Gå til innhold

Et for enkelt bryllup? Familien min er uenig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som en perfekt dag. Men ville åpnet for at alle som skal på grilling og får med seg vielsen. Det setter en superfin start på alt. 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som et laidback drømmebryllup, spør du meg! Noe av det verste med bryllup er når alt er stivt, og de evigvarende (kjedelige) talene. 

Anonymkode: f24ce...e18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gledelig blitt med å feire dere. Gjestene burde bryr seg om dere og deses kjærlighet, ikke hvorvidt familien "fremstår" vellykket. 

La vielsen være intim og med de nærmeste, men inkluder gjerne den eldre familiegenerasjonen og alle innenfor samme sleksledd. Har dere vurdert å servere enkel fingermat rett etter sermonien? Tenk stående tapas med mingling, før man går inn og spiser kake. Siden det er midt på dagen kan dere vurdere å servere én kake, og heller ha frukt-og isbar (forslag: is, oppskåret frukt, bær, mini-cookies, marshmallows, nøtter, vaniljesaus og sjokoladefontene. Sikkert noen gjester som kan ta med dette klart i serveringsskåler.

Jeg forstår at flere familiemedlemmer kan ha sett for seg hvordan bryllupet skal være i lang tid, og derfor bli skuffet. Her hadde jeg vurdert "planleggingsmøte" med nærmeste familie, for at dere presenterer deres plan og de kan komme med egne ønsker/tradisjoner. Det er selvfølgelig dere som bestemmer, men dere trenger ikke avvise alle forslag av den grunn. Kompromiss kan være å gi din far 5 minutter til å tale også på kvelden, dere holder velkomst/takketale før middag, loop med bildefremvisning av bilder/videoer på tven inne og å på kvelden rydde klart dansegulv der dere åpner med tradisjonell bryllupsvals.

Anonymkode: 9ce49...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i et bryllup som var som en grillfest/hagefest. Det var veldig hyggelig. Vi kom til grillingen på kvelden, de hadde borgerlig vielse tidlig på dagen. De hadde leid inn to som sto for selve grillingen,  og noen som serverte påfyll av drikke og ryddet, samt dekket på til kakebordet, ordnet kaffe osv.
Det var ikke bordplasseringer, men bord som det var plass til 6-8 personer. Så en kunne selv velge hvor en ville sette seg.

Det ble også litt hagespill for de som ville det. Ungdommen synes det var morsomt. Ellers så var det også dans på et provisorisk dansegulv.

Anonymkode: 609e0...e1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hovedsak enig med "familien", men mener ikke det er veldig konstruktivt å kalle ideen tåpelig. Men poenget er at «konseptet» er forvirrende. Altså, vil dere ha en bryllupsfest eller en grillfest...? Vil dere at folk skal komme for å feire dere, eller skal folk bare komme for å feste og grille uten at dere er festens hovedpersoner? For å invitere folk til en 'bryllups-grillfest, men uten vielse' er forvirrende for folk flest. 

Anonymkode: d32fa...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med avslappet bryllup, men synes alle burde fått vært med fra starten av. Vielsen er jo det viktigste, så å kun få komme på grillings på kvelden hadde føltes på samme måte som kaffegjester i et stort bryllup.

 

Anonymkode: 186e5...739

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg høres det høres helt perfekt ut.

Anonymkode: b8c05...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte veldig få til vielsen selv om den var samme dag som bryllupsfesten. Det var flere grunner til dette. Jeg ønsket en intim vielse. Vielsen var borgerlig, og det var vanskelig å få plass til alle. I tillegg hadde jeg hørt masse klaging om ventetiden mellom vielsen og bryllupsfesten, så jeg tenkte det var like greit å holde det smått. Vi var ganske unge da vi giftet oss, og dette var et av valgene jeg ville endret på. Kan du vurdere å gjøre det frivillig å delta på vielsen, type be om svar på om folk ønsker å delta fra start eller fra festen? 

Når der gjelder grillfesten - hadde dere tenkt at dere skulle stå for grillingen selv? Det kan være ganske styrete som hovedpersonene i bryllupet. Kan dere vurdere å leie inn en grillkokk og noe serveringspersonell?  

Anonymkode: e6887...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det familien din som skal gifte seg? Nei. Det er du og din partner? Ja med da er det jo dere som bestemmer. Jeg hadde sagt til dem at det er dere som bestemmer. Det er slik drømmebryllupet deres ser ut som, og at dere ikke kommer til å presses til å ha en fest dere ikke ønsker.

Gjerne gi beskjed om at dere ikke ønsker gaver, for det er litt sosiale normer som sier at man ikke kan møte opp uten en gave til et bryllup.

Jeg hadde storkost meg som gjest.

Anonymkode: 8edc1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar i denne tråden. Tusen takk til alle som har kommet med tips. Jeg tenker at jeg kommer til å ta imot tipset om at de som vil kan delta i vielsen , og høre med gjestene først. Da det er en del tid mellom vielse og festen, og vi kommer ikke til å legge opp til noe underveis. Skal også høre om mulighet/ vurdere om vigsleren kan komme senere på dagen , slik at man kanskje kan ta festen rett etter. Men usikker på om dette er mulig.

Jeg kommer også til å ta imot tipset om å la noen grille for oss, og betale noen for dette. Samt noen som rydder/ serverer underveis. 

I tillegg til at vi legger opp til enkel lunsj hvis vi ikke kan ha vielsen senere på dagen , og grilling + kaker på kvelden. 

Jeg tror det kommer til å bli en fin, og uhøytidelig dag, som vi ønsker. Vi ønsker heller ikke å bruke ekstremt mye penger på dagen, men heller legge mer penger i en fin bryllupsreise. 

Ts

Anonymkode: 4fea8...85f

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for alle svar i denne tråden. Tusen takk til alle som har kommet med tips. Jeg tenker at jeg kommer til å ta imot tipset om at de som vil kan delta i vielsen , og høre med gjestene først. Da det er en del tid mellom vielse og festen, og vi kommer ikke til å legge opp til noe underveis. Skal også høre om mulighet/ vurdere om vigsleren kan komme senere på dagen , slik at man kanskje kan ta festen rett etter. Men usikker på om dette er mulig.

Jeg kommer også til å ta imot tipset om å la noen grille for oss, og betale noen for dette. Samt noen som rydder/ serverer underveis. 

I tillegg til at vi legger opp til enkel lunsj hvis vi ikke kan ha vielsen senere på dagen , og grilling + kaker på kvelden. 

Jeg tror det kommer til å bli en fin, og uhøytidelig dag, som vi ønsker. Vi ønsker heller ikke å bruke ekstremt mye penger på dagen, men heller legge mer penger i en fin bryllupsreise. 

Ts

Anonymkode: 4fea8...85f

De forandringene her høres veldig fornuftig ut. Slik høres det ut som et kjempefint bryllup.

Anonymkode: 186e5...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rar planlegging. Dere mener gjestene skal spise søtt først for så å vente til kvelden før de får ordentlig mat? Høres ut som gjestene må reise litt også. Hva har dere tenkt de gjør i mellomtiden?

Anonymkode: 67126...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er omtrent sånn som vi ønsker gjøre det, men jeg ønsker at enten kun forlovere eller alle kommer til vielsen. Er enig i at det (hvis det hadde vært meg) at det hadde virket som "vi ønsker flere gaver", hvis jeg hadde blitt invitert til kun fest og ikke for å se selve vielsen

Hvis vielsen kun er for ekteparet og forlovere, så hadde det vært greit å invitere til fest etterpå. Men jeg/vi ønsker iallefall ikke at noen kan føle seg utelatt/ikke viktig nok til å se selve vielsen.

Anonymkode: adcba...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deres bryllup, dere bestemmer :) jeg syns det høres koselig ut. Syns det er spesielt at enkelte tror de MÅ gi gave når dere sier nei, men det får være opp til dem. Bare gi klar beskjed om at nei, dere vil ikke ha gaver.

Vi hadde covid bryllup under de verste restriksjonene, og hadde bare 5 gjester på restaurant og så kake hjemme. Veldig fin og koselig feiring, passet perfekt for oss. Det viktigste for oss var ekteskapet, ikke en stor feiring til alt for mye penger. 

Anonymkode: ad361...957

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange bryllupsvarianter og liker best å være med på både sermoni  og fest. Hvorfor ikke ha sermonien der som dere har festen? Man må ikke ha sermonien tidlig, og bilder kan dere ta før dere gifter dere. Å ha en sermoni som inkluderer gjestene betyr ikke at dere må ha masse taler eller formelt opplegg ellers. 
Hvis dere velger å ha sermonien(samme dag) uten de fleste gjestene bør dere lage en eller annen ramme på festen, som blider, film, pynt eller noe som faktisk viser at det er bryllupsfest, ellers er det bare merkelig. 

Anonymkode: f07fb...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en veldig fin feiring, jeg ville gjerne vært i et slikt bryllup ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres helt nydelig ut. Vi hadde selv et slikt type bryllup (litt ulikt innhold) som var veldig avslappende og koselig, det var helt perfekt for oss, og gjestene koste seg også masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempefint ut og er lye strørre enn dert vi hadde 😂 Vi hadde foteldre og forlovere - og det var det. Var en utrolig fin vielse og kjempekoselig middag ❤️ Vi skal ikke ha noe fest senere heller. Alle repstekete vårt valg om et veldig lite bryllup. 

Anonymkode: 43709...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye varianten høres veldig bra ut, jeg ville vært med. Da bør jo bilder tas før vielsen også, men det er kanskje ikke et problem. 

Men det jeg kom her for å si: Skriv i alle invitasjoner (særlig til den nevnte familien) overskriften: "Vi feirer kjærligheten mellom oss to" eller en variant av det. Da kan det hende at noen kommer på bedre tanker, men det er alltid noen "Karens" som alltid vil forbli "Karen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...