AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Ungen startet i barnehagen i går, vi kom og de hadde slått sammen to avdelinger, da ingen av de var fulle, men det ble alikevel mange barn/"full avdeling" i det lille rommet. Vi hadde første dag og gikk inn, noen sa hei, det satt voksne og barn på gulvet, vi satte oss, ingen informasjon. Vi tok initiativ til å hilse på en ansatt. Flere nye barn var tilstede med sine foreldre og gamle barn hadde første dag tilbake fra ferien og gråt når foreldrene dro. Det var mange barn, foreldre og barn fra to ulike avdelinger samlet. Alle bare satt der med sitt og snakket litt på tvers. Ingen info eller omvisning. Barnet tok initiativ til samhandling med ansatt. Vi spurte selv etter info og det vi lurte på. Barnet ville dra etter en stund da det var overveldende. Gråt og ville hjem. Er dette en normal oppstart når man starter ved hovedopptaket? Anonymkode: 04bb1...c23 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Nei, dette er ikke normalt. Anonymkode: 3dc45...fea 33
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Hva er normalt og hva ved det var ikke normalt? Anonymkode: 04bb1...c23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Vi har ikke startet ennå, men vi har fått en dato for oppstart. Vi har fått en kontaktperson (pedleder på avdelingen) og fått beskjed om når vi skal møte opp og at vi skal være der 2 timer første dagen. Forsto det som at pedleder da skal følge opp vårt barn litt ekstra men vet ikke hvordan det blir i praksis, det er jo andre barn der og. Her har de rullende oppstart så alle starter ikke samme dato. Vet det gjøres forskjellig i forskjellige barnehager og jeg har hørt sterke meninger for og imot begge måtene å gjøre det på fra fagfolk Har og avtalt tid for oppstartssamtale med praktisk info. Vi var og på besøksdag i barnehagen i juni (med barnet). Anonymkode: c927f...2aa 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ungen startet i barnehagen i går, vi kom og de hadde slått sammen to avdelinger, da ingen av de var fulle, men det ble alikevel mange barn/"full avdeling" i det lille rommet. Vi hadde første dag og gikk inn, noen sa hei, det satt voksne og barn på gulvet, vi satte oss, ingen informasjon. Vi tok initiativ til å hilse på en ansatt. Flere nye barn var tilstede med sine foreldre og gamle barn hadde første dag tilbake fra ferien og gråt når foreldrene dro. Det var mange barn, foreldre og barn fra to ulike avdelinger samlet. Alle bare satt der med sitt og snakket litt på tvers. Ingen info eller omvisning. Barnet tok initiativ til samhandling med ansatt. Vi spurte selv etter info og det vi lurte på. Barnet ville dra etter en stund da det var overveldende. Gråt og ville hjem. Er dette en normal oppstart når man starter ved hovedopptaket? Anonymkode: 04bb1...c23 Hadde dere snakket med dem på forhånd at dere kom den dagen? Ganske uvanlig å dukke opp på tilvenning første dag. Men vi gjorde det etter avtale med barnehage og ble tatt godt i mot. Men at det er to avdelinger slått sammen etc må du regne med da det fremdeles er sommerferie for mange. Anonymkode: 3ea35...794 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Jeg vil si det er normalt at avdelinger er slått sammen, det er enda sommerferie og få barn i barnehagen. Dere har tilvenning før nytt barnehageår starter, som vel er 15. august. Før der vil det både være ferievikarer i barnehagen, og færre voksne/voksne fra forskjellige avdelinger. At de ansatte ikke hilser, er mer uvanlig. Men da er det ikke verre enn å gå bort og introdusere seg selv og barnet. Og spør om det man lurer på. «Kan vi kanskje få en omvisning?». Jeg har hatt to barn i barnehage, og aldri hatt noen omvisning på tilvenning og heller ikke hatt behov for det. Lokalene er ikke så store, så man blir jo fort kjent. Her var også de voksne samlet, barna lekte osv, samme som du forklarte. Så heller ikke noe problem med det. Har man noe man ønsker, så snakk med de voksne? Anonymkode: 76f99...180 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde dere snakket med dem på forhånd at dere kom den dagen? Ganske uvanlig å dukke opp på tilvenning første dag. Men vi gjorde det etter avtale med barnehage og ble tatt godt i mot. Men at det er to avdelinger slått sammen etc må du regne med da det fremdeles er sommerferie for mange. Anonymkode: 3ea35...794 Ja selvfølgelig hadde vi fått dato og klokkeslett for oppstart. Vi dukker ikke bare opp😅 Anonymkode: 04bb1...c23 16
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Sånn blir det jo når dere starter opp midt i fellesferien før barnehagen har oppstart i august. Anonymkode: f1255...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Vet ikke om det er normalt, men jeg har ikke opplevd det da mine begynte i barnehagen. Mine ble tatt imot av ped.leder eller kontaktperson da vi kom, vi ble vist til plassen i garderoben, fikk omvisning i barnehagen, fikk informasjon, fikk hilse på de andre voksne som var tilstede, barna har fått hilse på de andre ungene osv. Det var vært et opplegg alle dagene i tilvenningsperioden og med alle ungene mine har jeg opplevd at både jeg, og barna, har blitt møtt på en god og fin måte av barnehagen Anonymkode: 625bf...4a7 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn blir det jo når dere starter opp midt i fellesferien før barnehagen har oppstart i august. Anonymkode: f1255...2f7 Jeg var ikke klar over at barnehagen ikke har ordentlig oppstart før midt i august, har folk så lang ferie at de kan være bort fra jobb mer