*blueberry* Skrevet 6. februar 2024 #121 Del Skrevet 6. februar 2024 Loboto skrev (15 timer siden): Mine barn går på vanlig skole 😊 Dette gjør vi bare hjemme på fritid og helger fordi vi alle liker og lære og utforske. Eventuelt benyttes det i forbindelse med lekser. Det høres fint ut. Tror nok mange gjør sånn hjemme og det blir jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 6. februar 2024 #122 Del Skrevet 6. februar 2024 Hun Marthe stirrer hele tiden på mannen for å få bekreftelse i det programmet. Virker litt usikker. Hva forsøker de å oppnå med å holde barna hjemme? Masse kvalitetstid med barna? Men for mye kvalitetstid blir vel mer slitsomt enn nyttig for noen parter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #123 Del Skrevet 6. februar 2024 Har hun sagt noe om sin egen oppvekst og bakgrunn? Annet enn at de begge gikk i vanlig skole..Lurer så fælt på årsaken til den massive motstanden mot barnehage og skole annet enn at det «føltes helt feil» etc.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snurring Skrevet 7. februar 2024 #124 Del Skrevet 7. februar 2024 Så dette paret på tv i det familieprogrammet de delter på - for noen utrolig kjedelige mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ia88 Skrevet 9. februar 2024 #125 Del Skrevet 9. februar 2024 (endret) elskersommer skrev (På 13.1.2024 den 15.12): 👍👍👍👍 Jeg føler jo att hun mener hun sitter på fasiten på hvordan få den perfekte familie.. med de prisene som er om dagen,strømpriser,skyhøye boliglån så må faktisk de fleste jobbe. Hun er heldig som har ett yrke hvor hun kan jobbe natt eller ga turnus hvor hun har fri i ukedagene. Usikker på hva han gjør?. Jeg og mann har hatt ett yrke hvor dette er helt umulig og kunne få til. Men pga.sykdom har jeg vært mye hjemme å sluppet lange dager i bhg og SFO Det som ikke kommer frem er jobben hennes er i mamastork som svigermoren driver. De holder smertefri fødsel kurs noen kvelder i måneden. Mesteparten av jobben er vel online https://www.instagram.com/p/CnFai_Gq0y6/?igsh=MXFmZmZjencyNnN2eQ== Endret 9. februar 2024 av ia88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 9. februar 2024 #126 Del Skrevet 9. februar 2024 At de tør å gamble med barnas framtid. Syns bare det er noe moderne tull at barn ikke skal gå på skolen. Samme med Anna Rasmussen som skriver ungene sine ut og inn av skolen like ofte som andre pusser tenna! Ikke rart at unger nå til dags ikke har respekt for skole og lærere når ikke engang foreldrene har det. Hvordan skal det gå med framtidens unge? Mine barn går på skolen og det er jeg stolt av, så får jormorliv og mannen bare se ned på meg for det😅 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 9. februar 2024 Forfatter #127 Del Skrevet 9. februar 2024 Danseskjørt skrev (8 timer siden): At de tør å gamble med barnas framtid. Syns bare det er noe moderne tull at barn ikke skal gå på skolen. Samme med Anna Rasmussen som skriver ungene sine ut og inn av skolen like ofte som andre pusser tenna! Ikke rart at unger nå til dags ikke har respekt for skole og lærere når ikke engang foreldrene har det. Hvordan skal det gå med framtidens unge? Mine barn går på skolen og det er jeg stolt av, så får jormorliv og mannen bare se ned på meg for det😅 Jeg synes også det er eksperimentelt å holde barna utenfor skole og barnehage. Vi kan være uenig med så mye vi vil i samfunnet, men nå er det en gang slik samfunnet er akkurat nå. Da tenker jeg vår oppgave som foreldre er å gjøre barna best mulig tilpasset og rustet til å leve i nettopp dette samfunnet. Ikke tilpasse barna til et drømmesamfunn som bare finnes i fantasien. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 9. februar 2024 #128 Del Skrevet 9. februar 2024 ia88 skrev (14 timer siden): Det som ikke kommer frem er jobben hennes er i mamastork som svigermoren driver. De holder smertefri fødsel kurs noen kvelder i måneden. Mesteparten av jobben er vel online https://www.instagram.com/p/CnFai_Gq0y6/?igsh=MXFmZmZjencyNnN2eQ== I følge et intervju med VG så jobber hun med sosiale medier for svigermorens firma: Marte er utdannet jordmor og jobber cirka ti timer i uken med sosiale medier for svigermors firma Mamastork, som blant annet tilbyr fødselskurs. Det som ikke kommer fram i intervjuet er at jordmorutdannelsen hun har fra Danmark er en bachelor i jordmorfag, og ikke en master innenfor sykepleierfaget som i Norge. Med den utannelsen kan hun jobbe som jordmor i Norge, men ikke som sykepleier da hun ikke har sykepleierutdannelse. Jeg påpeker dette fordi jeg mener at hun er utdannet jordmor og mannen lege det gir dem en viss tyngde i sine utalelser om barns oppvest (hun bruker selv" jordmor" som navn på instakontoen selv om hun ikke jobber som det, så antar hun mener det samme). 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 10. februar 2024 #129 Del Skrevet 10. februar 2024 Alice123 skrev (17 timer siden): I følge et intervju med VG så jobber hun med sosiale medier for svigermorens firma: Marte er utdannet jordmor og jobber cirka ti timer i uken med sosiale medier for svigermors firma Mamastork, som blant annet tilbyr fødselskurs. Det som ikke kommer fram i intervjuet er at jordmorutdannelsen hun har fra Danmark er en bachelor i jordmorfag, og ikke en master innenfor sykepleierfaget som i Norge. Med den utannelsen kan hun jobbe som jordmor i Norge, men ikke som sykepleier da hun ikke har sykepleierutdannelse. Jeg påpeker dette fordi jeg mener at hun er utdannet jordmor og mannen lege det gir dem en viss tyngde i sine utalelser om barns oppvest (hun bruker selv" jordmor" som navn på instakontoen selv om hun ikke jobber som det, så antar hun mener det samme). Nja, jeg vil si meg uenig i at deres faglige bakgrunn gir dem noen spesiell tyngde hva gjelder barns oppvekst og læring. Det finnes andre fag som har dybdekunnskap om det. Selv om jeg har født to ganger og lest mye om fødsel før og etter kan jeg ikke påstå at jeg har daglig tyngde innen jordmorfag. På samme måte har man ikke faglig tyngde innenfor skole selv om man har gått på skole selv og lest en del om det. Jeg lurer også på hva tanken bak å ha tatt en utdannelse som ikke blir praktisert er, når det kanskje går år mellom uteksaminering og det blir aktuelt å møte kvinner som skal føde eller er i fødsel. Å koble opp hennes liv mot det å være jordmor skurrer litt for meg, når hennes praksis består av noen timer i uka med arbeid på some. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 15. april 2024 Forfatter #130 Del Skrevet 15. april 2024 Jeg lurer på hva de har opplevd som gjør at de har blitt så motstandere av skole, de er jo ikke vokst opp slik selv🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleJenny Skrevet 15. april 2024 #131 Del Skrevet 15. april 2024 molly83 skrev (1 time siden): Jeg lurer på hva de har opplevd som gjør at de har blitt så motstandere av skole, de er jo ikke vokst opp slik selv🤔 Det har hun jo forklart selv flere ganger på insta, de har ikke opplevd noe spesielt men de følte ikke det paste deres familie å levete i barnehage og være borte fra barna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 15. april 2024 Forfatter #132 Del Skrevet 15. april 2024 TulleJenny skrev (Akkurat nå): Det har hun jo forklart selv flere ganger på insta, de har ikke opplevd noe spesielt men de følte ikke det paste deres familie å levete i barnehage og være borte fra barna. Jo, har fått med meg det, men det er en fryktelig vag forklaring. Hva ligger i det liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleJenny Skrevet 16. april 2024 #133 Del Skrevet 16. april 2024 molly83 skrev (21 timer siden): Jo, har fått med meg det, men det er en fryktelig vag forklaring. Hva ligger i det liksom? Jeg synes ikke den forklaringen er vag. Men så har jeg litt de samme meningene som paret da, syns samfunnet legger opp til et rotterace som jeg ikke vil være en del av. Ønsker selv å utsette barnehagestart så lenge som mulig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 16. april 2024 Forfatter #134 Del Skrevet 16. april 2024 TulleJenny skrev (1 time siden): Jeg synes ikke den forklaringen er vag. Men så har jeg litt de samme meningene som paret da, syns samfunnet legger opp til et rotterace som jeg ikke vil være en del av. Ønsker selv å utsette barnehagestart så lenge som mulig. Jeg er veldig enig at man selv må stoppe opp og gjøre noen grep for at barns utvikling og familieliv ikke skal bli skadelidende, men når man gjør så ekstreme grep som å ta barn fullt ut av barnehage og skole, så synes jeg man bør komme med bedre begrunnelse enn at «det passet ikke for oss» og «vil ikke være en del av hamsterhjulet» osv. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøyan Skrevet 30. april 2024 #135 Del Skrevet 30. april 2024 Det mannen hennes legger ut om skolen stemmer på ingen måte med hvordan skolen er og har vært de siste årene. Det er synd, for han har noen gode poeng ellers, men de mister sin glans og alt blir litt tullete når han er så uvitende om det han snakker om. Enig i at dette føles litt for eksperimentelt, og veldig motsigende at de eksponerer barn (og venners barn) så mye når de ellers vil vise hvor mye riktig de gjør for og med de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 8. september 2024 #136 Del Skrevet 8. september 2024 skjønner ikke at hun skal ha tid til å undervise (eller "unschoole") når hun har en nyfødt på slep. Har ikke troen på dette prosjektet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 8. september 2024 Forfatter #137 Del Skrevet 8. september 2024 (endret) Cezanne skrev (2 timer siden): skjønner ikke at hun skal ha tid til å undervise (eller "unschoole") når hun har en nyfødt på slep. Har ikke troen på dette prosjektet Nei, jeg klarer ikke å se at dette gagner barna i det lange løp. Det finnes liksom så mange bra måter å leve på mellom «hamsterhjullivet» og «unschoolinglivet». Hun fremstiller det som at det bare finnes disse to ytterpunktene. Endret 8. september 2024 av molly83 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horselady Skrevet 9. september 2024 #138 Del Skrevet 9. september 2024 molly83 skrev (14 timer siden): Nei, jeg klarer ikke å se at dette gagner barna i det lange løp. Det finnes liksom så mange bra måter å leve på mellom «hamsterhjullivet» og «unschoolinglivet». Hun fremstiller det som at det bare finnes disse to ytterpunktene. Så en dokumentar på nrk eller tv 2 her for en stund siden. Den handlet om ett par som kjøpte et småbruk med 3 barn som var så bestemte på å ha barna hjemme hele tiden. Ingen barnehage eller skole, og de skulle leve av småbruket. Så døde hun av kreft, og han ble tvunget til å begynne å jobbe, selge småbruket og barna måtte i barnehage og skole. De startet med noen få dager, men etterhvert ble det faktisk barna som ville mer på skolen fordi de traff andre barn og fikk venner der. Da tenkte jeg faktisk på de som driver unschooling og holder barna hjemme. Gjør de det for sin egen del eller for ungene? Selv hadde jeg aldri ungene 100 % i barnehage rett og slett fordi de trengte noen fridager, men de trengte også å få leke, bygge relasjoner og få venner. De trengte å få noen input fra andre voksne mennesker og barn, bli pushet på ting og oppleve noe annet enn bare oss foreldre. Det tror jeg alle barn har godt av, så kan vi diskutere om de må være i barnehage/skole hver dag i stedet. 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 9. september 2024 #139 Del Skrevet 9. september 2024 Horselady skrev (20 minutter siden): Så en dokumentar på nrk eller tv 2 her for en stund siden. Den handlet om ett par som kjøpte et småbruk med 3 barn som var så bestemte på å ha barna hjemme hele tiden. Ingen barnehage eller skole, og de skulle leve av småbruket. Så døde hun av kreft, og han ble tvunget til å begynne å jobbe, selge småbruket og barna måtte i barnehage og skole. De startet med noen få dager, men etterhvert ble det faktisk barna som ville mer på skolen fordi de traff andre barn og fikk venner der. Da tenkte jeg faktisk på de som driver unschooling og holder barna hjemme. Gjør de det for sin egen del eller for ungene? Selv hadde jeg aldri ungene 100 % i barnehage rett og slett fordi de trengte noen fridager, men de trengte også å få leke, bygge relasjoner og få venner. De trengte å få noen input fra andre voksne mennesker og barn, bli pushet på ting og oppleve noe annet enn bare oss foreldre. Det tror jeg alle barn har godt av, så kan vi diskutere om de må være i barnehage/skole hver dag i stedet. Jeg har også sett den. Og jeg ble så utrolig trist over at de måtte gå over til å begynne på skolen. Det er kjempefint at de får venner, men det får man ikke bare på skolen. Jeg ble så trist over at de fikk en iPad, og beskjed om å se på en serie på NRK-super. Det sier så mye om samfunnet vårt. Jeg ble så utrolig trist av å se på den, ikke bare fordi mammaen døde men fordi drømmene hennes døde med henne. Det var fint å se at jenta likte seg på skolen, selv om vi nok ikke får se alt. Det er jo mange år som filmes og vi får se brøkdeler. Men fint å se at hun likte seg der og da. Jeg bare drømmer om at det er omvendt istedet. At de som går på skolen kommer til skogen, og har hjemmeundervisning sammen med andre som har samme verdier. At barn får vokse opp i naturen. Ikke med iPader. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 9. september 2024 #140 Del Skrevet 9. september 2024 Diosa skrev (4 minutter siden): Jeg har også sett den. Og jeg ble så utrolig trist over at de måtte gå over til å begynne på skolen. Det er kjempefint at de får venner, men det får man ikke bare på skolen. Jeg ble så trist over at de fikk en iPad, og beskjed om å se på en serie på NRK-super. Det sier så mye om samfunnet vårt. Jeg ble så utrolig trist av å se på den, ikke bare fordi mammaen døde men fordi drømmene hennes døde med henne. Det var fint å se at jenta likte seg på skolen, selv om vi nok ikke får se alt. Det er jo mange år som filmes og vi får se brøkdeler. Men fint å se at hun likte seg der og da. Jeg bare drømmer om at det er omvendt istedet. At de som går på skolen kommer til skogen, og har hjemmeundervisning sammen med andre som har samme verdier. At barn får vokse opp i naturen. Ikke med iPader. Det jeg tenker mest på er hva disse som nekter barna og gå på skole gjør når de går ut av ungdomsskolen og skal på videregående.. hva når barna vil ha en skikkelig utdanning men har ikke karakter grunnlag? Hva gjør de? Nytter ikke med legestudiet om man har lært alfabetet hjemme hos mamma/pappa 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå