Gå til innhold

Var dette en normal oppstart i barnehage?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje der du bor, men i min kommune starter barnehageåret 01.08. Og har gjort det i alle år. 

De starter tilvenning fra og med 01.08, i alle kommunale barnehager. 

Det er ikke "midt i ferien", barnehagen er stengt de tre første ukene i juli, og de ansatte har ferie disse tre ukene og en uke før/etter alt etter hva de ønsker. Alle er altså tilbake fra ferie til 01.08, og da er det full rulle i barnehageåret. 

Anonymkode: 5aefd...051

Spesielt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter på 5 år har byttet barnehagen 3 ganger og alle gabge e begynte hun 8-15 august.

I går var hun tilbake o barnehagen sin..og de er noe som 15 barn til sammen på 3 avdelinger...så de er slått da da mange ansatte har ferie.

Men..uansett skal du ha en kontaktperson som møter dere, blir kjent med barnet ditt..viser dere rundt og gir dere tider når dere skal komme og evt gå...etc...

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil si det er normalt at avdelinger er slått sammen, det er enda sommerferie og få barn i barnehagen. Dere har tilvenning før nytt barnehageår starter, som vel er 15. august. Før der vil det både være ferievikarer i barnehagen, og færre voksne/voksne fra forskjellige avdelinger.

At de ansatte ikke hilser, er mer uvanlig. Men da er det ikke verre enn å gå bort og introdusere seg selv og barnet. Og spør om det man lurer på. «Kan vi kanskje få en omvisning?». Jeg har hatt to barn i barnehage, og aldri hatt noen omvisning på tilvenning og heller ikke hatt behov for det. Lokalene er ikke så store, så man blir jo fort kjent. Her var også de voksne samlet, barna lekte osv, samme som du forklarte. Så heller ikke noe problem med det. Har man noe man ønsker, så snakk med de voksne? 

Anonymkode: 76f99...180

Barnehageåret starter 1. August hos oss. Men vet det varierer

Anonymkode: d607e...136

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (13 minutter siden):

Spesielt. 

Nei ;) Om du ser her i tråden, så er det altså veldig, veldig vanlig at barn starter opp fra 01.08 i barnehagen. Det er veldig mange barn som har rett på plass fra august det året de fyller ett, og om man skal ha en god tilvenning, vil det for større barnehager være umulig om man skal skvise inn alle de nye barna på tilvenning kun de siste to ukene i august. 

Det er helt normalt å spre det ut over hele august. 

Anonymkode: 5aefd...051

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette med kontaktperson som mange skriver om varierer også forresten. Vår barnehage har tatt et aktivt valg om å ikke ha det, da de så at barnet da kunne knytte seg veldig til denne ene voksne og ha det litt tøft om denne personen ikke var der ved levering/hadde fri/var syk. De ønsker at barna skal være trygg på alle de voksne, og tildeler derfor ikke en dedikert person. Men om de ser at barnet fester seg litt ekstra ved en eller fler, prøver de hensynta dette så godt som mulig frem til barnet slipper taket litt og blir tryggere i omgivelsene. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt! Vårt barn hadde en primærkontakt som tok imot oss med én gang, og var «på» datteren vår hele tiden. Første timen satt vi på gulvet og lekte sammen, og etterhvert tok hun over mer og mer. Etterhvert satt jeg i enden av rommet mens de to lekte sammen. Dag to ble vi igjen tatt imot av primærkontakten, men denne gangen tok hun over med én gang. De var i sandkassa, mens jeg satte meg på gresset typ 10 meter unna. Etterhvert gikk de inn, mens jeg ventet litt ute. Etter en halvtime inne, så gikk jeg inn og hentet henne og vi dro hjem. Tredje dagen leverte jeg og reiste, og hun var igjen alene i barnehagen noen få timer. Primærkontakten var konstant tilstedet for barnet vårt de første ukene, og etterhvert slapp hun andre voksne til. 

Anonymkode: 36f6c...163

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er ikke normalt i vår barnehage. Samtidig, første barnehagedag er egentlig ikke dagen for informasjon og omvisning heller.

Hos oss er det foreldremøte for nye barn, der blir barnehagehverdagen presentert, og også tilvenningsprosessen. På slutten blir vi oppfordret til å gå rundt og bli kjent med barnehagen, det er flere ansatte til stede, som både viser rundt og svarer på spørsmål.

Deretter er det 3-4 besøksdager i juni, hvor man kan møte opp et par timer sammen med barnet og bli litt kjent. Det er da ansatte som skal ha særlig fokus på de som er på besøk.