enn juli altså? Anonymkode: 04bb1...c23 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Det er normalt at avdelinger blir slått sammen og at det er mange barn. Det som ikke er normalt er at dere ikke ble møtt av en ansatt (gjerne barnets kontaktperson, om vedkommende ikke er på ferie) som hilste på dere og barnet, ga dere omvisning og snakket med dere om barnehagen, rutiner, barnets rutiner, hvordan tilvenningen skal foregå fremover osv. Spørs om det er mange ferievikarer og sykevikariat, som ikke visste hvem dere var og at barnet var helt ny? I så fall ville jeg vært litt skeptisk til barnehagen. Anonymkode: 441b6...842 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn blir det jo når dere starter opp midt i fellesferien før barnehagen har oppstart i august. Anonymkode: f1255...2f7 Da må barnehagen faktisk si dette til foreldre som ikke har erfaring med barnehagelivet. "Barnet kan begynne, men vi har ikke kapasitet til omvisning eller ivaretagelse av at dere er ny på det tidspunktet dere vil at barnet skal starte i barnehagen" Anonymkode: 625bf...4a7 19 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var ikke klar over at barnehagen ikke har ordentlig oppstart før midt i august, har folk så lang ferie at de kan være bort fra jobb mer enn juli altså? Anonymkode: 04bb1...c23 Fellesferien er uke 28, 29, 30 og 31. Etter uke 31 er som oftest de aller fleste tilbake i jobb og ting går som normalt. Dere har valgt oppstart når barnehagen fremdeles har ferieavvikling og må derfor forvente at det ikke er helt det samme som når alle ansatte er tilbake. Hvor lang tilvenning har dere? Info har dere vel fått på forhånd? Omvisning er heller ikke vanlig. Det er vanlig at det er foreldrene som tar seg av barnet i starten i tilvenningen siden barnet ikke kjenner de ansatte enda. Anonymkode: 8483d...def 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ungen startet i barnehagen i går, vi kom og de hadde slått sammen to avdelinger, da ingen av de var fulle, men det ble alikevel mange barn/"full avdeling" i det lille rommet. Vi hadde første dag og gikk inn, noen sa hei, det satt voksne og barn på gulvet, vi satte oss, ingen informasjon. Vi tok initiativ til å hilse på en ansatt. Flere nye barn var tilstede med sine foreldre og gamle barn hadde første dag tilbake fra ferien og gråt når foreldrene dro. Det var mange barn, foreldre og barn fra to ulike avdelinger samlet. Alle bare satt der med sitt og snakket litt på tvers. Ingen info eller omvisning. Barnet tok initiativ til samhandling med ansatt. Vi spurte selv etter info og det vi lurte på. Barnet ville dra etter en stund da det var overveldende. Gråt og ville hjem. Er dette en normal oppstart når man starter ved hovedopptaket? Anonymkode: 04bb1...c23 Nei. Anonymkode: 49449...10c 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var ikke klar over at barnehagen ikke har ordentlig oppstart før midt i august, har folk så lang ferie at de kan være bort fra jobb mer enn juli altså? Anonymkode: 04bb1...c23 Barna som allerede går i barnehagen, har jo planlagt ferie og kommer jo tilbake etter ferien uavhenging av nytt barnehageår? De som starter i barnehagen, begynner normalt ved nytt barnehageår, som er 15 august. Da er alle personalet tilbake, avdelingene er delt opp som normalt, og fokus er tilvenning og oppstart. Dere begynner før, og da er det jo slik det er. Anonymkode: 76f99...180 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barna som allerede går i barnehagen, har jo planlagt ferie og kommer jo tilbake etter ferien uavhenging av nytt barnehageår? De som starter i barnehagen, begynner normalt ved nytt barnehageår, som er 15 august. Da er alle personalet tilbake, avdelingene er delt opp som normalt, og fokus er tilvenning og oppstart. Dere begynner før, og da er det jo slik det er. Anonymkode: 76f99...180 De fleste planlegger permisjon og ferie, med oppstart barnehage nytt barnehageår. Her har det heller ikke vært mulig å begynne før. Anonymkode: 76f99...180 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er normalt at avdelinger blir slått sammen og at det er mange barn. Det som ikke er normalt er at dere ikke ble møtt av en ansatt (gjerne barnets kontaktperson, om vedkommende ikke er på ferie) som hilste på dere og barnet, ga dere omvisning og snakket med dere om barnehagen, rutiner, barnets rutiner, hvordan tilvenningen skal foregå fremover osv. Spørs om det er mange ferievikarer og sykevikariat, som ikke visste hvem dere var og at barnet var helt ny? I så fall ville jeg vært litt skeptisk til barnehagen. Anonymkode: 441b6...842 Det var ikke vikarer der, kun de faste minus noen som var på andre avdelinger. Barnets kontaktperson var der. Anonymkode: 04bb1...c23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barna som allerede går i barnehagen, har jo planlagt ferie og kommer jo tilbake etter ferien uavhenging av nytt barnehageår? De som starter i barnehagen, begynner normalt ved nytt barnehageår, som er 15 august. Da er alle personalet tilbake, avdelingene er delt opp som normalt, og fokus er tilvenning og oppstart. Dere begynner før, og da er det jo slik det er. Anonymkode: 76f99...180 De har det slik ut hele august, ikke kun til den 15. Anonymkode: 04bb1...c23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 Hva skal jeg forvente videre nå da? Er så redd for at de skal be oss foreldre fra også blir barnet overlatt mer eller mindre totalt til seg selv. Anonymkode: 04bb1...c23 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå