Gå til innhold

[Opd.]Kupp på gang i Russland. Wagner kontrollerer både Rostov og Voronezh og er rundt 30 mil unna Moskva.


kar90

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10

Observert og flere videoer av Wagner som omringer det militære hovedkvarteret i Rostov. Ingen tegn til motstand hverken på grensen, veien frem til Rostov bortsett fra et helikopter, eller i selve Rostov. 

Det virker som de har en del støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wagner heveder å ha kontroll på alle militære anlegg i Rostov og Putin varsler tale.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/reuters-russlands-president-vladimir-putin-vil-snart-holde-tv-tale._3aK5ycIS?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-64968648dea7cb24a9612911

Wagner gruppen ruller over Rostov. Moskva erklærer unntakstilstand

image.thumb.png.0d951b0254545374f36306b586dbb73c.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på dette..Men er det ikke litt rart at av alt som garantert har foregått i Russland etter invasjonen så har man knapt fått sett noe fra det men når Wagner ruller inn til Moskva så er det full dekning nærmest?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevder å ha kontroll over alle militære anlegg i Voronezj også nå. Bare 50 mil unna Moskva.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner bare mindre og mindre av hva Russland driver med. Har Putin virkelig så dårlig kontroll? Eller er det et slags PR stunt av noe slag, som jeg bare ikke har skjønt hva de har å tjene på?

Jeg skjønner jo at norske media har en sterk slagside og sikkert rapporterer mye mer nyheter som er ufordelaktige for Russland, enn det motsatte. Men uansett virker det jo som det har klikka helt der borte..

Ja, det er ikke uvanlig i diktatur. Putin omgir seg med få mennesker, de er alltid enige med han og forteller han kun hva han vil høre. Disse rådgiverne tjener på å være nær diktatoren, så ingen kritiske røster og dårlige nyheter, for da kan de bli byttet ut. Han har ikke kontroll fordi han ikke har kunnskap. 

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trøtt ut i talen Putin. Spørs om det blir så mye søvn på han når den russiske hæren må overgi ftore byer som Rostov og Voronezj. Det må jo gå opp et lyst for selv han at støtten hans ikke er spesielt garantert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jo i utganspunktet vært gledelig om Putin ble kuppet. Men av hvem? Enda verre kriminelle og umennesker...

Kjeltringer avler kjeltringer. For et jævlig land.

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som tenker at dette kan være en deep fake nyhet og video fra dark web??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (21 minutter siden):

Hadde jo i utganspunktet vært gledelig om Putin ble kuppet. Men av hvem? Enda verre kriminelle og umennesker...

Kjeltringer avler kjeltringer. For et jævlig land.

Det er  ikke sikkert at Prigoshin ønsker å stoppe Putin, jeg tror målet er å henrette Shoigu og kanskje noe mer med den militære ledelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crab_Nebula6523 skrev (15 minutter siden):

Er det virkelig ingen som tenker at dette kan være en deep fake nyhet og video fra dark web??

 

Usannsynlig, det kommer for mye info fra alle kanter. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crab_Nebula6523 skrev (33 minutter siden):

Er det virkelig ingen som tenker at dette kan være en deep fake nyhet og video fra dark web??

Litt mange uavhengige kilder, og litt uklar avsender.

Men hvilket scenario ser du for deg her? Kreml eller CIA?

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange soldater som er blitt tvangsendt til Ukarina   vil slutte seg til  Wagnergruppen, og  mange hoder vil rulle i Russland  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgerkrig i Russland vil være helt krise.. Tusenvis av atombomber som er spredd rundt i landet vil komme på avveie og i gale hender.

Wagner-sjefen er en krigsmaskin og klin gal. Om han er bedre i presidentstolen enn Putin? Nei, det tviler jeg på. 

Er det på tide å tilby Putin en hjelpende hånd i bytte mot diverse garantier?

Eller skal man la de krige og utslette hverandre, med plan om å ta Russland så fort en vinner er kåret?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil dette betyr for krigien i Ukraina? Får ikke tak i dette. Ser på BBC, men blir i grunn ikke noe klokere. Man må vel i grunn vente og se?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apekatten123 skrev (2 minutter siden):

Borgerkrig i Russland vil være helt krise.. Tusenvis av atombomber som er spredd rundt i landet vil komme på avveie og i gale hender.

Wagner-sjefen er en krigsmaskin og klin gal. Om han er bedre i presidentstolen enn Putin? Nei, det tviler jeg på. 

Er det på tide å tilby Putin en hjelpende hånd i bytte mot diverse garantier?

Eller skal man la de krige og utslette hverandre, med plan om å ta Russland så fort en vinner er kåret?

Disse atomvåpnene er allerede i gale hender og det er ikke på tide å gi Putin en hjelpende hånd. Nå er det garantert flere gjedder i sivet som kan grabbe makten i dette kaoset. Faktum er at wagner nå er på full fart mot moskva, og de gjør ikke dette så raskt uten at forsvarstyrkene/livgarden til putin lar dem slippe gjennom. Det er en sjebnens ironi at det er det er pros-russiske separatister som kontrollerer grnsen mellom ukraina og Russland som har sluppet wagner inn i Russland uten motstand. Putins dager er talte og godt er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (1 minutt siden):

Hva vil dette betyr for krigien i Ukraina? Får ikke tak i dette. Ser på BBC, men blir i grunn ikke noe klokere. Man må vel i grunn vente og se?

Det er det ingen som vet.

Forsvar mot Wagner kan ikke bruke samme styrker som angriper Ukraina, så det blir neppe noen store troppeforflyttinger.

Antagelig Business As Usual.

Spørsmålet er nivået på styrkene som er designet til å beskytte Kreml.

Hva som skjer OM Wagner tar over? Også veldig usikkert.

Jeg er helt sikker på at han ønsker å opprettholde et oglikarkstyre, og han har frontet politiske ambisjoner, men hva de politiske målene vil være, er ukjent. 
 

Jeg vet hva jeg ville ha gjort, men jeg er en grisk faen… 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det kommer til krigen i Ukraina så vil de fort kjøre enda hardere mot Ukraina under Prigosjin. Det hele handler jo egentlig om den elendige krigføringen i Ukrina hvor Prigosjin mener er pga den militære ledelsen i landet. Hvis kreml klarer å slå tilbake dette kuppet kan det være de må gi opp krigen i Ukrina for å kjøre et hardere regime hjemme. Kina må jo også se hvor skjørt Russland er mtå egne territorielle interesser. Det som uansett er høyst sannsynlig er at dette kan få ringvirkninger for andre utbrytergrupper. IKke glem at deler av sør-russland er under okkupasjon av anti-regime grupperinger allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (5 minutter siden):

…Det som uansett er høyst sannsynlig er at dette kan få ringvirkninger for andre utbrytergrupper. IKke glem at deler av sør-russland er under okkupasjon av anti-regime grupperinger allerede.

Hvor da?

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sådd tvil om at krigens kjærne til krigen i Ukrania har ligget i Moskva / kreml. Mange russiske soldater vil nok slutte seg til Wagnergruppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apekatten123 skrev (27 minutter siden):

Wagner-sjefen er en krigsmaskin og klin gal. Om han er bedre i presidentstolen enn Putin? Nei, det tviler jeg på.

Foreløpig er det eneste han har gjort som fortjener diagnose, er å sette seg opp mot Putin. Og hvorvidt det er galskap eller kalkulert risiko, handler om hvordan end game utspiller seg.

Men nei jeg tror ikke han blir «bedre»bedre, men vi kan håpe på at han vil fokuserer på å gjenopprette økonomien sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...