For oppstart i august så får man tildelt datoer, alle får ikke tildelt 01.08. Man får også en tilknytningsperson som skal ha ekstra fokus på 1 eller max 2 av de nye. Første dag er man kun i barnehagen 2 timer, dag 2 er 3 timer og slik er det lagt en plan for de 5 første dagene. Det ee godt forklart hva som er foreldrenes rolle og hva som er tilknytningspersonens rolle. 
Det er ingen omvisning eller gjennomgang av rutiner denne dagen, da dette har man allerede vært igjennom. 

Tilvenningsopplegget er ikke unikt for min barnehage, hele kommunen kjører felles. Tror ikke besøksdager er «påbudt», men jeg har ikke hørt om noen som ikke har det i juni (kjenner flere i forskjellige barnehager)

Anonymkode: 03d2a...be3

Skrevet
Lorieen skrev (3 timer siden):

Det burde barnehagen ha informert om. Høres ut som svikt i rutiner på flere plan, dette. Privat barnehage eller kommunal? 

En normal standard-tilvenning på småbarn foregår vanligvis som dette:

Dag 1: Oppmøte kl 9.00, dere blir tatt imot av barnets kontaktperson som er sammen med dere på et rolig område med få andre barn. Dere prater, fyller kanskje ut noen papirer om dette ikke er gjort i forkant av oppstart, og barnet får utforske i sitt eget tempo. Så spises det lunsj og etterpå drar dere hjem.

Dag 2: Oppmøte rundt 9.00. Barnet leker med/ved kontaktperson og de andre barna, forelder holder seg litt mer i bakgrunnen. Om det går bra blir du kanskje bedt om å enten sette deg på barnehagens pauserom eller gå en tur på butikken, men holde deg i nærheten. Etter lunsj legger du eller kontaktperson barnet til å sove. Når barnet våkner fra lur drar dere hjem, evt. spiser kanskje barnet litt først.

Dag 3: Oppmøte til omtrent den tiden dere vanligvis ville levert barnet. Forelder sier hadet og går etter en liten stund. Holder kontakt med bhg på tlf/meldinger for å se hvordan det går. Hentes etter dupp om alt går bra.

Dette er standard om alt går knirkefritt, men noen barn trenger lengre tilvenning. Det pleier vanligvis barnehagen og foreldre å se an og vurdere i fellesskap. Etter 1-2 uker har man ofte en oppstartssamtale der man evaluerer hvordan tilvenning har gått. 

Lorieen skrev (2 timer siden):

Mange barnehager bruker fortsatt denne, selv om den begynner å bli utdatert. De fleste foreldre får bare tre dager fri med lønn til tilvenning, dessverre. Jeg har selv som pedagog god erfaring med individuelt tilpasset tilvenning over minimum 14 dager og gjerne lenger, men ikke alle foreldre har mulighet til det pga jobb.

Synd at barnehagen deres driver etter gammel og utdatert pedagogikk. 

Her gir vi tydelig beskjed til foreldre at det forventes at det settes av 5 dager til tilvenning. Hver forelder har 3 dager hver, så man har mulighet til 6 dager tilvenning med foreldre, og man kan benytte nær familie dersom det er mulig for å forlenge tilvenning.

Setter man av feriedager i tillegg, så er det ingen unnskyldning å drive etter 3-dagers torturen. 

Jeg har tilvenning nå på 1 - åringer, og alle foreldrene sier heldigvis at de tar tilvenning etter barnets tempo. 

• Liker 3
Skrevet

Høres dårlig planlagt ut fra barnehagens side. Skjønner at de slo avdelinger sammen pga ferieavvikling, det er vel for at de skal fylle kravet om bemanning.

Men de burde hatt en klar plan for informasjon, hvem som eventuelt hadde hatt ansvaret for barnet/dere under tilvenningen. Eventuelt kunne de gjerne delt inn på begge avdelingene for en time eller to akkurat når dere var der på tilvenning. Eller tatt med seg en gruppe ut. 

Jeg ville gitt tilbakemelding til barnehagen. At dere følte det ikke var noe plan eller velkomst, at det ikke kom noen info fra ansatte og dere selv måtte ta initiativ til å spørre om det dere lurte på. Men at dere vet jo gjerne ikke hva som er viktig for dem og dere å vite siden dere ikke har hatt barn i barnehage før. Spør videre om plan for de neste dagene og hvordan oppfølgingen for tilvenning av barnet er når barnet skal være mer alene.

Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 time siden):

Synd at barnehagen deres driver etter gammel og utdatert pedagogikk. 

Her gir vi tydelig beskjed til foreldre at det forventes at det settes av 5 dager til tilvenning. Hver forelder har 3 dager hver, så man har mulighet til 6 dager tilvenning med foreldre, og man kan benytte nær familie dersom det er mulig for å forlenge tilvenning.

Setter man av feriedager i tillegg, så er det ingen unnskyldning å drive etter 3-dagers torturen. 

Jeg har tilvenning nå på 1 - åringer, og alle foreldrene sier heldigvis at de tar tilvenning etter barnets tempo. 

Min barnehage driver ikke som dette, vi har praktisert behovsstyrt tilvenning i årevis. Ikke den barna mine går i heller. Det er likevel standard i mange barnehager, spesielt kommunale. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Startet 1 august, skriv feil, beklager. Litt rot.

Anonymkode: 04bb1...c23

Jeg skjønte etterpå at det var snakk om idag 😅 Men for å svare på det du spurte om, så hørtes det ikke ut som en ålreit oppstart nei! Der jeg jobber så har vi fullt fokus på de nye som kommer (deler oss i grupper så noen har med de «gamle» barna ut og de nye er inne sammen med resten av personalet) Og vi står i døra og tar de mot og hilser på barnet og håndhilser på foreldrene. Snakker om avdelingen, viser de rundt, spør spørsmål om barnet og henvender oss mye til barna. Håper det blir bedre ellers så ville jeg vurdert å prøve bytte barnehage! 

Anonymkode: 7a23b...96f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønte etterpå at det var snakk om idag 😅 Men for å svare på det du spurte om, så hørtes det ikke ut som en ålreit oppstart nei! Der jeg jobber så har vi fullt fokus på de nye som kommer (deler oss i grupper så noen har med de «gamle» barna ut og de nye er inne sammen med resten av personalet) Og vi står i døra og tar de mot og hilser på barnet og håndhilser på foreldrene. Snakker om avdelingen, viser de rundt, spør spørsmål om barnet og henvender oss mye til barna. Håper det blir bedre ellers så ville jeg vurdert å prøve bytte barnehage! 

Anonymkode: 7a23b...96f

Takk for svar, hvor lang tid bør det gå før vi evt prøver å bytte barnehage? Sånn for å gi det en sjangse? Men er redd førsteinntrykket ofte stemmer da. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke besøkt barnehagen før? Hatt omvisning og informasjonskveld? 

Anonymkode: 79542...1a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har dere ikke besøkt barnehagen før? Hatt omvisning og informasjonskveld? 

Var på et besøk, men da bare samtale med styrer og omvisning. 

Ingen info kveld, ingen som tar i mot første dagen og gir infor om hva som kommer til å skje, ingen som spør om barnet. Vi tok selv initiativ til kontakt og en liten prat fordi barne Rikke ville være der lenger. Hva får barne tut av å sitte i et rom med mange fremde som holder på med seg og sitt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var på et besøk, men da bare samtale med styrer og omvisning. 

Ingen info kveld, ingen som tar i mot første dagen og gir infor om hva som kommer til å skje, ingen som spør om barnet. Vi tok selv initiativ til kontakt og en liten prat fordi barne Rikke ville være der lenger. Hva får barne tut av å sitte i et rom med mange fremde som holder på med seg og sitt?

Høres rart ut at ingen tok kontakt når dere kom. Har dere ikke fått utdelt en kontaktperson? Jeg ville spurt etter det. Kanskje vedkommende var syk og alt ble merkelig? Utover det hadde jeg ikke forventet noen omvisning første dag om det har vært i forkant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres rart ut at ingen tok kontakt når dere kom. Har dere ikke fått utdelt en kontaktperson? Jeg ville spurt etter det. Kanskje vedkommende var syk og alt ble merkelig? Utover det hadde jeg ikke forventet noen omvisning første dag om det har vært i forkant. 

Kontaktpersonen var der og kom bort etterhvert og sa et par ord ikke mer der ble "krise" og barnet ville dra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontaktpersonen var der og kom bort etterhvert og sa et par ord ikke mer der ble "krise" og barnet ville dra. 

Ikke mer før det ble krise*

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (8 timer siden):

Jeg bor i Trøndelag. Jobber i barnehage. Nytt barnehageår har alltid startet 15/8 i alle barnehager jeg vet om, og jeg har jobbet i barnehage i 20 år…

Jeg jobber i Vestfold og høyner dine 20 med 25 år. 

Det varierer når oppstart er. Her er det 1.8. 

Anonymkode: 4009a...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var ikke klar over at barnehagen ikke har ordentlig oppstart før midt i august, har folk så lang ferie at de kan være bort fra jobb mer enn juli altså?

De fleste tenker jo barnets beste og velger oppstart utover høsten. Ikke midt i fellesferien sammen med masse andre unger

Anonymkode: 899fb...eed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste tenker jo barnets beste og velger oppstart utover høsten. Ikke midt i fellesferien sammen med masse andre unger

Anonymkode: 899fb...eed

???

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...