Gå til innhold

Marte -Jordmorliv


molly83

Anbefalte innlegg

På instagram..

Hva tenker dere om denne måten å leve på, være hjemme med barna uten at de går i barnehage og skole. Jeg er nysgjerrig på denne kontoen, fordi jeg undrer meg over hvordan det kan være til barnas beste.. 🤔

Jeg synes hun beskriver dagens samfunn utelukkende negativt, og da mister hun fort troverdighet, altså når meningene blir for polariserte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger henne, og synes kontoen hennes er inspirerende og fin.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Følger henne, og synes kontoen hennes er inspirerende og fin.

Ok. På hvilken måte da tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (21 minutter siden):

Ok. På hvilken måte da tenker du?

Jeg liker at hun belyser tidsklemma og hamsterhjulet, og at det er mulig å velge annerledes.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger henne fordi jeg er nysgjerrig på hjemmeundervisning generelt. Hun trekker frem andre perspektiver på samfunnet vårt. Det liker jeg godt. Samtidig blir jeg litt oppgitt over at de lever på en legelønning og mener at ALLE kan gjøre samme valg som dem. 

Men jeg tror hun er en viktig stemme i Norge akkurat nå. Vi trenger å bli litt "ristet" i og se at det er flere muligheter enn de trange rammene mange lever i. Så jeg tror alt i alt at det er mer positivt i det hun løfter frem gjennom kontoen sin og livet hun lever. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 4.7.2023 den 23.15):

På instagram..

Hva tenker dere om denne måten å leve på, være hjemme med barna uten at de går i barnehage og skole. Jeg er nysgjerrig på denne kontoen, fordi jeg undrer meg over hvordan det kan være til barnas beste.. 🤔

Jeg synes hun beskriver dagens samfunn utelukkende negativt, og da mister hun fort troverdighet, altså når meningene blir for polariserte. 

Jeg ble veldig nysgjerrig nå og måtte sjekke kontoen hennes. Hun forsvarer deres valg og er veldig overbevist om at det er det eneste riktige, så ja, det kan virke både rigid og belærende. Men, de jobber deltid begge to, hevder at de ikke har dyre vaner og at barna er sammen med andre barn hver eneste dag. Hvis de voksne tar ansvaret seriøst, er det i mine øyne helt fantastisk. Tenk å ha tid og overskudd til å være med barna hele tiden? Jeg oppfatter mange av de kritiske kommentarene hun får, som lite gjennomtenkte og kun som forsvar for egne valg (barnehage, skole). Hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv, så føler jeg at det å skulle ivareta barns utdannelse er et eget fagområde som ikke bør overlates til tilfeldige foreldre, til det er tilsynet med hjemmeundervisningen alt for slapp og for sjelden. En annen ting er at når barnet kommer til vgs, stiller det helt uten erfaring med det å være en av mange i en undervisningssituasjon. 

Jeg har mange betenkeligheter rundt det med hjemmeskole/no school, men ser også at det har mange positive sider. Vi har vel alle erfart og lest/hørt om de erfaringene som ble gjort under covid-pandemien? 

Endret av Pust
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (2 minutter siden):

Jeg ble veldig nysgjerrig nå og måtte sjekke kontoen hennes. Hun forsvarer deres valg og er veldig overbevist om at det er det eneste riktige, så ja, det kan virke både rigid og belærende. Men, de jobber deltid begge to, hevder at de ikke har dyre vaner og at barna er sammen med andre barn hver eneste dag. Hvis de voksne tar ansvaret seriøst, er det i mine øyne helt fantastisk. Tenk å ha tid og overskudd til å være med barna hele tiden? Jeg oppfatter mange av de kritiske kommentarene hun får, som lite gjennomtenkte og kun som forsvar for egne valg (barnehage, skole). Hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv, så føler jeg at det å skulle ivareta barns utdannelse er et eget fagområde som ikke bør overlates til tilfeldige foreldre, til det er tilsynet med hjemmeundervisningen alt for slapp og for sjelden. En annen ting er at når barnet kommer til vgs, stiller det helt uten erfaring med det å være en av mange i en undervisningssituasjon. 

