Gå til innhold

Marte -Jordmorliv

molly83

Anbefalte innlegg

Diosa skrev (16 minutter siden):

Jeg har også sett den. Og jeg ble så utrolig trist over at de måtte gå over til å begynne på skolen. Det er kjempefint at de får venner, men det får man ikke bare på skolen. Jeg ble så trist over at de fikk en iPad, og beskjed om å se på en serie på NRK-super. Det sier så mye om samfunnet vårt.

Jeg ble så utrolig trist av å se på den, ikke bare fordi mammaen døde men fordi drømmene hennes døde med henne. 

Det var fint å se at jenta likte seg på skolen, selv om vi nok ikke får se alt. Det er jo mange år som filmes og vi får se brøkdeler. Men fint å se at hun likte seg der og da. 

Jeg bare drømmer om at det er omvendt istedet. At de som går på skolen kommer til skogen, og har hjemmeundervisning sammen med andre som har samme verdier. At barn får vokse opp i naturen. Ikke med iPader. 

Det er jo sjelden så svart- hvitt, enten skogen eller iPad. Mine barn har gått i ordinær bhage og skole, og de har vokst opp med iPad , men også veldig mye skog og frilek++

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

molly83 skrev (13 minutter siden):

Det er jo sjelden så svart- hvitt, enten skogen eller iPad. Mine barn har gått i ordinær bhage og skole, og de har vokst opp med iPad , men også veldig mye skog og frilek++

Er enig med deg. Mine to har gått barnehage og skole. Men jeg hadde jobb hvor jeg ikke jobbet 100% så de var en del hjemme fremfor og måtte være i barnehagen og SFO. Å de var masse ute. De fantes ikke interessert i PlayStation,dataspill. 

Men firer du barna med det fra de er 1 år så blir det litt sånn

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horselady skrev (1 time siden):

Så en dokumentar på nrk eller tv 2 her for en stund siden. Den handlet om ett par som kjøpte et småbruk med 3 barn som var så bestemte på å ha barna hjemme hele tiden. Ingen barnehage eller skole, og de skulle leve av småbruket. Så døde hun av kreft, og han ble tvunget til å begynne å jobbe, selge småbruket og barna måtte i barnehage og skole. De startet med noen få dager, men etterhvert ble det faktisk barna som ville mer på skolen fordi de traff andre barn og fikk venner der. Da tenkte jeg faktisk på de som driver unschooling og holder barna hjemme. Gjør de det for sin egen del eller for ungene? Selv hadde jeg aldri ungene 100 % i barnehage rett og slett fordi de trengte noen fridager, men de trengte også å få leke, bygge relasjoner og få venner. De trengte å få noen input fra andre voksne mennesker og barn, bli pushet på ting og oppleve noe annet enn bare oss foreldre. Det tror jeg alle barn har godt av, så kan vi diskutere om de må være i barnehage/skole hver dag i stedet.

Jeg kjenner Nik, og det er jo ikke akkurat alt som kommer frem i filmen. Og noe med behovet for en slags "lykkelig slutt" når han tross alt måtte ut i jobb. 

Det sagt tror jeg hverdagen for ungene der var MYE mer givende enn den er på Leos lekeland. Og ungene hadde definitivt venner fra før også. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diosa skrev (1 time siden):

Jeg har også sett den. Og jeg ble så utrolig trist over at de måtte gå over til å begynne på skolen. Det er kjempefint at de får venner, men det får man ikke bare på skolen. Jeg ble så trist over at de fikk en iPad, og beskjed om å se på en serie på NRK-super. Det sier så mye om samfunnet vårt.

Jeg ble så utrolig trist av å se på den, ikke bare fordi mammaen døde men fordi drømmene hennes døde med henne. 

Det var fint å se at jenta likte seg på skolen, selv om vi nok ikke får se alt. Det er jo mange år som filmes og vi får se brøkdeler. Men fint å se at hun likte seg der og da. 

Jeg bare drømmer om at det er omvendt istedet. At de som går på skolen kommer til skogen, og har hjemmeundervisning sammen med andre som har samme verdier. At barn får vokse opp i naturen. Ikke med iPader. 

Er enig i at den er trist også, og at vi ikke får se alt, men den viste også litt av barnas side. Jenta var jo den som var mest negativ til skole, og kalt det for fengslet lenge før hun begynte. Hva slags grunnlag hadde hun for å si det uten at hun noen gang hadde gått der? 

Ipad er en uting like mye som et hjelpemiddel. Har selv barn i grunnskolen, og føler den til tider blir brukt helt feil. Hadde gjerne sett at de hadde vært mer ut for å leke i stedet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, har man levd hele livet litt utenfor normalen med hjemmeskole og alt, det tok ikke mange månedene (eller dager for de yngste) før de var helt "vanlige" unger i klassen. De fleste jeg kjenner med hjemmeundervisning der det ikke handler om mobbing snakker jo med ungene sine, og de fleste begynner på skolen på slutten av barnetrinnet, eller når de skal på ungdomsskolen. Da begynner behovet for venner å bli større enn behovet for frihet + familie. Det tar jo normale foreldre hensyn til. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner Nik, og det er jo ikke akkurat alt som kommer frem i filmen. Og noe med behovet for en slags "lykkelig slutt" når han tross alt måtte ut i jobb. 

Det sagt tror jeg hverdagen for ungene der var MYE mer givende enn den er på Leos lekeland. Og ungene hadde definitivt venner fra før også. 

Ja, hva er greien med leos lekeland. Ref dagens litt spydige kommentar om at de spiser lunsjen sin uten nrk super.. på leos lekeland. Som om det er tidenes høykultur liksom 😅

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskersommer skrev (21 minutter siden):

Hva heter hun på Instagram? Klarer ikke finne henne

Jordmorliv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (På 9.9.2024 den 13.10):

Det jeg tenker mest på er hva disse som nekter barna og gå på skole gjør når de går ut av ungdomsskolen og skal på videregående.. hva når barna vil ha en skikkelig utdanning men har ikke karakter grunnlag? Hva gjør de? Nytter ikke med legestudiet om man har lært alfabetet hjemme hos mamma/pappa

Ja det skjønner jeg at du tenker, det er jo liksom det livet man er vant til. Og det er nok mange som trives med det livet.

Barnehage til skolen til ungdomsskolen til videregående til høyere utdanning til jobb til pensjonist, og først da starter livet? 

Selv ser jeg for meg andre muligheter for mine barn. Og vil hjelpe dem med å lære ting mange barn ikke lærer på skolen. Og de skal iallfall ikke lære av en iPad. Eller se på tv mens de spiser lunsj. 

Men vi er forskjellige. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diosa skrev (4 timer siden):

Ja det skjønner jeg at du tenker, det er jo liksom det livet man er vant til. Og det er nok mange som trives med det livet.

Barnehage til skolen til ungdomsskolen til videregående til høyere utdanning til jobb til pensjonist, og først da starter livet? 

Selv ser jeg for meg andre muligheter for mine barn. Og vil hjelpe dem med å lære ting mange barn ikke lærer på skolen. Og de skal iallfall ikke lære av en iPad. Eller se på tv mens de spiser lunsj. 

Men vi er forskjellige. 

Vi er helt klart forskjellige.. men hva gjør du den dagen barnet f.eks skal inn på legestudiet? Man kommer ikke inn der ved og ha gått hjemme hos mamma i 13 år

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cezanne skrev (På 10.9.2024 den 10.26):

Ja, hva er greien med leos lekeland. Ref dagens litt spydige kommentar om at de spiser lunsjen sin uten nrk super.. på leos lekeland. Som om det er tidenes høykultur liksom 😅

Var nok et stikk mot at det brukes skjerm under måltider i skolen. Jeg vet ikke om å spise matpakken på utsiden av Leos er så himla mye bedre, egentlig. Jeg lurer også på hva de får ut av å være på lekeland en dag i uka, ungene (og de voksne) må jo bli lei?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diosa skrev (16 timer siden):

Men vi er forskjellige. 

Kan du si litt om hvordan du ser for deg livet til dine barn, hva tenker du er det beste, bortsett fra å unngå skjerm under lunsjen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (13 timer siden):

Vi er helt klart forskjellige.. men hva gjør du den dagen barnet f.eks skal inn på legestudiet? Man kommer ikke inn der ved og ha gått hjemme hos mamma i 13 år

De fleste tar jo vgs på helt vanlig måte da, og om ikke er det veldig lett å ta vgs som privatist. I fylket vårt er det ikke akkurat studiespes det er vanskelig å komme inn på, så selv om du ikke går på ordinær skole i tiende og kan søke med karakterer er det ikke noe stort problem å bli lege 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cezanne skrev (På 10.9.2024 den 10.26):

Leos lekeland er helgeaktivitet i ny og ne og en gulrot for barna etter skoleuken. 

