AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #21 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal jeg forvente videre nå da? Er så redd for at de skal be oss foreldre fra også blir barnet overlatt mer eller mindre totalt til seg selv. Anonymkode: 04bb1...c23 Dra* Anonymkode: 04bb1...c23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #22 Skrevet 1. august 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil si det er normalt at avdelinger er slått sammen, det er enda sommerferie og få barn i barnehagen. Dere har tilvenning før nytt barnehageår starter, som vel er 15. august. Før der vil det både være ferievikarer i barnehagen, og færre voksne/voksne fra forskjellige avdelinger. (...) Anonymkode: 76f99...180 Det er jo vanlig å få plass og ha oppstart før 15. august..? 14 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn blir det jo når dere starter opp midt i fellesferien før barnehagen har oppstart i august. Anonymkode: f1255...2f7 Regner med at TS har fått beskjed om denne datoen. Det er også august nå, det er 1. august i dag. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Fellesferien er uke 28, 29, 30 og 31. Etter uke 31 er som oftest de aller fleste tilbake i jobb og ting går som normalt. Dere har valgt oppstart når barnehagen fremdeles har ferieavvikling og må derfor forvente at det ikke er helt det samme som når alle ansatte er tilbake. Hvor lang tilvenning har dere? Info har dere vel fått på forhånd? Omvisning er heller ikke vanlig. Det er vanlig at det er foreldrene som tar seg av barnet i starten i tilvenningen siden barnet ikke kjenner de ansatte enda. Anonymkode: 8483d...def Man velger som regel ikke oppstart, man får en dato når man får tildelt plass? Det fikk iallfall vi. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Barna som allerede går i barnehagen, har jo planlagt ferie og kommer jo tilbake etter ferien uavhenging av nytt barnehageår? De som starter i barnehagen, begynner normalt ved nytt barnehageår, som er 15 august. Da er alle personalet tilbake, avdelingene er delt opp som normalt, og fokus er tilvenning og oppstart. Dere begynner før, og da er det jo slik det er. Anonymkode: 76f99...180 Det er da helt vanlig å starte før 15. august? Iallfall i Oslo. Jeg kjenner mange som starter 7-9. august og jeg vet at i barnehagen som min begynner er det oppstart av nye barn fra 1. august til 28. august. Anonymkode: c927f...2aa 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #23 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skal jeg forvente videre nå da? Er så redd for at de skal be oss foreldre fra også blir barnet overlatt mer eller mindre totalt til seg selv. Anonymkode: 04bb1...c23 Du tar det opp med styrer. Når barnehagen har sagt ja til at et nytt barn kan begynne så hadde iallfall jeg forventet at barnehagen også la til rette for en fin tilvenningsperiode. Om barnehagen ikke kan tilrettelegge for det så må de faktisk si nei til at nye barn starter før de kan ivareta det nye barnet, og foreldrene, på en grei måte. Å være ny barnehagemamma og barnehagepappa er en helt ny, og uvant situasjon for oss alle når det første barnet begynner i barnehage. Dette vet barnehagene. De burde iallfall vite det. De vet også at dette kan være vanskelig for barnet, og nettopp derfor er det tilvenning i barnehagen. At barnet, og foreldrene, blir møtt på en god måte er utrolig viktig. At de ansatte, som faktisk jobber der, tar seg tid til å ivareta det nye barnet er superviktig. Og igjen: Om barnehagen ikke har tid og kapasitet til å kunne gjøre dette så må de si nei til å ta inn nye barn. Måten dere har blitt møtt på er ikke grei. Du må ta det opp med styrer. Anonymkode: 625bf...4a7 11 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #24 Skrevet 1. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skal jeg forvente videre nå da? Er så redd for at de skal be oss foreldre fra også blir barnet overlatt mer eller mindre totalt til seg selv. Anonymkode: 04bb1...c23 Jeg ville tatt kontakt med ped.leder og styrer på mail i dag. Si hvem du er og hvem barnet er og at dere startet i dag. Spør om når det er planlagt å ha oppstartssamtale. Ta det videre derfra Du skal jo ikke trenge å gå fra barnet uten at det føles trygt. Jeg vet ikke hva som er vanlig men barnet bør jo ha blitt litt kjent med minst 1 som jobber i bhg mens du er der på tilvenning med barnet, det er vel tanken med tilvenning. Anonymkode: c927f...2aa 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #25 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du tar det opp med styrer. Når barnehagen har sagt ja til at et nytt barn kan begynne så hadde iallfall jeg forventet at barnehagen også la til rette for en fin tilvenningsperiode. Om barnehagen ikke kan tilrettelegge for det så må de faktisk si nei til at nye barn starter før de kan ivareta det nye barnet, og foreldrene, på en grei måte. Å være ny barnehagemamma og barnehagepappa er en helt ny, og uvant situasjon for oss alle når det første barnet begynner i barnehage. Dette vet barnehagene. De burde iallfall vite det. De vet også at dette kan være vanskelig for barnet, og nettopp derfor er det tilvenning i barnehagen. At barnet, og foreldrene, blir møtt på en god måte er utrolig viktig. At de ansatte, som faktisk jobber der, tar seg tid til å ivareta det nye barnet er superviktig. Og igjen: Om barnehagen ikke har tid og kapasitet til å kunne gjøre dette så må de si nei til å ta inn nye barn. Måten dere har blitt møtt på er ikke grei. Du må ta det opp med styrer. Anonymkode: 625bf...4a7 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville tatt kontakt med ped.leder og styrer på mail i dag. Si hvem du er og hvem barnet er og at dere startet i dag. Spør om når det er planlagt å ha oppstartssamtale. Ta det videre derfra Du skal jo ikke trenge å gå fra barnet uten at det føles trygt. Jeg vet ikke hva som er vanlig men barnet bør jo ha blitt litt kjent med minst 1 som jobber i bhg mens du er der på tilvenning med barnet, det er vel tanken med tilvenning. Anonymkode: c927f...2aa Da ser jeg hvordan det går i morgen og om de kanskje er litt mer på da. Anonymkode: 04bb1...c23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #26 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da ser jeg hvordan det går i morgen og om de kanskje er litt mer på da. Anonymkode: 04bb1...c23 Gjør det, og blir det like ille så ikke vent med å kontakte dem. Lykke til Anonymkode: 625bf...4a7 2 1
Lorieen Skrevet 1. august 2023 #27 Skrevet 1. august 2023 Nei, dette er ikke en normal tilvenning. Men når dere velger å starte midt i ferien og før nytt barnehageår starter, så blir det gjerne sånn…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #28 Skrevet 1. august 2023 Høres ut som dere har tilvenning midt i ferieavviklingen. Bare vit at det er ikke nødvendigvis de ansatte som er på jobb der nå sin feil, mulig det stort sett er ferievikarer der? Anonymkode: 860c3...889 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #29 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ut som dere har tilvenning midt i ferieavviklingen. Bare vit at det er ikke nødvendigvis de ansatte som er på jobb der nå sin feil, mulig det stort sett er ferievikarer der? Anonymkode: 860c3...889 Nei det var de faste ansatte som var der, og er 1. August midt i ferien? Anonymkode: 04bb1...c23 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #30 Skrevet 1. august 2023 Lorieen skrev (6 minutter siden): Nei, dette er ikke en normal tilvenning. Men når dere velger å starte midt i ferien og før nytt barnehageår starter, så blir det gjerne sånn… Startet i dag 1 august, er det midt i ferien altså. Trodde barnehageåret starter fra 1. August. Anonymkode: 04bb1...c23 1
Gjest Albbas Skrevet 1. august 2023 #31 Skrevet 1. august 2023 Dette høres ut som veldig dårlig planlegging fra barnehagen sin side. Det er ikke normalt å legge opp til at avdelinger slås sammen når nye barn begynner. I vår barnehage kan derfor ingen nye begynne de første to ukene i august. Vi har også alltid opplevd at kontaktpersonen er veldig tett på for å bli kjent med barnet, og at de gjerne trekker seg litt unna resten av gruppa.
