Gå til innhold

[Opd.]Kupp på gang i Russland. Wagner kontrollerer både Rostov og Voronezh og er rundt 30 mil unna Moskva.


kar90

Anbefalte innlegg

Druid skrev (10 minutter siden):

Hvor da?

Det er noen landsbyer i Belgorod-regionen, iallefall intill nylig som fortatt er under anti-regime-gruppers kontroll. Russland har ikke gjort fullstendige forsøk på å stanse disse gruppene slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (38 minutter siden):

Litt mange uavhengige kilder, og litt uklar avsender.

Men hvilket scenario ser du for deg her? Kreml eller CIA?

Hackerfabrikker i Russland som har lagd et helt eget scenario som de har brukt lang tid på å lage

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubekrefetet, men det skal ha vært startet luftangrep mot vagner i Vornezch-regionen, og også ubekrefet skal wagner ha skutt ned opp til tre russiske militærhelikoptere

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wagner skulle startet med Moskva. Da kunne ikke putin brukt stridsvogner og fly mot dem. Nå blir det nok til at putin får ødelagt Wagner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (1 time siden):

Hva vil dette betyr for krigien i Ukraina? Får ikke tak i dette. Ser på BBC, men blir i grunn ikke noe klokere. Man må vel i grunn vente og se?

Det betyr først og fremst at Ukraina mister Wagner som fiende der. Det er jo et skritt i riktig retning, da de har vist seg å være mer effektive enn ordinære russiske styrker.

Selv tviler jeg på at dette vil ende med et kupp eller langvarig borgerkrig. Samtidig tror jeg Ukraina kan nyte godt av kaoset og utnytte det, på kort sikt i alle fall. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser et er en del statsvitere og analytikere som ikke gir Prigosjin noe sjanse, men jeg tror man undervurderer budskapet hans. Han snakker tross alt det russiske militærets sak mot sin egen ledelse. De har blitt brukt som kanonføde og vært uten tilstrekkelig ammunisjon og utstyr i ukraina i lang tid. Vi ha sett masse opprørvideoer mot den militære ledelsen, så det er fullt mulig at mange i den russiske hæren vil stille seg bak. Jeg tror ikke Prigosjin, som ellers har snakket mye mer realistisk om krigen og ikke minst oppnådd mye mer i ukraina enn den russiske hæren, har valgt å gå til denne krigsstien uten å ha gode grunner til å tro at han har militæret med seg, eller tilstrekkelig militær med seg.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil, men jeg har en liten mistanke om at det er satt i gang av Putin selv. Det må ha begynt å gå opp for han hvor dårlig det går i Ukraina, men samtidig er han redd for å tape ansikt ved å gi opp. Hvis han derimot trekker styrkene ut for å stoppe et militært kuppforsøk vil han bli den nye nasjonalhelten. Jeg tror ikke Prigozjin har noen problemer med å ofre mennene sine for en god avtale. 

Alternativt at Prigozjin har planlagt dette. Få de russiske styrkene ut av landet for deretter å vende seg mot Kreml. I Kreml er det stort sett bare opprørspoliti igjen, de er vant til å håndtere sivile med batonger, ikke profesjonelle leiesoldater med våpen. Det at de ikke har fått nok ammunisjon kan være en unnskyldning for å vende seg mot Kreml med ammunisjon de har lagt tilside og sagt de ikke har fått. Han har tidligere uttalt at han har politiske ambisjoner, bla. å bli president.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Hadde jo i utganspunktet vært gledelig om Putin ble kuppet. Men av hvem? Enda verre kriminelle og umennesker...

Kjeltringer avler kjeltringer. For et jævlig land.

Tenker nok at kjeltringer og kriminelle uten militær bakgrunn (som store deler av Wagner består av) er til en viss grad enklere for vesten å kontrollere. Vi snakker om 25.000 mann her. At russiske styrker ikke ønsker gi dem motstand og lar dem gli inn i Moskva uten motstand, er ikke det samme som at de støtter Wagner i å returnere til krigen i Ukraina. Tror dette er en fordel for Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke..

Wagnergruppen var/er på Russlands side i Ukraina, mens dem nå kriger mot Russland?? Har dem endelig fått opp øynene på hvor gal Putin er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrolle skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner ikke..

Wagnergruppen var/er på Russlands side i Ukraina, mens dem nå kriger mot Russland?? Har dem endelig fått opp øynene på hvor gal Putin er?

Det er historien Wagner sjefen ønsker å kommunisere. Hvor reell den er, er fortsatt et åpent spørsmål. 

Hvis man skal være litt kynisk: Wagner sjefen forventet en gevinst av styrkenes innsats. Det blir tydeligere og tydeligere ved frontlinjen at denne prisen ikke kommer med det første og hvorfor. Wagner er på vei til Moskva for å sikre seg NOE… Spørsmålet er hva.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Det er historien Wagner sjefen ønsker å kommunisere. Hvor reell den er, er fortsatt et åpent spørsmål. 

Hvis man skal være litt kynisk: Wagner sjefen forventet en gevinst av styrkenes innsats. Det blir tydeligere og tydeligere ved frontlinjen at denne prisen ikke kommer med det første og hvorfor. Wagner er på vei til Moskva for å sikre seg NOE… Spørsmålet er hva.

Målet er visst å velte den militære ledelsen, iflg nyhetene på på radio...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at det ikke er mer fokus på at Mikhail Mizintsev som var viseforsvarsminister i Russland fikk sparken og bare noen dager senere fikk lederrolle i Wagner, han må jo ha gitt Prigozhin mye info. Dette skjedde i tidsperioden april-mai om jeg husker korrekt, kanskje han er hjernen bak kuppforsøket?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Mizintsev

 
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrolle skrev (3 minutter siden):

Målet er visst å velte den militære ledelsen, iflg nyhetene på på radio...

Jada, «and that makes absolutt no sense!»

Altså, der finnes ikke noe scenario der Wagner sjefen kaster ut militær ledelsen for så å gå inn til Putin med « Nå har jeg ryddet opp her, nå stikker jeg tilbake til fronten» 

Putin ER militærledelsen.

I gamle dager hadde jeg en kollega som hadde et mantra: Det er veldig få idioter i verden: Som regel har mennesker som gjør idiotiske beslutninger enten mindre eller mer informasjon en deg som ser på. 

Å se på russisk politikk de siste 10-15 årene har vært litt «Russian wilding», så dette her faller inn i et mønster, men jeg legger merke til at Wagner sjefen har hatt en tydelig og markert progresjon igjennom krigen, og denne utviklingen passer inn.  

Jeg er skeptisk til å idiot forklare han enda, og mistenker han til å vite en del vi i vesten ikke vet, og at det er et end game her han kan komme levende ut av.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reuters bekrefter luftangrep mot Wagner, da tipper jeg det også er korrekt at minst 3 helikoptere fra den russiske hæren ble skutt ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett ikke en militær kupp fordi det er ikke "militær mot FSB" men Wagner mot alle. Så sjansene for noe som helst "win" er små, men noe må jo komme ut av det.. Ikke nødvendigvis noe positivt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crab_Nebula6523 skrev (2 timer siden):

Hackerfabrikker i Russland som har lagd et helt eget scenario som de har brukt lang tid på å lage

DET ville være sjebnens ironi: mannen som var ansvarlig for valgpåvirkning i USA valget, ender opp som brikke i innlands politisk spill…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som forventet hagler det inn med artikler fra såkalte "eksperter" som kjemper om å få publisert sine feilslåtte "spådommer" i våre største medier.

Etter min mening er dette pr. nå det  beste som kunne skjedd i utviklingen av krigen i Ukraina. Selv om jeg avskyr både Jevgenij Prigozjin og Vladimir Putin, kan jeg svært godt forstå at Prigozjin tar til dette dramatiske skrittet ettersom hans "Wagner" soldater blir beskutt av Russiske soldater. 

Selvfølgelig er dette en av Vladimir Putins mange "tabber" og det er bra at dette slår tilbake på han selv.  Man høster som man sår.     

Dette er (pr. nå) en god nyhet som i beste fall kan snu krigen i Ukraina og til slutt føre til Vadimir Puins fall.  

 

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (36 minutter siden):

Wagner er på vei til Moskva for å sikre seg NOE… Spørsmålet er hva.

Wagner står i skvis. Forran dem er den Ukrainske hæren. Bak dem er den Russiske. Ingen av dem er spesielt stor fan av Wagner, så hvor skal dem gå? Det har vært flere konfrontasjoner mellom Wagner og Russerne i Ukraina, så da er det vel like logisk for dem å stikke til Moskva og prøve å bli kvitt de militære lederne som har lagt dem for "hat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (13 minutter siden):

Teknisk sett ikke en militær kupp fordi det er ikke "militær mot FSB" men Wagner mot alle. Så sjansene for noe som helst "win" er små, men noe må jo komme ut av det.. Ikke nødvendigvis noe positivt.. 

Sjansene er definitivt ikke små. De er store. Pr nå kontrollerer wagner en av de store militæranleggene i landet og kontrollerer flyvåpenet over ukraina. Foreløpig møter de lite motstand i Russland. Det er en stor konvoi på vei mot Moskva og ikke alle er berett på å forsvare dette regimet som har kjørt landet i grøfta og utrydder sin egen hær i Ukraina. Det er også mange misfornøyde grupperinger i Russland som ligger og lurer her og har sine egne planer om revolusjon. Et gjennomkorrupt samfunn som Russland er kun sterke når de kan spre frykt, men nå sprer muligens wagner mye større frykt. Dette blir ikke slått tilbake lett, det vil koste det sittende regime dyrt å gjennopprette orden. Wagner truer ikke sivilbefolkningen i Russland, de truer regime, og det er ikke sikker russiske styrker er så giret på å ofre livet for dem.

Det er også ultranasjonale krefter som stiller seg fullt bak wagner. Kupp er alltid vanskelig, men dette kuppet er nok et av de som har større sjanse til å lykkes.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Wagner vet noe, vi ikke vet. Om det er bra for Russland i det lange løp blir interessant å følge med på.

 

Endret av Apis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...