Angående å se på NRK super til lunsjen så er det flere program der som er lærerike for barna, og jeg tenker det kan være greit av og til, men ikke hver dag. 

Alt med måte når det kommer til skjermbruk både på skolen og hjemme. På mine barn sin skole er det nettbrett  som læreverktøy og ikke underholdning. De første år bruker de det lite, senere noe mer, men det er fortsatt stort fokus på bøker, blyant og papir. I fritiden regulerer barna skjermbruken selv, og med fritidsaktiviteter og venner så begrenser det seg selv. Skjermen kommer aldri før forpliktelser. Det finnes en mellomting, det må ikke være enten eller.

Jeg kunne aldri tenke meg å ha barna hjemme, det hadde ikke vært sunt for hverken meg eller ungene. Jeg trenger impulser utenfra og ungene trenger det sosiale samspillet og felleskapet på skolen. Ja, det er et hamsterhjul og dagene går i ett, men desto mer setter man pris på de rolige dagene og ferier. Vi trives ihvertfall med det.

Endret av K_mb
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 timer siden):

Jeg kunne aldri tenke meg å ha barna hjemme, det hadde ikke vært sunt for hverken meg eller ungene. Jeg trenger impulser utenfra og ungene trenger det sosiale samspillet og felleskapet på skolen. Ja, det er et hamsterhjul og dagene går i ett, men desto mer setter man pris på de rolige dagene og ferier. Vi trives ihvertfall med det.

Ikke sant? Det er det irriterende med denne kontoen, som om det som funker for dem er det absolutt eneste riktige i livet. Folk er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles endel krav fra kommunen til de som velger hjemmeskole, så der er ikke bare å ha undervisning som man vil. Man må feks sette seg inn i læremål og kompetansekrav, og kommunen plikter til å holde tilsyn med hjemmeundervisningen

Det er ikke skoleplikt i Norge, men det er undervisningsplikt, så foreldre som velger at barna ikke skal gå på vanlig skole bør ha god allmennkunnskap, være god i matte, samt være gode til å lære fra seg (personlig så ville jeg slitt med ungdomskole-matte da jeg til tross for toppkarakterer i alle fag både på ungdomskolen og Vgs virkelig strevde og jobbet hardt med matte….så her i heimen så var det mannen min som måtte hjelpe jentene hvis de ikke forsto matteleksene sine….og som hjalp de med å jobbe med matte før prøver og til eksamen) 

http://www.nhuf.no/hvordan-komme-i-gang.html

Det går sikkert veldig greit nå når barna er små, men jo eldre de blir jo mere kreves det av skolearbeid. De mister også det å jobbe sammen i grupper om div prosjekter som de skal ha muntlig presentasjon om foran resten av klassen. Det å lære seg å jobbe sammen med andre i klassen i grupper med ulikt kunnskapsnivå og ulike personlighetstyper er utrolig viktig mtp det å jobbe i team sammen med andre når man tar fatt på arbeidslivet. De vil heller ikke lære seg å møte motgang eller konfliktsituasjoner ved å ha hjemmeskole. Selv om motgang og konflikter ikke er kjekt å stå i der og da så er det en utrolig viktig prosess å lære seg å håndtere det, mtp når man skal ut i jobb og samhandle med andre kollegaer

Personlig hadde jeg ikke ønsket hjemmeskole for mine barn. Det behøver ikke være enten eller. Å ha ungene i bhg fra åpningstid til stengetid og skole fra SFO åpner om morgenen til SFO stenger etter skoletid, eller ha ungene hjemme. Her jobbet vi begge turnus da jentene var små. De begynte ikke i bhg før de var ca 2,5 år, og de hadde korte dager og enkelte fridager. Vi hadde full SFO, men det var sjeldent de hadde fulle dager. Med eldste så tenkte vi å ikke ha SFO da hun begynte i første klasse pga lillesøster ble født på våren samme år og jeg var hjemme i mammaperm. Men etter noen uker etter skolestart så ønsket hun å ha SFO etter skoletid pga alle vennene hennes hadde det, så hun hadde lyst å leke med de og ikke dra hjem kl 13. Så da ble det SFO, for den sosiale biten sin del. Det var der der var lek og moro, og nye vennskap ble dannet.

Så det spørs hva disse barna sier selv til dette når de blir eldre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (1 time siden):

Det stilles endel krav fra kommunen til de som velger hjemmeskole, så der er ikke bare å ha undervisning som man vil. Man må feks sette seg inn i læremål og kompetansekrav, og kommunen plikter til å holde tilsyn med hjemmeundervisningen

Det er ikke skoleplikt i Norge, men det er undervisningsplikt, så foreldre som velger at barna ikke skal gå på vanlig skole bør ha god allmennkunnskap, være god i matte, samt være gode til å lære fra seg (personlig så ville jeg slitt med ungdomskole-matte da jeg til tross for toppkarakterer i alle fag både på ungdomskolen og Vgs virkelig strevde og jobbet hardt med matte….så her i heimen så var det mannen min som måtte hjelpe jentene hvis de ikke forsto matteleksene sine….og som hjalp de med å jobbe med matte før prøver og til eksamen) 

http://www.nhuf.no/hvordan-komme-i-gang.html

Det går sikkert veldig greit nå når barna er små, men jo eldre de blir jo mere kreves det av skolearbeid. De mister også det å jobbe sammen i grupper om div prosjekter som de skal ha muntlig presentasjon om foran resten av klassen. Det å lære seg å jobbe sammen med andre i klassen i grupper med ulikt kunnskapsnivå og ulike personlighetstyper er utrolig viktig mtp det å jobbe i team sammen med andre når man tar fatt på arbeidslivet. De vil heller ikke lære seg å møte motgang eller konfliktsituasjoner ved å ha hjemmeskole. Selv om motgang og konflikter ikke er kjekt å stå i der og da så er det en utrolig viktig prosess å lære seg å håndtere det, mtp når man skal ut i jobb og samhandle med andre kollegaer

Personlig hadde jeg ikke ønsket hjemmeskole for mine barn. Det behøver ikke være enten eller. Å ha ungene i bhg fra åpningstid til stengetid og skole fra SFO åpner om morgenen til SFO stenger etter skoletid, eller ha ungene hjemme. Her jobbet vi begge turnus da jentene var små. De begynte ikke i bhg før de var ca 2,5 år, og de hadde korte dager og enkelte fridager. Vi hadde full SFO, men det var sjeldent de hadde fulle dager. Med eldste så tenkte vi å ikke ha SFO da hun begynte i første klasse pga lillesøster ble født på våren samme år og jeg var hjemme i mammaperm. Men etter noen uker etter skolestart så ønsket hun å ha SFO etter skoletid pga alle vennene hennes hadde det, så hun hadde lyst å leke med de og ikke dra hjem kl 13. Så da ble det SFO, for den sosiale biten sin del. Det var der der var lek og moro, og nye vennskap ble dannet.

Så det spørs hva disse barna sier selv til dette når de blir eldre. 

For ett godt svar❤️ vi jobbet også turnus så her var barna kun korte dager i barnehagen og hjemme med meg om jeg hadde fri. Å de slapp SFO.. hadde litt veninner med hjem etter skole. Vi gjorde lekser før de kunne gå ut og leke.

Heller slik enn og stå for all undervisning selv. Alle trenger å forholde seg til andre barn og voksne. Hva med og heller benytte seg av type Montessori skole? Der er jo undervisning lagt opp anderledes

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (På 11.9.2024 den 19.18):

Jeg tenker at det finnes mange flere drømmer enn å studere medisin 🥰

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diosa skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at det finnes mange flere drømmer enn å studere medisin 🥰

Nå var liksom medesin ett eksempel da.. jeg tenkte mer på yrker hvor du faktisk må ha en mye høyere enn snitt enn 4 når man er ferdig på videregående. Jeg hadde jo blitt litt sur om jeg hadde gått glipp av mitt drømme yrke kun fordi mamma og pappa på dø og liv skulle holdt meg hjemme fra offentlig skole fordi det liksom passer beste for dem

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange ikke tenker på at det finnes en gruppe unger der ute som bare er for smarte for skolen. En del av dem vil aldri klare å komme seg inn på medisin om man ødelegger dem på skolen først. I og med at pappaen her faktisk er lege er han sannsynligvis ikke kjempedum han heller, kanskje han ønsker bedre for sine barn (om jeg ikke husker feil var de begge "håpløse" på vgs og måtte ta det opp igjen som privatist etterpå for å komme inn på det de ville.) 

https://www.vg.no/nyheter/i/rQ17a/catinka-17-kjedet-seg-saa-mye-paa-skolen-at-hun-vurderte-aa-slutte#:~:text=En studie fra forskere ved,av skolen er evnerike elever.&text=Andre studier viser at tiltak,og en undergraving av likhetsprinsippet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...