Lorieen Skrevet 1. august 2023 #32 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Startet i dag 1 august, er det midt i ferien altså. Trodde barnehageåret starter fra 1. August. Anonymkode: 04bb1...c23 Starter 15/8.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #33 Skrevet 1. august 2023 Lorieen skrev (3 minutter siden): Nei, dette er ikke en normal tilvenning. Men når dere velger å starte midt i ferien og før nytt barnehageår starter, så blir det gjerne sånn… Greit nok at det var 31.juli (trodde ingen kunne starte den dagen når plassen opprinnelig er fra 1.august men) Men 1.august er jo da barnehageåret starter? Så er jo bare én dag før. Anonymkode: 7a23b...96f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #34 Skrevet 1. august 2023 2 minutter siden, Lorieen said: Nei, dette er ikke en normal tilvenning. Men når dere velger å starte midt i ferien og før nytt barnehageår starter, så blir det gjerne sånn… 2 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som dere har tilvenning midt i ferieavviklingen. Bare vit at det er ikke nødvendigvis de ansatte som er på jobb der nå sin feil, mulig det stort sett er ferievikarer der? Anonymkode: 860c3...889 Mange skriver dette men man får jo en dato for oppstart. Man velger jo ikke dette selv. Det er jo vanlig at det er oppstart hele august (fra i dag, 1. august). Om barnehagen ikke kan ta inn barn 1. august så må de jo ikke sette opp oppstart 1. august, foreldrene skal jo ikke selv forstå hvor mange som er på jobb i barnehagen og spørre om å endre dato basert på det før man har begynt en gang... Anonymkode: c927f...2aa 5 2
Gjest Albbas Skrevet 1. august 2023 #35 Skrevet 1. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei det var de faste ansatte som var der, og er 1. August midt i ferien? Anonymkode: 04bb1...c23 1. august er midt i ferien ja, så veldig rart at dere fikk oppstart nå. Du må gjerne konfrontere barnehagen med hvorfor de har gitt dere oppstart midt i ferieavvikling og sammenslåing av avdelinger. Det kan jo hende at sykdom eller noe har ført til at de måtte slå seg sammen. Hvis ikke er det elendig planlegging.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #36 Skrevet 1. august 2023 Lorieen skrev (Akkurat nå): Starter 15/8. Veldig mange steder i landet starter det 1.august. Men 15.8 gjelder kanskje for Oslo? Anonymkode: 7a23b...96f
Lorieen Skrevet 1. august 2023 #37 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Greit nok at det var 31.juli (trodde ingen kunne starte den dagen når plassen opprinnelig er fra 1.august men) Men 1.august er jo da barnehageåret starter? Så er jo bare én dag før. Anonymkode: 7a23b...96f Nytt barnehageår starter 15. august. Endel barnehager starter tilvenning fra 1/8 om de har kapasitet til det, men det høres det jo ikke ut som de har i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #38 Skrevet 1. august 2023 Just now, Lorieen said: Starter 15/8. Hvilken kommune bor du i? Jobber du i bhg? Hvorfor har vår barnhage barn som starter fra 1. august og hvorfor kjenner jeg 5 ettåringer som skal starte 7-9. august da? Igjen, om barnehagen ikke har ansatte og mulighet for å få inn barn før 15. august så kan de ikke gi oppstartsdato 1. august (eller 31. juli) til nye barn, det sier seg selv. TS har jo ikke bare møtt opp i barnehagen en tilfeldig dag! Anonymkode: c927f...2aa 1 1
Lorieen Skrevet 1. august 2023 #39 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig mange steder i landet starter det 1.august. Men 15.8 gjelder kanskje for Oslo? Anonymkode: 7a23b...96f Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager over hele landet. Både private og kommunale. Barnehageåret starter 15/8. 2
Lorieen Skrevet 1. august 2023 #40 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken kommune bor du i? Jobber du i bhg? Hvorfor har vår barnhage barn som starter fra 1. august og hvorfor kjenner jeg 5 ettåringer som skal starte 7-9. august da? Igjen, om barnehagen ikke har ansatte og mulighet for å få inn barn før 15. august så kan de ikke gi oppstartsdato 1. august (eller 31. juli) til nye barn, det sier seg selv. TS har jo ikke bare møtt opp i barnehagen en tilfeldig dag! Anonymkode: c927f...2aa Jeg bor i Trøndelag. Jobber i barnehage. Nytt barnehageår har alltid startet 15/8 i alle barnehager jeg vet om, og jeg har jobbet i barnehage i 20 år… 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå