Gå til innhold

Marte -Jordmorliv


molly83

Anbefalte innlegg

Jeg synes hun virker så svak og skjør, at hun ikke tåler at barna gråter eller har det vanskelig, og derfor unngår hun alle slik situasjoner. Som f.eks å levere i bhagen og å ta ledelsen og sette grenser for barna. Hun sier de får bestemme det meste selv. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

elskersommer skrev (11 timer siden):

.

Er så enig.. jeg spurte på hennes IG konto om hva tenker om eksponering av barna? Å ble raskt blokkert.

Å jeg føler de er med i en type sekt. Å at det er han som er sjefen

Ja, for hun må hver gang stirre han inn i øynene, og er avventende før hun svarer.. Jeg vet ikke jeg altså, men kjemien mellom dem er underlig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et godt inntrykk av denne familien. Det var ganske tydelig på familiekoden at de lar barna bestemme altfor mye selv. Et stor problem i dagens barnehage og skole. Jeg har blitt ganske mye klokere av å se de ulike familiestilene i Familiekoden på TV2. Det forklarer mye av all den atferdsproblematikken vi ser i skolen i dag. 
 

Som lærer har jeg lurt på hvordan de legger opp undervisningen av guttungen. Ikke svar å få. Jeg ser at ikke svarer andre som spør om det samme, og i mange innlegg er det ikke mulig å kommentere. De sitter på fasiten tydeligvis, men tør ikke argumentere for den. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får følelsen av at de ser ned på alle andre som velger å sende barna på skole og bhg. Vi er ikke like glad i barna våre, og vi skader de med skolegang og bhg. En naiv og skummel tankegang. Sier også litt om menneskesynet de har.. og han er lege......  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

molly83 skrev (11 timer siden):

Jeg synes hun virker så svak og skjør, at hun ikke tåler at barna gråter eller har det vanskelig, og derfor unngår hun alle slik situasjoner. Som f.eks å levere i bhagen og å ta ledelsen og sette grenser for barna. Hun sier de får bestemme det meste selv. 

Dette syns jeg er noe at det mest problematiske av alt, jeg tror barna har best av å gå på skole og i barnehage, men det at de møter så lite motgang og krav tror jeg på sikt vil være det mest skadelige. 

Endret av Sammy!
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljemor_90 skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke et godt inntrykk av denne familien. Det var ganske tydelig på familiekoden at de lar barna bestemme altfor mye selv. Et stor problem i dagens barnehage og skole. Jeg har blitt ganske mye klokere av å se de ulike familiestilene i Familiekoden på TV2. Det forklarer mye av all den atferdsproblematikken vi ser i skolen i dag. 
 

Som lærer har jeg lurt på hvordan de legger opp undervisningen av guttungen. Ikke svar å få. Jeg ser at ikke svarer andre som spør om det samme, og i mange innlegg er det ikke mulig å kommentere. De sitter på fasiten tydeligvis, men tør ikke argumentere for den. 

Hjemmeskole-foreldre er noe spesielle i sin oppdragelse det er ihvertfall inntrykket jeg har av ulike dokumentarer jeg har sett av den type foreldre. De kjører gjerne fri barneoppdragelse hvor barna har få grenser og skal utforske og bestemme på sine premisser mens foreldrene er støttepersoner. 

Synes det er rart at hun ikke kan fortelle noe om opplegget de har. De mener jo bestemt hjemmeskole er så mye bedre så hvorfor ikke opplyse om hvordan de gjør det? 

Hva gjør de den dagen eldstemann er lei av å være med mamma, pappa og lillesøster døgnet rundt og får et ønske om en løsrivelse og selvstendighet utenfor hjemmet? Den dagen kommer enten de vil eller ei. Får han da begynne på offentlig skole?

Og undrer meg over at de sier at de sosialiserer med flere andre hjemmeskole-familier da det er ytterst få av denne type familier i Norge. Rundt 250 +-  barn og unge får undervisning hjemme, snodig og litt av en tilfeldighet at flere av de er bosatt i nær avstand til denne familien.

Endret av K_mb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hjemmeskole måtte følge pensum og hadde litt rammer? Kan man virkelig bare surre rundt og la barna bestemme og «utdanne seg selv»? Kjenner jeg er litt skeptisk til dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (15 timer siden):

Jeg trodde hjemmeskole måtte følge pensum og hadde litt rammer? Kan man virkelig bare surre rundt og la barna bestemme og «utdanne seg selv»? Kjenner jeg er litt skeptisk til dette. 

Man må følge kompetansemålene. Ungen er syv år og går i andre klasse? 

Her er en arbeidsplan for andreklasse som lå på nett. Føler jeg har sagt det før, men man lærer liksom ikke avanserte ting på småtrinnet. I en normalt oppegående familie er det vanskelig å IKKE lære andreklassepensum av å bare leve livet. De fleste lekende barn vil feks skrive som en del av leken. Matte får man inn på hundre forskjellige måter. Det eneste som ville vært noe vi måtte ha jobbet ekstra med er engelsk, men ungen deres kan visst allerede engelsk (fra den tida han fikk ha ubegrenset skjerm). 

Om han plutselig vil på skolen kan han jo bare begynne, man har alltid rett til det. Er ikke som om de har skrevet under på livslang hjemmeskolekontrakt.
 

Skjermbilde 2024-02-05 kl. 14.05.59.png

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (19 timer siden):

Jeg trodde hjemmeskole måtte følge pensum og hadde litt rammer? Kan man virkelig bare surre rundt og la barna bestemme og «utdanne seg selv»? Kjenner jeg er litt skeptisk til dette. 

De skal følge kompetansekravene (=pensum) til udir, men per nå er det ingen obligatorisk kommunal/offentlig kontroll på om foreldrene til hjemmeskolebarn faktisk følge4 udirs krav. Så i praksis er det ingen rammer. Læringsfilosofien som Jormorliv og mannen følges er populær i enkelte kretser i USA og heter "unschooling".

Når det er sagt så skal det etter planen komme ny opplæringslov som gjelder fra august 2024, hvor kommunene får plikt til å følge opp hjemmeskolebarn:

Det er innført en plikt om at kommunene skal føre tilsyn med privat grunnskoleopplæring i hjemmet innen tre måneder etter at undervisningen er startet. Foreldre får også en plikt til å melde fra til kommunen om privat grunnskoleopplæring i hjemmet. Dette står i ny lov § 22-5.

Så får vi se hvordan dette påvirker jordmorliv.

Her er kompetansekrav til hva man skal kunne etter 2.klasse i norsk og matte. Enkelte i denne tråden får det til å virke som det eneste man lærer ila. 2.klasse er å kunne lese klokka og noen bokstaver, men det er langt mer komplekst enn som så og krever at læringen settes i system på en eller annen måte. Per nå har hverken Marte eller mannen hennes skrevet noe om hvordan de implementerer læring inn i barnets hverdag, på tross av at barnas hverdag ellers blir utlevert på SoMe over en lav sko.

Norsk

Matte

Her er også læreplan for engelsk, hvor bruk av digitale hjelpemidler faktisk er et eget kompetansemål.

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (1 time siden):

De skal følge kompetansekravene (=pensum) til udir, men per nå er det ingen obligatorisk kommunal/offentlig kontroll på om foreldrene til hjemmeskolebarn faktisk følge4 udirs krav. Så i praksis er det ingen rammer. Læringsfilosofien som Jormorliv og mannen følges er populær i enkelte kretser i USA og heter "unschooling".

Når det er sagt så skal det etter planen komme ny opplæringslov som gjelder fra august 2024, hvor kommunene får plikt til å følge opp hjemmeskolebarn:

Det er innført en plikt om at kommunene skal føre tilsyn med privat grunnskoleopplæring i hjemmet innen tre måneder etter at undervisningen er startet. Foreldre får også en plikt til å melde fra til kommunen om privat grunnskoleopplæring i hjemmet. Dette står i ny lov § 22-5.

Så får vi se hvordan dette påvirker jordmorliv.

