere ganger i uken. 
 

Hva annet vil jeg ha? Bedre relasjoner. Hvordan får man det? 
Spise sunnere og kanskje trene vil jeg. 
Ta en utdanning kanskje? 
Lista er lang. 
 

Kom gjerne med dine forslag. 

Anonymkode: 3565b...e33

  • Liker 3
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen interesser hvis du kjenner litt etter? Noe du kunne tenkt deg å utforske mer? 

Finner du en hobby kan du kanskje bli en del av et miljø og 😊

Anonymkode: a4afb...56d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk pent til deg selv, lær deg å kjenne deg selv på nytt. Hva liker du å gjøre? Hvor finner du indre ro? Hva gir deg energi? 
 

Hva gjelder hudpleie: søk litt på nett, Finn ut hva slags hud du har (normal, tørr, fet, sensitiv, kombinasjon etc) og kjøp produkter regnet for din type hud. Samme med sminke. Finn hudtonen din og kjøp sminke som passer både type hud og hudtone. 
 

klær har jeg dessverre ikke noe tips på da jeg oftest går i jeans, t-skjorte og genser/cardigan selv 😅 Kjøp kjoler hos f.eks h&m, prøv de på og kjenn etter om du liker eller misliker det. Skjørt kan jo også være et alternativ 

Anonymkode: 620d5...371

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å få meg en stabil og litt kjedelig jobb. Å jobbe i butikk for eksempel. Så hadde jeg bygget meg opp derfra. Student på siden, spart opp penger, brukt fritiden til å lese meg opp på hvordan du kan oppgradere deg. Og dersom noen kollegaer eller medstudenter skal noe sosialt ville jeg prøvd å slenge meg på uavhengig av om det var noe jeg i utgangspunktet var interessert i.

Anonymkode: a67d0...01d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En liten oppsummering. Du ønsker å jobbe mot å bli en mer classy, utdannet, og ha jobb. 
 

Akkurat nå er du på starten. Og slik jeg forstår det har du ikke jobb. Søknadsfrist for studier er gått ut. Så første skritt blir vel å søke på jobber og finne ut hva du vil studere. Jeg tenker her at alle jobber er bra. Kanskje en jobb hvor du jobber sammen med andre? Da er det lettere å få venner. Som på matvarebutikk, kafe, hvor flere er på jobb på likt. Hvis du da er positiv, glad, frempå, så blir du godt likt = lettere å bli venn med. 


klesbutikk og kiosk jobber man kanskje mer alene??? 


Har du generell studiekompetanse?
Hvis ikke, hva trenger du for å oppnå det?

Hvordan type jobb er din drømmejobb? Hvorfor? Ønsker du en typ kontorjobb som jus, ingeniør, økonomifag etc… Dette er studier som krever litt, men som kan betale seg. 
 

Legesekretær, tannlegesekretær? Jeg vet ikke hva som evt kreves av utdanning. Men hverdagene kan være hektiske men kjekke. 
 

Lege, sykepleier, bioingeniør, fysioterapeut, ergoterapeut. Yrker som krever en del mtp utdanning, og er utfordrende å jobbe i. Men givende yrker. Turnus. 
 

TIPS: Det er mange jobber som ikke er nevnt her. Et tips er å lese stillingsannonser for å få inspirasjon. 
 


Trening: gå tur er superbra å begynne med. Gå minst 30 min hver dag. Bare gjør det! Etterhvert kjenner du at det blir lettere. Det er mye trening du kan gjøre hjemme.

 

TIPS. Søk på treningsvideoer for nybegynnere på YouTube, så har du instruktør også. 
 

Kosthold: Lettere sagt enn gjort å legge om kostholdet. Anbefaler en sakte endring mot en sunnere livsstil. Feks, kjøp en mindre sjokolade. Feks en smil og ikke en stor plate. Spis blomkål med dip istedenfor potetgull. Bruk gresk youghurt og ikke lettrømme til dip. 
 

Hva spiser du til middag og hva kan du gjøre bedre der? Det er bedre å spise en filet med laks, ris og en pose grønnsaker (frossen) enn frossenpizza. Mulig det er like mange kalorier, men det er bedre næringsmessig og mer stabiliserende for blodsukker. 
 

Spis 5-10 nøtter (ja, tell) til frokost og lunsj. Det stabiliserer blodsukkeret. Særlig om du har spist noe søtt. 
 

