Gå til innhold

Mitt barn skader andre

Fremhevede innlegg

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg ville tenkt først på 1) sjalusi eller om han føler seg lite sett og tilsidesatt. Han viser omsorg for yngre søsken så helt galt er det ikke gått ennå. Noen barn er 2) svært opptatt av årsakssammenhenger og reaksjoner, og prøver derfor ut ugreie ting. Kanskje er han facinert av andres forskrekkelse. 3) Litt av det samme skjer når noen "pranker " andre, og slike videoer er det masse av på nett. 9-11 er en alder der pranks er ekstra morsomt, og de har ennå ikke utviklet nok sosialkompetanse til å vite hva som faktisk er en morsom prank/ spøk og hva som er farlig og ufint. 

Snakk med ham om pranks. Er ikke det problemet så trenger han å bli holdt øye med og bli rettledet en stund, både for å beskytte andre og ham selv fra å få så mye pepper at han blir verre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger råd.. Mitt barn (9 år) har det siste året hatt noen hendelser som bekymrer meg. Idag toppet det seg, da han slo på glovarmt vann i dusjen hos sine to små kusiner som satt i dusjen.. Han kan også finne på å skade en hund vi har i familien, dra i halen, ørene osv, når vi voksne ikke ser. Han er impulsiv, og nekter for alt han gjør. Etter lengre prat, innrømmer han til slutt hva han har gjort. På skolen har han tatt kvelertak på annet barn, og dyttet et barn ned fra en høyde. Han har masse omsorg for yngre søsken, men det er disse hendelsene innimellom som bekymrer meg. Hvem kontakter man? Har noen lignende erfaringer? Jeg tenker at noe må gjøres... 

Anonymkode: 3196a...147

Her ville jeg ha tatt kontakt med barnevernet for råd og veiledning. De er ikke alltid der for å ta barnet ditt, men kan også hjelpe til som rådgiver for håndtering av slik type vold.

De kan også være behjelpelig med råd om hvor barnet bør ha rehabiltering, og kan presse på at det blir fortgang. 

Det å ta kvelertak på et annet lite barn kan jo medføre død. Så dette her er såpass alvorlig at barnet bør  ligge i systemet hos BV. Husk at du har meldeplikt ved vold. Da dette her har skjedd såpass mange ganger er du nødt til å reagere på det .

Ettersom barnet ditt oppfører seg sånn nå kan barnet ditt bli svært farlig som ung voksen og voksen. Derfor må du ta nødvendig tiltak nå for at det skal bli et håp om rehabilitering for ungen... ellers kan han en dag bli en massemorder.

Det er svært uvanlig at man er så voldelig i så ung alder.

Endret av Intervence
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Be fastlegen henvise til BUP. Så fort som mulig. Dette barnet er farlig.

• Liker 3
Skrevet

For noe tull! Aldri krisemaksimere i en allerede utrygg situasjon for barnet! Be om adekvat psykologhjelp! Eller hjelp til foreldrerollen deres? Dere bør for eksempel ikke slå hverandre, eller ha en varig dårlig kjemi etc. Det er de voksnes ansvar!

Men nå er nå jeg ut av denne hobby-psykolog-rollen! Lykke til

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen. Da kan fastlegen henvise til BUP. Det er selvsagt ikke normalt at et barn oppfører seg slik, noe dere også vet. Det viktigste er at dere må passe på han i møte med andre. Han kan rett og slett ikke være uten tilsyn hvis han er med andre barn. Dere må også ha dialog med skolen. De er nødt å iverksette tiltak for å forebygge skade på andre barn selv om det per nå ikke foreligger noen vurderinger. Uansett, så er jo det skolen sitt ansvar. De har jo sett hva som har skjedd før og bør være på banen selv allerede. 

Viser han noe anger for hendelsene? Eller viser han kun «anger» fordi han gjerne tenker det er forventet eller feks sier unnskyld bare for å bli ferdig med «maset»? Er det noen forvarsel når han skader/tilløp til skade på andre barn/dyr? Har han vært lei seg? Flau? Sint? Fått lite oppmerksomhet? Har han opplevd noen fysiske eller psykiske traumer i livet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, Hoia said:

For noe tull! Aldri krisemaksimere i en allerede utrygg situasjon for barnet! Be om adekvat psykologhjelp! Eller hjelp til foreldrerollen deres? Dere bør for eksempel ikke slå hverandre, eller ha en varig dårlig kjemi etc. Det er de voksnes ansvar!

Men nå er nå jeg ut av denne hobby-psykolog-rollen! Lykke til

Det er ikke alltid foreldrene sin skyld.

Alle barn som blir født er født uten empati - det må læres, og alle har ikke evnen til å vise sympati eller empati for andre til tross for at man viser det i familien. Husk at det er mange som er psykopater i voksen alder selv om man kommer ifra en god familie.

Endret av Intervence
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jo, det er alltid foreldrenes skyld, med tanke på håndtering og tilpasning. Kanskje han bare har sett en film han ikke skulle se, eller ti. Men det kan være et mønster hos foreldrene han reagerer på uten å skjønne det selv. 

Bare sunn logikk og varme, liksom.

Men nå er jeg ferdig som hobbypsykolog.

Skrevet

Jeg har ikke planer om å bli psykolog. Jeg blir bare helt sjokkert over noen her inne, det er jo allmennkunnskap! 

Men nå sier jeg farvel her! 

Skrevet

Jeg tror for eksempel den kommentaren du kommer med der kunne vært skadelig for et barn med ikke ferdigutviklet selvtillit. Det påvirker ikke meg, altså. 

Jeg hadde blitt lei etter tre dager som psykolog, og nå er jeg lei av å være hobby-psykolog her.

AnonymBruker
Skrevet

Bjørnebekk viser til internasjonal voldsforskning og studier fra FBI i USA, som peker på at det er en sammenheng mellom personer som torturerer dyr og vold mot mennesker.

Av innsatte i fengsel som soner en voldtektsdom, rapporterer 48 prosent at de har begått dyremishandling. Av de som soner dom for seksualiserte drap, oppgir 36 prosent at de har en fortid med dyremishandling i barndommen, og 46 prosent i ungdommen.

Av de som soner for barnemishandling er tallet 30 prosent. 63 prosent av de innsatte som har en dom for uspesifisert, generell vold oppgir at de har begått voldelige handlinger mot dyr.

https://www.nrk.no/dokumentar/_-dyrevold-kan-bli-menneskevold-1.11261278

Anonymkode: edd74...d45

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trenger råd.. Mitt barn (9 år) har det siste året hatt noen hendelser som bekymrer meg. Idag toppet det seg, da han slo på glovarmt vann i dusjen hos sine to små kusiner som satt i dusjen.. Han kan også finne på å skade en hund vi har i familien, dra i halen, ørene osv, når vi voksne ikke ser. Han er impulsiv, og nekter for alt han gjør. Etter lengre prat, innrømmer han til slutt hva han har gjort. På skolen har han tatt kvelertak på annet barn, og dyttet et barn ned fra en høyde. Han har masse omsorg for yngre søsken, men det er disse hendelsene innimellom som bekymrer meg. Hvem kontakter man? Har noen lignende erfaringer? Jeg tenker at noe må gjøres... 

Enkeltvis kan man kanskje tenke at dette er dumme ting som ikke er helt tenkt gjennom konsekvensene av et barn, men til sammen blir de jo bekymringsfull. 

Glovarmt vann i dusjen.  Jeg hadde ikke tenkt det verste der hvis det skjedde i en lek. Det kan jo fort være et uhell. Men du kjenner ditt barn, og du vet jo om dette var gjort for å skade..

- Kveletak på et annet barn. Det tror jeg brødrene mine fort kunne gjøre hvis de var i basketak med hverandre, og lektesloss. Det kommer an på settingen. Men som sagt; Her regner jeg med at dette er alvorlige tilfeller siden du nevner dem. 

Hva sier dere når dette skjer? Hva sier han selv? Hvilket inntrykk for du av han? Blir han lei seg når dere presser han og han blir konfrontert? Forstår han alvoret? Er han ellers en normal gutt med tanke på skolearbeid? Framstår han normalt intelligent?

Det riktige her er nok å koble inn BUP hvis dere mener at dette er noe dere ikke greier å få vekk ved hjelp av samtaler og konsekvenser. Det er jo helt forferdelig å tenke at dette er gjort i ondskap, på en måte- i motsetning til ubetenksom adferd som foreldre kan endre ved normal oppdragelse. 

Jeg tenker vel at han har god omsorg for sine medsøsken, og det virker jo som han tar noen dumme valg. 

Lykke til. Håper dette går seg til. 

Anonymkode: 7e2a0...916

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv først og fremst å se hva som kan ligge bak denne adferden. Har han opplevd traumer? Store endringer i livet? Strever han på andre områder? Prøv å finne ut hvilke følelser som ligger bak handlingen. Er han sjalu, føler seg krenket eller andre ting? Prøv å sette ord på følelsene dere tror han har. Valider han.

Snakk med skolen og be om ærlig svar fra dem hva de tenker han strever med? Skriv ned og ta med til fastlegen for henvisning til bup.

Han er 9 år med dårlig impulskontroll og tydeligvis dårlig følelsesregulering. Han er ett barn under opplæring- ikke en psykopat. Blir helt matt av alle disse psyko responsene du får her på kg. Men husk at flertallet her inne er ikke fagfolk (med unntak av ett par av oss). Søk profesjonell hjelp heller.

Noen kommuner har også familiesenter som er i regi av helsestasjonen. Der er det ofte kortere ventetid enn bup, det kan være en grei plass å få råd/oppfølging før dere kommer inn til utredning på bup.

Anonymkode: 5ab0d...a7f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bjørnebekk viser til internasjonal voldsforskning og studier fra FBI i USA, som peker på at det er en sammenheng mellom personer som torturerer dyr og vold mot mennesker.

Av innsatte i fengsel som soner en voldtektsdom, rapporterer 48 prosent at de har begått dyremishandling. Av de som soner dom for seksualiserte drap, oppgir 36 prosent at de har en fortid med dyremishandling i barndommen, og 46 prosent i ungdommen.

Av de som soner for barnemishandling er tallet 30 prosent. 63 prosent av de innsatte som har en dom for uspesifisert, generell vold oppgir at de har begått voldelige handlinger mot dyr.

https://www.nrk.no/dokumentar/_-dyrevold-kan-bli-menneskevold-1.11261278

Anonymkode: edd74...d45

Det er et barn! Ikke ti år engang! Dette er jo helt dommedag! Dere må justere handlingene, skape varme, men ikke bidra til å lage permanente karaktertrekk.

AnonymBruker
Skrevet

Å spørre her inne får du innsnevret svar om psykopati osv. dumme svar. 
Mest sannsynlig har han manglende impulskontroll.. ville fått en henvisning til bup for å utrede han. Er det kun dette? Har han konsentrasjonsvansker eller er hyper? Har han venner? 
mye som spiller inn 

Anonymkode: 956a6...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter fastlegen som henviser til BUP. I mellomtiden lar du ikke barnet være alene med andre barn eller dyr. 

Anonymkode: f51e1...2fa

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlegen, som henviser dere til BUP.

Ikke hør på alle her, for her var det veldig mye rart.

Anonymkode: 43648...38c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til syvende og sist så er han som han er. Terapi etc. endrer ikke hvem han er.

Han er ung, og hjernen vil utvikle seg i mange år ennå. Kanskje utvikler han mer empati med alderen. 

Anonymkode: f2136...28c

• Liker 1
Skrevet

Like greit å gjøre flere ting samtidig tenker jeg. 

Du bør bestille time hos fastlegen for henvisning til BUP så raskt som mulig.

Samtidig bør du sjekke om kommunen din har et familiehus eller familieteam, som kan veilede dere som foreldre. Og evt. ha samtaler med barnet. Har de det, så ring med en gang.

Finn måter å være sammen med barnet på og hold ham under oppsyn. Prøv å gjør dette på måter som ikke er så åpenbare for ham.

Bli med i lek, avtal utflukter, be om hjelp til gjøremål. Sitt ute å "les" rett ved der de leker. Gjør litt hagearbeid, mens de er ute. Be unger hjem til dere, der dere kan følge med, istedenfor å la han gå på besøk. La han game litt ekstra, hvis det er noe som lokker. 

Og bruk litt tid på å finne ut hvordan du kan minimere situasjoner der du tror han mister kontrollen og skader andre. 

Det viktigste du vet akkurat nå, er at du ikke vet noe om hvorfor det er sånn.

Forsøk å være litt nysgjerrig på hva som foregår før de uheldige episodene. Og prøv og ikke la deg trekke ned av katastrofetanker. 

Forebygg så godt du kan og hold alle så trygge som mulig. Men ikke gå rundt å tro han er et lite monster som er dømt til å bli psykopat. 

Og for all del, sørg for å få veiledning på hvordan du/dere skal håndtere dette. Om du så må betale av egen lomme, så er det verdt det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange idiotiske svar her.. Har vært på tanken om å kontakte bup, så det blir nok der vi starter. Han er en godt likt gutt, med mange venner og et stort nettverk. Han er skoleflink, og har god konsentrasjon på skolen. Det er disse dumme hendelsene som opptrer innimellom, som gjør meg bekymret. Han handler ofte på impuls, og har vansker med å kontrollere sinne når han blir sint. Som noen nevnte her, har han aldri vært vitne til vold i hjemmet. Vi har et harmoniskt, og rolig hjem. Takk til alle som har svart på konstruktiv måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...