Gå til innhold

Mitt barn skader andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange idiotiske svar her.. Har vært på tanken om å kontakte bup, så det blir nok der vi starter. Han er en godt likt gutt, med mange venner og et stort nettverk. Han er skoleflink, og har god konsentrasjon på skolen. Det er disse dumme hendelsene som opptrer innimellom, som gjør meg bekymret. Han handler ofte på impuls, og har vansker med å kontrollere sinne når han blir sint. Som noen nevnte her, har han aldri vært vitne til vold i hjemmet. Vi har et harmoniskt, og rolig hjem. Takk til alle som har svart på konstruktiv måte. 

Anonymkode: 3196a...147

Hei TS.

Du sier at dette er hendelser som har skjedd det siste året. Kan det ha vært en utløsende hendelse for ca ett år siden? Kan det ha skjedd ham noe, som dere ikke vet om? Ta kontakt med helsesøster straks skolen er i gang, og få henne til å ha noen samtaler med ham. Av og til trenger barn en voksenperson til som de kan åpne seg for, hvert fall dersom de bærer på noe som de tror kan såre/skuffe foreldrene.

Du sier han er skoleflink og har mange venner, da hadde jeg ikke vært så altfor bekymret, men han må jo forstå at handlingene hans virkelig kan skade andre. Kan dere forresten sjekke søkehistorikken på nettbrettet/telefonen hans? Det er helt ekstremt hva de kan få opp, f eks på youtubekids.

Anonymkode: 9a436...8be

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
hypes skrev (7 minutter siden):

Når et barn kveler andre barn og skolder sine yngre familiemedlemmer, er det ikke lenger bare snakk om at de "er under utvikling, trår feil og skal lære masse". Dette er unormal, antisosial oppførsel - det faktum kommer vi ikke bort fra.

Jepp! Og plaging av dyr er et klassisk tegn. Det er ikke noe som vanligvis skjer.

Anonymkode: 75a6e...7d9

• Liker 8
Skrevet
hypes skrev (18 minutter siden):

Når et barn kveler andre barn og skolder sine yngre familiemedlemmer, er det ikke lenger bare snakk om at de "er under utvikling, trår feil og skal lære masse". Dette er unormal, antisosial oppførsel - det faktum kommer vi ikke bort fra.

Da skulle du visst hvor mange barn under ti år som i løpet av et år kan være agressive og ha den type adferd. Det er ikke en akseptabel oppførsel, og den må avlæres. Men det går likevel ikke an å si at barnet har en personlighetsforstyrrelse!! Mest sannsynlig vil dette barnet utvikle seg til å bli en helt vanlig voksen. 

• Liker 1
Skrevet
ESFP skrev (35 minutter siden):

Da skulle du visst hvor mange barn under ti år som i løpet av et år kan være agressive og ha den type adferd. Det er ikke en akseptabel oppførsel, og den må avlæres. Men det går likevel ikke an å si at barnet har en personlighetsforstyrrelse!! Mest sannsynlig vil dette barnet utvikle seg til å bli en helt vanlig voksen. 

Jeg har aldri påstått at dette barnet har en personlighetsforstyrrelse, men at det viser tegn til antisosial oppførsel. Og slikt bør tas på alvor nettopp fordi det er sannsynlig at barnet ikke utvikler seg til å bli en helt vanlig voksen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
hypes skrev (1 time siden):

Helt enig! Jeg fatter ikke at ts ikke har søkt hjelp for lengst. Dette med skading av dyr er også veldig illevarslende. 

Anonymkode: ffe44...42d

• Liker 4
Skrevet
hypes skrev (35 minutter siden):

Jeg har aldri påstått at dette barnet har en personlighetsforstyrrelse, men at det viser tegn til antisosial oppførsel. Og slikt bør tas på alvor nettopp fordi det er sannsynlig at barnet ikke utvikler seg til å bli en helt vanlig voksen. 

Da misforsto jeg. Mitt største problem her er at folk roper om personlighetsforstyrrelse på en 9 åring. Vi er heldigvis enig i at oppførselen ikke er grei og må tas tak i. Og så er vi litt uenige i fremtidsutsiktene til dette barnet. Godt vi har noe å diskutere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet alltid vært sånn eller endret atferd siste tiden? Dette er svært viktig å være oppmerksom på. Det er alltid en grunn til at barn endrer atferd. Noen kan være slemme med han eller det kan være seksuelle overgrep feks. Dette er alvorlig og du bør skaffe hjelp til han asap. Han har nok ikke en personlighetsforstyrrelse men er en gutt som trenger hjelp. Lykke til!

