Gå til innhold

Forby tigging i Norge (spesielt Oslo)


bellaost

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av tiggere i Oslo og noen av dem prøver å sjekke min finanssistuasjon. Noen bare sitter og skriver noe og venter på penger, noen prøver å selge forskjellig ting og noen prøver å få penger for billett. I går var jeg på vei i Oslo og hadde pose fra H&M som inneholdet forskjellige store bilder. En kom og spurte for penger for billett og jeg sa jeg var tom, og han sa videre at jeg har penger å kjøpe fra H&M, men ikke for ham. Jeg var sjokkert og viste inneholdet til ham med en gang. Han var obs og gikk videre. Jeg var veldig provosert og sint, men kunne ikke reagere pga. sjokk. Håper de forbyr tigging i Norge igjen. Det misbrukes veldig mye!

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må du snakke med dem? 

Jeg bare går forbi.

Å gi penger til utenlandske tiggere er å være med å sponse en kriminell virksomhet. Pengene går til bakmennene i hjemlandet som er langt fra fattige og trengende. 

  • Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Drizzt said:

Hvorfor må du snakke med dem? 

Jeg bare går forbi.

Å gi penger til utenlandske tiggere er å være med å sponse en kriminell virksomhet. Pengene går til bakmennene i hjemlandet som er langt fra fattige og trengende. 

Jeg snakker ikke med de fleste, men lar ikke merke til alltid. Og de fleste er utenlandsk, så bare en gang en nordmann.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på tigging. Kunne ønske de også kunne forby gateselgere som forsøker å stoppe deg når du går på gata. Jeg er ikke interessert i å tegne ny strøm eller nytt mobilabonnement. 

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellaost skrev (11 minutter siden):

Jeg snakker ikke med de fleste, men lar ikke merke til alltid. Og de fleste er utenlandsk, så bare en gang en nordmann.

Ikke bare er de utenlandsk, men de er romfolk som har livnært seg på tigging i flere generasjoner...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Olaug Olsen said:

Ikke bare er de utenlandsk, men de er romfolk som har livnært seg på tigging i flere generasjoner...

Med utenlandsk mener jeg de som har kommet etter landets opprettelse. Kanskje innvadrerbakgrunn er mer riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romfolket er problemet,dem griser,gjør herværk,stjeler og er bare ufyselige.Skjønner ikke at folk gir penger til disse.Er dem virkelig så fattige ,hadde dem ikke hatt råd til reise hit for tigge.Romfolket som er fattige er igjen i hjemlandet.Narkomane som tigger har jeg ingen problemer med gi en slant til.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lew said:

Romfolket er problemet,dem griser,gjør herværk,stjeler og er bare ufyselige.Skjønner ikke at folk gir penger til disse.Er dem virkelig så fattige ,hadde dem ikke hatt råd til reise hit for tigge.Romfolket som er fattige er igjen i hjemlandet.Narkomane som tigger har jeg ingen problemer med gi en slant til.

En gang sa hun fra romfolket at hun er sulten og jeg anbefalte henne å be hjelp fra Fattighuset. Seks måneder senere så jeg henne igjen på Jernbanetorget. Det er vanskelig å være så fattig dersom man har ikke avhengighetsproblemer eller vil jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å gå forbi dem uten øyekontakt. Før snakket jeg litt med dem, sa at jeg desverre ikke har penger, ønsker dem en fin dag. For at de skal føle seg sett i det minste, men har erfaring med at de begynner å forfølge deg hvis de først har fått en dialog. F.eks:  Går flere titalls meter på slep med deg og med hendene samlet og sier pleasepleaseplease, når du sier at du ikke har penger krever de å få se i lommeboken din at det stemmer, sier at du kan gå i banken og ta ut 300kroner til dem, forteller om en slektning som har kreft og må ha behandling og at det indirekte er din skyld hvis slektningen dør etc... 

