Gå til innhold

Var dette en normal oppstart i barnehage?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste tenker jo barnets beste og velger oppstart utover høsten. Ikke midt i fellesferien sammen med masse andre unger

Anonymkode: 899fb...eed

De færreste steder kan man velge oppstart helt selv.. 

01.08 er ikke midt i fellesferien. Fellesferien var over i forrige uke. 

Anonymkode: 5aefd...051

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De færreste steder kan man velge oppstart helt selv.. 

01.08 er ikke midt i fellesferien. Fellesferien var over i forrige uke. 

Det som da er merkelig er at oppstart i barnehagen utarter seg slik TS sier 

Anonymkode: 80409...845

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som da er merkelig er at oppstart i barnehagen utarter seg slik TS sier 

Ja, det høres fullstendig uprofft ut. Har heldigvis aldri opplevd slike oppstarter med mine barn. Her har vi blitt møtt i garderoben, og en ansatt har fulgt oss hele tiden, og vært opptatt av å få kontakt med barnet vårt. De har latt de andre barna være mest mulig ute, så våre barn har fått funnet seg til rette inne på avdelingen uten mye ståhei og forstyrrelser. 

Skrevet

Det spiller ingen rolle om det er oppstart 1. , 7, eller 15.august. dere har fått tilvenningsdato, og skal bli fulgt skikkelig opp de dagene. En kontaktperson skal følge dere og barnet opp. Barnet skal bli trygg på den personen, så oppstarten blir trygg. Den personen skal gi dere informasjon og opplysningspapirer, og vise dere litt rundt, f.eks i garderobe hvor barnet har plassen sin, hvor toaletter er, avdelingen osv. Vet du hvem som er kontaktperson? Isåfall spør etter den personen neste gang dere er i barnehagen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er redd det ikke hjelper så mye å si i fra, de har jo den organiseringen ut hele måneden og det kommer flere nye etterhvert. Hvordan skal de da ivareta mitt barn denne måneden?

Hvor mye kontakt med barnet skal jeg forvente at de har når jeg drar der i fra? Er redd det skal bli gående rundt for seg selv blant mange ukjente barn, foreldre og ansatte. 

Anonymkode: 04bb1...c23

Jeg ville forsøkt å si fra, så har du i alle fall gjort det. Hvis responsen er veldig uproff, og de ikke ser de tingene du påpeker, så ville jeg tatt det som et rødt flagg (og evt funnet dagmamma). Ville også klaget på denne bhg vis formelle kanaler, så ingen andre må oppleve dette. Og det er ikke ditt ansvar å tilpasse seg "opplegget" deres, det er bhg som skal tilrettelegge for at barnet blir trygg og får en god start. Og drit i de som sier at oppstart er vanlig da og da, ut i fra denne tråden er det like vanlig å starte 01.08, som 15.08 (vårt barn startet 01.08).

Barnet skal ikke bli gående rundt alene, det er helt uforsvarlig for er så lite barn. De ansatte skal være tett på, ha barnet mye på fanget og holde det om det virker lei seg eller utrygg. Og hvis barnet er såpass trygg at hun eller han utforsker, så skal de være like ved, på gulvet med barnet og observere. Det er i alle fall slik de er i vår bhg.

Skrevet

Det er foreldrene som bestemmer jo.

Jeg valgte oppstart 2-3 mnd etter alle andre slik at det var harmoni på avd da mine skulle begynne. Gikk så fint

Tull og tøys! Det bestemte ikke vi - vi kunne selvfølgelig si fra om datoen ikke passet oss, men vi fikk foreslått en dato fra bhg. Hva tror du skjer om for mange velger samme dato? Det er mye som skal koordineres internt i en bhg, og det er ikke kun opp til foreldrene nei.

AnonymBruker
Skrevet
miip skrev (19 minutter siden):

Tull og tøys! Det bestemte ikke vi - vi kunne selvfølgelig si fra om datoen ikke passet oss, men vi fikk foreslått en dato fra bhg. Hva tror du skjer om for mange velger samme dato? Det er mye som skal koordineres internt i en bhg, og det er ikke kun opp til foreldrene nei.

Vi bestemte da sønnen vår er født i november så fikk vi oppstart i november. Avtalte så klart dato med barnehagen slik at det passet for alle parter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi bestemte da sønnen vår er født i november så fikk vi oppstart i november. Avtalte så klart dato med barnehagen slik at det passet for alle parter. 

Ja det blir jo noe annet, hvis man ønsker og det passer med oppstart sent ut på høsten. Men ikke alle kan forskyve i 2-3 mnd fordi det er roligere da...

AnonymBruker
Skrevet

Dette var ikke en fin start ts. Dette må du ta tak i. Du skal føle deg trygg og at barnet ditt blir godt ivaretatt når du ikke er tilstede. Følg magefølelsen din. 

Mange starter 1 august. Med mine barn var oppstart i midten av august. Vi hadde en primærkontakt. Vi ble tatt kjempe godt i mot. Før vi kom inn gjennom porten dukket pedleder opp. De hadde lagt opp timene den første dagen slik at kun vi foreldre, barnet og den ansatte skulle være sammen i et eget lekeområde uten forstyrrelser. 

Vi satt å pratet masse. Hun lekte med barnet vårt og det var rett å slett en god følelse. Vi hadde 14 dager tilvenning. Det var aldri noe stress. På dag to fikk vi hilse på de minste barna og vårt barn fikk utfolde seg litt mer med dem og hilse på flere av de ansatte som alle gjorde sitt beste for at barnet skulle trives. Nei det var en fin start for alle ungene.

Så nei ts det dere har opplevd er ikke greit. Om dette ikke bedrer seg så bytter du bhg om du har mulighet. 

Anonymkode: cd129...71e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

nå er det jo sommerferie så dårlig tidspunkt å begynne i barnehagen på? 

De fleste her starter i jobb og barnehage 1. august (31. juli i år). Fellesferien er ferdig. Kanskje du blander med skoleferie?

Anonymkode: b584c...486

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 12.44):

Mange skriver dette men man får jo en dato for oppstart. Man velger jo ikke dette selv. Det er jo vanlig at det er oppstart hele august (fra i dag, 1. august). Om barnehagen ikke kan ta inn barn 1. august så må de jo ikke sette opp oppstart 1. august, foreldrene skal jo ikke selv forstå hvor mange som er på jobb i barnehagen og spørre om å endre dato basert på det før man har begynt en gang...

Anonymkode: c927f...2aa

Det er nok veldig forskjellig hvordan det er. Her får nye barn starte etter planleggingsdagene, da begynner nytt barnehageår. Samme dag som skolestart. 

Hilsen pedagog som er omtrent halvveis i ferien😅

Anonymkode: 19cab...1b1

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (På 1.8.2023 den 13.05):

Mange barnehager bruker fortsatt denne, selv om den begynner å bli utdatert. De fleste foreldre får bare tre dager fri med lønn til tilvenning, dessverre. Jeg har selv som pedagog god erfaring med individuelt tilpasset tilvenning over minimum 14 dager og gjerne lenger, men ikke alle foreldre har mulighet til det pga jobb.

3 dager hver. De fleste Bhg bruker vel jåttåmodellen og bruker 5-6 dager + mer ved behov 

Anonymkode: f2f5a...c77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

3 dager hver. De fleste Bhg bruker vel jåttåmodellen og bruker 5-6 dager + mer ved behov 

Anonymkode: f2f5a...c77

Mange får tre dager hver, ja. Og man kan bruke feriedager og avspasering. I vår kommune må alle sette av 14 dager (altså ti barnehagedager) og så er det en bonus om det går kjappere. Det har fungert svært bra for våre to. 

Anonymkode: cc3d8...e97

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere med tilvenningsdager?

Antall dager dere er med barnet i barnehagen, eller også de dagene barnet er der alene, men dere eks henter litt tidligere så det ikke blir full dag?

Gjest Albbas
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste tenker jo barnets beste og velger oppstart utover høsten. Ikke midt i fellesferien sammen med masse andre unger

Nå er nå august en ganske rolig måned da, månedene blir jo bare mer og mer hektiske utover høsten etterhvert som flere barn har begynt, så velg gjerne august hvis du skryter av barnets beste. Du prøver å hevde deg skjønner jeg men det ble lite imponerende. 🙃

Gjest Albbas
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener dere med tilvenningsdager?

Antall dager dere er med barnet i barnehagen, eller også de dagene barnet er der alene, men dere eks henter litt tidligere så det ikke blir full dag?

Også de dagene barnet er der litt alene.

Hvordan gikk det i dag? 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (12 minutter siden):

Nå er nå august en ganske rolig måned da, månedene blir jo bare mer og mer hektiske utover høsten etterhvert som flere barn har begynt, så velg gjerne august hvis du skryter av barnets beste. Du prøver å hevde deg skjønner jeg men det ble lite imponerende. 🙃

Dette stemmer bra! Rolige dager i august når mange fortsatt har ferie,er den beste tiden å starte i bhg mener jeg. Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 907c6...42c

AnonymBruker
Skrevet

Man legger opp permen og tar selvfølgelig ulønnet perm.

Til barnets beste

Vi besøkte bhg 3 ganger i uken den soste mnd før oppstart. Og tok oppstart etter alle andre, slik at det var harmoni på avdelingen

Vi har begge fulle jobber

Hørt om ulønnet perm?

Når er barnet ditt født?

Mitt er født i januar. Vi har allerede tatt masse ulønna perm. Vi har ikke råd til å ta mer ulønna perm + ikke få kontaktstøtte + betale full barnehageplass som ikke blir brukt ut over høsten bare for at barnet skal starte etter alle de andre nye.. Man får også plass i august og må de fleste steder starte innen 1 måned etter den oppstartsdatoen man får, uten å få velge det selv. Så får man 1.8 kan man starte senest 1.9 ikke "utover høsten". 

Anonymkode: c927f...2aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette stemmer bra! Rolige dager i august når mange fortsatt har ferie,er den beste tiden å starte i bhg mener jeg. Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 907c6...42c

Jeg skjønner ikke. De fleste har oppstart 1 august her. Det er roligere oppstart 1 september. Skjønner dette kan variere fra sted til sted, men dere skriver så bastant, og det stemmer ikke. 

Anonymkode: 79542...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var oppstart i barnehage rundt 20. august når skolen begynner jeg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...