Anonymkode: 5fdf3...c2f

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har du ikke kontaktet noen ang hjelp til han for lenge siden?

Anonymkode: 5fdf3...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste med antisosial personlighetsforstyrrelse, får aldri diagnosen. Fordi de ikke oppsøker helsevesenet. Hvorfor skulle de det? I deres hodet er ingenting galt med dem.

Det vil si at barn som viser tegn til denne personlighetsforstyrrelsen ikke vil få diagnosen som voksen, selv om de skulle hatt den.

Dette kan gi et skjevt bilde av sannsynligheten for barn som plager dyr, blir "psykopater" i voksen alder. Antagelig er det veldig sannsynlig at barn som viser slike tendenser i ung alder kommer til å møte kriteriene for antisosial pf som voksen, selv om de ikke offisielt får diagnosen.

Anonymkode: f9649...760

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært 4-5 hendelser på ett år. Han har alltid vært impulsiv, så det er ikke sånn at fordi han havnet i konflikt med annet barn så har vi søkt hjelp.... Som sagt så var det som skjedde med dusjen avgjørende nå. Det med kvelertak, og dytting har vært i konflikt hvor det andre barnet har tatt kvelertak tilbake. Han er ikke direkte slem med dyr, men kan være hardhendt mot familiehunden hvor vi må minne på å være forsiktig. Han er for det meste en glad og omsorgsfull gutt, men nå vil jeg at vi skal få noe profesjonell hjelp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerangrep og avsporing, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (7 timer siden):

Det er et barn! Ikke ti år engang! Dette er jo helt dommedag! Dere må justere handlingene, skape varme, men ikke bidra til å lage permanente karaktertrekk.

Nå har alle disse som er omtalt vært barn......

Anonymkode: edd74...d45

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vært 4-5 hendelser på ett år. Han har alltid vært impulsiv, så det er ikke sånn at fordi han havnet i konflikt med annet barn så har vi søkt hjelp.... Som sagt så var det som skjedde med dusjen avgjørende nå. Det med kvelertak, og dytting har vært i konflikt hvor det andre barnet har tatt kvelertak tilbake. Han er ikke direkte slem med dyr, men kan være hardhendt mot familiehunden hvor vi må minne på å være forsiktig. Han er for det meste en glad og omsorgsfull gutt, men nå vil jeg at vi skal få noe profesjonell hjelp. 

Han kan da være farlig! Hvis noen er hardhendt imot dyr og vold imot mennesker er det ett varselsignal på at noe er alvorlig galt. Bra dere skal ta tak i det nå så fort som mulig. Det er bare flere og flere nå som blir mordere og dreper dyr og mennesker i voksen alder, og det vil dere vel ikke skal bli han som gjør. Så bra dere tar tak i det! 

AnonymBruker
Skrevet

Adhd eller autisme

Anonymkode: 19f7b...2e8

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (12 timer siden):

BUP, før noen blir skadet

Noen hsr allerede fått varmtvann.

Anonymkode: 05e8f...e7b

Skrevet

Det er mange dommedagsprofeter på dette forumet! Ofte uten kompetanse på det de predikerer. 

Ts, ta kontakt med din fastlege, fortell om dine bekymringer. Og stol på magefølelsen din - du kjenner ditt barn. 

Vær ekstremt observant på barnets omgivelser - er det noe som er forandret i hans nærmeste krets? Er han trygg på fritidsaktiviteter (hvordan er de voksne der)? Hvordan er de voksne i hans nærmiljø? Har han noensinne opplevd traumer? Bor både hans mot og hans far sammen med ham? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Adhd eller autisme

Anonymkode: 19f7b...2e8

Autisme er faktisk det motsatte av antisosial personlighetsforstyrrelse (psykopati) når det kommer til følelsesregisteret.

MTXX_MH20230720_233704339.jpg

Anonymkode: 75a6e...7d9

• Liker 2
Skrevet
ESFP skrev (2 timer siden):

Da misforsto jeg. Mitt største problem her er at folk roper om personlighetsforstyrrelse på en 9 åring. Vi er heldigvis enig i at oppførselen ikke er grei og må tas tak i. Og så er vi litt uenige i fremtidsutsiktene til dette barnet. Godt vi har noe å diskutere. 

Og det er jo forsåvidt et diskusjonstema i seg selv, ja. Og hva hver og en av oss legger i at noe er sannsynlig, er jo også meget relativt. Om ikke annet kan vi i alle fall diskutere semantikk😅

AnonymBruker
Skrevet
hypes skrev (16 timer siden):

Må du gi deg

Anonymkode: 32cca...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...