Her er kompetansekrav til hva man skal kunne etter 2.klasse i norsk og matte. Enkelte i denne tråden får det til å virke som det eneste man lærer ila. 2.klasse er å kunne lese klokka og noen bokstaver, men det er langt mer komplekst enn som så og krever at læringen settes i system på en eller annen måte. Per nå har hverken Marte eller mannen hennes skrevet noe om hvordan de implementerer læring inn i barnets hverdag, på tross av at barnas hverdag ellers blir utlevert på SoMe over en lav sko.

Norsk

Matte

Her er også læreplan for engelsk, hvor bruk av digitale hjelpemidler faktisk er et eget kompetansemål.

Jeg har fulgt litt med på de på some, og hun har uttalt at de følger kompetansemålene på sin måte. Men hvordan de gjør det i praksis når de «unschooler» klarer jeg ikke forstå. Det må settes i et eller annet system for at komeptansemålene og undervisningen skal henge sammen. 

Så per nå er inntrykket mitt at de stort sett suller rundt hjemme og på Leos lekeland. 

For å si det sånn, man MÅ ikke «unschoole» for at ungen skal lære å steke pannekaker. Jeg gjorde det nettopp. Med treåringen. Etter barnehagen. 🤷🏼‍♀️

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PecanPie skrev (51 minutter siden):

For å si det sånn, man MÅ ikke «unschoole» for at ungen skal lære å steke pannekaker. Jeg gjorde det nettopp. Med treåringen. Etter barnehagen. 🤷🏼‍♀️

Det er jo akkurat det som er poenget 😅 Tenk hvor mye dere hadde gjort sammen om dere ikke hadde hatt jobb og barnehage!

I USA er det en del som driver 'radical unschooling' hvor ungene får bestemme absolutt alt helt selv, om ungene bare vil spille må man sørge for at det finnes nok skjermer i huset, vil de bare spise is får de det ++

Her er det vel mer snakk om å følge barnets interesser. Er ungene interessert i pokemon oppmuntrer man til å skrive om pokemon, man inviterer til å spille spill for å lære tall ++

Og ja, kompetansemålene sier litt av hvert, men hva skjer i praksis rundt i klasserommene? Nå er mine over snittet smarte, men det er ytterst sjelden noen av dem har lært noe nytt i noe fag før ungdomsskolen. Alle mine har feks likt ganging og algebra før de begynte på skolen og lærte at matte er teit. De har alle skrevet brev til julenissen og laget små bøker ol. Aå mye av den motviljen store barn har mot læring har de jo fått på skolen.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (2 timer siden):

De skal følge kompetansekravene (=pensum) til udir, men per nå er det ingen obligatorisk kommunal/offentlig kontroll på om foreldrene til hjemmeskolebarn faktisk følge4 udirs krav. Så i praksis er det ingen rammer. Læringsfilosofien som Jormorliv og mannen følges er populær i enkelte kretser i USA og heter "unschooling".

Når det er sagt så skal det etter planen komme ny opplæringslov som gjelder fra august 2024, hvor kommunene får plikt til å følge opp hjemmeskolebarn:

Det er innført en plikt om at kommunene skal føre tilsyn med privat grunnskoleopplæring i hjemmet innen tre måneder etter at undervisningen er startet. Foreldre får også en plikt til å melde fra til kommunen om privat grunnskoleopplæring i hjemmet. Dette står i ny lov § 22-5.

Så får vi se hvordan dette påvirker jordmorliv.

Her er kompetansekrav til hva man skal kunne etter 2.klasse i norsk og matte. Enkelte i denne tråden får det til å virke som det eneste man lærer ila. 2.klasse er å kunne lese klokka og noen bokstaver, men det er langt mer komplekst enn som så og krever at læringen settes i system på en eller annen måte. Per nå har hverken Marte eller mannen hennes skrevet noe om hvordan de implementerer læring inn i barnets hverdag, på tross av at barnas hverdag ellers blir utlevert på SoMe over en lav sko.

Norsk

Matte

Her er også læreplan for engelsk, hvor bruk av digitale hjelpemidler faktisk er et eget kompetansemål.

Så interessant. Det blir bra at hjemmeskole skal følges opp fremover, jeg har liten tro på «unschooling». Takk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (16 minutter siden):

Så interessant. Det blir bra at hjemmeskole skal følges opp fremover, jeg har liten tro på «unschooling». Takk. 

Ser flere her har misforstått begrepet unschooling.  

Unschooling går ut på å lære barna gjennom aktiviteter de liker. 

Feks har jeg et barn som elsker lego. Da benytter vi lego for å lære matematikk som mengder, pluss og minus, brøk osv. 

Andre barnet liker Disney prinsesser,  og er glad i å være ute. Ute bruker vi ting fra naturen til alt fra matematikk til kunst. Vi limer feks blomster på ark og skriver hvilken farge de har under. 

Vi klipper også ut bilder av prinsesser og lager matte spill eller lager prinsesse hangman for å lære bokstaver på en morsom måte. 

 

Så har du noen foreldre som lar barna seile sin egen sjø. Disse lærer jo etterhvert de også, men jeg vet om 12 åringer som ikke kan skrive mer enn navnet sitt. Dette er ekstremt og ikke hva vi vanligvis anser som unschooling. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Loboto skrev (2 minutter siden):

Ser flere her har misforstått begrepet unschooling.  

Unschooling går ut på å lære barna gjennom aktiviteter de liker. 

Feks har jeg et barn som elsker lego. Da benytter vi lego for å lære matematikk som mengder, pluss og minus, brøk osv. 

Andre barnet liker Disney prinsesser,  og er glad i å være ute. Ute bruker vi ting fra naturen til alt fra matematikk til kunst. Vi limer feks blomster på ark og skriver hvilken farge de har under. 

Vi klipper også ut bilder av prinsesser og lager matte spill eller lager prinsesse hangman for å lære bokstaver på en morsom måte. 

 

Så har du noen foreldre som lar barna seile sin egen sjø. Disse lærer jo etterhvert de også, men jeg vet om 12 åringer som ikke kan skrive mer enn navnet sitt. Dette er ekstremt og ikke hva vi vanligvis anser som unschooling. 

Skjønner. Sistnevnte er vel det inntrykket jeg fikk av jordmorliv. Det du driver med høres mer ut som hjemmeskole spør du meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de er religiøse og ikke vil at barna skal på skolen og lære om at man kan endre kjønn osv. Litt satt på spissen. 
 

Ikke enig i at det er like lett å lære andreklasse-pensum gjennom utelukkende lek som på skolen, men det er jo mange ting som er negativt med skolen også som man skjerme barna fra gjennom hjemmeskole. Syns barna deres fremstår empatiske og oppegående, men savner likevel et mer reflektert syn fra foreldrene på skolen. Heller ikke enig når de sier at det å forholde seg til voksne som er venner/familie er det samme som å måtte lytte til en lærer osv. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantemas skrev (51 minutter siden):

Regner med de er religiøse og ikke vil at barna skal på skolen og lære om at man kan endre kjønn osv. Litt satt på spissen. 
 

Ikke enig i at det er like lett å lære andreklasse-pensum gjennom utelukkende lek som på skolen, men det er jo mange ting som er negativt med skolen også som man skjerme barna fra gjennom hjemmeskole. Syns barna deres fremstår empatiske og oppegående, men savner likevel et mer reflektert syn fra foreldrene på skolen. Heller ikke enig når de sier at det å forholde seg til voksne som er venner/familie er det samme som å måtte lytte til en lærer osv. 

Enig, jeg savner også at de viser mer refleksjon og nyanser i det de formidler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 timer siden):

Skjønner. Sistnevnte er vel det inntrykket jeg fikk av jordmorliv. Det du driver med høres mer ut som hjemmeskole spør du meg. 

Mine barn går på vanlig skole 😊

Dette gjør vi bare hjemme på fritid og helger fordi vi alle liker og lære og utforske. Eventuelt benyttes det i forbindelse med lekser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...