Gå til innhold

Forby tigging i Norge (spesielt Oslo)

bellaost

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Spitzy said:

Stemmer rødt/ sv. Litt usikker på neste valg.

jeg har til tider levd under fattigdomsgrensen selv. Når jeg ikke gjør det gir jeg til folk jeg vet trenger det. « problemtiggere» er de som egentlig ikke er fattige. Nei, de du hjelper blir hentet av sine « sjefer» når vakta er over , og det du støtter er kriminelle gjenger. Du beundrer mennesker som gjør hva som helst for penger? Og ta vare på familien blir litt vagt, tenker du på og kunne gi barna mat, eller og bygge en mafiavirksomhet for familien sin? For de tiggerne vi har i Oslo kunne hentet matposer om det var og skaffe ungene mat. 
når det gjelder narkomane så vet du hvor du finner dem om  du vil gi til dem. Når det gjelder andre ting som tannlege/ medisiner/ ødelagt kjøleskap osv  finner du det på spleis. 

ja, mulig vi har ulike menneskesyn, problemet er at vi umulig kan hjelpe alle uavhengig av hvor de er født eller bor, og det er ikke de som trenger hjelp mest som har råd til og komme hit på organisert tiggerferie. 

Det er leit å høre at du til tider lever under fattigdomsgrensen.

Ressursene er alt for ulikt fordelt, noen har alt for mye, det er ett problem. Ett annet problem, er at de gruppene mennesker som har minst settes opp mot hverandre. Du vil ikke få mer hvis flyktninger hadde fått mindre. Dere burde stå sammen! Jeg vil også stå sammen med dere for at dere skal få et verdig liv med både tannlege, medisiner og kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linnea27 skrev (28 minutter siden):

Det er leit å høre at du til tider lever under fattigdomsgrensen.

Ressursene er alt for ulikt fordelt, noen har alt for mye, det er ett problem. Ett annet problem, er at de gruppene mennesker som har minst settes opp mot hverandre. Du vil ikke få mer hvis flyktninger hadde fått mindre. Dere burde stå sammen! Jeg vil også stå sammen med dere for at dere skal få et verdig liv med både tannlege, medisiner og kjøleskap.

Jeg vil ikke at flyktningene skal få mindre. Og sette svake grupper opp mot hverandre er høyrepolitikk. 

hva har dette med aggressiv tigging og gjøre? Jeg skrev at jeg har levd under fattigdomsgrensen, ikke at jeg ikke har medisiner og kjøleskap. Ja, jeg vil at alle - flyktninger, syke og lavtlønnede- skal få et løft og at ressursene blir mer likt fordelt igjen isteden for at forskjellene fortsetter og øke, men det er jo en helt annen diskusjon. 
jeg vil også kunne gå i fred på gaten og å kunne beholde flaskepanten min selv når jeg har behov for det. Trygghet. Det er ikke det samme som at jeg aldri frivillig gir mat eller klær til narkomane /uteliggere eller til spleiser jeg vet er reelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (14 timer siden):

Ja, kunne godt tenkt meg og forby fattigdom for norske statsborgere. Det er faktisk mulig. 
jeg gir gjerne til narkomane, men da gjerne mat/ drikke , pledd osv . For 20 år siden var det helt naturlig og gi til tiggere i Oslo , fordi de gjerne var av denne gruppen. Ikke var de spesielt slitsomme heller. 

er det mulig og forby det du kaller tiggerturisme da tro? Det handler ikke bare om å ikke ville støtte dem med penger, men de har en helt annen og mer aggressiv tone og tigge på som gjør det ubehagelig og gå i butikken eller på t- banen. 

Du står fritt, som alle andre, til å la være å gi penger til tiggere. Det er og blir den eneste måten å bli kvitt det på.

Vi kan derimot ikke ha en «lukket» stat som forbyr tigging, med mindre du også ser opp til Nord-Korea.

Det er ikke et reelt problem at man blir plaget av tiggere. I alle samfunnslag er det noen som et til pest og plage, men som Osloborger så er de og observere, men de er ikke aggressive. Det er skapt.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (5 timer siden):

Du står fritt, som alle andre, til å la være å gi penger til tiggere. Det er og blir den eneste måten å bli kvitt det på.

Vi kan derimot ikke ha en «lukket» stat som forbyr tigging, med mindre du også ser opp til Nord-Korea.

Det er ikke et reelt problem at man blir plaget av tiggere. I alle samfunnslag er det noen som et til pest og plage, men som Osloborger så er de og observere, men de er ikke aggressive. Det er skapt.

Nei, det er ikke skapt, det er et økt problem de siste årene. Har du prøvd og sitte på t- banen med en flaske med pant i det siste? . Nei, jeg ser ikke opp til nord - Korea, og hvis det ikke er mulig og ha en lov mot tigging så er det ikke det. Her jeg bor tør ikke barn og gå i butikken alene, og vi voksne må også skjule om vi har med pant ellers blir vi forfulgt. Det er 3 damer « parkert» utenfor inngangene. Vi har observert at de bli hentet av en mann i en bil på slutten av dagen. Jeg er ikke helt sikker på om alt er lovlig her, og synes uansett sammenligningen med narkomane som sitter stille med en kopp eller selger = Oslo blir håpløs. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (24 minutter siden):

Nei, det er ikke skapt, det er et økt problem de siste årene. Har du prøvd og sitte på t- banen med en flaske med pant i det siste? . Nei, jeg ser ikke opp til nord - Korea, og hvis det ikke er mulig og ha en lov mot tigging så er det ikke det. Her jeg bor tør ikke barn og gå i butikken alene, og vi voksne må også skjule om vi har med pant ellers blir vi forfulgt. Det er 3 damer « parkert» utenfor inngangene. Vi har observert at de bli hentet av en mann i en bil på slutten av dagen. Jeg er ikke helt sikker på om alt er lovlig her, og synes uansett sammenligningen med narkomane som sitter stille med en kopp eller selger = Oslo blir håpløs. 

De er muligens irriterende, men de er ikke farlig. 
Det er slett ikke vanlig at de følger etter folk. 

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 30.6.2023 den 10.38):

Mens vi er inne på tigging. Kunne ønske de også kunne forby gateselgere som forsøker å stoppe deg når du går på gata. Jeg er ikke interessert i å tegne ny strøm eller nytt mobilabonnement. 

Eller de som står i inngangspartiet på nærbutikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (6 minutter siden):

Jeg har selv opplevd å bli forfulgt av flere tiggere, og har venner og bekjente som har opplevd det samme. Leser også her inne at flere har lignende erfaringer, så jeg tenker at det dessverre er ganske vanlig. Og selv om det kanskje ikke er direkte farlig, kan det oppleves både belastende og skremmende å bli fulgt etter, for eksempel på vei til butikken eller på togplattformen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (14 minutter siden):

Jo, hvis de ser du kommer med pant så følger de etter. De gir seg lettere hvis en sier at en ikke har kontanter eller vips, men flaskepant er ikke alltid lett og skjule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnifique skrev (6 minutter siden):

Jeg har selv opplevd å bli forfulgt av flere tiggere, og har venner og bekjente som har opplevd det samme. Leser også her inne at flere har lignende erfaringer, så jeg tenker at det dessverre er ganske vanlig. Og selv om det kanskje ikke er direkte farlig, kan det oppleves både belastende og skremmende å bli fulgt etter, for eksempel på vei til butikken eller på togplattformen. 

Nettopp, i fb gruppen for område jeg bor er det ingen som påstår at dette ikke er et problem og at de ikke har opplevd det selv. Vi lurer veldig på hva vi kan gjøre, og hva som egentlig skjer med disse damene om de ikke har fått inn « nok» når de blir hentet. Økt aggressivitet kan jo komme av økt desperasjon. Vi har blitt enige om å ikke gi , men er usikre på konsekvensene det får for disse damene. . Det skrives mye om knivstikking osv i mediene, men det er ingen her som faktisk ser det, det forgår skjult. Ja, det er belastende og skremmende, og hva som utvikler seg til og faktisk være farlig vet en jo ikke før situasjonen er over. Hittil er det værste jeg har opplevd at en rappa brusen min for og få flaska, og det var jo ikke farlig, men noe jeg helst skulle sluppet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt vandt med tiggere,etter lange og flere opphold i fattige land. Så blir aldri skremt,men de kan bli for nærgående. Mange går helt opp i ansiktet ditt,og enkelte ser tydelig irriterte ut.. 

Har langt lettere for å gi,dersom jeg ikke blir antagonisert. Dersom man går opp i ansiktet,eller forfølger meg over en lenger periode,så er løpet kjørt for at den personen får noe av meg. 

Om det skal bli et forbud spørs vel hvor stort problemet blir. Som pleier å ende,så er det vel at tiggere som egentlig ikke trenger penger (som kommer fra kriminelle nettverk) tar fullstendig over,sån at vi ender opp med et forbud uansett. 

Jeg kunne ikke tenke meg noe mer forferdelig en å måtte tigge selv,så ser ikke på personene som kriminelle eller irriterende i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (20 timer siden):

Problemtiggere? Ditt og mitt menneskesyn er så langt fra hverandre at det er et univers i mellom. Ja, fattigdom burde vært avskaffet. For alle, uavhengig av hvor de er født eller bor. Jeg beundrer mennesker som gjør hva som helst for å ta vare på familien sin, uavhengig av hvor nedverdigende og ubehagelig det er.

Hva gjør du for å avskaffe fattigdom for de du mener er verdige?

Jeg deler mye av det jeg har, det er alt jeg kan gjøre. Og stemmer på politisk parti som er gunstigst for mitt syn.

Tilreisende tiggere fra andre land er faktisk et problem og man må se det store bildet, man kan ikke fokusere på den enkelte tigger som sitter utenfor butikken.

For det første så er denne tiggingen organisert, det sier selv at personer som er så fattige at de må tigge ikke har mulighet til å reise gjennom hele Europa for å tigge. Selv en norsk gjennomsnittsfamilie har knapt råd til å reise gjennom Europa på ferie.

En annen ting er at disse menneskene ikke kun driver med tigging, det er godt kjent i enkelte miljøer at når romfolket kommer så kommer også pillene og andre narkotiske stoffer.

https://www.nrk.no/rogaland/mener-romfolk-selger-narkotika-1.11953571

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-i-agder-forsvarer-rapport-om-kriminalitet-blant-romfolk/s/12-95-3423844044

NRK har laget to veldig bra dokumentarer om tilreisende tiggere og menneskehandel, i hjemlandene har de store hus og betydelige midler.

Lykkelandet.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Jenter til salgs.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917

Når det gjelder å avskaffe fattigdom og da spesielt blant Romfolk så har det vært prøvd gang på gang i land som Bulgaria og Romania, de vil ikke ha ungene inn i skolen for at de skal få seg en utdannelse og senere komme ut i arbeid. Dette med reising, tigging og andre lyssky aktiviteter som gjør at de lever på utsiden av storsamfunnet er en så stor og viktig del av kulturen deres. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Spitzy said:

Jo, hvis de ser du kommer med pant så følger de etter. De gir seg lettere hvis en sier at en ikke har kontanter eller vips, men flaskepant er ikke alltid lett og skjule. 

Bodde et sted der det i nærheten av nærmeste matbutikk satt en mannlig tigger dag ut og dag inn. Hver bidige gang jeg kom med pant så ble det gnål om å ta den. Å si nei, funket ikke. Å si, ikke interessert, funket ikke. En gang stoppet han foran meg og prøvde å ta fra meg posen med pant. Da hadde jeg heldigvis min mann bak meg som ble eitrende forbanna og etter den gangen fikk jeg gå i fred, utrolig nok. 

Jeg er alt for å forby tigging. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fast til en liten håndful tiggere her jeg bor én gang i måneden. De er alle sammen tydelig narkomane. Det er de det er mest synd på, mener jeg. At de skal bli arrestert for det mener jeg er helt hårreisende. Snakk om å spytte på de som allerede ligger nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig glad for å bo i en kommune der tigging er ulovlig, de som prøver seg blir bortvist og som oftest satt på første tog ut av kommunen av politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (Akkurat nå):

Jeg gir fast til en liten håndful tiggere her jeg bor én gang i måneden. De er alle sammen tydelig narkomane. Det er de det er mest synd på, mener jeg. At de skal bli arrestert for det mener jeg er helt hårreisende. Snakk om å spytte på de som allerede ligger nede.

Men da kan du jo gi til dem uten at de tigger? Jeg gir litt mat og noen ganger pledd/ klær til narkomane ( og innimellom penger, men helst mat), de blir jo ikke arrestert om jeg gir dem det? Du gir jo fast, er det etter at de har fulgt etter deg og mast, eller er det du som gir fast? Vet du at de beholder det selv og at det ikke står bakmenn bak? 
Sannsynligvis ville forbud vært til hjelp for disse kvinnene som blir tvunget til og tigge til seg « så og så mye» hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sil69 skrev (2 minutter siden):

Veldig glad for å bo i en kommune der tigging er ulovlig, de som prøver seg blir bortvist og som oftest satt på første tog ut av kommunen av politiet. 

Hvor er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spitzy skrev (1 minutt siden):

Hvor er det? 

Jeg må rette meg selv, det er ikke ulovlig i kommunen, men all tigging er søknadspliktig hos politiet. Praksisen er dog at alle søknader blir avslått, og de som prøver seg blir raskt bortvist/satt på første tog ut av kommmunen. Det nærmeste man kommer tigging her er er=lik-selgere som står ved et par av kommunens kjøpesentere, men hvorvidt dette er søkt og tillates av politiet eller tillates av kjøpesentrene selv vet jeg ikke, dette er vel per definisjon ikke tigging men salg av magasiner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg ga til tiggere var for 7-8 år siden, ett par episoder gjorde at jeg bestemte meg for at nok er nok. Mye av tiggingen er organisert og det er bakmenn som styrer det, så 2 steder at det kom en fyr i en stor BMW og hentet inn penger, flere forteller også at hvis folk kjøper noe som de gir tiggerne så går de inn i butikken for å få penger i stedet.
Det var også noe i nyhetene for en god stund siden om at en rumensk tigger kunne tjene 2000,- om dagen i Norge og at noen har bygget luksushus i hjemlandet for penger de har tjent i Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sil69 skrev (2 timer siden):

Jeg må rette meg selv, det er ikke ulovlig i kommunen, men all tigging er søknadspliktig hos politiet. Praksisen er dog at alle søknader blir avslått, og de som prøver seg blir raskt bortvist/satt på første tog ut av kommmunen. Det nærmeste man kommer tigging her er er=lik-selgere som står ved et par av kommunens kjøpesentere, men hvorvidt dette er søkt og tillates av politiet eller tillates av kjøpesentrene selv vet jeg ikke, dette er vel per definisjon ikke tigging men salg av magasiner.

Høres ut som en fin løsning 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...