Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Selv om en rettsforfølgelse av denne 19-åringen og påfølgende manglende lyst og evne til å sette seg inn i hvordan barnet faktisk opplevde dette kan være til større skade for barnet?

Hva er det vi er ute etter? Det beste for barnet, eller det beste for oss og vår oppfatning av hva som skjedde?

Men Krus, da - lover som dette er vi avhengige av fordi det aldri må være tvil om at virksomhet som dette er galt og kan være skadelig for mange. Vil vi ikke unngå det, da? Det er da inen som helst vits i å åpne for synsing i saker som dette. Hvordan barnet faktisk opplevde dette er irrelevant.

Synes du det er ok å ha sex med en 5-åring? En 9-åring? Eller bare en 12-åring? Eller er det ok med en "moden" 9-åring, men ikke en umoden en? Hvem skal trekke grensene? I hvert fall ikke mennesker med hang til sex med barn, og langt i fra barna selv, som ikke har forutsetninger til å forstå hva dette dreier seg om... Vi er nødt til å ha lover som dette å forholde oss til, nettopp for å unngå grov utnytting av barn, samme hvor "frivillig" enkelte påstår det må ha vært!

Endret av Bodillen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns hun skal bli straffet på lik linje som som det vare en gutt på 19 og jente på 12!

Gjest TomKrus
Skrevet
Men Krus, da - lover som dette er vi avhengige av fordi det aldri må være tvil om at virksomhet som dette er galt og kan være skadelig for mange. Vil vi ikke unngå det, da? Det er da inen som helst vits i å åpne for synsing i saker som dette. Hvordan barnet faktisk opplevde dette er irrelevant.

Så du synes det er irrelevant hvordan barnet opplever dette? Hvis ikke loven er der for barnet, hvem er den der for da?

Synes du det er ok å ha sex med en 5-åring? En 9-åring? Eller bare en 12-åring? Eller er det ok med en "moden" 9-åring, men ikke en umoden en? Hvem skal trekke grensene?

Kompetent fagpersonell i samrådet med barnet. Å ha en seksuell lavalder på 16 år som er veiledende er helt greit, men å blindt benytte den i en rettsak, med det resultat at den yngre kan ta større skade av det, er galt i mine øyne. Men nå mener jeg at hvordan barnet opplever dette ikke er irrelevant.

Jeg vil at vi skal behandle saker til det beste for barnet, ikke til det beste for vårt moralsyn.

Skrevet

"barnet" koste seg da iallfall. Det er det ikke tvil om.

Skrevet (endret)
hvilken jente  på 19  år vil være kjæreste med en  på 12???

Hun må jo bare  ha  brukt ham som "toyboy".

Har ingen tro på at dette  har vært et kjærligetsforhold ( ihvertfall ikke  fra  hennes side)

Det var så mange  formildende omstendigheter  rundt denne saken så jenta har sikkert iq på 70

Hvis du leser artikkelen vil du se at det er ett eller annet med jenta som tilsier formildende omstendigheter, og ikke bare det at nitten dog ikke er så veldig gammelt og voksent.

Her er det ting vi ikke vet noe om, og vi får ikke spekulere heller, for da blir vi stengt. Men NOE er det der...

Og jeg burde ha lest hele innlegget ditt før jeg svarte, ser jeg.... :sjenert:

Endret av mysan
Gjest Bodillen
Skrevet
Så du synes det er irrelevant hvordan barnet opplever dette? Hvis ikke loven er der for barnet, hvem er den der for da?

Kompetent fagpersonell i samrådet med barnet. Å ha en seksuell lavalder på 16 år som er veiledende er helt greit, men å blindt benytte den i en rettsak, med det resultat at den yngre kan ta større skade av det, er galt i mine øyne. Men nå mener jeg at hvordan barnet opplever dette ikke er irrelevant.

Jeg vil at vi skal behandle saker til det beste for barnet, ikke til det beste for vårt moralsyn.

Hva vet vi om hva som er det beste i hvert enkelt tilfelle? Hva vet vi om hva dette barnet innerst inne føler i forhold til hva det uttrykker? Hva vet vi om hva dette barnet har vært utsatt for av manipulasjon?

Du unnlater å svare på en ting som jeg synes er essensielt her: Hvor skal grensen gå for hvor små barn det er greit å ha sex med, og hvem skal trekke disse grensene?

Skrevet

Hvis en 19 år gammel jente hadde forgrepet seg på min 12 årige sønn eller en 18 år gammel gutt hadde gjort det samme mot min 11 årige datter da hadde det nok blitt politianmeldt ja!

Dette kaller jeg grov utnyttelse av barn! Barn skal ikke ha sex med voksne!

Hvis noen her mener det er greit så har de et stort problem og bør tenke seg om.

Jeg prøver å lære mine barn at sex er ikke noe man har med hvem som helst

men noe fint som er mellom 2 likeverdige partnere som for det første er forelsket og for det andre respekterer hverandre!

Skrevet

men høna, for at mennesker skal kunne forstå hva som er fint må dem vel også gjennom noe skittent?

Dere lever i villfarelse hvis dere tror at barn aldri har seksuelle lyster eller ønsker..

Barn onanerer og barn er kåte, barn leker med andre barn og med eldre ungdommer, det har barn alltid gjort. Enten det gjelder røyking, drikking, motepress, sex og andre slike ting.

Skrevet

Voksne mennesker har ingen rett til å misbruke barn seksuellt!

Jeg har ikke sagt noe om at barn ikke har lov til å være kåte eller ikke får onanere!! Det er vel ikke skittent! Du må ha et seriøst stort problem!

Jeg opplevde aldri noe skittent som barn og jeg vet hva som er fint mellom to likeverdige mennesker for det!

man behøver ikke å ha opplevd traumitiske ting for å bli et godt menneske skjønner du!!

Jeg beskytter i hvertfall mine barn mot overgripere!

Skrevet

Du skal vel beskytte dem mot å snuble på fortauet ved å leie dem til dem er atten da?

Joda, dere som er glade i straffer og synes det er det eneste som hjelper mot sex, jada når er nok straff nok da?

Hvor går grensen ved innesperring? - Er det en grense vi bør diskutere synes dere eller er det sånn at bare det er lenge nok så er alt bra?

Isåfall synes jeg dere er uinteressante mennesker, det er derfor jeg vegrer meg til å diskutere med dere, dere forstår ikke at grensen går ikke hvorvid det er galt å sex mellom to mennesker men hvor STRENG skal vi forfølge individer vi ANTAR er dummere enn oss selv og gjør valg vi ikke har hadde gjort?

Gjest Bodillen
Skrevet
Hvor går grensen ved innesperring? - Er det en grense vi bør diskutere synes dere eller er det sånn at bare det er lenge nok så er alt bra?

Isåfall synes jeg dere er uinteressante mennesker, det er derfor jeg vegrer meg til å diskutere med dere, dere forstår ikke at grensen går ikke hvorvid det er galt å sex mellom to mennesker men hvor STRENG skal vi forfølge individer vi ANTAR er dummere enn oss selv og gjør valg vi ikke har hadde gjort?

Det kan selvfølgelig være vanskelig å bestemme hvor grensene skal gå, men vi har en lov om seksuell lavalder som er grei å forholde seg til. Denne loven har vel vært håndhevet slik at hvis begge i forholdet er under seksuell lavalder, og jevngamle, så er det ingen som straffes. Straff praktiseres heller ikke hvis bare en av partene er under seksuell lavalder, men de likevel er jevngamle.

Det er litt vanskelig å tolke 2. avsnitt av innlegget ditt, tror det mangler noen ord der? Mener du at noen her har sagt at sex mellom to mennesker er galt? Jeg har ikke sett at noen har skrevet noe sånt. Flere har imidlertid sagt at det er galt av en voksen å ha sex med et barn. Hva slags straff vedkommende bør få avhenger jo av overgrepets omfang, overgripers alder, psykiske helse osv. Straffen er vel ikke noe vi her inne har forutsetninger for å diskutere. Trådstarter var heller ikke ute etter det, men etter skyldspørsmålet.

Hvor mener for eksempel du grensen bør gå for hvor unge barn en voksen kan ha sex med? 5? 9? 12? Og kommer det an på barnets modenhet? Den voksnes modenhet? Hvem skal vurdere grad av modenhet hos disse? Hvis straff/ikke straff avhenger av om sex'en var frivillig eller ikke, hvem skal vurdere graden av frivillighet? Og avhenger det av alder? Hvis en gutt på 5 år er i stand til å få en ereksjon, vil det da si det samme som at han er moden for et seksuelt forhold og at det er frivillig?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Hvor er det blitt av Towelies innlegg som lå etter Mysans?