Tilfeldige foreldre; kanskje ja. Det er derimot også veldig mange overveldede, utslitte og til tider også helt tilfeldig lite flinke lærere også. Man kan ha både flaks og uflaks med lærere, og heldigvis så er de fleste foreldre som velger hjemmeundervisning også de som ER flinke, setter seg inn i pensum, bruker mye tid med og på barna sine. Sett i tilfeldighetenes lys ser det ut som at 1-1 læring fra en gjennomsnittlig oppegående forelder er bedre enn 1 lærer fordelt på 25+ elever:) Jeg kjenner en del foreldre som kjører HU og de er alle høyt utdannede selv, og har per i dag barneskolebarn som ligger i forkant i lese, skrive og mattekunnskaper. En av dem ønsket at barna skulle lære flere språk, så hun har privatunderviser i fransk til barna. Jeg er nysgjerrig på HU selv og følger NHUF (norges hjemmeundervisningsforbund) for å få innsikt og rettledning til fremtiden. På ungdomsskole/VGS nivå tenker jeg å spare opp til evt. privatskole, og det er nok mange av oss som er skeptiske til offentlig norsk skole som ser i disse ulike retningene. Sosialt nettverk og samspill dekkes fint gjennom sport og fritidsaktiviteter, møter med andre HU-barn, venner og familie:)

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner nok mest på at jeg er skeptisk til om barna får dekket det sosiale behovet og læringen det er å delta i et samfunn med å innordne seg, ta hensyn, gi og ta osv.  Lurer på hvordan de gjør det når de er 14-15 hvor det å høre til/passe inn og venner er viktigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 4.7.2023 den 23.15):

På instagram..

Hva tenker dere om denne måten å leve på, være hjemme med barna uten at de går i barnehage og skole. Jeg er nysgjerrig på denne kontoen, fordi jeg undrer meg over hvordan det kan være til barnas beste.. 🤔

Jeg synes hun beskriver dagens samfunn utelukkende negativt, og da mister hun fort troverdighet, altså når meningene blir for polariserte. 

Barna går ikke i skole? Jeg hadde selv mulighet til og ha mine to mye hjemme selv om de hadde barnehageplass.. å det tror jeg at jeg har igjen for nå når de er større.

Men skole mener jeg alle barn skal gå på. Er imot hjemmeundervisning. Skjønner ikke hva det skal være godt for!

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner nok mest på at jeg er skeptisk til om barna får dekket det sosiale behovet og læringen det er å delta i et samfunn med å innordne seg, ta hensyn, gi og ta osv.  Lurer på hvordan de gjør det når de er 14-15 hvor det å høre til/passe inn og venner er viktigst. 

Alle barn bør være på skole.. lære seg og respektere andre og skaffe seg venner. Hvordan blir disse barna når de slippes ut av rede som 16 åringer 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (1 time siden):

Alle barn bør være på skole.. lære seg og respektere andre og skaffe seg venner. Hvordan blir disse barna når de slippes ut av rede som 16 åringer 

Ja, jeg synes det er vanskelig å klare å se at barn har best av hjemmeundervisning. Jeg tenker de fleste har godt av bhage, ihvertfall fra 2 år og minimum 3 dager i uka deretter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

molly83 skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg synes det er vanskelig å klare å se at barn har best av hjemmeundervisning. Jeg tenker de fleste har godt av bhage, ihvertfall fra 2 år og minimum 3 dager i uka deretter. 

Helt klart.. hvordan blir barn som ikke er med andre barn? Hvordan forholder de seg til andre barn når de slipper ut etter 16-18 år? Kan ikke se en eneste positiv ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske hun var mer nyansert, fordi når meningene blir veldig svart hvitt så er det noe som trigges i meg. Som f.eks nå i den siste posten,  «Når vi brukte barnehage var det bare stress og mas, nå når vi ikke brukes barnehage er alt perfekt», sånn ca..

Jeg er helt enig i at «tidsklemme» og «hamsterhjulet» er noe vi bør ta tak i, men hva med å oppfordre til en mellomting, 3 dager i barnehage, 1 aktivitet i stedet for 3, 50 % jobb i stedet for 100 %?

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (3 timer siden):

Jeg skulle ønske hun var mer nyansert, fordi når meningene blir veldig svart hvitt så er det noe som trigges i meg. Som f.eks nå i den siste posten,  «Når vi brukte barnehage var det bare stress og mas, nå når vi ikke brukes barnehage er alt perfekt», sånn ca..

Jeg er helt enig i at «tidsklemme» og «hamsterhjulet» er noe vi bør ta tak i, men hva med å oppfordre til en mellomting, 3 dager i barnehage, 1 aktivitet i stedet for 3, 50 % jobb i stedet for 100 %?

 

 

Er så enig med deg. Hadde fulltidsplass i bhg med mine men jeg jobbet mye kveld så da kunne de være hjemme de dagene om de ville det.. men å ikke ha de skole skjønner jeg ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måndagsbarn skrev (På 8.7.2023 den 13.25):

Tilfeldige foreldre; kanskje ja. Det er derimot også veldig mange overveldede, utslitte og til tider også helt tilfeldig lite flinke lærere også. Man kan ha både flaks og uflaks med lærere, og heldigvis så er de fleste foreldre som velger hjemmeundervisning også de som ER flinke, setter seg inn i pensum, bruker mye tid med og på barna sine. Sett i tilfeldighetenes lys ser det ut som at 1-1 læring fra en gjennomsnittlig oppegående forelder er bedre enn 1 lærer fordelt på 25+ elever:) Jeg kjenner en del foreldre som kjører HU og de er alle høyt utdannede selv, og har per i dag barneskolebarn som ligger i forkant i lese, skrive og mattekunnskaper. En av dem ønsket at barna skulle lære flere språk, så hun har privatunderviser i fransk til barna. Jeg er nysgjerrig på HU selv og følger NHUF (norges hjemmeundervisningsforbund) for å få innsikt og rettledning til fremtiden. På ungdomsskole/VGS nivå tenker jeg å spare opp til evt. privatskole, og det er nok mange av oss som er skeptiske til offentlig norsk skole som ser i disse ulike retningene. Sosialt nettverk og samspill dekkes fint gjennom sport og fritidsaktiviteter, møter med andre HU-barn, venner og familie:)

Helt enig i at gruppene i grunnskolen er alt for store og at det er alt for mange som jobber i skolen som aldri, aldri skulle vært der. Likevel må jeg få lov til å være skeptisk til hvordan hjemmeundervisning blir fulgt opp. Barna skal ende opp med samme kunnskap og ferdigheter som alle andre barn, derfor må hjemmeundervisningen ha en mye hyppigere oppfølging enn hva som er tilfellet i dag. Jeg mistenker at svært, svært mange mangler kunnskaper i for eksempel den matematikken som det undervises i nå.

Noen få foreldre som velger no school/hjemmeundervisning, er faglig kompetente og har den pedagogiske innsikten som er nødvendig. Hurra for dem. Håper jordmoren og hennes mann tilhører denne gruppen.

Mitt hoveankepunkt mot kontoen hennes er at hun utlever barna så fullstendig. De er ikke samtykkekompetente, er sårbare for nettluskere, og hun deler alt for mye privat informasjon. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hun skriver «Det er biologisk feil å overlate barna til andre» (jfr. sende de i bhagen») Hva tenker dere? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (42 minutter siden):

Hun skriver «Det er biologisk feil å overlate barna til andre» (jfr. sende de i bhagen») Hva tenker dere? 
 

 

Det er jo det. Instinktivt ønsker vi å være nære barna våre, spesielt når de er små. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 4.7.2023 den 23.15):

På instagram..

Hva tenker dere om denne måten å leve på, være hjemme med barna uten at de går i barnehage og skole. Jeg er nysgjerrig på denne kontoen, fordi jeg undrer meg over hvordan det kan være til barnas beste.. 🤔

Jeg synes hun beskriver dagens samfunn utelukkende negativt, og da mister hun fort troverdighet, altså når meningene blir for polariserte. 

Jeg kjenner ikke til den kontoen før nå. Men har 3 barn og de aller beste vennene gjennom livet er venner de har gått sammen med i barnehagen og på skolen. Min eldste som nærmer seg myndighetsalder har fortsatt noen av sine beste venner helt fra barnehagen av og de har fulgt hverandre gjennom hele livet. Mitt supersosiale mellombarn på 8 har nære venner fra barnehagen og har knyttet nye nære vennskapsbånd gjennom skolen, og mer opptatt av venner enn av oss foreldre, sånn skal det jo være.  Jeg mener og tror at gjennom barnehage og skole lærer barn sosiale koder og det gir en fellesskapsfølelse som er svært viktig. Det knyttes vennskapsbånd som kan bevares hele livet. I tillegg til læring er også skolen og barnehage viktige arenaer for lek og sosial tilhørighet. Skolen er ikke kun å sitte på en skolebenk, men også turer, ulike arrangement i regi av skole/SFO/FAU, bursdager, avslutninger o.l.  Noen sikkert kan gi sine barn den faglige undervisningen de har rett på, men de kan ikke gi barna den sosiale tilhørigheten og fellesskapet skolen og barnehagen gir. Barn trenger å være med andre barn.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...