Gå til innhold

Marte -Jordmorliv


molly83

Anbefalte innlegg

Mye burde gjøres med den offentlige skolen (og barnehagen). Men det er langt fra å mene det til å la barnet styre egen skolegang. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PecanPie skrev (29 minutter siden):

Mye burde gjøres med den offentlige skolen (og barnehagen). Men det er langt fra å mene det til å la barnet styre egen skolegang. 

Ja, enig. Det er langt i fra alt som er bra i norsk skole, men jeg ville aldri tatt fra barna mine den erfaringen de får sammen med andre barn, uten at foreldrene er til stede når det gjelder samarbeid, konfliktløsning, ordne opp på egenhånd, innrette seg etter andre osv. Jeg tenker skole handler om dannelse  i form av å lære seg å fungere i det samfunnet vi et en del av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret er intervjuet i Stavanger Aftenblad. Der svarte han faren at bare unger som har det dårlig hjemme har det bra i norsk skole. Rimelig arrogant 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (13 minutter siden):

Paret er intervjuet i Stavanger Aftenblad. Der svarte han faren at bare unger som har det dårlig hjemme har det bra i norsk skole. Rimelig arrogant 

Hva søren er det for ett svar?  Kjenner det koker innvendig att en lege sitter og sier slike ting 😈

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt mente han at det er bra at skole finnes fordi det virkelig ikke er alle barn som har det best hjemme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (På 22.1.2024 den 14.39):

Utleveringen av barna er helt ekstrem, både detaljer om barna men også ekstremt mange bilder og filmer av barna og det som burde vært deres private sfære. Bilder og filmer av barna i bare truse, når de er syke, når de leker, barnas soverom og senger, etc.

Veldig mye snakk om hvor bra det er for barna å ikke gå i bhg eller skole, men det skrives ingenting om hva slags undervisning barna faktisk får. Det jeg ser i story er endeløse kaffekopper i sofaen, Leos lekeland, nedsnakk av bhg/skole og igjen denne utleveringen av egne barn som leker. Jeg har fulgt kontoen en stund og én gang har eldste barnet jobbet men noe skolerelatert (tegnet alfabetet, og Marte poengterte selv at gutten gjorde det på eget initiativ så noe foreldrestyrt læring var det ikke).

Det refereres til noen amerikanske unschooling-læringsteorier, men hvordan de anvender dem i praksis har kontoen til gode å vise.

 

Jeg lurer på hvordan de har forklart han eldste hvorfor han ikke går på skole. Han begynner jo å bli så stor at han oppdager at hans situasjon er veldig annerledes enn andre jevnaldrendes🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha muligheten som denne familien, der man ikke trenger å slite økonomisk for å være hjemme med barna er et privilegium i dagens økonomi. Likevel ville jeg absolutt ha sendt ungen min på skolen. 

Å være hjemme med barn og samtidig måtte snu på hver krone er ikke å anbefale. Det er psykisk utmattende. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 26.1.2024 den 17.40):

Jeg lurer på hvordan de har forklart han eldste hvorfor han ikke går på skole. Han begynner jo å bli så stor at han oppdager at hans situasjon er veldig annerledes enn andre jevnaldrendes🤔

 

Han er fortsatt såppas ung at det mappa/pappa/familien gjør regnes som normalen og det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (På 31.1.2024 den 19.25):

Han er fortsatt såppas ung at det mappa/pappa/familien gjør regnes som normalen og det riktige.

Men veldig snart vil han oppdage det( hvis han ikke allerede har det), hva sier man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 26.1.2024 den 17.40):

Jeg lurer på hvordan de har forklart han eldste hvorfor han ikke går på skole. Han begynner jo å bli så stor at han oppdager at hans situasjon er veldig annerledes enn andre jevnaldrendes🤔

 

De har et nettverk med andre familier som har hjemmeskole. Barna kjenner derfor flere barn som også er hjemme, og ikke går på skole eller barnehage.

Og så kjenner de sikkert noen som går på skole også. Sånn er det her i livet, folk er forskjellige. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (På 22.1.2024 den 19.37):

Paret er intervjuet i Stavanger Aftenblad. Der svarte han faren at bare unger som har det dårlig hjemme har det bra i norsk skole. Rimelig arrogant 

Ja, det er noen som ikke klarer å ta egne valg uten å samtidig drite på andres valg. Utsagnet er respektløst både mot de som jobber i skolen, og de som sender barna sine dit. Og det er selvfølgelig ikke sant. 

Endret av Svartfugl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 1.2.2024 den 22.06):

Men veldig snart vil han oppdage det( hvis han ikke allerede har det), hva sier man da?

De bor ved siden av en skole (har hun skrevet selv på insta, jeg har ikke googlet det) så det er ingen hemmelighet at andre barn går på skole. Jeg antar de sier det samme til barna sine som de sier via egne instagramkontoer og til norsk presse: at bhg og skole er et fælt sted for barn å være, og at de er heldige som får slippe.

Det jeg mente med alder var at barna ennå er så små at de ikke har utviklet kritisk tankegang (ironisk nok en egenskap som skolen jobber for å utvikle), eller behov for å løsrive seg fra familiens normer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pamelia skrev (15 timer siden):

De har et nettverk med andre familier som har hjemmeskole. Barna kjenner derfor flere barn som også er hjemme, og ikke går på skole eller barnehage.

Og så kjenner de sikkert noen som går på skole også. Sånn er det her i livet, folk er forskjellige. 

Er de i en sekt hvor mange har hjemmeskole for barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskersommer skrev (41 minutter siden):

Er de i en sekt hvor mange har hjemmeskole for barna? 

Nei, det tror jeg ikke. Man treffer andre i samme situasjon på andre måter også. Jeg traff mange som ikke hadde barna sine i vanlig barnehage, da jeg gikk i åpen barnehage med mine barn, for eksempel. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (47 minutter siden):

Er de i en sekt hvor mange har hjemmeskole for barna? 

Det er vel ingen sekt, men heller et miljø med flere andre som har hjemmeskole, så treffes de slik at barna får sosialisert seg, være sammen med gjenaldrende og slikt som de gjør på skole. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsa skrev (25 minutter siden):

Det er vel ingen sekt, men heller et miljø med flere andre som har hjemmeskole, så treffes de slik at barna får sosialisert seg, være sammen med gjenaldrende og slikt som de gjør på skole. 

Er det virkelig så mange barn på ett tettsted som har hjemmeskole?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

elskersommer skrev (1 time siden):

Er det virkelig så mange barn på ett tettsted som har hjemmeskole?

Ja, det er spesielt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (5 timer siden):

Er det virkelig så mange barn på ett tettsted som har hjemmeskole?

Aner ikke, og jeg har ingen sikre kilder til dette, annet enn at venninna mi kjenner ei som kjenner henne og de er visst 8-10 stk barn som treffes jevnlig som har hjemmeskole. 
Har godt inntrykk av både de og barna deres etter å sett programmet på tv2, synes det er flotte barn som ikke viser tegn til å mangle noe. Selv ville jeg ikke hatt hjemmeskole. Vi hadde det under nedstengelse av korona, og det fungerer ikke for noen av oss 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt creepy følelse av foreldrene, spesielt faren. Klarer ikke henge det på en knagg.. Liker heller ikke hvor mye de utleverer barna. Utdannelse eller kunnskap om SoMe har de vertfall ikke! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

FruMum skrev (2 timer siden):

Jeg får litt creepy følelse av foreldrene, spesielt faren. Klarer ikke henge det på en knagg.. Liker heller ikke hvor mye de utleverer barna. Utdannelse eller kunnskap om SoMe har de vertfall ikke! 

Er så enig.. jeg spurte på hennes IG konto om hva tenker om eksponering av barna? Å ble raskt blokkert.

Å jeg føler de er med i en type sekt. Å at det er han som er sjefen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...