Gå til innhold

Forby tigging i Norge (spesielt Oslo)


bellaost

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (6 timer siden):

Man kan ikke forby fattigdom, eller ytringer som det å be andre om penger er.

Tiggeforbud er et menneskerettsbrudd: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=994a840d-88a1-486c-9bf3-b2d027ff0eb1

Man forbyr ikke fattigdom.

Man forbyr tigging og forebygger organisert kriminalitet og utnytting av mennesker.

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intervence skrev (43 minutter siden):

Jammen, da er det jo helt i orden å få flere av disse under 1 meter avstand, og noen ganger midt oppi ansiktet? La meg være i fred når jeg går i byen. Ser jeg på dem kan det være greit at de kommer til meg, men når jeg prøver å unngå øyekontakt med de så kommer de allikevel?

Neste tigger som kommer midt oppi ansiktet mitt (under 30 cm) kommer jeg til å dytte fysisk forsiktig bort. Jeg vil ikke ha fremmede folk oppi ansiktet mitt så nærme. Jeg aner ikke psykiske tilstanden deres er, om de er fulle eller om de kan være voldelige. Det er ubehagelig å ha slike innpåslitne folk rett foran ansiktet ditt når du prøver å gå noe steder.

Mange steder er aggressiv tigging forbudt på nasjonalt eller lokalt nivå, det er innenfor menneskerettighetene. Et generelt forbud vil ramme de fattige og være brudd på menneskerettighetene.

Drizzt skrev (14 minutter siden):

Man forbyr ikke fattigdom.

Man forbyr tigging og forebygger organisert kriminalitet og utnytting av mennesker.

Tigging er et resultat av fattigdom, et generalt tiggeforbud vil ramme de fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde helt klart vært forbud mot at utlendinger kan komme til Norge for å tigge.

Selv om man kommer fra Schengen området så kreves det at man skal ha midler til å klare seg selv og ikke bli en byrde for velferdsstaten for å kunne oppholde seg i Norge lovlig, tigging er definitivt ikke egne midler og de blir en byrde for samfunnet fordi denne praksisen fører med seg forskjellige typer kriminalitet samt en god del forsøpling der de oppholder seg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/bruker-17-6-millioner-kroner-pa-a-rydde-etter-romfolk/s/12-95-3423850080

https://www.nrk.no/osloogviken/avforing-i-botanisk-hage-1.11017125 

Norge kan ikke være et NAV-kontor for alle fattige i verden, land må først og fremst rydde opp i sine egne problemer og ta vare på sine egne fattige. Hvis rike land bare pøser på med bistand og u-hjelp så vil disse landene aldri utvikle seg.

Når man har råd til å reise gjennom halve Europa for å tigge så er man heller ikke fattig, noe dokumentaren "Lykkelandet" som NRK laget også bekreftet.

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg har bare sett et par tiggere i år, men det bor jo ikke så mange folk her heller.  De søker seg nok mest til storbyene.

De som er her, sitter bare rolig med koppene sine.  Det høres ekstremt plagsomt ut hos dere i Oslo med så mange, og i tillegg agressive. Det burde være en sak for bystyret.  Noe bør vel kunne gjøres, som vil begrense litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gjør politiet / politikerne ingenting med det? At de ikke engang vurderer å forby det? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, bellaost said:

Noen av dem har Vipps.

Jeg har ikke Vipps. 
 

Er det verre i Oslo nå enn siden mars? <_<

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (55 minutter siden):

Hvorfor gjør politiet / politikerne ingenting med det? At de ikke engang vurderer å forby det? 

Hvis du hadde visst noe om FN-sambandet og menneskerettigheter så hadde du ikke trengt å spørre. Men det gjør du altså ikke.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rotemor said:

Hvis du hadde visst noe om FN-sambandet og menneskerettigheter så hadde du ikke trengt å spørre. Men det gjør du altså ikke.

En persons frihet slutter der en annens frihet begynner.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellaost skrev (1 time siden):

En persons frihet slutter der en annens frihet begynner.

Nettopp. En frihet du vil kvele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. Vi kan forby fattigdom også i samme sleng, og påby alle å bli rike arvinger.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke noe imot "tiggere" generelt,  el. det jeg tenkte på som tigger når jeg var ung...  Da var det bare en og annen heroinmisbruker som spurte om noen KR til en "kopp kaffe", evt. noe å spise. Helt greit i min bok. 

Nå er det vel bare stor sett bare  "rOOooome-araound-folk", og de kan være sinnssykt pågående og slitsomme... Tiggingen er stor sett bare et "tilskudd" til alle tyveriene og innbruddene de driver med i tillegg :paff:  

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke Vipps. 
 

Er det verre i Oslo nå enn siden mars? <_<

Usikker, men bedre er det i alle fall ikke. Rundt Oslo S og i nedre Carl Johan kryr det av Rom og det er temmelig mange av dem i byen ellers også,

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (22 minutter siden):

Nettopp. En frihet du vil kvele.

«Frihet» til å plage andre SKAL kveles.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Rotemor said:

Vil dere forby fattigdom også? For det er det det er. 
Tiggeturisme er nå en ting, men man kan ikke hindre folk uten mulighet til nok inntekt å tigge om penger.

Dere kan like gjerne ønske et forbud mot narkomane, men dere er i gang.

Umenneskelig holdning.

De som er lutfattige er igjen i hjemlandet, de som kommer hit er ingenting annet en opportunistiske.

En som er lutfattig har ikke råd til og reise tvers igjennom Europa for og tigge hele dagen.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (6 timer siden):

 

Tigging er et resultat av fattigdom, et generalt tiggeforbud vil ramme de fattige.

Vi snakker ikke om en norsk tigger som kanskje tilfeldigvis har havnet i en knippe og sitter og tigger, men om utenlandske organiserte kriminelle bander.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper også at det blir forbudt med tigging men jeg tviler på at det noen gang kommer til å skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (6 timer siden):

De som er lutfattige er igjen i hjemlandet, de som kommer hit er ingenting annet en opportunistiske.

En som er lutfattig har ikke råd til og reise tvers igjennom Europa for og tigge hele dagen.

Kan du ikke lese før du siterer, vær så snill.

Det er så irriterende når det en skriver blir vridd på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kriminelle nettverkene med «fattige» romfolk som front må jo tjene seg søkkrike i Oslo, ellers hadde det ikke vært så mange av dem. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...