TIPS. Det første du bør kutte er sukkerholdige drikker som brus, jus. I en overgangsperiode kan du bytte til lettbrus, og fas over til typ smaksatt brus som bris. Jeg har alltid med vannflaske i vesken. Men prøv å slutt/reduser det til helg. 


 

Kjenner deg ikke, men er stolt av deg. Dette greier du. 
 

ps…Synd du måtte kutte ut vennene dine. 

Anonymkode: 3a46c...da1

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dan type jobb er din drømmejobb? Hvorfor? Ønsker du en typ kontorjobb som jus, ingeniør, økonomifag etc… Dette er studier som krever litt, men som kan betale seg. 
 

Herremin «typ?» Hvordan jobb? Det heter hvilken type jobb. Og en lang regle om kosthold. Ærlig talt. Hva med å ta til seg litt av rådene selv. Fremstår ikke veldig classy dette innlegget her. 

Anonymkode: 681c3...35a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn på en ordentlig utdanning. Ta en master. Sørg for en god fremtid. Stil? Enkelt og klassisk. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herremin «typ?» Hvordan jobb? Det heter hvilken type jobb. Og en lang regle om kosthold. Ærlig talt. Hva med å ta til seg litt av rådene selv. Fremstår ikke veldig classy dette innlegget her. 

Anonymkode: 681c3...35a

Surmaget innlegg. Synes hen du siterer hadde gode og ikke minst overkommelige råd. 
Og litt muntlig og uformelt språk tåles vel i dette forum, herlighet.

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herremin «typ?» Hvordan jobb? Det heter hvilken type jobb. Og en lang regle om kosthold. Ærlig talt. Hva med å ta til seg litt av rådene selv. Fremstår ikke veldig classy dette innlegget her. 

Anonymkode: 681c3...35a

Å rakke ned på folk er betydelig mindre «classy» enn å bruke litt slangord.

Anonymkode: a67d0...01d

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ta noen ting av gangen. Kjøp deg en allsidig kjole som kan brukes på jobb, til hverdags og i selskap. Gå til innkjøp av en klassisk kjole, et anvendelig skjørt og en nøytral bluse. Da har du en grei base. Dressbukser er en enkel vei til å se mer "classy" ut enn jeans og joggebukser. Og noe av det viktigste: sørg for at det du bruker er komfortabelt, og ikke altfor langt ute av din komfortsone. Da blir klærne hengende i skapet. Kjøp nøytrale farger, gjerne sort, beige eller créme. 

Om du ønsker utdanning som får deg raskt ut i jobb, ta fagskole. Behøver ikke å ta mer enn et år, og du kan gjøre mye ved siden av.

Begynn med å trene jevnlig før du tar opp flere hobbyer. Ikke gap over mer enn du kan spise.

Lykke til! ❤️ 

Enkel inspovideo: 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 2df20...346

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er en kvinne i tidlig 20-årene. 
Jeg har hatt mye dårlig selvtillit som dessverre har utløst seg i dårlig kosthold, mye festing, dårlige relasjoner og uten jobb. 
Har nå kommet til et punkt der jeg virkelig trenger en endring. 
Jeg har nå "kvittet" meg med de vennene jeg hadde, var mest falske uansett. 
Nå står jeg her alene og må bygge meg selv opp. Hva vil jeg? Ønsker å forbedre selvtilliten. Jeg vil endre min klesstil fra å bare gå i hettegenser, billige og kjedelige klær til å bli en mer feminin kvinne. Gå mer i kjoler, høye hæler, sminke meg bedre, hudpleie etc. Min klesstil f.eks på byen har bestått av å vise mest mulig kløft og hud. Dette ønsker jeg å endre f.eks. 

Hva annet? Bedre hobbier. Mine tidligere hobbier har kun bestått av å feste, gjerne flere ganger i uken. 
 

Hva annet vil jeg ha? Bedre relasjoner. Hvordan får man det? 
Spise sunnere og kanskje trene vil jeg. 
Ta en utdanning kanskje? 
Lista er lang. 
 

Kom gjerne med dine forslag. 

Anonymkode: 3565b...e33

Så bra du har et mål forran deg. Om du vil kle deg classy, flott. Men ikke last alt du har. Selg hettegensere og bytt de ut i hvit, sorte, blå t skjorter. Jeans kan være classy med blazer og hvit T skjorte, feks. Du er ung, ikke kle deg som en 40 åring. Ikke sett deg i gjeld med dyre merker.. Det kan vente til du har råd. 🤷

Classy er også det å stå litt støtt på jorda. Ikke kutt ut folk som er glad i deg da! Og husk å ha det litt gøy og, classy folk fester også. Men man tar Kansje et glass vin eller to ute i stedet. 

Classy har gode manerer. Man er omtenksom og betenksom rundt hva man mener og sier. Man har gode verdier. 

Ts en utdanning du vet du vil elske å fordype deg i. Noe som vil gi deg muligheter. 

Anonymkode: df4d4...32e

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du bor i en større by er det kjempeenkelt å få jobb som telefonintervjuer (ikke telefonselger altså). Veldig enkel jobb, og erfaring på CV. Trenger ikke noe annet enn norskkunnskaper og grunnleggende leseferdigheter. 

Anonymkode: 2df20...346

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Legesekretær, tannlegesekretær? Jeg vet ikke hva som evt kreves av utdanning. Men hverdagene kan være hektiske men kjekke. 

 

Anonymkode: 3a46c...da1

Dette kan jeg svare på, VG1 Helse og oppvekstfag, VG2 helseservicefag og VG3 helsesekretær eller VG3 tannhelsesekretær.

Drittdårlig betalt, utrolig stressende jobb og som helsesekretær på legekontor må du være komfortabel med å ta avgjørelser som kan bety liv eller død. Lønn står ikke i stil med arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: f4a70...d8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at «classy» ikke er noe man kan kle seg til, men noe man er i kraft av sin person, væremåte og/eller visdom. Det handler i mine øyne om dannelse, intellekt og oppførsel. Man kommer langt med å være ydmyk, imøtekommende og å behandle andre med respekt. «Dannelsesreisen» får jo mange gjennom utdanning og karriere, men også gjennom levd liv, relasjoner, litteratur, kunst, reising og samfunnsengasjement.

Det hjelper lite å kle seg «classy» hvis disse tingene ikke er på plass (er nå min mening).

Når det gjelder klesstil prøver jeg hvertfall selv å gå for enkle kvalitetsplagg, naturstoffer som ofte er dyrere (men varer lenge). Heller ha færre plagg, men av god kvalitet. Jeg prøver å kjøpe så lite kunstfiber som mulig også av miljøhensyn.

Anonymkode: aa934...62f

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

En liten oppsummering. Du ønsker å jobbe mot å bli en mer classy, utdannet, og ha jobb. 
 

Akkurat nå er du på starten. Og slik jeg forstår det har du ikke jobb. Søknadsfrist for studier er gått ut. Så første skritt blir vel å søke på jobber og finne ut hva du vil studere. Jeg tenker her at alle jobber er bra. Kanskje en jobb hvor du jobber sammen med andre? Da er det lettere å få venner. Som på matvarebutikk, kafe, hvor flere er på jobb på likt. Hvis du da er positiv, glad, frempå, så blir du godt likt = lettere å bli venn med. 


klesbutikk og kiosk jobber man kanskje mer alene??? 


Har du generell studiekompetanse?
Hvis ikke, hva trenger du for å oppnå det?

Hvordan type jobb er din drømmejobb? Hvorfor? Ønsker du en typ kontorjobb som jus, ingeniør, økonomifag etc… Dette er studier som krever litt, men som kan betale seg. 
 

Legesekretær, tannlegesekretær? Jeg vet ikke hva som evt kreves av utdanning. Men hverdagene kan være hektiske men kjekke. 
 

Lege, sykepleier, bioingeniør, fysioterapeut, ergoterapeut. Yrker som krever en del mtp utdanning, og er utfordrende å jobbe i. Men givende yrker. Turnus. 
 

TIPS: Det er mange jobber som ikke er nevnt her. Et tips er å lese stillingsannonser for å få inspirasjon. 
 


Trening: gå tur er superbra å begynne med. Gå minst 30 min hver dag. Bare gjør det! Etterhvert kjenner du at det blir lettere. Det er mye trening du kan gjøre hjemme.

 

TIPS. Søk på treningsvideoer for nybegynnere på YouTube, så har du instruktør også. 
 

Kosthold: Lettere sagt enn gjort å legge om kostholdet. Anbefaler en sakte endring mot en sunnere livsstil. Feks, kjøp en mindre sjokolade. Feks en smil og ikke en stor plate. Spis blomkål med dip istedenfor potetgull. Bruk gresk youghurt og ikke lettrømme til dip. 
 

Hva spiser du til middag og hva kan du gjøre bedre der? Det er bedre å spise en filet med laks, ris og en pose grønnsaker (frossen) enn frossenpizza. Mulig det er like mange kalorier, men det er bedre næringsmessig og mer stabiliserende for blodsukker. 
 

Spis 5-10 nøtter (ja, tell) til frokost og lunsj. Det stabiliserer blodsukkeret. Særlig om du har spist noe søtt. 
 

TIPS. Det første du bør kutte er sukkerholdige drikker som brus, jus. I en overgangsperiode kan du bytte til lettbrus, og fas over til typ smaksatt brus som bris. Jeg har alltid med vannflaske i vesken. Men prøv å slutt/reduser det til helg. 


 

Kjenner deg ikke, men er stolt av deg. Dette greier du. 
 

ps…Synd du måtte kutte ut vennene dine. 

Anonymkode: 3a46c...da1

Jeg synes absolutt ikke det er noen god ide å anbefale krevende yrker i helsevesenet hvis motivasjonen først og fremst er «å bli mer classy». 

Ikke at vi vet så mye om TS, men basert på hovedinnlegget kan det virke som vedkommende starter fra scratch.

Yrkene du nevner i avsnitt nr 7 har foruten høye opptakskrav (kanskje med unntak av sykepleie), lange og krevende utdanninger og ikke minst ofte svært krevende arbeidsliv i andre enden. Før man begir seg ut på noe slikt bør man hvertfall sette seg godt inn i hvordan arbeidslivet ser ut for den aktuelle yrkesgruppen. De fleste spl eller leger jeg kjenner som valgte yrket primært for å oppnå sosial status, har stort sett blitt skuffet.

Anonymkode: aa934...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en kvinne i tidlig 20-årene. 
Jeg har hatt mye dårlig selvtillit som dessverre har utløst seg i dårlig kosthold, mye festing, dårlige relasjoner og uten jobb. 
Har nå kommet til et punkt der jeg virkelig trenger en endring. 
Jeg har nå "kvittet" meg med de vennene jeg hadde, var mest falske uansett. 
Nå står jeg her alene og må bygge meg selv opp. Hva vil jeg? Ønsker å forbedre selvtilliten. Jeg vil endre min klesstil fra å bare gå i hettegenser, billige og kjedelige klær til å bli en mer feminin kvinne. Gå mer i kjoler, høye hæler, sminke meg bedre, hudpleie etc. Min klesstil f.eks på byen har bestått av å vise mest mulig kløft og hud. Dette ønsker jeg å endre f.eks. 

Hva annet? Bedre hobbier. Mine tidligere hobbier har kun bestått av å feste, gjerne flere ganger i uken. 
 

Hva annet vil jeg ha? Bedre relasjoner. Hvordan får man det? 
Spise sunnere og kanskje trene vil jeg. 
Ta en utdanning kanskje? 
Lista er lang. 
 

Kom gjerne med dine forslag. 

Anonymkode: 3565b...e33

Er festing en hobby nå??

Anonymkode: a376e...6d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes absolutt ikke det er noen god ide å anbefale krevende yrker i helsevesenet hvis motivasjonen først og fremst er «å bli mer classy». 

Ikke at vi vet så mye om TS, men basert på hovedinnlegget kan det virke som vedkommende starter fra scratch.

Yrkene du nevner i avsnitt nr 7 har foruten høye opptakskrav (kanskje med unntak av sykepleie), lange og krevende utdanninger og ikke minst ofte svært krevende arbeidsliv i andre enden. Før man begir seg ut på noe slikt bør man hvertfall sette seg godt inn i hvordan arbeidslivet ser ut for den aktuelle yrkesgruppen. De fleste spl eller leger jeg kjenner som valgte yrket primært for å oppnå sosial status, har stort sett blitt skuffet.

Anonymkode: aa934...62f

Jo, sant det. Men hun er tidlig i 20 årene, og vi vet ikke så mye om henne eller hennes ambisjoner. 
 

Der er veldig mange muligheter, og fordi vi ikke vet så mye, så nevnte jeg ulike yrker. 
 

Selv om hun har brukt litt tid på å feste, så er det ikke for sent å ta en master. Også om hun mangler studiekompetanse. 
 

Men ja. TS bør absolutt sette seg godt inn i type utdanninger, yrker, og tilhørende arbeidshverdag som hun finner interessante. 

Anonymkode: 3a46c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...