Jeg sier ikke at alle tiggere er sånn, men hvorfor ta sjansen? 

Endret av Laraa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bellaost said:

Jeg er lei av tiggere i Oslo og noen av dem prøver å sjekke min finanssistuasjon. Noen bare sitter og skriver noe og venter på penger, noen prøver å selge forskjellig ting og noen prøver å få penger for billett. I går var jeg på vei i Oslo og hadde pose fra H&M som inneholdet forskjellige store bilder. En kom og spurte for penger for billett og jeg sa jeg var tom, og han sa videre at jeg har penger å kjøpe fra H&M, men ikke for ham. Jeg var sjokkert og viste inneholdet til ham med en gang. Han var obs og gikk videre. Jeg var veldig provosert og sint, men kunne ikke reagere pga. sjokk. Håper de forbyr tigging i Norge igjen. Det misbrukes veldig mye!

Jeg er så enig! Nå har jeg kun bodd i Oslo for noen uker.. disse "tiggerne" her er innpåslitne. 

Iløpet av dag èn så kom en midt oppi ansiktet mitt rett utenfor Oslo S og kom med hendene sine som om pengene skulle gå til mat, "food"... som om pengene går til mat. De bare bruker det for da synes folk-flest synd på de.

Forigårs var det ei annen dame som virket normalt, litt full kanskje? Kom med hånda si som å be om penger til kaffe evt? Altså... jeg har ikke tenkt til å kjøpe kaffe til meg selv for det er dyrt anser det nesten som luksusvare. Hvorfor skal jeg gi penger til en fremmed person til det?

Har man ikke råd til mat og annet så kjøper man seg jammen meg ikke kaffe. Da må man lære seg å prioritere eller få hjelp med håndtering av økonomien sin.

Når jeg en annen gang sa til en av disse tiggerne at jeg faktisk var på vei til jobbintervju så smilte hun som om det var håp for henne at jeg skulle gi henne penger, men nei. Det er en grunn til at jeg skal på jobbintervju, ikke sant? Jeg synker uansett ikke så lavt som å tigge på gata. Så kom en annen tigger rett ved siden av henne etterpå. Alt virker så organisert og etter skandalen på Lillehammer om tiggerne så holder jeg meg langt unna de.

Akkurat nå er det ille i Oslo-området (spesielt ved Oslo S) og det burde forbys tiggeforbud eller andre tiltak som mere politi eller vakter. Det er ubehagelig å bli møtt av tiggere som er desperate etter penger mest sannsynligvis pga. bakmenn eller at de kommer til å bruke pengene til narkotika.

Endret av Intervence
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo aldri noen som bruker kontanter lengre så jeg skjønner ikke hvordan det kan være så innbringende. Jeg har nesten aldri kontanter. Har jeg noen lapper bruker jeg de fort for å bli kvitt de og har sjelden eller aldri mynter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Djungelvrål said:

Det er jo aldri noen som bruker kontanter lengre så jeg skjønner ikke hvordan det kan være så innbringende. Jeg har nesten aldri kontanter. Har jeg noen lapper bruker jeg de fort for å bli kvitt de og har sjelden eller aldri mynter. 

Noen av dem har Vipps.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellaost skrev (45 minutter siden):

Med utenlandsk mener jeg de som har kommet etter landets opprettelse. Kanskje innvadrerbakgrunn er mer riktig.

Nei innvandrerbakgrunn blir alt for omfattende. Romfolk er noe helt annet enn innvandrerbakgrunn. De som tigger i Oslo er ikke innvandrere. De drar hjem til Romania hver vinter, og har ikke noe ønske om å innvandre til Norge. De her her bare for å hente penger.

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Olaug Olsen said:

Nei innvandrerbakgrunn blir alt for omfattende. Romfolk er noe helt annet enn innvandrerbakgrunn. De som tigger i Oslo er ikke innvandrere. De drar hjem til Romania hver vinter, og har ikke noe ønske om å innvandre til Norge. De her her bare for å hente penger.

Jeg vet ikke hvor de kommer fra. :) Jeg trodde at de er kanskje nasjonalminoritet siden det er vanskelig å være her uten noen grunn (jobb, utdanning osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellaost skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor de kommer fra. :) Jeg trodde at de er kanskje nasjonalminoritet siden det er vanskelig å være her uten noen grunn (jobb, utdanning osv.)

Du har rett i at det fins norske romfolk som godt kunne vært en nasjonal minoritet. Men de tigger ikke, og er mer integrert. De snakker romanes, men bor i hus, og har jobb som deg og meg :)

Her kan du lese mer om rom: https://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/livssyn/minoriteter/norske-rom/norske-rom-

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere forby fattigdom også? For det er det det er. 
Tiggeturisme er nå en ting, men man kan ikke hindre folk uten mulighet til nok inntekt å tigge om penger.

Dere kan like gjerne ønske et forbud mot narkomane, men dere er i gang.

Umenneskelig holdning.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Olaug Olsen said:

Du har rett i at det fins norske romfolk som godt kunne vært en nasjonal minoritet. Men de tigger ikke, og er mer integrert. De snakker romanes, men bor i hus, og har jobb som deg og meg :)

Her kan du lese mer om rom: https://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/livssyn/minoriteter/norske-rom/norske-rom-

Norske sigøynere har uttalt seg kritisk om rumenske tiggere 

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/GLXB/kast-dem-ut-sier-sigoeynerkongen

7 minutter siden, Rotemor said:

Vil dere forby fattigdom også? For det er det det er. 
Tiggeturisme er nå en ting, men man kan ikke hindre folk uten mulighet til nok inntekt å tigge om penger.

Dere kan like gjerne ønske et forbud mot narkomane, men dere er i gang.

Umenneskelig holdning.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellaost skrev (2 timer siden):

Jeg er lei av tiggere i Oslo og noen av dem prøver å sjekke min finanssistuasjon. Noen bare sitter og skriver noe og venter på penger, noen prøver å selge forskjellig ting og noen prøver å få penger for billett. I går var jeg på vei i Oslo og hadde pose fra H&M som inneholdet forskjellige store bilder. En kom og spurte for penger for billett og jeg sa jeg var tom, og han sa videre at jeg har penger å kjøpe fra H&M, men ikke for ham. Jeg var sjokkert og viste inneholdet til ham med en gang. Han var obs og gikk videre. Jeg var veldig provosert og sint, men kunne ikke reagere pga. sjokk. Håper de forbyr tigging i Norge igjen. Det misbrukes veldig mye!

Man kan ikke forby fattigdom, eller ytringer som det å be andre om penger er.

Tiggeforbud er et menneskerettsbrudd: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=994a840d-88a1-486c-9bf3-b2d027ff0eb1

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, GP950mAh said:

Man kan ikke forby fattigdom, eller ytringer som det å be andre om penger er.

Tiggeforbud er et menneskerettsbrudd: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=994a840d-88a1-486c-9bf3-b2d027ff0eb1

Jammen, da er det jo helt i orden å få flere av disse under 1 meter avstand, og noen ganger midt oppi ansiktet? La meg være i fred når jeg går i byen. Ser jeg på dem kan det være greit at de kommer til meg, men når jeg prøver å unngå øyekontakt med de så kommer de allikevel?

Neste tigger som kommer midt oppi ansiktet mitt (under 30 cm) kommer jeg til å dytte fysisk forsiktig bort. Jeg vil ikke ha fremmede folk oppi ansiktet mitt så nærme. Jeg aner ikke psykiske tilstanden deres er, om de er fulle eller om de kan være voldelige. Det er ubehagelig å ha slike innpåslitne folk rett foran ansiktet ditt når du prøver å gå noe steder.

Endret av Intervence
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...