Gå til innhold

Var dette en normal oppstart i barnehage?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Greit nok at det var 31.juli (trodde ingen kunne starte den dagen når plassen opprinnelig er fra 1.august men) Men 1.august er jo da barnehageåret starter? Så er jo bare én dag før. 

Anonymkode: 7a23b...96f

Startet 1 august, skriv feil, beklager. Litt rot.

Anonymkode: 04bb1...c23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (7 minutter siden):

1. august er midt i ferien ja, så veldig rart at dere fikk oppstart nå. Du må gjerne konfrontere barnehagen med hvorfor de har gitt dere oppstart midt i ferieavvikling og sammenslåing av avdelinger. 

Det kan jo hende at sykdom eller noe har ført til at de måtte slå seg sammen. Hvis ikke er det elendig planlegging. 

De har slått seg sammen fordi ingen av avdelingene er fulle med barn. Det er dog de faste ansatte som er der da. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (7 minutter siden):

Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager over hele landet. Både private og kommunale. Barnehageåret starter 15/8.

Men hvordan skulle jeg og andre som søker barnehageplass i hovedopptaket vite det?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj!

Nei, det var virkelig ikke bra.

Ta kontakt med styrer og spør hva som foregår.

Dere skal møtes av barnets kontaktperson, og følge et bestemt opplegg som blir gitt på forhånd skriftlig. 

Vi har hatt 2 oppstarter i ulike barnehager, og det var helt likt. 

Snakke med kontaktperson som møter foreldre/barn, foreldre er der litt sammen med barn dag 1.

Dag 2 skulle barnet spise måltid uten foreldre og leke litt, dag 3 forsøke å sove i bhg. Fastsatt når man skulle hente, og være i nærheten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De har slått seg sammen fordi ingen av avdelingene er fulle med barn. Det er dog de faste ansatte som er der da. 

Da hadde jeg spurt rett ut hvorfor de synes det er en lur ting å gjøre under tilvenning... 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lorieen said:

Jeg bor i Trøndelag. Jobber i barnehage. Nytt barnehageår har alltid startet 15/8 i alle barnehager jeg vet om, og jeg har jobbet i barnehage i 20 år…

Ok men hva betyr dette i praksis og hvordan skal en ny forelder med sitt første barn vite dette og be om annen oppstartsdato enn barnehagen har gitt dem?

Barnehagen vi skal begynne i, kommunal bhg i Oslo, åpnet etter sommerstengt i går 31. juli og har oppstart med nye barn fra og med i dag 1. august, selv om barnehageåret tydligvis ikke har startet så er altså barnehagen åpen og i drift og folk har fått beskjed om å møte for tilvenning...

Anonymkode: c927f...2aa

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Oj!

Nei, det var virkelig ikke bra.

Ta kontakt med styrer og spør hva som foregår.

Dere skal møtes av barnets kontaktperson, og følge et bestemt opplegg som blir gitt på forhånd skriftlig. 

Vi har hatt 2 oppstarter i ulike barnehager, og det var helt likt. 

Snakke med kontaktperson som møter foreldre/barn, foreldre er der litt sammen med barn dag 1.

Dag 2 skulle barnet spise måltid uten foreldre og leke litt, dag 3 forsøke å sove i bhg. Fastsatt når man skulle hente, og være i nærheten. 

Det var veldig rask fremgang, er kontaktpersonen mye med barnet så de får opprettet god kontakt da? Her ville det ikke føles bra og dra fra barnet på dag 2, det er jo ikke trygg på barnehagen og de ansatte enda. Blir jo som å forlate barnet til fremmede. Ikke greit for barnet. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvordan skulle jeg og andre som søker barnehageplass i hovedopptaket vite det?

Dere skal ikke vite det. Barnehagen skal vite det og sette oppstart utfra det. 

Når man søker plass kan man ønske seg oppstartsdato, men det er barnehagen som skal bestemme endelig dato, og denne må de jo sette utfra hvilke planer de har. Å planlegge oppstart samtidig som man slår sammen avdelinger er elendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Huff sitter med en dårlig følelse og er bare lei meg nå. Jeg som hadde gledet meg sånn til dette og trodde det ble bra for barnet. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fellesferien er uke 28, 29, 30 og 31. Etter uke 31 er som oftest de aller fleste tilbake i jobb og ting går som normalt. Dere har valgt oppstart når barnehagen fremdeles har ferieavvikling og må derfor forvente at det ikke er helt det samme som når alle ansatte er tilbake. Hvor lang tilvenning har dere? Info har dere vel fått på forhånd? Omvisning er heller ikke vanlig. Det er vanlig at det er foreldrene som tar seg av barnet i starten i tilvenningen siden barnet ikke kjenner de ansatte enda.

Anonymkode: 8483d...def

Fellesferien er vel strengt tatt kun tre uker, da de tre ukene hvor flest yrkesgrupper har ferie. I 2023 var dette uke 28, 29 og 30 - altså ikke 31. Flisespikkeri, men dog. 

Anycow, vi hadde ikke noen omvisning første barnehagedag, det hadde vi på et slags infomøte for alle nye foreldre før sommeren. Første dag ble vi tilvist plass, ellers var det i hovedsak vi som var ansvarlig for eget barn de få timene vi var der. Etter et par dager prøvde vi oss på soving, og skulle da gå derfra når barnet var sovnet, og komme tilbake når vi ble oppringt/et par timer etterpå. 
Så all info fikk vi på skriv i forkant/på infomøtet. På første tilvenningsdag ble det litt småprat her og der, men de oppbemanner jo ikke for dagen, så de voksne har nok relativt nok med sine oppgaver.  Etterhvert som barnet ble tryggere kom de mer og mer på banen. (Barnet vårt slet litt med tilvenning, så vi bruke vel hvertfall 14 dager på det). Siden vi brukte så lang tid på tilvenning fikk vi jo observert hvordan de voksne tok i mot de andre nye barna når foreldrene var gått, og vi så at alle barn som hadde behov for ekstra nærhet og trøst fikk dette. Følte oss veldig trygg på å la småen være der, og nå er hun kjempeglad i alle de ansatte!

Hos oss går ofte vår avdeling og naboavdelingen sammen, eller de sender noen over, dersom en har veldig få barn på starten av dagen. Men de er generelt mye sammen, og ungene synes bare dette er gøy. Når flere barn kommer etterhvert deler de seg igjen. 

Men barnehagetilvenning kan være tøft! Både for barna, og kanskje spesielt for foreldrene. Men det blir bedre, og snart har ikke kiddo lyst å bli med hjem når du henter fordi hen har det så gøy ❤️ 

Endret av EmKay
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var veldig rask fremgang, er kontaktpersonen mye med barnet så de får opprettet god kontakt da? Her ville det ikke føles bra og dra fra barnet på dag 2, det er jo ikke trygg på barnehagen og de ansatte enda. Blir jo som å forlate barnet til fremmede. Ikke greit for barnet. 

Man drar ikke full dag. 
Ett måltid. Foreldre blir ringt med en gang om barnet er utrygt eller gråter osv. 

Kontaktperson er med barnet ja - man har ulik oppstart på alle så barnet skal få opprettet kontakt.

Spør du fordi du ikke har erfaring? 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet

Når barnehageåret starter varierer fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 3caf9...eb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det burde barnehagen ha informert om. Høres ut som svikt i rutiner på flere plan, dette. Privat barnehage eller kommunal? 

En normal standard-tilvenning på småbarn foregår vanligvis som dette:

Dag 1: Oppmøte kl 9.00, dere blir tatt imot av barnets kontaktperson som er sammen med dere på et rolig område med få andre barn. Dere prater, fyller kanskje ut noen papirer om dette ikke er gjort i forkant av oppstart, og barnet får utforske i sitt eget tempo. Så spises det lunsj og etterpå drar dere hjem.

Dag 2: Oppmøte rundt 9.00. Barnet leker med/ved kontaktperson og de andre barna, forelder holder seg litt mer i bakgrunnen. Om det går bra blir du kanskje bedt om å enten sette deg på barnehagens pauserom eller gå en tur på butikken, men holde deg i nærheten. Etter lunsj legger du eller kontaktperson barnet til å sove. Når barnet våkner fra lur drar dere hjem, evt. spiser kanskje barnet litt først.

Dag 3: Oppmøte til omtrent den tiden dere vanligvis ville levert barnet. Forelder sier hadet og går etter en liten stund. Holder kontakt med bhg på tlf/meldinger for å se hvordan det går. Hentes etter dupp om alt går bra.

Dette er standard om alt går knirkefritt, men noen barn trenger lengre tilvenning. Det pleier vanligvis barnehagen og foreldre å se an og vurdere i fellesskap. Etter 1-2 uker har man ofte en oppstartssamtale der man evaluerer hvordan tilvenning har gått. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Huff sitter med en dårlig følelse og er bare lei meg nå. Jeg som hadde gledet meg sånn til dette og trodde det ble bra for barnet. 

Men dette kan dere snakke med barnehagen om. Hvis de er nok ansatte kan de splitte avdelingene. Hvis dere har god tid på tilvenning kan dere også bruke disse første dagene til å bare besøke barnehagen, så er det sikkert annerledes neste uke? :)

Barnehageansatte er gode på å tilpasse seg, så ikke vær redd for å diskutere det med de. Si at det opplevdes litt overveldende å være flere avdelinger sammen, og du lurer på om barnet og kontaktperson og noen få barn på avdelingen kan trekke seg litt unna så dere kan bli kjent bare dere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva skal jeg forvente videre nå da?

Er så redd for at de skal be oss foreldre fra også blir barnet overlatt mer eller mindre totalt til seg selv.

Dere bestemmer selv når dere er komfortabel med å gå. Og barnet vil bli passet på, det er jo jobben deres. Så mest sannsynlig vil dette gå helt fint. Avtal med personalet at dere går en liten time eller to første gangen, og er i nærheten. Hent etter lunsj feks før de skal sove. Dagen etter henter dere etter soving om alt går bra. Viktigste her er å ha kontakt med personalet, og samtidig stol på at de passer godt på barnet deres.

Anonymkode: 76f99...180

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde oppstart i dag, 1.aug. dato bestemte bhg. Her var det stille og rolig, de andre barna var ute, så det bare var vi og ene personell som hadde ansvar for vårt barn. Vi var der i ca 50 min, Da var mini trøtt og vi reiste hjem, prøver litt lenger i morgen. Her var alle veldig hyggelige, imøtekommende og de tok seg god tid, og de på avd hadde ansvar for hvert sitt barn som kom på besøk. Dette er en liten barnehage. Hun viste også rundt på plassene, og forklarte hvilke rom som var hva. Jeg er veldig fornøyd. Det er også er lang og rolig innkjøring for å tilpasse barnet, og ting blir tatt litt dag for dag, og ikke en fast plan, noe jeg liker.

Anonymkode: c35f9...fda

Gjest Albbas
Skrevet
2 minutter siden, Lorieen said:

Det burde barnehagen ha informert om. Høres ut som svikt i rutiner på flere plan, dette. Privat barnehage eller kommunal? 

En normal standard-tilvenning på småbarn foregår vanligvis som dette:

Dag 1: Oppmøte kl 9.00, dere blir tatt imot av barnets kontaktperson som er sammen med dere på et rolig område med få andre barn. Dere prater, fyller kanskje ut noen papirer om dette ikke er gjort i forkant av oppstart, og barnet får utforske i sitt eget tempo. Så spises det lunsj og etterpå drar dere hjem.

Dag 2: Oppmøte rundt 9.00. Barnet leker med/ved kontaktperson og de andre barna, forelder holder seg litt mer i bakgrunnen. Om det går bra blir du kanskje bedt om å enten sette deg på barnehagens pauserom eller gå en tur på butikken, men holde deg i nærheten. Etter lunsj legger du eller kontaktperson barnet til å sove. Når barnet våkner fra lur drar dere hjem, evt. spiser kanskje barnet litt først.

Dag 3: Oppmøte til omtrent den tiden dere vanligvis ville levert barnet. Forelder sier hadet og går etter en liten stund. Holder kontakt med bhg på tlf/meldinger for å se hvordan det går. Hentes etter dupp om alt går bra.

Dette er standard om alt går knirkefritt, men noen barn trenger lengre tilvenning. Det pleier vanligvis barnehagen og foreldre å se an og vurdere i fellesskap. Etter 1-2 uker har man ofte en oppstartssamtale der man evaluerer hvordan tilvenning har gått. 

Disse tredagers tilvenningene begynner å bli mer og mer uvanlig da, da det er for lite og for intenst. Hos oss anbefales minst fem dager, ingen soving i barnehagen før dag 4-5. 

Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Disse tredagers tilvenningene begynner å bli mer og mer uvanlig da, da det er for lite og for intenst. Hos oss anbefales minst fem dager, ingen soving i barnehagen før dag 4-5. 

Mange barnehager bruker fortsatt denne, selv om den begynner å bli utdatert. De fleste foreldre får bare tre dager fri med lønn til tilvenning, dessverre. Jeg har selv som pedagog god erfaring med individuelt tilpasset tilvenning over minimum 14 dager og gjerne lenger, men ikke alle foreldre har mulighet til det pga jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Startet i dag 1 august, er det midt i ferien altså. Trodde barnehageåret starter fra 1. August.

14 august begynner de nye barna i vår barnehage. Da deler de barna opp i grupper. De største barna på avdelingen er mye ute, eller på andre lekerom, mens de nye og minste er inne for å bli kjent. Da får de små litt roligere og lettere start. Foreldrene er med vertfall den første uken.

Anonymkode: 504a9...eae

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (26 minutter siden):

Nytt barnehageår starter 15. august. Endel barnehager starter tilvenning fra 1/8 om de har kapasitet til det, men det høres det jo ikke ut som de har i dette tilfellet.

Kanskje der du bor, men i min kommune starter barnehageåret 01.08. Og har gjort det i alle år. 

De starter tilvenning fra og med 01.08, i alle kommunale barnehager. 

Det er ikke "midt i ferien", barnehagen er stengt de tre første ukene i juli, og de ansatte har ferie disse tre ukene og en uke før/etter alt etter hva de ønsker. Alle er altså tilbake fra ferie til 01.08, og da er det full rulle i barnehageåret. 

Anonymkode: 5aefd...051

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...