Kan ikke se at det står at denne siden i tråden har blitt moderert.

Skrevet (endret)
Hvor er det blitt av Towelies innlegg som lå etter Mysans?

Kan ikke se at det står at denne siden i tråden har blitt moderert.

Det er slettet, og jeg kan ikke se noen grunn for at vi skal legge inn en ryddemelding for ett lite innlegg, som så klart bryter reglene.

Remyline Moderator

Endret av Remyline
Skrevet

Det verste med modereringen er at jeg blir så himla nysgjerrig på hva jeg gikk glipp av!!!!

Gjest seroxata
Skrevet

Tro det eller ei, men jeg kjenner faktisk denne gutten det er snakk om... nå tør jeg ikke gå ut med info her, det er vel ikke lov, men det er mye som ikke er kommet frem i artikkelen

Skrevet

Sånn er det alltid - media skriver det de vet selger, og lar resten være hemmelig, dermed er det egentlig umulig å skulle mene og synse noe også, for det kan veldig lett bli veldig feil.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg er helt enig i det Bodillen skriver. For å beskytte barna må vi ha klare grenser for hva som er lov.

Skrevet

Jeg er også enig i det.

Det jeg egentlig diskutere er hvorfor det blir traumatisk for en tolvåring og ha sex med en nittenåring, hvis han gjorde det frivillig.

Jeg husker godt da jeg var tolv år jeg, og jeg følte meg atskillig mer voksen enn det jeg ser når jeg ser en tolvåring i dag.

Men det er klart at vi skal ha den loven, og at man skal bruke den som rettesnor i en rettsak som omhandler overgrep.

Men det må også være lov å utvise skjønn.

Og vi må ikke glemme at vi ikke vet noe som helst om akkurat denne saken.

Jeg kan forresten fortelle en historie som jeg selv har opplevd for å belyse hva jeg mener med traumer/ikke traumer i forhold til sex i ung alder.

Jeg og min fetter var åtte år, og han hadde lært hvordan man skulle lage barn, så det syntes han at vi måtte prøve å få til.

Jeg skal ikke påstå at vi var kåte, men dette var spennende - han pekte og fortalte og etter å dyttet den lille tissetassen sin borti min, kunne han faktisk se et par små føtter der inne. Jada, et barn var blitt til :ler:

Dette var spennende og morsomt, helt til moren min kom inn og oppdaget oss og lagde et svare leven, med hjemjaging av en åtteårig fetter som var like forvirret som meg. Samtale med moren hans og besøksforbud.

DET var det som satte en støkk i meg, og som antakelig gjør at jeg husker episoden fremdeles. Hadde ikke hun skamlagt det hele så til de grader så hadde kanskje episoden vært ute av hodet mitt dagen etter.

Sånn var min mamma - er vel fremdeles antar jeg - og jeg er full av seksuelle hemninger og skam som jeg godt kunne vært uten.

Ikke har jeg blitt veldig "ærbar" av hennes strikte moralnormer heller - jeg heller vel heller langt over på "billig"-siden.

Skrevet (endret)
Enig. Kjønn skal da ikke ha noe betydning i forhold til skyldspørsmål.

Enig her, men de var to i denne tangoen...

Ikke kom her og fortell meg at gutten ikke visste om sin seksualitet ass.

Vet av flere gutter som begynte i tolv - tretten årsalderen... Heldig for denne gutten at han har draget på eldre jenter da...

Endret av Tirill
Skrevet
Enig her, men de var to i denne tangoen...

Ikke kom her og fortell meg at gutten ikke visste om sin seksualitet ass.

Vet av flere gutter som begynte i tolv - tretten årsalderen... Heldig for denne gutten at han har draget på eldre jenter da...

Dette er en skummel tankegang. Slik det juridisk står i dag er det en voksen person som har hatt sex med et barn.

Skal vi si det samme når det er en 12 år gammel jente som har hatt sex med en 50 år gammel mann - at hun visste om sin egen seksualitet og dermed var "heldig" som har draget på eldre menn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...